تفاوت Ultra HD و Full HD چیست؟!

۴K و Ultra HD دو کلمه نام آشنایی است که بعید است این روزها زیاد به گوش نرسند! از نظر صنعت سینما دو واژه ۴K و Ultra HD با هم متفاوت است، اما در حالت عادی شاید بارها دیده باشید که از این دو کلمه به جای هم استفاده میشود. دقت کنید در صنعت سینما منظور از ۴K رزولوشنی معادل ۴۰۹۶×۲۱۶۰ است که با رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ سرگرمی خانگی متفاوت است! عموم مردم با این باورند که هر دو واژه ۴K و Ultra HD به معنای رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ است که این تصوری اشتباه است!

رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ به عنوان یک اندازه یا معیار برای نسبت تصویر ۱۶:۹ مِدیاهای (منظور تصیور، فیلم و بازی) خانگی معرفی شده و به صورت عمومی به ۴K و Ultra HD معروف شده که با تعریف صنعت سینما متفاوت است. ما در مقالاتی همچون «راهنمای خرید تلویزیون های ۴K Ultra HD»؛ «۴K چیست!؟ بررسی فنی وضوح تصویری ۴K» و مقاله «PPI چیست؟! با تراکم پیسکلی آشنا شوید» به طور کامل در این مورد صحبت کردیم و حالا میخواهیم به طور مشخص در مورد Ultra HD صحبت کنیم تا این واژه را کمی شفاف کنیم!

اما اولین سوالی که شاید برای هر کسی پیش بیاید این است که Ultra HD و Full HD چه تفاوتی با هم دارند!؟ جواب تنها یک کلمه است؛ وضوح بیشتر! تلویزیون های Full HD که در حال انقراض هستند، از رزولوشن استانداری معادل ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل برخوردارند و در مجموع از ۲.۰۷۳.۶۰۰ پیکسل بهره میبرند. این در حالی است که تعداد پیکسل های Ultra HD با رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ چیزی معادل ۸.۲۹۴.۴۰۰ پیکسل است. به عبارتی تعداد پیکسل های Ultra HD به چهار برابر Full HD افزایش یافته و هر فریم آن معادل یک تصویر ۸ مگاپیکسلی است.

معادل کیفیت پیکسل هر رزولوشن

پیکسل تعداد پیکسل هارزولوشن استاندارد تصویر
۹ مگاپیکسل۹۲۱.۶۰۰۱۲۸۰x720 یا ۷۲۰p
۲ مگاپیکسل۱.۹۲۰.۰۰۰۱۶۰۰x1200 یا ۱۲۰۰p
۲.۱ مگاپیکسل۲.۰۷۳.۶۰۰۱۹۲۰x1080 یا ۱۰۸۰p
۳ مگاپیکسل۳.۱۴۵.۷۲۸ ۲۰۴۸x1536 یا ۱۵۳۶p
۴.۱ مگاپیکسل۴.۰۹۶.۰۰۰۲۵۶۰x1600 یا ۱۶۰۰
۵ مگاپیکسل۴.۹۱۵.۲۰۰۲۵۶۰x1920 یا ۱۹۲۰p
۶ مگاپیکسل۵.۹۴۷.۳۹۲۲۸۱۶x2112 یا ۲۱۱۲p
۸ مگاپیکسل ۸.۰۵۵.۵۵۲۳۲۶۴x2468 یا ۲۴۶۸p

یکی از مهمترین مباحث افزایش رزولوشن، نرخ سرعت فریم ریت است که به طور مفصل در دو مقاله «فریم ریت چیست؟ هر آنچه درباره فریم ریت باید بدانید (۱)» و «فریم ریت چیست؟ هر آنچه در باره فریم ریت باید بدانید (۲)» در موردش صحبت کردیم. با این حال با توجه به مقتضیات این مقاله اندکی در موردش صحبت میکنیم. در گذشته و در صنعت سینما برای نمایش فیلم های مختلف از استاندارد نرخ سرعت فریم ۲۴ تا ۲۵ فریم بر ثانیه استفاده میشد.

اما گسترش رزولوشن Ultra HD موجب ظهور فیلم های ۶۰ فریم بر ثانیه شده که از مزیت آن میتوانیم به حذف پرش دوربین در صحنه های سریع اشاره کنیم. در صنعت سینما فریم ریت با دو ساختار پخش متفاوت برای مناطق جغرافیایی مختلف معرفی شده که شامل سیستم Pal یا «Phase Alternative Line» و ساختار دوم NTSC یا «National Television System Committe» است. فریم ریت های مربوط به ساختار Pal برای مناطق خاورمیانه، اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی و فریم ریت های NTSC نیز برای منطقه آمریکای شمالی و بخش هایی از آسیای جنوب شرقی معرفی شده است.

بنابراین؛ ظهور Ultra HD و یا همان رزولوشن ۴K علاوه بر افزایش فریم ریت موجب افزایش عمق رنگ در تلویزیون های مختلف شده و حالا در بهترین حالت ممکن، تمامی نمایشگرهای موجود میتوانند از رنگ های ۱۰ و ۱۲ بیتی پشتیبانی کنند. این مقدار در زمان رزولوشن Full HD به ۸ بیت میرسید که بسیار کم بود! در واقع با افزایش ابعاد نمایشگرها، تصایور بزرگتر میشوند و برای با کیفیت شدن تصاویر ۴K به رنگ های بیشتری نیاز داریم تا تصاویر زنده تری را ببینیم.

تفاوت Ultra HD و Full HD چیست؟!

هر چه قدر عمق رنگ بیشتر باشد، با رنگ های شاد تر، جزئیات بیشتر درون تصاویر و همچنین تصاویر زنده تری مواجه میشویم. این خصوصیت مهمی است که با رزولوشن Ultra HD ممکن شده و حالا هم در گوشه و کنار صدای HDR به گوش میرسد! واژه بسیار مهمی که گستره پویایی نسبت بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین سایه‌های یک تصویر را توصیف می‌کند. HDR مخخف High Dynamic Range و به معنای (محدوده داینامیکی سطح بالا) است و همانطور که از نامش پیداست، یکی از پیشرفته ترین تکنیک های نورپردازی تصویر است که در تصویر برداری و عکاسی برای تکثیر درخشندگی بیشتر تصاویر دیجیتالی استفاده میشود.

به واسطه این تکنیک گستره طیف نوری و درخشندگی آن در دامنه روشن ترین و تاریک ترین بخش نوری بیشتر شده و به همین تناسب جزئیات بیشتری در تصویر مشخص میشود. هدف این تکنیک ایجاد طیف نوری مشابه چیزی است که با چشم غیر مسلح میبینیم. چشم انسان از طریق انطبق عِنَبیه و دیگر روش ها به طور مداوم میتواند به طور گسترده ای طیف وسیعی از نورهای موجود در محیط را تنظیم کند و مغز نیز به طور مداوم با تفسیر اطلاعات دریافتی از چشم، شرایط مشاهده طیف گسترده ای از طیف های نوری را برایمان فراهم میکند.

وظیفه HDR این است که بخش های روشن تر تصویر را با جزئیات بیشتری به بیننده نمایش میدهد و در بخش های تاریک و روشن تصویر با جزئیات بسیار بهتری طرفیم که به نوعی به تصویرمان عمق میدهد. در حال حاضر دو کنسول PlayStation 4 Pro و Xbox scorpio از این فناوری برای رزولوشن Ultra HD یا همان ۴K پشتیبانی میکنند.

فناوری HDR

تصویر اول: بدون استفاده از فناوری HDR

فناوری HDR

تصویر دوم: پس از فرآیند پردازشی استفاده از فناوری HDR

در اوایل پیداش رزولوشن Ultra HD از کدک H.264 برای نمیاش فیلم ها سینمای استفاده میشد، ولی کم کم و البته با بهینه سازی های صورت گرفته، شاهد گسترش حضور کدک های جدیدی همچون H.265 (برای رزولوشن ۴K)، کدک HEVC برای رزولوشن ۴K (با سرعت ۶۰ فریم)؛ کدک VP9 برای رزولوشن ۴K و کدک H.264 هم برای کدگشایی/رمزگذاری ویدئوهایی با رزولوشن ۴K (با سرعت ۱۲۰ فریم) برای Ultra HD هستیم. این مورد به خودی خودش موجب افزایش حجم فیلم های مبتنی بر این رزولوشن میشود.

اما در طرف مقابل باید اشاره کنیم که فیلم های Full HD فعلی معمولاً با کدک H.264 معرفی میشوند و در حال حاضر نیز فیلم های Ultra HD از H.265 بهره میبرند که به آن HEVC هم گفته میشود. این کدک نیاز به توان پردازشی بسیار بالایی دارد، اما حجم فایل‌ها را پایین می‌آورد. فیلم هایی که با کدک H.265 عرضه میشوند، تقریباً از حجمی معادل نصف فیلم های میبتنی بر کدک H.264 برخوردارند که البته به سیستم بهتری برای پردازش و پخش مناسب آن نیاز دارند. اما در کیفیت تصویر تفاوت آنچنانی ندارند و به همین دلیل، فعلاً مهم نیست از کدام کدک برای فیلم مورد نظرتان استفاده میکنید.

برای پخش راحت و بی دردسر رزولوشن Ultra HD به نسخه های جدیدی از HDMI و DisplayPort نیاز داریم که بتواند چنین حجم عظیمی از داده های پردزاشی را منتقل کند. به همین خاطر در اکثر کارت های گرافیکی جدید کانکتور HDMI به نسخه ۲.۰b بروز رسانی شده و DisplayPort هم برای پشتیبانی بهتر از HDR ready به نسخه ۱.۳HBR3/1.4 بروز رسانی شده و میتواند تصاویر ۴K (با سرعت ۶۰ هرتز)؛ تصاویر ۵K (با سرعت ۶۰ هرتز) و ۸K (با سرعت ۶۰ هرتز) را با دو کابل همزمان منتقل کند.

تفاوت Ultra HD و Full HD چیست؟!

بنابراین به خاطر داشته باشید برای استفاده از رزولوشن Ultra HD از HDMI 1.4 استفاده نکنید، چون دو مشکل اساسی دارد. اول اینکه نرخ فریم ریت آن محدود به ۳۰ فریم در ثانیه است و از فریم هایی بیشتر از این مقدار پشتیبانی نمیکند. دوم اینکه؛ تلویزیون هایی که فاقد HDMI 2.0 باشند، احتمالاً از استاندارد ضد کپی HDCP 2.2 هم برخوردار نیستند و به همین دلیل، اگر از دستگاه های پخش مخصوص Ultra HD (شامل ست تاپ باکس ها و پخش  کننده های بلوری) استفاده میکنید، شاید به مشکل بخورید.

با توجه مباحث این نوشتار؛ باید اشاره کنیم که رزولوشن Ultra HD از نقطه نظر تکنیکی شامل دو رزولوشن میشود. اولی ۴K UHDTV است و دومی آن ۸K UHDTV است که از رزولوشنی معادل ۷۶۸۰ پیکسل عرضی و ۴۳۲۰ پیکسل عمودی برخوردار است که معادل ۳۳.۱۸ میلیون پیکسل میشود. این رقم ۱۶ برابر دیگر پیکسل ها و ۴ برابر رزولوشن ۱۰۸۰p HDTV است و میتواند سطح جزئیات ۱۵/۷۰ میلیمتری سینماهای IMAX را فراهم کند.

جدای از توضیحات فوق؛ چشم انسان از فاصله ای دور توانایی محدودی در مشاهده رزولوشن های بالا و عناصر موجود در تصویر را دارد و این مورد زمانی که نمایشگر مورد نظر ما ابعاد کوچتری داشته باشد، محدودتر هم میشود. از نظر درک تفاوت تعداد پیکسل های ۴K و HD و برای کاربران خانگی، تفاوت محسوسی در اندازه فعلی نمایشگرهای مختلف (تلویزیون و مانیتور) دیده نمیشود و رزولوشن HD بسیار نزدیک به رزولوشن چشم است و افزایش رزولوشن به ۴K تاثیر بسیار کمی در ادراک حسی ما به همراه دارد.

مقایسه کیفیت چشم انسان و دوربین

اما یک نکته قابل توجه این است که حتی اگر رزولوشن نمایشگر مورد نظر بیشتر از حد آستانه بینایی انسان باشد، در رزولوشن های بالا این افزایش بیش از حد موجب کاهش پله پله شدن «Aliasing» تصاویر میشود. به هر حال استفاده از UHDTV موجب افزایش چگالی پیکسل ها میشود که نتیجه آن بهبود بصری تصاویری است که برای ببیننده پخش میشود. این حالت به خصوص در محدوده داینامیکی و عمق رنگ بیشتر از ببخش ها به چشم میخورد و همین فاکتورهای به ظاهر غیر مهم هستند که تفاوت های اصلی ۴KTV و HDTV را به ما نشان میدهند.

به عنوان یک نقطه نظر پایانی؛ ما در مورد محدودیت های طبیعی چشم انسان برای مشاهده تصاویر مطلب مفصلی نوشتیم که قبلاً با عنوان «مقایسه کیفیت چشم انسان و دوربین» در سایت منتشر شده و بهتر است به عنوان ضمیمه این متن مطالعه شود. در نهایت؛ Ultra HD، واژه ۴K UHDTV و یا ۴KTV در حالت عامیانه به رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ اشاره میکند که برای مصارف خانگی است نه سینما! و البته برای مصارف خانگی نیز شامل محدودیت هایی برای استفاده است که ما سعی کردیم در مورد برخی از آنها را در این متن صحبت کنیم.

جدول استاندارد رزولوشن های تصویری به همراه PPI و نام صنعتی هر کدام

رزولوشننام صنعتی هر رزولوشنمقدار PPI
۳۲۰x240QVGA۷۲.۷۳
۶۴۰x480VGA (NTSC square)۱۴۵.۴۵
۷۶۸x576PAL (square)۱۷۴.۵۵
۸۰۰x600SVGA۱۸۱.۸۲
۹۶۰x540qHD۲۰۰.۲۶
۱۰۲۴x768XGA۲۳۲.۷۳
۱۲۸۰x720HDTV 720۲۶۷.۰۲
۱۲۸۰x1024SXGA۲۹۸.۰۴
۱۳۶۶x768 HD۲۸۴.۹۳
۱۴۰۰x1050SXGA+۳۱۸.۱۸
۱۴۴۰x900WSXGA۳۰۸.۷۵
۱۶۰۰x900HD+ 900p۳۳۳.۷۷
۱۶۰۰x1200UXGA۳۶۳.۶۴
۱۶۸۰x945WXGA++۳۵۰.۴۶
۱۶۸۰x1050WSXGA+۳۶۰.۲۱
۱۹۲۰x1080HDTV 1080, FullHD, 1080p۴۰۰.۵۳
۱۹۲۰x1200WUXGA۴۱۱.۶۶
۲۰۴۸x1536QXGA۴۶۵.۴۵
۲۵۶۰x1440WQHD 1440p۵۳۴.۰۴
۲۵۶۰x1600WQXGA۵۴۸.۸۹
۳۴۴۰x1440UWQHD۶۷۸.۰۴
۳۸۴۰x2160QFHD, 4K, UltraHD۸۰۱.۰۶
۳۸۴۰x2400WQUXGA۸۲۳.۳۳
۵۱۲۰x2880۵K۱۰۶۸.۰۸
۷۶۸۰x4320۸K UHD۱۶۰۲.۱۱
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در بررسی سخت افزار,تلویزیون/مانیتور

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بررسی آخرین اطلاعات کارت های گرافیک AMD Vega
شاخه: AMD/ATI,بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

بررسی آخرین اطلاعات کارت های گرافیک AMD Vega

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است