ناگفته های داستان بازی Resident Evil (سه گانه کلاسیک)

ویروس های آخرالزمانی

ترس عاملی مهم و موثر برای حفاظت انسان در برابر خطرهایی است که در دنیای خارج، روز و شب او را تهدید می کنند.حس ترس و چگونگی برخورد با آن، طی میلیون‌ها سال تکامل بشر، در وجود او نهادینه شده است. ترس به طور طبیعی و به خودی خود بسیار خوب و مفید است و اگر نباشد ممکن است خیلی زود بمیریم! اما بشر به ظاهر متمدن امروزی حتی این حس غریزی مفید را هم بازیچه خود قرار داده و با ایجاد شرایط واهی و کاذب، و به اسم سرگرمی! و برای کسب درآمد، سعی در ایجاد ترس در همنوعان خود دارد!

چنین ترسی نه تنها مفید نیست، بلکه می تواند خسارات روحی و روانی جدی ای به انسان وارد نماید. وقتی که خطر واقعی و خارجی نباشد، اما ما آن را واقعی و خارجی تصور کنیم، یا آن را به گونه‌ای در ذهن خود بپرورانیم که واقعی و حتمی جلوه نماید، آن وقت است که موضوعی به نام اضطراب پدید می آید. برخلاف ترس که عاملی خوب و مفید است، اضطراب انسان را از پا در می‌آورد. اضطراب و استرس ریشه ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماری‌های فیزیکی و روانی است. اضطراب یعنی خطری که وجود حقیقی ندارد و ما آن را برای خود خطر می‌ پنداریم.

یا احتمال بسیار کمی برای وقوع آن وجود دارد، اما شخص مضطرب، این احتمال را به قطعیت تبدیل می‌کند یا درصد وقوع آن را بالا می برد. اضطراب اگر شدید باشد باعث هراس و نگرانی می‌شود و می‌تواند به وسواس و رفتار اجباری تبدیل شود. یعنی اضطراب همه چیزهای خوب زندگی را خراب، و همه چیزهای خراب و بد زندگی را خراب‌تر و بدتر می‌کند و این است حاصل تمام آنچه که رسانه ها در قالب سرگرمی های ترسناک! به مردم این دوره عرضه می کنند.

مروری بر ترس و رسانه (ژانر سینمای وحشت)

سینمای وحشت از قدیمی ترین ژانرهای سینمایی است؛ ژانری که قصد دارد مخاطب خود را بترساند و پنهان ترین احساسات شخصی او را تحریک نماید؛ به گونه ای که در بسیاری از اوقات این ترس از لایه سطحی عبور می کند و حالتی آگاهی بخش و هشدار دهنده می یابد. فیلم های ژانر وحشت عمدتاً به نیمه تاریک و پنهان زندگی انسان ها می پردازند و حوادث تاریک و فراموش شده زندگانی بشری را به تصویر می کشند. فیلم های وحشتناک از منابع متنوعی الهام می گیرند. داستان های عامیانه که از چندین قرن پیش از ابداع سینما، سینه به سینه نقل شده است، افسانه های برخاسته از اوهام و خرافات مردم قرون وسطی و زندگی مرموز جادوگران و احضارکنندگان روح، از منابع اصلی الهام بخش این ژانر سینمایی است.

سینمای وحشت پیش از آنکه به فضاهای تاریک و غم زده دوران گوتیگ مدیون باشد، وامدار داستان های بزرگ و تاثیرگذاری همچون آثار برام استوکر و مری شلی است. از طرق بسیار، سینمای اکسپرسیونیستی صامت آلمان بر این گونه سینمایی تاثیر نهاد و در تکمیل و تکامل این گونه ایفای نقش کرد. البته گونه وحشت، دارای قابلیت فراوان برای ترکیب با گونه های دیگر از جمله گونه علمی/تخیلی است. در فیلم هایی که خطر حمله موجودات بیگانه به زمینیان بی پناه موجب ایجاد وحشت می گردد، شاهد فیلم های علمی/تخیلی وحشتناکی هستیم که از قواعد هر دو گونه به بهترین وجه بهره می برند.

گونه وحشت، دارای زیرمجموعه های متنوعی است که از آن جمله می توان به مواردی همچون «فیلم های آدم خواری، تسخیر شدن توسط عناصر شیطانی، فرانکنشتاین، ارواح، گوتیک، گورستانی، خانه های اشباح، هیولاها، فیلم های وحشتناک روان شناختی، داستان های شیطانی، قاتلین زنجیره ای و فیلم های ماوراءالطبیعی اشاره کرد.

ناگفته های داستان بازی Resident Evil (سه گانه کلاسیک)

نگاهی به اولین فیلم های ژانر وحشت

اولین فیلم ژانر وحشت تاریخ سینما، اثری سه دقیقه ای ساخته ژرژ ملیس فرانسوی به نام (قلعه شیطان) در سال ۱۸۹۶ است که بعدها دستمایه بسیاری از فیلم های خون آشامی دیگر شد. یکی از پرآوازه ترین آثار گونه وحشت در سال های اولیه سینما (دفتر دکتر کالیگاری) در سال ۱۹۱۹ است که به سینمای آلمان تعلق داشت. اولین فیلم خون آشامی تاریخ سینما (شب وحشت) در سال ۱۹۱۶ ساخته آرتور رابینسون بود که اتفاقاً رابینسون نیز آلمانی بود و در فیلم خود به نمایش انسان های خون آشام می پرداخت.

فیلم مجارستانی (دراکولاها لالا) در سال ۱۹۲۱ که بیشتر با نام (مرگ دراکولا) معروف است، اولین اقتباس از نوشته معروف نویسنده ایرلندی (برام استوکر) بود. این رمان که در سال ۱۸۹۷ نوشته شده بود، با استقبال فراوان روبرو گردیده بود. اولین برداشت سینمای خلاقانه از رمان دراکولا توسط فردریک مورنائو انجام گرفت که (نوسفراتو: سمفونی وحشت) در سال ۱۹۲۲ نام داشت. این فیلم با یک مشکل بزرگ در نمایش روبرو شد که همانا نداشتن اجازه قانونی برای ساخت فیلم بود.

بازیگر اصلی این فیلم که ماکس شرک نام داشت، اولین خون آشام سینما نام گرفت. به دلیلی مشکلات کپی رایت (حق نشر) بود که نام دراکولا به نوسفراتو تغییر کرد و محل وقوع داستان از ترانسیلوانیا به برمن تغییر یافت. بد نیست بدانید که در سال ۲۰۰۰ فیلمی بنام (سایه خون آشام) بر مبنای فیلم کلاسیک (سمفونی وحشت) تولید شد که در آن، جان مالکوویچ در نقش مورنائوی تسخیر شده ظاهر گشت.

فیلم آلمانی هومونکلس (Homunculus)

فیلم آلمانی هومونکلس (Homunculus)

از دیگر فیلم های خون آشامی اولیه می توان به این آثار اشاره کرد: (دانشجوی پراگ) در سال ۱۹۱۳ که بر مبنای داستان مشهور دکتر فاوست ساخته شد که روح خود را در برابر پول و ثروت به شیطان فروخت و در آن پاول واگنر نقش دکتر فاستوس را ایفاء نمود؛ (هیولای تقدیر) در سال ۱۹۱۴، (ادیسون فرانکنشتاین) در سال ۱۹۱۰ که اولین فیلم فرانکنشتاینی آمریکائی ۱۰۶ دقیقه ای است و توسط استودیوهای ادیسون تولید شد و بازیگر نقش اول آن چارلز اوگل بود؛ (زندگی بدون روح) در سال ۱۹۱۵ و فیلم آلمانی هومونکلس (Homunculus)، در سال ۱۹۱۶؛ از دیگر آثار قابل ذکر اولیه این نمونه اند.

پس از این که سینمای وحشت توانست جایگاه خود را در میان مخاطبان سینما پیدا نماید، نوبت به تهیه خوراک هایی ویژه برای ادامه حیات این ژانر رسید. بدین ترتیب بود که پدیده هایی نظیر دراکولا، فرانکنشتاین و زامبی پا به عرصه وجود گذاشتند و به ماده اولیه اصلی و جدا نشدنی این ژانر بدل گشتند. البته دراکولا و فرانکنشتین طی سال ها، کم کم محبوبیت خود را از دست دادند و دراکولا جای خود را به خون آشام ها داد و فرانکنشتین هم با گرگ نما ها به توافق رسید و کناره گرفت.

اما زامبی ها همچنان به عنوان یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین موجودات تاثیرگذار این ژانر باقی ماندند و توانستند خود را مطابق با سلیقه مخاطبان به روزرسانی کنند. در ادامه نگاهی اجمالی به این سه رقیب قدیمی خواهیم داشت و سپس پدیده زامبی را به طور ویژه بررسی خواهیم کرد.

فیلم فرانکنشتاین

فیلم فرانکنشتاین

پدیده دراکولا در سینمای وحشت

هنگامی که قرار شد فیلمی درباره شخصیت کنت دراکولا، خون آشام خبیث و وحشتناک در آغاز دهه سی ساخته شود، در ابتدا نام لان چنی به عنوان بازیگر اصلی در بین مسئولان استودیو بر سر زبان ها افتاد، اما چنی در سال ۱۹۳۰ درگذشت و سپس بازیگر نسبتاً گمنام مجاری (بلا لاگوسی) برای ایفای نقش دراکولا در نظر گرفته شد. موفقیت تجاری فیلم که به جهت بازی درخشان و تاثیرگذار لاگوسی در نقش این خون آشام پانصد ساله حاصل شد، موقعیت لاگوسی را به گونه ای تثبیت کرد که به او جز نقش دراکولا، دیگر نقشی پیشنهاد نشد و پس از مدتی درخشش، مجبور به بازی در فیلم های ضعیف و درجه سه شد.

هنگامی که لاگوسی درگذشت، او را با همان لباس معروف دراکولا به خاک سپردند تا شاید مجددا روزی از تابوت خود برخیزد و دنباله فیلم های درخشان خود را بازی کند! شایان ذکر است که پدیده دراکولا در سینمای وحشت بسیار ریشه دار و اصیل است.

پدیده فرانکنشتاین سینمای وحشت

هنوز از نمایش فیلم (دراکولا) چیزی نگذشته بود که فیلم وحشتناک و بسیار موفق دیگری به نام (فرانکنشتاین، ۱۹۳۱) به نمایش درآمد. (فرانکنشتاین) که اقتباسی از داستان وحشت انگیز مری شلی راجع به یک دکتر دیوانه ناشناس است، به موفقیت فراوانی در گیشه دست یافت و مبدل به یکی از آثار برجسته گونه وحشت گردید و دنباله های فراوانی بر اساس آن ساختند. اولین بازیگر نقش فرانکنشتاین کسی جز بوریس کارلوف نبود که در آن زمان چهره ناشناخته ای بود اما استعداد بی نظیرش به زودی از او بازیگری معروف و برجسته ساخت.

عروس فرانکنشتاین، 1935

عروس فرانکنشتاین، ۱۹۳۵

پیشانی مستطیلی کارلوف در شکل دادن به شخصیت پیچیده فرانکنشتاین کمک فراوانی کرد. گریم این فیلم در زمان خود از بهترین چهره پردازی های تاریخ سینما محسوب می شد.برخی از فیلم های فرانکنشتاینی تاریخ سینما عبارتند از: (خانه فرانکنشتاین، ۱۹۴۹)، (ابوت و کاستلو فرانکنشتاین را ملاقات می کنند)، (عروس فرانکنشتاین، ۱۹۳۵)، (فرانکنشتاین مرد گرگ نما را ملاقات می کند، ۱۹۴۳).

پدیده زامبی سینمای وحشت

زامبی ها را باید محصول سینمای نوین دانست. این موجودات خونخوار که به نوعی تداعی کننده دراکولا هستند، در واقع از یک اعتقاد بومی قبایل آفریقایی پدید آمده اند. زامبی ها برای اولین بار در فیلمی با همین عنوان (زامبی) روی پرده نقره ای ظاهر شدند و توانستند با اقبال زیاد علاقه مندان به این ژانر روبرو شوند. پس از آن بود که فیلم های زامبی ای هم به جمع فیلم های تجاری پیوستند و چندین فیلم سطحی و بی ارزش بر اساس داستان آن ها ساخته شد. برخی نیز زامبی ها را نمادی از آخرالزمان طبیعی می دانند و آن را در گونه فیلم های آخرالزمانی طبقه بندی می کنند.

بر اساس این دیدگاه، زامبی ها عکس العمل متقابل طبیعت (انتقام گیری) از بشر، در مقابل دستکاری در نظام آفرینش و بر هم زدن توازن آن هستند، که علیه انسان طغیان کرده و موجبات نابودی او را فراهم می کند. البته زامبی ها بعد ها به نمادی از تروریست ها تبدیل شدند و در فیلم های جدید، زامبی ها معادل همان تروریست ها نمایش داده شدند. برخی از فیلم های زامبی ای تاریخ سینما عبارتند از: (سرآغاز مردگان- زامبی، ۱۹۷۸)، (زامبی ۲، ۱۹۷۹)، (زامبی ۳، ۱۹۷۴)، (ویروس- زامبی ۴، ۱۹۸۰)، (وحشت زامبی، ۱۹۸۱)، (زامبی ۳- بازسازی، ۱۹۸۸)، (پس از مرگ، ۱۹۸۸)، (نفرین زامبی، ۱۹۸۹)، (زامبی ۱- بازسازی، ۱۹۹۵ و سری فیلم های (شیطان مقیم، Resident Evil).

فیلم Beetle Juice (۱۹۸۸)

فیلم Beetle Juice (۱۹۸۸)

در ادبیات سینمای غرب؛ زامبی‌ها، مرده‌های متحرکِ ترسناک و بی‌مغز و بی‌روحی هستند که معمولا آرام حرکت می‌کنند و علاقه زیادی به خوردن گوشت و مغز انسان دارند و از طریق گاز گرفتن و وارد کردن بزاق خود به بدن قربانیان‌شان آنها را همانند خود به یک مرده متحرک تبدیل می‌کنند. فیلم های «Dawn of the Dead (۱۹۷۸)” “Day of the Dead (۱۹۸۵)»، «Beetle Juice (۱۹۸۸)» ، Shaun of the Dead (۲۰۰۴)، ۲۸ Weeks Later (۲۰۰۷)، I Am Legend (۲۰۰۷)،  (۲۰۰۹) و سری فیلم هایِ Resident Evil که از روی بازی کامپیوتری معروفی به همین نام ساخته شده‌اند، فقط نمونه‌هایی از فیلم‌های فراوان ساخته شده با محوریت زامبی‌ها است.

حجم تاثیر گذاری فیلم ها و بازی های زامبی محور به حدی زیاد است که بازی Resident Evil نخستین بازی ای نام گرفت که به فیلم زامبی محور تبدیل شد! همچنین سریال The Walking Dead که داستانش در مورد موضوع فراگیر شدن ویروسِ زامبی در آخرالزمان است همچنان در حال ساخت است. این روند پروپاگاندا برای زامبی تا جایی پیش رفته که هر سال درتاریخ ۱۲ اکتبر روز جهانی زامبی نامگذاری شده و در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی در این روز مردم با ظاهری زامبی‌گونه به خیابان آمده و کارناوال زامبی (Zombie walk) برگزار می‌کنند.

در همین زمینه نیز، صهیونیسم سه مفهوم زامبی، تروریسم و اسلام را به هم پیوند داده است که فیلم های Osambie و World War Z نمونه آن هاست. از سال ۲۰۱۳ تمرکز بر محور اسرائیل آغاز شد؛ دیوار حائل مفهوم ذوالقرنینی دارد، اولین تصویر دیوار حائل بین انسان ها و زامبی ها در فیلم Warm Bodies ساخته شده در سال ۲۰۱۳ نشان داده شد. شروع این روند پس از اتمام دوران جنگ سرد شوروی و آمریکا که به فروپاشی اتحاد جماهیر شووری منجر شد آغاز میشود و پس از آن است که دو جریان مهم و تاثیر گذار در هالیوود شکل میگیرد.

فیلم های زامبی محور

جریان اول جریان شوروی‌ هراسی (با نماد و مفهوم خون آشام) و جریان دوم هم زامبی‌ هراسی (بخوانید مسلمانان هراسی) است. با ظهور القاعده و طالبان و واقعه یازده سپتامبر که خود آمریکا نقشی اساسی در شکل گیری آن داشت، شاهد آن هستیم که روند ساخت فیلم‌های با موضوع زامبی به شدت در سینما و تلویزیون آمریکا سرعت می‌گیرد تا جریان اسلام هراسی افزایش یابد.

در واقع این اسلام بود که در این سال‌ها قدرتش رو به افزایش بود و آمریکا می‌خواست با پدید آوردن طالبان، پنجه در چهره اسلام بیافکند و با حضور مستقیم نظامی خود در منطقه خاورمیانه از رشد این قدرت نوظهور جلوگیری به عمل آورد و این شد که این بار روند اسلام‌هراسی و روند زامبی‌هراسی در آمریکا به‌طور همزمان رو به رشد و افزایش گذاشت. از آنجا که زامبی یک موجود خیالی است، هر نویسنده و کارگردانی تغییر و تحولی در ویژگی‌ها و داستان‌های مرتبط با زامبی‌ها ایجاد می‌کند.

به همین دلیل همواره شاهد نکات و سبک های جدید در زامبی ها هستیم که از آن جمله میتوان به لغت «Zombieland» (سرزمین زامبی‌ها) و دو مفهوم «زامبی» و «آخرالزمان» (Apocalypse) اشاره کرد که تبدیل به کلیدواژهای اساسی فیلم ها و بازی های غربی شده است. همچنین لغت «تروریست» که پس از سال ۲۰۰۰ بطور فزاینده‌ای در ادبیات آمریکایی به مسلمانان نسبت داده می‌شد در این سال‌ها کنار لغت زامبی قرار گرفت و زامبی‌ها گاهی اوقات در قالب تروریست در فیلم‌ها و بسیاری از بازیها نمایان شدند که از جمله آن میتوان به سری Resident Evil و Dying light و … اشاره کرد.

فیلم Zombieland

توطئه هالیوود؛ «زامبی و خون آشام»

لازم به ذکر است هالیودد در زمان جنگ سرد خون آشام ها را به شوروی نسبت می داد، اما در حال حاضر که شوروی از بین رفته است، دست گذاشته اند روی زامبی ها. مرده هایی که از زیر زمین بیرون می آیند، آرام آرام راه می روند، چشمانشان گود افتاده است و دستشان را جلو می گیرند، همانند اینکه در خواب راه می روند و آدم خوارند و اگر آدمی را گاز بگیرند او هم بعد از ۱۲ ثانیه به زامبی تبدیل می شود، زامبی هایی که به صورت ویروسی منتشر می شوند.

آمریکایی ها ضرب المثلی دارند که یهودی ها می روند سینما عقاید خودشان را می بینند ما می رویم سینما عقاید یهودی ها را می بینیم. در همان زمان مارلون براندو بازیگر مطرح هالیوود در یک مصاحبه می گوید:” هالیوود مال یهودی هاست و توسط یهودی ها اداره می شود”. پس از آن بود که که تا ۴۸ ساعت بعد آنقدر اذیتش کردند و گریه اش را درآوردند که از حرف خود عذرخواهی کرد و حرفش را پس گرفت!

حال که با پدیده زامبی در سینما (رسانه) مختصری آشنا شدید، بیایید نگاه دقیق تری به تعریف آخرالزمانی از این پدیده داشته باشیم: در دیدگاه عامه، زمانی که سخن از آخر الزمان به میان می آید، اینگونه احساس می شود که مقصود «پایان عمر دنیا» است. اما واقعیت این است که در ۹۹ درصد فیلم ها و بازی های رایانه ای آخرالزمانی، به هیچ وجه چنین مفهومی مقصود نیست؛ بلکه مقصود گونه ای از روایت داستانی است که به نوعی یک «فصل پایانی» را برای مخاطب خود به تصویر می کشد.

زامبی و خون آشام

زامبی و خون آشام

به این معنا که مقصود اصلی سازندگان، به تصویر کشیدن فصل نتیجه گیری عالم و یا به عبارتی فصلی است که قرار است در آن تکلیف عالم به عنوان یک جمع بندی نهایی مشخص شود.گاهی اوقات از نظر زمانی این فصل می تواند چندین هزار سال به طول انجامد، به همین دلیل است که در این گونه فیلم ها و بازی ها موضوع پایان دنیا و نابودی کامل آن روایت نمی شود.

صفحه بندی

صفحه اول: نگاهی به اولین فیلم های ژانر وحشت

صفحه دوم: زامبی در بازی های رایانه ای

صفحه سوم: شینجی میکامی؛ پدربزرگ زامبی های دیجیتالی

صفحه چهارم: داستان بازی سه گانه کلاسیک «Resident Evil»

صفحه پنجم: آزمایشگاه مخوف آمبرلا

صفحه بندی 1 2 3 4 5
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در بازی ها,ناگفته های داستان بازی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
اولین نگاه به AMD Polaris
شاخه: Intel /Nvidia,بررسی سخت افزار,پیشنهاد سردبیر,کارت گرافیک

با AMD Polaris آشنا شوید؛ نسل بعدی معماری تراشه های گرافیکی AMD

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است