بنچمارک بازی Control – شاهکاری دیگر از رمدی (Remedy)

بنچمارک بازی Control - شاهکاری دیگر از رمدی (Remedy)

بنچمارک بازی Control - شاهکاری دیگر از رمدی (Remedy)

بازی کنترل «Control» یکی از بهترین عناوین موجود در سبک RPG با همان فلسفه شاهکارهایی مثل Max Payne و Alan Wake است که توسط استدیو خوشنام رمدی (Remedy) تولید و عرضه شده. داستان بازی Control بر خلاف عناوین دیگری که رمدی (Remedy) ساخته جرم و جنایت شهری نیست، بلکه مربوط به آژانس های مخفی مرتبط با ایالات متحده آمریکا است که به کمک یک بعد موازی و ماورالطبیعه روی ادارک انسان ها تاثیر بگذارند.

Control احتمالاً اولین RPG دنیای باز است که در یک فضای بسته (از نظر طراحی محیط بازی) طراحی شده و کلیت بازی در یک ساختمان بزرگ دولتی در حال اجرا است که با پیش روی شما در بازی مناطق جدیدتر باز میشوند. جسی فیدن «Jessie Fayden» نام شخصیت اصلی داستان بازی کنترل «Control» است که شما در نقش آن بازی میکنید یک قربانی توطئه دولتی که بین جنگ قدرت بین دو جناح چند بعدی گرفتار شده است.

جو و اتمسفر بازی به Half Life و Metroid وفادار است و تا حدود زیادی یادآور این دو بازی پرطرفدار نسل های گذشته و گیم پلی بازی اکشن و تا حدودی نسخه اصلاح شده از Alan Wake محسوب میشود که هواس دشمن را پرت میکنید و با کمک اشیاء مختلف دشمن را از پای در میاورید. قابلیت جا به جایی اجسام سنگین از راه دور، تلکنتیک، تلکنتیس (یا Telekinetic) یکی از ویژگی های جذاب بازی که جسی فیدن آن را در اختیار دارد.

.

از نظر گرافیک، Control به طلف استفاده صحیح از اجسام هندسی فریبنده است. مثلاً از ویژگی های فناوری تسلیشن (Tessellation) به خوبی استفاده شده و بافت های بازی به قدری با کیفیت هستند که میتوانند به راحتی کل حافظه ویدئویی شما را ببلعند. روی کارت های گرافیک RTX انویدیا نیز به لطف رهگیری پرتو (Ray tracing) شاهد رندرینگ تصاویر بسیار با کیفیتی هستیم که نیاز به کارت گرافیک قدرتمند در رزولوشن های بالا را دو چندان میکند.

بازی کنترل «Control» داری کاملترین ویژگی های کارت های گرافیک RTX انویدیا است که شامل استفاده از Ray tracing برای بازتاب سایه های تماسی یا نورهای اشباح شده محیطی، Diffuse lighting، تکنیک انعکاس نور یا Reflections و انسداد محیطی یا Ambient Occlusion است. Control به کمک موتور گرافیکی داخلی رمدی، یعنی Northlight engin ساخته شده که میتواند از ویزگی های DirectX 12 (برای RTX نیاز هست) و همچنین ویژگی های مهم DirectX 11 استفاده کند.

در تست های زیر از ۲۳ کارت گرافیک برای بررسی مقدار فریم ریت بازی کنترل «Control» بر روی این کارت ها استفاده شده و همه آنها با بالاترین سطح جزئیات گرافیکی روی DirectX 12 مورد تست و بررسی قرار گرفتند و Real Time Ray Tracing نیز در دو حالت روشن و خاموش استفاده شده که نتایج آن را در ادامه میتوانید ببینید.

تنظیمات و سیستم بازی کنترل «Control»

تنظیمات و سیستم بازی کنترل «Control»
تنظیمات و سیستم بازی کنترل «Control»

تنظیمات و سیستم بازی کنترل «Control»

Control از مانیتورهای صفحه عریض در ابعاد ۱۶:۹, ۱۶:۱۰, ۴:۳, و ۲۱:۹ پشتیبانی میکند.

  • بازی دارای سیتم رندرینگ رزولوشن است. یعنی میتواند به صورت مستقل بین رزولوشن های مختلف در مانیتورهای متفاوت جابه جا شود. مثلاً اگر شما اگر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ را انتخاب کنید میتوانید طیف گسترده ای از روزولوشن ها مثل ۹۶۰×۵۴۰, ۱۲۸۰×۷۲۰, ۱۳۶۶×۷۶۸, ۱۹۲۰×۱۰۸۰, ۲۵۶۰×۱۴۴۰ رو ببینید. یعنی اجرای بازی با رزولوشن بالاتر هم ممکن است.
  • اگر از کارت های گرافیک GeForce RTX استفاده میکنید، میتوانید DLSS را فعال کنید که روی افزایش کیفیت تصاویر تاثیر زیادی دارد.
  • گزینه V-Sync را هم میتوانید غیر فعال کنید. واقعا کاربردی ندارد.
  • بنچمارک بازی Control روی کیفیت high انجام شده.
  • بر خلاف دیگر عناوین پشتیبانی کننده از GeForce RTX، بازی Control از چندین روش مختلف برای اجرای Ray tracing پشتیبانی میکند.

 

سیستم تست
پردازنده Intel Core i9-9900K @ 5.0 GHz – Coffee Lake, 16 MB Cache
مادربرد مادربرد EVGA Z390 DARK با چیپست Intel Z390
حافظه رم ۱۶GB DDR4 – @ 3867 MHz 18-19-19-39
فضای ذخیره سازی ۲ عدد SSD به ظرفیت تقریباً ۱ ترابایت
منبع تغذیه Seasonic Prime Ultra Titanium 850 W
خنک کننده Cryorig R1 Universal 2x 140 mm fan
نرم افزار Windows 10 Professional 64-bit
Version 1809 (October 2018 Update)
درایورها AMD: Radeon Software 19.8.2 Beta
NVIDIA: GeForce 436.15 WHQL
نمایشگر Acer CB240HYKbmjdpr 24″ 3840×2160

تنظیمات منوی Ray tracing دربازی کنترل «Control»

Raytraced reflections: فعال کردن این گزینه به شما این امکان را میدهد که اشیایی که روی صفحه نیستند را منعکس کنید. در واقع انعکسا چیزی که در بازی نیست. (همون سراب خومون!)

Raytraced Transparent Reflections: بازتاب روی سطوح شیشه ای رو فعال میکند.

Raytraced Indirect Diffuse Lighting: با تابش اشعه نوری یا همان رهگیری پرتو (Ray tracing) به محیط اطراف، عناصر موجود در محیط را واقعی تر جلوه میدهد.

Raytraced Contact Shadows: عملکرد این تکنیک مشابه Ambient Occlusion است. یعنی در بازی از منابع نوری مثل ماه، نور افکن یا خورشید برای ایجاد نورپردازی، بازتاب ها و سایه های تماسی استفاده میکند.

Raytraced Debris: اجازه میدهد رهگیری پرتو (Ray tracing) را برای تمام اجزای درون بازی فعال کنید. اجزایی که میتوانند سایه پردازی کنند، انعکاس نور داشته باشند و بر روشنایی موجود در محیط تاثیر بگذارند.

مصرف حافظه ویدئویی دربازی کنترل «Control»

مصرف حافظه ویدئویی دربازی کنترل «Control»

نتیجه بالا با استفاده از کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti بدست آمده که ۱ گیگابایت حافظه ویدئویی دارد. در این تست RTX خاموش است. مصرف حافظه ویدئویی در رزولوشن های پایین بیشتر است و برای اجرای رزولوشن های  ۹۰۰p و ۱۰۸۰p حدود ۳-۴ گیگابایت حافظه ویدئویی کافی است. اما برای اجرای رزولوشن ۴K به حداقل ۶ تا ۸ گیگابایت حافظه ویدئویی نیاز دارید. در حال حاضر اکثر کارت های گرافیک مدرن بین ۶ تا ۸ گیگابایت حافظه ویدئوی دارند.

بنچمارک بازی Control

بنچمارک بازی کنترل «Control» روی رزولوشن های مختلف در زیر مشخص است. برای مشاهده تصاویر در ابعاد بزرگ روی آنها کلیک کنید.

بنچمارک بازی Control در رزولوشن ۱۴۴۰
بنچمارک بازی Control در رزولوشن ۱۰۸۰
بنچمارک بازی Control در رزولوشن ۲۱۶۰

بازی کنترل «Control» دنیای جذابی دارد و پر است از کشفیات مختلفی که میتواند ساعت ها شما را درگیر خودش بکند. شاید داستانش در ابتدا کمی گی جکننده باشد و نتوانید با آن ارتباط بر قرار کنید، اما کم کم بهتر میشود و به شخصه هرگز حس علاقمندی به آن را پیدا نکردم. Control برای موفقیت از عناوین مختلفی الهام گرفته و بدیهی است که از عنوان قبلی این شرکت یعنی Quantum Break تاثیر گرفته باشد.

ولی به شخصه احساس میکنم دنیای بازی متاثر از System Shock و Prey است. مثلاً مکانیزم پرتاب اشیاه تغییر تازه ای بود که در این بازی مشاهده کردیم و البته مناطق در بسته ای در بازی دیده میشود که ما را یاد Metroid یا Castlevania و حتی Zelda می‌اندازد. بازی گرافیک خوبی دارد، به خصوص اشیاء با جزئیات غنی که به تجربه که به شما حس بهتری از تعامل با محیط بازی میدهد. از نظر فنی Control از DirectX 11 و DirectX 12 پشتیبانی میکند.

قابل ذکر است که تمام نتایج بالا روی DirectX 12 انجام شده، چون این تنها حالت اختیاری برای پشتیبانی از RTX raytracing است. عملکرد بازی روی کارت های AMD و انویدیا کاملاً طلبکارانه است. یعنی به شدت مصرف حافظه ویدئویی میخواهد. در بالاترین سطح تنظیمات با غیر فعال کردن RTX، برای اجرای ۶۰ فریم در رزولوشن ۱۰۸۰p به حداقل کارت هایی مثل Radeon RX 5700, RTX 2060 و یا GTX 1080 Ti نیاز دارید.

.

اما برای رزولوشن ۱۴۴۰p فقط به کارت گرافیکی مثل RTX 2080 Super یا معادل آن و برای ۶۰ فریم در همین رزولوشن به RTX 2080 Ti نیاز دارید. اگر رززولوشن بازی را به ۴K افزایش دهید، کارت گرافیک قدرتمندی مثل RTX 2080 Ti هم به سختی ۶۰ فریم تولید میکند و نهایتاً کمتر از ۴۰ فریم به شما میدهد. دقیقاً برای جلوگیری از همین مشکلات احتمالی در نرخ فریم است که رمدی تنظیمات گرافیکی گسترده ای در بخش تنظیمات بازی قرار داده است.

البته به لطف NVIDIA DLSS ویژگی Upscaling و Downsampling هم قابل اجراست. این دو گزینه به معنی تعدیل یا ثابت نگه داشتن خروجی تصویر هستند. به زبان ساده؛ اگر رزولوشن مانیتور شما از رزولوشن موجود در تنظیمات بازی برای رندر گرفتن خروجی تصویر بیشتر باشد، تصویر نمایش داده شده روی مانیتور شما اصطلاحاً Upscaling (ارتقا رزولوشن) میشود و بر عکس اگر رزولوشن مانیتور شما کمتر از رزولوشن انتخابی شما در منو تنظیمات بازی باشد، خروجی تصویری که شما میبینید، اصطلاحاً Downsampling (تعدیل رزولوشن) میشود.

تلکنتیک، تلکنتیس (یا Telekinetic) یکی از ویژگی های جذاب بازی که جسی فیدن آن را در اختیار دارد.

کارت های انویدیا به کمک NVIDIA DLSS میتوانند این موضوع را مدیریت کنند و خوشبختانه بازی کنترل «Control» هم از این مورد پشتیبانی میکند. AMD هم به کمک Radeon Image Sharpening یا اصلاحاً RIS این کار را میکند. انویدیا بازی Control را به صورت یک باندل عرضه کرده و به همین دلیل فناوری Ray tracing روی کارت های گرافیم انویدیا به خوبی اجرا میشود. در واقع یه جور شو تبلیغاتی و مانور قدرت انویدیا با کارت های خودش!

بازی Control به خوبی از RTX برای اجرای سیستم روشنایی، انعکاس نور و سایه پردازی استفاده میکند و ترکیب این تصاویر موجب شده تصاویر و محیط بازی بسیار واقع گرا به نظر برسد. RTX عملکرد قابل توجهی دارد و زمانی که فعال باشد، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افت عملکرد را تجربه میکنید. وسوسه کننده است، اما بازی کنترل «Control» اولین بازی است که در RTX متفاوت عملک میکند و واقعاً در فناوری Ray tracing میدرخشد.

خروج از نسخه موبایل