داستان کامل سری Halo

مقدمه ای بر هیلو «HALO»

اکثر شما با نام فرانچایز هیلو «HALO» در قالب یک عنوان ماندگار و در یک گام فراتر به عنوان پرچمدار سبک اول شخص شوتر بر روی کنسول های خانگی رو به رو شدید. عنوان عظیمی که داستانش پیش و روی شماست. برای شروع در این قسمت به سراغ تاریخچه سری هیلو «HALO» میرویم  و نیم نگاهی به موفقیت های گذشته این فرانچایز بزرگ  می اندازیم:

برشی از اتفاقات قبل از عرضه چند گانه هیلو «HALO»

سال ۲۰۰۰ بود و مایکروسافت در شُرف ورود به بازار شدیداً رقابتی کنسول های خانگی قرار داشت. اکثراً در آن زمان به جعبه مرموز مایکروسافت به عنوان یک پلتفرم از پیش شکست خورده نگاه میشد. تجربه هم تصدیقی بر این عقاید بود. توقعی از مایکروسافت نمیرفت که بتواند برای هیولای اون زمان، یعنی کنسول Play Station 2 رقیب قدری بسازد. البته مایکروسافت که به تازگی  با سیستم عامل تاپ آن روزها، یعنی ویندوز خودش را به یک باره بالا کشیده بود، همچین اعتقاداتی را قبول نداشت و بر خلاف باور عمومی، ایکس باکس را آینده صنعت کیمینگ میدانست.

به هر حال  E3 سال ۲۰۰۰ فرا رسید و نوبت بلند پروازی های مایکروسافت با هیولای سبز کوچکش فرا رسید. همان طور که انتظار میرفت، رقیب جدید سونی و کنسول پلی استیشن با دست پر پا به این دوره از نمایشگاه  E3 گذاشته بود. همانطور که نمایش عناوین لانچ کنسول Xbox یکی پس از دیگری میگذشت، در نهایت مایکروسافت از برگ برنده خودش رونمایی کرد. نوبت به بازی ای به نام Halo: Combat Evolved رسید، سالن تاریک شد و نمایش آغاز … در وسط تاریکی پرده نمایش لوگوی استدیوی کم نام و نشان و نو پایی به نام بانجی «Buangi» خود نمایی میکرد که به تازگی پیشنهاد اپل را برای همکاری با مایکروسافت رد کرده بود.

نمایش آغاز شد، دوربین از آسمان آهسته آهسته ارتفاعش را کم میکرد و به دو موجود فضایی با ظاهر عجیب و غریب نزدیک میشد. از همان ابتدا معلوم شد این عنوان یکی از عناوین Sci-Fi آن زمان خواهد بود. گرافیک قابل قبول بود، نورپردازی و سایه زنی در سطح تحسین برانگیزی قرار داشت  و همه چیز نوید یک شاهکار را میداد. کنفرانس به پایان رسید، اما ظاهراً نمایش درخشان فرانچایز هیلو «HALO» نتوانسته بود از پس انتظارات بر بیاید. همچنان کسی از ایکس باکس انتظار توفیق نداشت. اما هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست …

یک سال گذشت و در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۰۱ کنسول Xbox و در کنارش دو عنوان Halo: Combat Evolved و Project Gotham Racing و چند عنوان دیگر به عنوان عناوین لانچ در آمریکای شمالی منتشر شدند. فروش Halo: Combat Evolved به عنوان یک بازی کاملاً جدید، خیره کننده و بی سابقه بود. این عنوان در حال ثبت رکوردی اقتصادی بود. Halo: Combat EvolvedCE موفق شد با عبور از زیر تیغ منتقدین، با موفقیت هر چه تمام میانگین نمره ۹۷ از ۶۸ را در نقد و بررسی آورد و توانست خودش را به یکی از اساطیر این صنعت تبدیل کند.

کنترل بازی با کنترلر Xbox کاملاً بهینه شده بود. فیزیک و هوش مصنوعی بازی بر خلاف انتظارات فوق العادع بود. علیرغم نبود شبکه XBox live در آن زمان، هیلو «HALO» مولتی پلیر و  چندنفره «Co-Op» کاملی را در اختیار گیمرها  قرار میداد. این عنوان ثابت کرد که عناوین شوتر اول شخص هم میتوانند کنسول های خانگی را به تصرف خود در بیاورند. در سال ۲۰۰۶ این عنوان توسط وبسایت IGN در صدر جدول برترین عناوین تاریخ تا آن زمان قرار گرفت.

اولین نسل از کنسول های خانگی مایکروسافت (Xbox)

اولین نسل از کنسول های خانگی مایکروسافت (Xbox)

سر انجام این عنوان دوست داشتنی موفق شد به فروش ۶.۵ میلیون نسخه ای دست پیدا کند که با توجه به فروش کل پلتفرم Xbox به خودی خودش یک موفقیت تمام محسوب میشود. طبعاً با وجود آن بازخورد های مثبت، آن فروش خیره کننده و محبوبیتی که این عنوان در نزد گیمرها پیدا کرده بود، مایکروسافت به فکر ادامه این سری افتاد و برای کسب یک برگ برنده در مقابل سونی قرار دادی را با قهرمان آن روزهای صنعت گیم یعنی بانجی «Buangi» تنظیم کرد و این استدیو را به مدت ۱۰ سال به مالکیت خودش در آورد.

۳ سال از آن اتفاق گذشت. تبلیغات عظیم مایکروسافت و سرمایه گذاری های بی سابقه ای روی این عنوان شده بود که نتیجه آن هنر نمایی مجدد بانجی «Buangi» در E3 2004 بود. تبلیغاتی که موجب شد Halo 2 در کنار عناوین صاحب سبکی مانند Half-Life قرار بگیرد. قرار بود Halo 2 در تاریخ  ۹ نوامبر ۲۰۰۴ عرضه شود که همین اتفاق افتاد و Halo 2 توانست با فروش ۱۲۵ ملیون دلاری ظرف تنها ۲۴ ساعت، رکورد منحصربه فردی بین تمام محصولات سرگرمی و الکترونیکی به جا بگذارد.

بازخوردهای بازی بسیار جالب توجه بود؛ منتقدین مجله گیم اینفورمر «Game Informer» بازی را اینگونه توصیف کردند: (عنوان Halo 2 بزرگترین شوتر اول شخصی است که تاکنون بر روی کنسول های خانگی منتشر شده است و هیچ کلمه ای نمیتواند عظیمت بازی را به درستی توصیف کند.) وبسایت IGN نیز به عنوان Halo 2 لقب بهترین بازی چند نفره مبتنی بر شبکه کنسولی را اختصاص داد و در نهایت با نقدهای مثبت وب سایت های مختلف، نمره کلی بازی ۹۵ از ۱۰۰ از ۹۱ نقد و بررسی شد که در کنار فروش ۸.۵ میلیون نسخه ای این بازی، آن را به یکی از بهترین و بزرگترین بازی های Xbox بدل کرد.

مجله گیم اینفورمر «Game Informer»

اولین تصویر از نخستین شماره سری هیلو روی جلد مجله گیم اینفورمر «Game Informer»

سری Halo به تنهایی موفق شد برند نوپای مایکروسافت را از تبدیل شدن به یک ورشکسته اقتصادی نجات دهد و این کمپانی را قادر کرد از نسل ششم پایش را فراتر گذاشته و با ورود به نسل هفتم کنسول های خانگی، سونی را به چالش بکشد. پس از گذشت یک سال از موفقیت Halo 2 بود که نسل هفتم کنسول های خانگی با عرضه Xbox 360 به طور رسمی شروع شد. فاصله یک ساله زمان انتشار Xbox 360 با تاریخ عرضه رقیب خود یعنی PlayStation 3 سونی باعث شد این کنسول به فروش و محبوبیتی مناسب دست پیدا کند و زمینه ساز موفقیتی دیگر برای فراچایز هیلو و مایکروسافت شود.

طی کنفرانس E3 2006 بود که مایکروسافت از سومین نسخه این سری به نام Halo 3 رونمایی کرد و تاریخ انتشار آن را ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۷ تایین کرد. ۳ سال گذشته بود و طرفداران افسانه هیلو «Halo» مشتاقانه منتظر تجربه ماجرای جدید مستر چیف «Master Chief» بودند. همه چیز آماده بود برای یک رکوردی دیگر. گیم اسپات «GameSpot» گزارش کرده بود در تاریخ ۲۴سپتامبر ۲۰۰۷، یعنی یک روز قبل از انتشار رسمی بازی، ۴.۲ میلیون نسخه از Halo 3 در فروشگاه ها  وجود داشت که از نظر تعداد بی سابقه بود.

حتی تصور تکرار موفقیت رویای Halo 2 هم سخت بود، با این حال بانجی «Buangi» قبلاً هم ثابت کرده بود چیزی به نام «سخت» برایش معنای ندارد و انتشار بازی Halo 3 موجب شد تا بار دیگر شاهد جا به جایی رکوردها این صنعت از سوی این بازی باشیم که یکی از آنها فروش ۱۷۰ میلیون دلاری بازی تنها در ۲۴ ساعت اول انتشار بازی بود که رکورد فوق العاده ای محسوب میشد. این رقم زمانی جذاب میشود که بدانیم جدیدترین اثر سامی ریمی «Sam Raimi» یعنی Spider-Man 3 تنها در هفته اول انتشارش ۱۵۰ میلیون دلار فروش داشته است.

محیط اصلی استدیو بانجی «Buangi»

محیط کار اصلی استدیو بانجی «Buangi»

رکورد دوم بازی Halo 3 زمانی رقم خورد که موفق شد تنها پس از یک هفته از انتشارش به فروش جهانی ۳۰۰ میلیون دلاری برسد. گزارش ها نشان میداد فروش کنسول Xbox 360 یک هفته پس از انتشار Halo 3 دو برابر شده بود! سومین نسخه سری بازی های هیلو «Halo» نیز همچون شماره دومش موفق شد با کسب ۹۴ امتیاز از میانگین ۸۶ بررسی جوایز نشان های مختلفی از مراسم های مختلف دریافت کند. عرضه سومین سری هیلو «Halo» مصادف بود با پایان دوره قرار داد ۱۰ ساله بین مایکروسافت و استدیو بانجی «Buangi»!

استدیوی گمنامی که با درخشش خوبی که از خودش به نمایش گذاشت، راهش را به سمت مسیر استقلال ادامه داد تا بتواند دنیای جدیدی غیر از سری هیلو «Halo» ایجاد کند. زمان خداخافظی استدیو بانجی «Buangi» از مایکروسافت فرا رسید و قرار شد بانجی به رسم یادگاری یک عنوان جانبی «Spin- off» از سری هیلو «Halo» را به طرفدارانش هدیه بدهد. همین جریان باعث معرفی Halo :Reach در مراسم VGA 2009 و انتشارش در سال بعدی شد! Halo :Reach به حدی خوب درآمد که مجله رسمی ایکس باکس «Xbox» در کنار دو سایت آی جی ان «IGN» و گیم پرو «GamePro» به آن لقب بهترین هیلو «Halo» تمام دوران را دادند!

عنوانی که داستانش روایتگر اتفاقات قبل از نسخه Combat Evolved بود که تا قبل از آن تنها در کتاب ها و رمان های هیلو «Halo» به آنها اشاراتی شده بود. از نظر اقتصادی؛ Halo :Reach موفق تر از عناوین قبلی بود و موفق شد رکورد دست نیافتنی Halo 3 شکسته شود! Halo :Reach تنها در ۲۴ ساعت اول انتشارش ۲۰۰ میلیون دلار فروخت و در نهایت ۸.۷ میلیون نسخه فروخت تا با میانگین امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ به موفق ترین بازی از سری هیلو «Halo» تبدیل شود.

عنوان دوست داشتنی Halo: Combat Evolved

عنوان دوست داشتنی Halo: Combat Evolved

استدیو بانجی «Buangi» خداحافظی شکوهمندی داشت و امیتاز برَند هیلو «Halo» را به مایکروسافت سپرد. این استدیو مدتی بعد عنوان یک استدیو مستقل به سمت اکتیویژن رفت «Activision» که نتیحه آن تولید عنوان آنلاین Destiny بود. عنوانی که با موفقیت نسهخ اولش، راه نسخه دومش را فراهم کرد و حالا قرار است به زودی دومین نسخه Destiny هم عرضه شود! اما دنیای هیلو «Halo» و رُمان هایش به Industries 343 سپرده شد که انصافاً جایگزین خوبی برای استدیو بانجی «Buangi» بود.

استدیو Industries 343 در همان سال یک نسخه از Halo را معرفی کرد که هر چند شاهکاری در حد عناوین بانجی نبود، اما با استقبال و بازخورد مناسبی مواجه شد. هیچ کدام یک از اعضای Industries 343 سابقه کار بر روی دنیای هیلو «Halo» را نداشتند! با این حال ماموریت آنها طراحی و تولید Halo 4 بود که همچون قله ای دست نیافتنی جلویشان قد کشیده بود! Halo 4 عرضه شد، اما هیچ وقت نتوانست به گرد پای دنیای هیلو «Halo» ساخته استدیو بانجی «Buangi» برسد و اتفاقاً اولین عنوان از این سری بود که در مراسم بهترین بازی چندنفره «Best Multiplayer Game» جایزه ای نگرفت!

همچنین تنها بازی این سری بود که میانگین امتیازی کمتر از ۹۰ را از مجموع بررسی وب سایت های مختلف کسب کرد. اما Halo 4 استدیو Industries 343 تنها انحصاری کنسول Xbox 360 بود که موفق به کسب جایزه «بهترین گرافیک سال» در مراسم VGA شد! Halo 4 تنها در ۲۴ ساعت اول پپس از انتشارش ۲۲۰ میلیون دلار فروخت که بیشتر از نسخه های قبلی این سری بود! این بازی به لطف موتور گرافیکی Reach موفق به کسب گرافیک سطح بالایی شده بود که تا به حال نمونه آن را در عناوین شوتر کمتر دیده بودیم.

اعضای Industries 343

اعضای Industries 343

نور پردازی و سایه زنی در بالاترین سطح خود قرار داشتند، بافتهای بازی بی همتا بودند و جزئیات سرسام آوری در بازی دیده میشد که در کنار یکپارچگی کات سین ها و گیم پلی بازی موجب شده بود با یکی از بهترین عناوین Halo 4 در زمینه گرافیکی طرف شویم. البته بازی دستخوش بعضی تغییرات نه چندان خوشایند هم شده بود. مثلاً قابلیت حمل اسلحه در دو دست (که اتفاقاً یکی از نمادهای دنیای هیلو «Halo» محسوب میشد) از بازی حذف شده بود!

گیم پلی بازی تا حدی به سمت عناوینی همچون battlefield و Call of Duty متمایل شده بود و مهمتر اینکه مدت زمان به اتمام رساندن بازی کمتر از نسخه های قبلی بود! با این حال وجود بخش جدیدی به نام Spartan Ops (یک بخش داستانی کوتاه مربوط به اتفاقات ۶ ماه بعد از رویداد های بخش داستانی بازی) و اضافه شدن بعضی قدرت های ویژه به زره مستر چیف موجب هواس پرتی بازیباز و عدم توجه به نمادهای این سری شد. با تمام کمبودها و تغییرات وجود در عنوان Halo 4، سرانجام این بازی توانست با فروش ۱۰ میلیون نسخه ای و کسب میانگین امتیاز ۸۷ از ۸۸ بررسی صورت گرفته توسط سایت های مختلف، به عنوان یکی دیگر از عناوین موفق این سری تبدیل شد.

۷-۸ سال گذشت تا Xbox One معرفی شد! کنسولی که از همان اول زمزمه های عرضه زودهنگام پنجمین نسخه از سری هیلو «Halo» به نام Halo5 :Guardians را با خودش یدک میکشید. عنوانی با کاراکترهای جدید و داستانی به مراتب پیچده تر از ۴ عنوان قبلی این مجموعه که در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵ عرضه شد.

صفحه بندی

صفحه اول: برشی از اتفاقات قبل از عرضه چند گانه هیلو «HALO»

صفحه دوم: شروعی بر داستان سه گانه هیلو «HALO»

صفحه سوم: پروژه اسپارتان «Spartan»

صفحه چهارم: نژادهای مختلف سه گانه هیلو «HALO»

صفحه پنجم: نگاهی به اتفاقات سیاره ریچ «Reach»

صفحه ششم: آغازی بر روند داستانی Halo 3

صفحه هفتم: شروعی بر حوادث Halo 4

صفحه بندی 1 2 3 4 5 6 7
منبع wikia halopedia
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. Ramyn says:

    با سلام
    مقاله جامع و کاملی بود خیلی ممنون واقعا زحمت کشیدید گرچه خیلی از جزییات بازی رو نمیشه در مقاله آورد (وگرنه باید رمان چاپ می کردید <:)و کلی خاطره با این بازی دارم. من طرفدار دو آتیشه این ژانر هستم و تقریبا تمام آثار نویسندگان معروف این سبک رو خوندم

    • حسین
      حسین says:

      سلام دوست عزیز؛ خواهش میکنم. اگر توانایی نوشتن داستان بازی ها رو دارید، میتونیم اونها رو با اسم خودتون روی سایت منتشر کنیم.

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در بازی ها,داستان بازی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
مقایسه کیفیت چشم انسان و دوربین

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است