ناگفته های داستان بازی Devil May Cry

شروعی بر شیطان نیز گریه می‌کند «Devil May Cry»

«قرن‌ها پیش؛ پادشاه دیوهای جهنم تصمیم به حمله به دنیای انسان‌ها گرفت و حرص و طمع او برای حکومت به انسان‌ها باعث نابودی خودش شد؛ زیرا یک شوالیه از لشکر اهریمنان علیه خودش شورش کرد و توانست او را در چاهی محبوس کند. این شوالیه سیاه اسپاردا نام داشت.» اسپاردا پدر دانته و ویرژیل است که هر دو یک نیمه اهریمن محسوب میشوند. دانته به انسان‌ها کمک می‌کند، اما برادرش تنها به دنبال جاه و مقام و سلطه بر جهان است. پس از مرگ ویرژیل به دست دانته، خباثت او به برادر درست کارش منتقل شده  و … .

جملات بالا بخشی از داستان بازی شیطان نیز گریه می‌کند «Devil May Cry» بوده که از سال ۲۰۰۱ تا امروز در پنج نسخه و هر بار با ماجراهایی متفاوت در اختیار مردم سراسر جهان قرار گرفته و اتفاقاً حسابی هم برای شرکت‌های سازنده سود به همراه داشته است. این بازی تخیلی که پنجمین نسخه آن در سال ۲۰۱۵ میلادی (معادل ۱۳۹۵۴ شمسی) به بازار آمد، پر است از شخصیت‌های عجیب و غریب و ماورایی که در طول بازی به جنگ با انسان‌ها می‌آیند و شما هم وظیفه دارید با سلاح‌های پیشرفته از آنها پذیرایی کنید.

اما سوال اصلی این است که داستان بازی شیطان نیز گریه می‌کند «Devil May Cry» از چه کتابی الهام گرفته شده؟! در سال ۱۳۰۷ میلادی دانته آلیگیری شاعر ایتالیایی شروع به نوشتن منظومه ای با عنوان «کمدی الهی دانته» کرد. وی در سروده خیالی خود از جهنم و برزخ و بهشت عبور می‌کند و نهایتاً به دیدار حق تعالی می‌رود و در طول این سفر راهنمای او در دوزخ و برزخ «ورژیلیوس»؛ یا همان شاعری است که چند قرن قبل از دانته زندگی می‌کرده و دانته سخت مرید وی بود و اثر معروف این شاعر یعنی «انئیس» در تمام کمدی الهی دیده می‌شود.

ناگفته های داستان بازی Devil May Cry

در بهشت نیز راهنمای او «بئاتریس» یا همان زن رویاهای اوست. این کتاب پس از چند سال از اولین چاپ خود به عنوان کتابی کلاسیک شناخته شد و اکثر ادبا و فضلا به تحقیق و بررسی درباره متونش پرداختند. خود دانته نیز در ابتدا این کتاب را تنها یک کمدی نامید، ولی لقب الهی بعدها به این کتاب تعلق گرفت. این کتاب از این رو کمدی نامیده می‌شود که در تراژدی ابتدایی داستان خوش و در تراژدی پایانی غمناک است. ولی کمدی ابتدا موضوعی تاریک دارد ولی در انتها به پایانی خوش ختم می‌شود.

محتوای کمدی الهی سراسر تمثیل و اشاره و نماد است به همین دلیل است که تا به امروز هزاران کتاب در تفسیر هر بیت و مصرع آن نوشته شده است. «دوزخ در کمدی الهی» قسمت اول این سفر است که محتوای داستانش در زیر زمین و در ظلمات طی می‌شود، این قسمتی از سفر است که مربوط به دوزخ می‌شود، زیرا دوزخ دانته از زیر قشر زمین آغاز می‌شود و تا هسته زمین که در آنجا شیطان اقامت دارد ادامه می‌یابد. بنابراین آنچه با ماهیت دوزخ دانته سرشته شده است و در واقع تار و پود آن را ساخته است، نا امیدی ابدی از درگاه رحمت الهی است.

هر قدر گناه سنگین تر باشد صاحبان پائین تر می‌افتد تا جایی که نوبت به یهودا می‌رسد که از فرط سنگینی گناه در کام شیطان قرار گرفته است. قانون کلی تاوان، قانون اصلی دوزخ دانته است و محکومین بر همین اساس مجازات می‌شوند. سخت‌ترین نوع عذاب در طبقه‌ی نهم دوزخ روی می‌دهد که سرمای ابدی و ظلمات مطلق آنرا فراگرفته است که نمادی از انکار کامل عواطف انسانی و محبت و عشق است. طبقه بندی گناهان در دوزخ دانته طبق نظر فلسفی ارسطو صورت می‌پذیرد که گناهان را به «گناهان افراط کاری» و «گناهان بدخواهی» تقسیم می‌کند.

طبقه بندی گناهان در دوزخ دانته

گناهان قسمت اول دوزخ (دوزخ علیا) گناهانی هستند که اگر جنبه اعتدال در انها رعایت شود فی نفسه گناه نیستند ولی همین که از حد تجاوز کنند و به صورت عادت زندگی در بیایند جرم محسوب می‌شوند مثل غریزه جنسی، شکم پرستی، خست، اسراف، خشم و غضب. اما گناهان قسمت دوم (دوزخ سفلی) آن‌هایی هستند که به قصد اصرار صورت می‌گیرند و به دو دسته گناهان ناشی از زورگویی و تعدی و گناهان ناشی از مکر و حیله تقسیم شده‌اند. طبقه نهم، یعنی طبقه‌ ظلمات و سرمای مطلق خاص و برای بدترین دوزخیان یعنی خیانت کاران است.

دانته مظهر نوع بشر که در شاهراه زندگی درحال حرکت است و ناگهان خود را در جنگلی تاریک و موحش می‌بیند (ظلمت خطا و گناهکاری) و احساس می‌کند که بی آنکه خود بداند از جاده دور افتاده و راه را گم کرده است؛ اما انجا که نا امید از رستگاری می‌شود، امداد غیبی به کمکش می آید و این نجات به صورت پیر و مُرشدی است که باید راهنمای ره گمشدگان باشد و در اینجا ورژیل است که به کمک او می آید. ورژیل در دوزخ نماد عقل و منطق بشری است که از آلایش هوی و هوس‌ها پاک شده است.

سپس عقل بشری دست این گناهکار را می‌گیرد و او را نخست از وادی گناه و ظلمت (دوزخ) و سپس از منزل توبه و پشیمانی (برزخ) می‌گذراند و عاقبت او را به سر منزل سعادت این جهانی (بهشت زمینی) می‌رساند و او را به دست راهنمایی  شایسته تر یعنی بئاتریس (مظهر عشق و صفای الهی) می‌سپارد تا وی را از بهشت زمینی به بهشت آسمانی ببرد که مظهر تجرد و صفای مطلق است. در طرح دوزخ دانته؛ بیش از هر چیزی از میتولوژی یونان و روم قدیم الهام گرفته شده است. حتی قهرمانان این دوزخ نیز غالباً قهرمانان دوزخ یونانی هستند که تا حدودی تغییر شکل و ماهیت داده‌اند.

دوزخ فرضی دانته

توصیف برزخ در کمدی الهی برزخ دانته؛ حد فاصل بین دوزخ و بهشت است و از نظر مفهومی نیز حد فاصل بین گناه و رستگاری یعنی نماینده مرحله توبه و پشیمانی است. از نظر دانته؛ یعنی طبق فرضیه معروف بطلمیوسی زمین صورت کره ای شکل دارد که به طور ثابت در فضا مستقر است و افلاک بر گردا گرد آن می‌چرخند. نیمه‌ی شمالی این کره را عرض مسکون یعنی اروپا و آسیا و آفریقا فرا گرفته و نیمه جنوبی آن نیز به عقیده‌ دانته اقیانوسی پهناور است که در آن هیچ خشکی یافت نمی‌شود.

در وسط این اقیانوس یعنی درست وسط قطب جنوب (به فرض اینکه اورشلیم را قطب شمال این کره فرض کنیم) جزیره ای قرار دارد که در وسط آن کوه بسیار بلندی قد بر افراشته که از فرط بلندی نوک قله‌ آن دیده نمی‌شود. کوه برزخ شکل مخروطی دارد که هر چه بالاتر می‌روند کوچک‌ تر می‌شود. باید تذکر داد که در اینجا حافظت از بهشت مستقیماً به عهده‌ پطرس رسول گذاشته نشده، زیرا خود پطرس در اعلی درجه آسمان جا دارد و در عوض به جای او نماینده‌اش این کار را با دوکلید طلایی و سیمین (علم و ایمان) انجام می‌دهد.

پس از طی طبقات برزخ، دانته و ورژیل وارد بهشت زمینی می‌شوند که در نوک قله کوه قرار دارد این همان بهشتی است که آدم و حوا در آغاز خلقت در آن بسر میبردند، ولی وسوسه شیطان باعث اغوای حوا شد و او به همراه آدم از شجره ممنوعه خوردند و به خراب آباد زمین هبوط کردند. این بهشت زمینی که دانته با استادی فراوان جلالان را وصف نموده، آخرین منزل سفر این مسافر سرگردان است که روانه دیار جاوید شده است.

بئاتریس معشوقه دانته

بئاتریس “بیچه” دی فولکو پورتیناری (Beatrice “Bice” di Folco Portinari)، (زادهٔ ۱۲۶۶ – درگذشته ۱۲۹۰ میلادی)، زنی از اهالی شهر فلورانس ایتالیا بود که به باور بیشتر پژوهشگران، همان بئاتریسی است که الهام‌بخش دانته آلیگیری برای نوشتن کتاب زندگانی نو و کمدی الهی بوده و در کمدی الهی به عنوان راهنمای دانته در بهشت و چهار سرود پایانی برزخ حضور دارد.

در این بهشت وی برای اولین بار بئاتریس (بئاتریس معشوقه دانته در دنیای واقعی بود که جوانمرگ شد) یا همان محبوبه‌ زیبای آسمان نشین خود را می‌بیند که در اینجا دیگر دلدار زمینی او نیست، بلکه مظهر عشق و ایمان و به تعبیر دقیق تر، مظهر حقیقتی است که از راه مذهب و ایمان متجلی می‌شود و عقل و ادراک آدمی بدون کمک دل و احساس واردش شود. از این جهت است که چون بئاتریس پا به میدان می‌گذارد، ورژیل مظهر عقل و استدلال بشری که راهنمای دانته در دوزخ و برزخ بوده بی سر و صدا جا خالی می‌کند و این کار تا آنجا ادامه پیدا میکند که به تبعیدگاه ابدی یعنی طبقه‌ی اول دوزخ باز می‌گردد.

این یکی از عالی‌ترین اشارات سمبولیک کمدی الهی است و طبعاً مفهوم آن این است که عقل و منطق آدمی تا آنجا توانایی دارد که وی را از وادی گمراهی و ضلالت به‌سلامت بگذارند و به او مفهوم خوب و بد را بفهماند و او را به بهشت زمینی یعنی آسودگی روح و فکر برساند. ولی از اینجا به بعد کاری از دست عقل ساخته نیست.

صفحه بندی

صفحه اول: شروعی بر شیطان نیز گریه می‌کند «Devil May Cry»

صفحه دوم: تفاوت بین گناهان دوزخ و برزخ Devil May Cry

صفحه سوم: تبیین دوزخ در جهنم Devil May Cry

صفحه چهارم: بارهای فحشا (طبقه‌ی نهم دوزخ در کمدی الهی)

صفحه پنجم: Devil May Cry؛ بازی با مفهوم واژه آزادی

صفحه بندی 1 2 3 4 5
منبع ystc
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در بازی ها,ناگفته های داستان بازی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
سنجش سرعت گذرگاه PCI-Express در GTX 1080
شاخه: بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

سنجش سرعت گذرگاه PCI-Express در GTX 1080

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است