رابط-برنامه-نویسی-Vulkan

اگر یادتان باشد، AMD اولین شرکتی بود که رابط جدیدی به نام منتل «Mantle» را به عنوان رقیبی برای DirectX معرفی کرد و آن را آینده بازی سازی خواند. رابط برنامه نویسی سطح پایین بسیار قدرتمندی که در مقاله بسیار مفصل «تست و بررسی فناوری Mantle | نوعی API سطح پایین برای معماری GCN» به بررسی تمام زوایای آن پرداختیم. پس از آن بود که لیست بازی های مرتبط و پشتیبانی کننده از منتل «Mantle» منتشر شد و بنچمارک های عجیبی از این فناوری منتشر میشد که سوال های بسیار در اذهان عمومی ایجاد میکرد!

با این حال پس از مدتی و به دلیل استقبال کم بازی سازان، AMD اعلام کرد که منتل «Mantle» را از حالت دسترسی عمومی خارج میکند و از آن به عنوان برنامه ای برای انجام پروژه های گرافیکی آینده این کمپانی استفاده میکند. اما در همین بین نیز خبرهایی از رابط برنامه نویسی Vulkan به گوش میرسد که در ابتدا زیادی جدی گرفته نمیشد! رابطی که به نوعی با همکاری AMD و Khronos شکل گرفته و به نوعی قرار است جای منتل «Mantle» را بگیرد.

مدتی گذشت تا اینکه همین چند روز پیش، Khronos (کنسرسیوم استانداردهای پردازش گرافیکی) از جدیدترین نسخه این رابط برنامه نویسی به نام Vulkan 1.0 رونمایی کرد و قرار است AMD هم نسخه آزمایشی درایور Radeon™ Software را با پشتیبانی از رابط برنامه نویسی Vulkan 1.0 منتشر کند. این رابط همچون DirectX 12 و منتل «Mantle» یک رابط برنامه نویسی با دسترسی سطح پایین است که به سازندگان این امکان را میدهد تا گلوگاه‌های تاریخی ومهم ایجاد شده از منابع سخت افزاری را حذف کنند که نتیجه آن میتواند افزایش بسیار زیاد منابع سخت افزاری جهت پردازش بهتر بازی های ویدئویی باشد.

رابط-Vulkan

ذکر این نکته لازم است که رابط ولکان «Vulkan» همان OpenGL قدیمی است که با نامی جدید تحت نظر کنسرسیوم استانداردهای پردازش گرافیکی (Khronos) و با همکاری بسیار نزدیک AMD به جای منتل قرار است به زودی عرضه شود. تمامی کارت های گرافیک جدید از آخرین ورژن OpenGL پشتیبانی میکنند و از این رابط به طور منحصر فردی در کنسول PS3 نسل گذشته استفاده میشد و شاهد بودیم که بازی های بسیار زیبایی توسط این رابط عرضه میشد که Last Of Us تنها نمونه ای از این عناوین است.

ولکان «Vulkan» را میتوان همان منتل همراه با نوآوری های جدید و امکانات بهتر برای کاهش سربار «overhead» پردازنده دانست که به توسعه دهندگان نرم افزاری اجازه میدهد کنترل بسیار کاملی روی کارایی، بهره وری و قابلیت‌های پردازنده‌های گرافیکی رادئون «Radeon» و سیستم‌های دارای پردازنده‌های متعدد را داشته باشند. در واقع تا قبل از معرفی رابط برنامه نویسی سطح پایین منتل «Mantle»، یکی از مشکلات بسیار بزرگ دیگر رابط ها این بود که نمیتوانستند به طور کامل از منابع سخت افزاری بهره ببرند و همیشه با مشکلی مهمی به نام سربار پردازنده مواجه میشدیم که بخشی از قدرت پردازشی پردازنده در این حالت هدر میرفت.

در واقع منتل اولین رابطی بود که مشکل کاهش سربار «overhead» پردازنده را به طور جدی در دستور کارش قرار داد و آن را برطرف کرد. منتل «Mantle» همان همان چیزی است که در Xbox One دیده میشود و از زبان (HLSL) مخصوص Shader های سطح بالای Direct3D که در Xbox One وجود داشت استفاده میکند. در واقع میتوان اینطور گفت که منتل «Mantle» یک API سطح پایین مخصوص Xbox One است که به PC آورده شده است و ولکان «Vulkan» هم نسخه جدیدی از همین پلتفرم است که در قالبی جدید به بازار گرافیکی معرفی شده است.

Vulkan

تمام تراشه های گرافیکی مبتنی بر معماری GCN 1.0 و تمام تراشه های گرافیکی مبتنی بر معماری Kepler از از رابط برنامه نویسی Vulkan 1.0 پشتیبانی میکنند و به زودی میتوانیم شاهد عناوینی با پشتیبانی از این رابط برنامه نویسی باشیم.

منبع videocardz
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. ravi says:

    سپاس بابت مطالب همیشه عالیتون!

    البته کنار زدن DirectX12 کار فوق العاده سختیه و به جز دسترسی سطح پایین،امکانات خیلی زیاد دیگه هم DirectX12 داره که بازی سازها به راحتی ازش نمیگذرن!

    • حسین
      حسین says:

      خواهش میکنم راوی جان، البته ولکان و تیمی که پشت این API قرار گرفتن قدرت خیلی مهمی دارن، سونی و AMD دو تا از حامیان قدرتمند این API هستن و سونی روی کنسو نسل قبلی و حتی روی PS4 هم از اپن جی ال (همون ولکان جدید) استفاده میکنه که از دایرکت ایکس چیزی کم نداره، نگاهی به عناوین قدرتمند و انحصاری PS3 و pS4 میتونه گواهی بر این مدعا باشه

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در اخبار

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
steam logo

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است