بهترین مانیتورهای مخصوص بازی برای کنسول ها

ما برای انتخاب یک مانیتور گیمینگ مناسب به فاکتورهای مختلفی نیاز داریم که بفهمیم برای بازی کردن مناسب است یا خیر! برخی کاربران از مانیتورها، صرفاً برای کنسول های بازی استفاده میکنند و برخی دیگر آن را به کامپیوتر متصل میکنند و علاوه بر بازی، وب گردی، تماشای فیلم و دیگر کارهای روزمره خودشان را انجام میدهند. هدف این مقاله ارائه نکات اساسی برای خرید مانیتورهای مخصوص گیمینگ است تا بازیبازان با دید بهتری دست به انتخاب مانیتور بزنند.

نگاه اول؛ چرا نباید یک مانیتور ۱۲۰ هرتزی بخریم!؟

برای افرادی که از کنسول های Xbox One و PlayStation 4 استفاده میکند، خرید یک مانیتور ۱۲۰ هرتزی فقط یک ضرر است! اجازه بدهید همین اول همه چیز را روشن کنیم؛ نرخ نوسازی «Refresh rate» نمایشگر، برای کنسول های نسل فعلی روی ۶۰ هرتز قفل شده است. در حال حاضر مانیتورهایی با نرخ نوسازی صفحه نمایش ۱۲۰ و ۱۴۴ هرتزی عرضه شدند، بدین معنا که میتوانند در هر ثانیه  ۱۲۰ یا ۱۴۴ تصویر را نمایش دهند! شاید روی کاغذ این موضوع واقعی به نظر برسد، اما در عمل چشم ما به خوبی قادر به دیدن چنین سرعتی نخواهد بود و عملاً درک ما از سرعت ۱۲۰ فریم همان چیزی است که در سرعت ۶۰ فریم دیده ایم.

لازم به توضیح است که تولید برنامه یا یک بازی با سرعت ۱۴۴ فریم بر ثانیه کار واقعاً مشکلی است و به طور کلی دو مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد؛ اولین مشکل کنترل‌ کننده‌ زمانبندی یا به اختصار T-Con است. این کنترلر به صورت بسته‌ای از آی سی ها «IC» است که فرکانس سیگنال ارسال شده به پنل را کنترل می‌کند. دومین مشکل خود کارت گرافیک است که باید زمانبندی مناسب برای ارسال سیگنال به پنل هایی با فرکانس بالا را داشته باشد که البته در کارت های جدید این موضو تا حدودی حل شده است.

پس برای دریافت سرعت ۱۴۴ هرتزی فقط خرید یک مانیتور ۱۴۴ هرتزی کفایت نمیکند، بلکه حتما باید کارت گرافیک و کنترلر زمانبندی آن کِشِش این کار را داشته باشد. بنابراین؛ قدرت تراشه های گرافیکی به کار رفته در کنسول های Xbox One و PlayStation 4 برای استفاده روی مانیتورهای بیش از ۶۰ هرتز مناسب نیست و صرف هزینه برای خرید مانیتورهایی با بیش از این سرعت نه صرفه اقتصادی دارد و نه توجیه پذیر است. با توجه به این توضیحات؛ اگر از مانیتور و یا تلویزیون های ۱۲۰ و ۲۴۰ هرتزی برای کنسول های Xbox One و PlayStation 4 استفاده میکنید و از اینکه نمیتوانید از سرعت بیش از ۶۰ فریم بر ثانیه استفاده کنید، تعجب نکنید.

قبلاً اضافه کردن نرخ های نوسازی «Refresh rate» نمایشگر با افزایش یا دو برابر کردن تعداد فریم های نمایشگر به واسطه بسته های الحاقی گوناگون انجام میشد. این حالت زمانی صورت میگرفت که سرعت ویدئو در حال پخش کمتر از سرعت نمایشگر باشد و به همین دلیل از تکنیک افزایش فریم برای جبران این موضوع استفاده میشد. مثلاً فرض کنید که یک ویدئو ۲۴ ثانیه ای داریم که روی نمایشگری ۶۰ هرتزی (بخوانید ۶۰ فریمی) در حال پخش شدن است. در این صورت با کمبود فریم مواجه میشویم که برای جبرانش فریم A با سه بار تکرار و فریم B با دو بار تکرار موجب میشوند سرعت ویدئوی مورد نظر ما با ۲.۵ برابر افزایش به ۶۰ فریم بر ثانیه برسد.

این حالت که از آن به عنوان انباشتگی فریم ریت «Padding» یاد میشود، به صورت مصنوعی میتواند موجب دو برابر شدن تعداد فریم های یک تصویر شود که نتیجه آن صاف و نرم شدن تصویر در حال پخش است. اما مشاهده ۱۲۰ فریم واقعی و طبیعی یا بیشتر از این مقدار واقعاً میتواند تجربه شگفت انگیزی باشد. حتی روی تلویزیون و یا حتی مانیتورهایی که میتوانند بیشتر از ۱۲۰ فریم تولید کنند، مقدار فریم قابل نمایش برای کنسول های Xbox One و PlayStation 4 همیشه و به طور ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه خواهد بود و هیچ وقت بیشتر از این مقدار نخواهد شد.

بهترین مانیتورهای مخصوص بازی برای کنسول ها

اما با توجه به قدرت پردازشی بسیار بالاتر دو کنسول Xbox One Scorpio و PlayStation 4 Pro و از آنجایی که این دو کنسول برای پردازش ۴K طراحی شدند، شاید بتوانیم عناوینی با سرعت بیش از ۶۰ فریم را روی این دو کنسول تجربه کنیم که البته باز هم بعید به نظر میرسد. مگر آنکه بازی های این دو کنسول با رزولوشن ۱۰۸۰p و سرعت بیش از ۶۰ فریم عرضه شوند که اساساً چنین موضوعی منتفی خواهد بود، چون در این صورت فرقی با کنسول های فعلی نخواهند داشت. اما خبر خوب این است که کنسول Xbox One Scorpio مایکروسافت که قرار است سال بعد عرضه شود، میتواند از رزولوشن ۴K به صورت ۶۰ فریم پشتیبانی کند (البته به گفته مایکروسافت) و این برای افرادی که از تلویزیون های بزرگتر از ۴۲ اینچ استفاده میکنند، خبر شگفت انگیز و جذابی خواهد بود.

این مورد برای PlayStation 4 Pro هم یکسان است، با این تفاوت که به جای ۶۰ فریم از ۳۰ فریم با ۴K UHD استفاده میکند. اما به طور جدی هر بازیبازی به مانیتورهای ۱۲۰ و ۱۴۴ هرتزی فکر میکند و دوست دارد بازی مورد نظرش را روی بالاترین سرعت فریم اجرا کند. این موضوع بستگی زیادی به بازیباز و این موضوع دارد که یک بازیباز حرفه ای هستید یا هر از چند گاهی به فکر بازی کردن می افتید!؟ چیزی که به وضوح میتوانیم در مورد نرخ فریم ریت و خرید مانیتوری بر این مبنا عرض کنیم این است که فعلاً خرید مانیتور ۶۰ هرتزی بهتر و بهینه تر از خرید مانیتور ۱۲۰ هرتزی است.

نگاه دوم؛ آیا خرید مانیتور ۴K با نسبت تصویر ۲۱:۹ به صرفه هست!؟

حقیقت این است؛ در حال حاضر فقط بازیبازان میتوانند از مزیت های رزولوشن ۴K استفاده کنند! در حال حاضر هم سرمایه گذاری های وسیعی برای تولید کارت های گرافیک منطبق با رزولوشن ۴K انجام شده تا بتوانند این رزولوشن را با سرعت فریم ریت قابل قبولی پردازش کنند. حتی کنسول Xbox One Scorpio و PlayStation 4 Pro هم از همین حالا برای پردازش چنین رزولوشنی (صد البته به صورت غیر نیتیو «Native») خیز برداشته اند و تبلیغت زیادی برای آنها میشود. کنسول هایی که قرار است رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ را با فناوری HDR در حالت Ultra High اجرا کنند که البته کمی بعید به نظر میرسد، چون تراشه گرافیکی آنها از چنین قدرتی برخوردار نیست و احتمالاً با تصاویر آپ اسکیل «Up-Scale» شده مواجه خواهیم شد.

نسبت تصویر 21.9 و 16.9

از طرفی کنسول های نسل فعلی Xbox One و PlayStation 4 در حال حاضر میتوانند حداکثر بازی ها را با رزلووش ۱۹۲۰×۱۰۸۰ (همان ۱۰۸۰p Full HD) اجرا کنند. بنابراین اگر مایلید از مانیتور برای کامپیوتری با رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ و برای کنسول های نسل فعلی با رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ استفاده کنید، باید بدانید بهترین رزولوشن غیر نیتیو «Native» مناسب کار شما کدام رزولوشن است. بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که مانیتورهای جدید به دلیل فناوری های پیچیده ای که دارند باید از پیکسل های بسیار با کیفیت پشتیبانی کنند. اما در واقعیت اینطور نیست و ترجیحاً برای نمایش تصاویر کوچکتر روی مانیتورهایی با رزولوشن بالاتر از تکنیک آپ اسکیل «Upscal» استفاده میشود تا تصاویر با کیفیت مناسبی پخش شوند.

این دقیقاً بدین مناست که با مانیتورهای ۴K UHD نمیتوانید از مزیت مانیتورهای صفحه عریض «UltraWide» با نسبت تصویر ۲۱:۹ در کنسول های نسل فعلی Xbox One و PlayStation 4 استفاده کنید و این مورد هم جدای از این واقعیت نیست که کنسول های فعلی از رزلووش ۱۹۲۰×۱۰۸۰ استفاده میکنند، بدین معنا که خود به خود همه چیز منتفی میشود و تلویزیون/مانیتورهای ۴K UHD توانایی پشتیبانی از رزولوشن های نا متعارفی همچون ۲۵۶۰×۱۰۸۰ یا ۳۴۴۰×۱۴۴۰ را برای کنسو های فعلی نخواهند داشت.

در واقع اکثر بازی های فعلی برای نمایش روی استاندارد نسبت تصویر ۱۶:۹ طراحی شدند و اگر روی مانیتورهای ۲۱:۹ اجرا شوند با تصاویری کشیده و نا مناسب مواجه میشویم. این نسبت به قدری مهم است که روی PC ها به ندرت تغییر میکند و مدت های زیادی است که اکثر مانیتورهای موجود با نسبت تصویر ۱۶:۹ و ۲۱:۹ عرضه میشوند و این نسبت همچنان بدون تغییر باقیمانده است. بنابراین نسبت تصویر ۲۱:۹ برای PC بازارن بهترین و ایده آل ترین گزینه ممکن برای خرید مانیتور است.

مقایسه تصویر 4K و Full HD

مقایسه تصویر ۴K و Full HD

نگاه سوم؛ با این توصیفات باید مانیتورهای ۱-۲ میلی ثانیه بخریم؟!

زمانا پاسخگویی به پیکسل ها فقط قطعه کوچکی از سمفونی مورد نظر ما است و در مانیتورهای مدرن مشخصاً بزرگترین قطعه محسوب نمیشود. از مهمترین مواردی که میتونیم در این مورد به آن اشاره کنیم به شرح زیر هستند:

الف) چشمان ما حرکات مختلف و درجاتی که موجب بروز اتفاقات در نمونه های پخش شده در یک نمایشگر میشود را مسیر یابی میکند و به صورت بسیار نزدیکی بر روی نرخ نوسازی نمایشگر «Refresh Rate» و سرعت فریم محتوای پخش شده نظارت میکند.

ب) این حرکت چشم، به جای زمان پاسخگویی به پیکسل ها است که بیشتر برای درک ما از حالت ماتی/روح مانند «Blur» موجود در نمونه ها اتفاق می افتد.

پ) مشخصاً «زمان پاسخگویی» عبارت گمراه کننده ای است و سرعت پاسخگویی یک پیکسل در واکنش به سایه های درگیر و در حال انتقال از یک حالت به حالت دیگر متفاوت است.

ج) در یک مانیتور با زمان پاسخگویی ۱-۲ میلی ثانیه، معمولاً سریعترین Transitions ها (تغییر از یک حالت به حالت دیگر) در بهترین حالت صورت میگیرند. این مورد در پنل های TN فو ق العاده سریعتر از دیگر پنل های صورت میگیرد و معمولاً نیز از فاکتور خاکستری به خاکستری «Grey to Grey» یا اصلاحاً GTG و حتی روش اوردرایو «Overdrive» پیکسل ها برای دستیابی به سرعت پاسخگویی بالاتر استفاده میشود. این روش منجر به پدید آمدن حالتی به نام «Overshoot» میشود که نتیجه آن چیزی است که به شکل هاله و ماتی تصویر بروز می‌کند که با افزایش سرعت فریم واقعاً آزار دهنده میشود.

اوردرایو «Overdrive» معمولاً زمانی ایجاد میشود که قرار باشد پیکسلی به رنگ خاکستری تبدیل شود. در این حالت اول ولتاژ لازم برای رسیدن به رنگ موردنظر به پیکسل ها اعمال میشود که اندکی طول میکشد تا پیکسل مورد نظر به رنگ مطلوب برسد. در حقیقت سرعت پاسخ‌گویی کریستال مایع به تغییر ولتاژ چیزی است که موجب تأخیر در پاسخ‌گویی پیکسل‌ها می‌شود. از طرفی در مانیتورهای امروزی، کریستال مایع سرعت پاسخگویی‌ پایین خودش را حفظ کرده، اما برای کنترل کردن رنگ پیکسل از اوردرایو «Overdrive» یا نقطه مقابل آن آندردرایور «Underdrive» استفاده می‌شود.

پاسخدهی به رنگ در ال سی دی

پاسخ گویی به رنگ در LCD

به جای اعمال ولتاژ دقیق، ولتاژ کمی بیشتر یا کمتر به ساب‌-پیکسل‌ها «Sub-Pixels» داده می‌شود تا با سرعت بالاتری به رنگ مطلوب نزدیک شوند. با دانستن زمان دقیق نوسازی بعدی می‌توان مشخص کرد که در نوسازی فعلی چه ولتاژی لازم است تا در انتهای بازه به رنگ خاکستری مطلوب برسیم. پس از سپری شدن بازه‌ی فعلی، اگر ولتاژ اعمال شده حفظ شود، به رنگی خاکستری ۲ که مقصود است نمیرسیم، بلکه به رنگ متفاوتی به اسم خاکستری ۳ خواهیم رسید و این موضوع بی‌اهمیت است، چرا که در انتهای بازه‌ی فعلی، ولتاژ اعمال شده تغییر می‌کند و رنگ دیگری در دستور کار قرار می‌گیرد (تصویر بالا).

اگر رفرش‌ریت متغیر باشد، نمی‌توان ولتاژ لازم را محاسبه کرد. در تصویر فوق دیدیم که ولتاژ به اندازه‌ای است که پس از زمان مشخص به رنگ مطلوب برسیم اما اگر رفرش‌ریت متغیر باشد، نمی‌دانیم ولتاژ اعمال شده در ابتدای نوسازی فعلی، تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد. مثلاً ممکن است به رنگی تیره‌تر یا روشن‌تر از خاکستری ۲ برسیم، درست مثل تصویر زیر:

تاثیر تنوع رنگ در زمان پاسخگویی رنگ

تاثیر تنوع رنگ در زمان پاسخگویی رنگ

اوردرایو «Overdrive» در مانیتورها و تلویزیون‌ها به معنی تغییراتی جزئی در سیگنال ارسالی است تا سرعت کم پاسخ‌گویی کریستال مایع جبران شود و ساب-پیکسل‌ها زودتر به رنگ موردنظر برسند. بدون اوردرایو رفرش‌ریت مانیتور محدود می‌شود چرا که باید صبر کنیم تا پیکسل‌ها به رنگ موردنظر برسند. (اینتوتک)

بنابراین رفرش‌ریت متغیر به معنی پایین آمدن دقت رنگ در حالت اوردرایو «Overdrive» یا آندردرایور «Underdrive» است. البته فعلاً این مشکل با فناوری G-Sync انویدیا به نام G-Sync Variable Overdrive حل شده است. این فناوری با افزایش دقت رنگ و با در نظر گرفتن طول بازه، ولتاژ اعمال شده را تصحیح می‌کند. در واقع با این تکنیک روی منحنی بالایی یا پایینی حرکت می‌کنیم و به رنگی شبیه خاکستری ۲ می‌رسیم:

تکنیک G-Sync Variable Overdrive

به هر حال؛ با فناوری G-Sync Variable Overdrive کمپانی انویدیا می‌توانیم به دقتی در حد مانیتورهای معمولی و با نرخ نوسازی ثابت برسیم و در این حالت همواره با دقت رنگ کمتری مواجه ایم، اما نسبت به راهکار عمومی سابق نتیجه‌ بهتری می‌گیریم.

د) لازم به ذکر است در برخی نمونه های ۶۰ هرتزی، حرکات چشمان ما میتواند با نظارت بر مانیتور، ماسک پیکسل هایی «Masks Pixel» سریعتر از ۸ میلی ثانیه دریافت کند. این ماسک پیکسل ها «Masks Pixel» ها در واقع نوعی تاری پنهان «Mask of Blur» محسوب میشوند و به همین دلیل از لحاظ تئوری هیچ تفاوتی بین Transitions (تغییر حالت بسیار سریع یک پیکسل به حالت دیگر) یک پیکسل ۸ میلی ثانیه ای با یک پیکسل ۱ و ۲ میلی ثانیه و حتی ۰.۰۰۱ ثانیه ای دیده نمیشود.

با توضیح این مفاهیم در ذهن؛ واضح است که استفاده از مانیتورهایی با زمان پاسخگویی پیکسل به تصویر ۱ و ۲ میلی ثانیه «Response Time»، لزوماً نمیتواند به نفع شما باشد و حداقل روی کاغذ و در حالت تئوری کندتر از آن چیزی است که در واقعیت وجود دارد. همین واقعیات است که نرخ نوسازی «Refresh Rate» نمایشگرهای مختلف را به ۶۰ هرتز محدود کرده است و به همین دلیل نیاز فوق العاده بیشتری به پیسکل های سریعتر برای پاسخگویی بهتر وجود دارد که به سادگی امکان پذیر نیست.

البته برخی مانیتور ها برای Transitions سریعتر فشار زیادی ایجاد میکنند که نتیجه آن بهبود فرآیند بصری نمایشگر و عدم رسیدن به حالتی به نام «Overshoot» است که نتیجه آن چیزی است که به شکل هاله و ماتی تصویر بروز می‌کند و با افزایش سرعت فریم واقعاً آزار دهنده میشود. البته بسته به پیکسل ها «pixel»، اجرای فرآیند Overdrive با هر نوع انعطاف پذیری موجب صدمه دیدن چشمان ما میشود و بدون Overdrive فقط با حالتی خاموش از پیکسل های مواجه میشویم که در کیفیت نمایشگر موثر است. به هر حال؛ کمپانی BenQ برای حل این مشکل موفق شده از روش AMA در برخی تولیدات سری «RL» و «XL» استفاده کند.

G-Sync انویدیا

جایی که در تنظیمات سطح «High» میتوانید بدون غیر فعال کردن چیزی، از پایین ترین سطح از پیکسل های Overdrive شده استفاده کنید که البته ممکن است با حالت Overshoot شده ای برخورد کنید که برای برخی کاربران ناخوشایند است.

نگاه چهارم؛ آیا زاویه دید «Viewing Angles» اهمیت زیادی دارد؟!

برخی بازیبازان کنسولی در زمان بازی کردن علاقه زیادی به لم دادن جلوی تلویزیون دارند و به همین دلیل شاید حس کنند در حال تماشای صفحه مانیتوری با کیفیت بسیار بالا از زاویه کناری یا همان زاویه نگاه خودشان هستند! این حالت موجب میشود احساس کنند عملکرد صفحه نمایش از زوایای کناری بسیار قوی و با کیفیت است، در صورتی که فعلاً پادشاه LCD های جهان را میتوانیم پنل های IPS (مخفف In-Plane Switching and similar) بدانیم. ولی حتی اگر درست مقابل نمایشگرتان بشینید، با ثابت نگاه داشتن زاویه سرتان، هنوز هم میتوانید نقاط ضعفی را در زاوایای مختلف نمایشگر ببینید.

بخش های مختلف صفحه نمایش از زوایای مختلف ظاهر متفاوتی دارد و به همین دلیل ممکن است تحت تاثیر نقاط ضعف زوایای مختلفش قرار بگیرید. این امر به ویژه برای صفحات نمایشگر بزرگتری همچون مانیتورهای ۲۷ اینچی و بزرگتر از آن دیده میشود و برعکس همین مورد نیز یکی از مهمترین مزیت های مانیتورهای ۲۱.۵ و ۲۴ اینچی محسوب میشود. اما پنل های TN (مخفف Twisted Nematic) معمولاً از زاودیه دید عمودی ضعیفی برخوردارند و در اکثر مواقع در پایین صفحه نمایشگر سایه های اشباع (حالت پر شدن) شده ای دیده میشود.

اما مانیتورهای با زاویه دید افقی تغییرات کمتری دارند و یک مانیتور کالیبره شده «Calibrated Monitor» با پنل TN میتواند سایه های بسیار دقیقی را در مرکز صفحه نمایش تولید کند که سیستم سنجش رنگ و کالیبراسیون «Calibration» آن اصطلاحاً به سختی خوانده میشود و در نتیجه همه چیز اصلاح میشود. با این حال همان سایه تیره رنگ (بیشتر اشباح شده) رد برخی مواقع با شدت بیشتر و در برخی مواقع نیز برعکس حالت اول روی صفحه نمایش ظاهر میشود. به همین دلیل این مدل پنل ها برای کارهای گرافیکی بسیار مهم و بارزش هستند.

تصویر مفهومی زاویه دید یا Viewing Angles

تصویر مفهومی زاویه دید یا Viewing Angles

در پنل های IPS کالیبره شده بدون مشکلات یکنواختی، سایه ها دقیقاً به همان صورت سایه دیده میشوند. بنابراین حتی اگر تفاوت سایه ها نامحسوس هم باشد، نوع غلظت سایه از دیگر سایه ها متفاوت است و در کل به یک شکل دیده میشود. در پنل های TN سایه های قابل مشاهده و اشباع شده به سمت بالا میل دارند و کمتر به سمت پایین نمایشگر اشباع میشوند. این حالت برای نمایشگرهایی که به درستی برای نمایش رنگ و سایه در مرکز خودشان کالیبره شدند نیز صدق میکند.

نگاه پنجم؛ آیا به مانیتورهایی با فناوری Black eQualizer نیاز داریم؟!

برابر کنند سیاه یا Black eQualizer یکی از فناوری های اختصاصی کمپانی BenQ است که به صورت کلی با توجه به شدت روشنایی محیط، شدت رنگ سیاه را در محیط های کم نور بازی تنظیم می کند تا بتوانید روی تمام بخش های صفحه دید مناسبی به دست آورید. از این فناوری در مانیتور BenQ XL2420Z استفاده شده که میتواند با توجه به امکانات و ویژگی هایش در رده بهترین تولیدات کمپانی BenQ قرار بگیرد. این فناوری با توجه به منحنی گاما نورهای موجود در پیکسل های نمایشگر را تغییر میدهد و بیشتر بدرد مانیتورهایی میخورد که سایه های زیادی در نمایشگرش دیده میشود.

نگاه ششم؛ پس بهترین مانیتور برای اجرای بازی چیست؟!

در حال حاضر کیفیت سیگنال رنگ تولید شده به واسطه مانیتور و تراشه گرافیکی «GPU» در یک حد تقریباً مساوی است. برخی مانیتورهای امکان تنظیم محدود رنگی RGB (منظور میزان سطح سیاهی HDMI است) را به کاربر میدهند و کاربر میتواند با تنظیم مقادیری همچون کامل «Full»، معمول «Normal» و ۰-۲۵۵ یا چیزی شبیه آن محدوده رنگی RGB مانیتورش را تنظیم کند. این کارها معمولاً به واسطه درایورهای گرافیکی صورت میگیرد، اما در کنسول ها با چیزی مثل درایور گرافیکی «GPU Driver» طرف نیستیم و تنظیمات دیگری در اختیار دارید.

تنظیمات Display-sound در ایکس باکس وان

مثلاً تصویر زیر مربوط به منوی تنظیمات نمایشگر/صدا «Display-sound» روی کنسول Xbox One مایکروسافت است. در این اینجا با دو مدل تنظیم محدوده رنگی به نام فضای رنگی «Color Space» و عمق رنگ «Color Depth» مواجه ایم. فضای رنگی «Color Space» به طور پیش فرض یا استاندارد «Standard» توصیه شده است. بنابراین استفاده آن در سیستم های رومیزی/خانگی (همان PC) و دیگر مواردی که به استفاده ۱۰۰ درصد از محدود رنگی RGB و سیگنال ۰-۲۵۵ نیاز دارد توصیه نمیشود.

در واقع تنظیمات حالت استاندارد «Standard» صرف نظر از اینکه شما مانیتوری دارید که میتواند با پشتیبانی از محدوده رنگی کامل RGB استفاده کند یا خیر در منوی تنظیمات دیده میشود. گزینه بعدی عمق رنگ «Color Depth» است که در پنل تنظیمات دیده میشود و به طور پیش فرض از ۲۴ بیت در هر پیکسل پشتیبانی میکند و در بسیاری از بازی های روز هم پشتیبانی میشود. اگر شما ۳۶ بیت در هر پیسکل را از منوی تنظیمات کنسول Xbox One انتخاب کنید، اتفاق خاصی نمی افتد و تغییری هم نمیکند و به نظر میرسد که دلیل برخی پردازش های اضافی کنسول Xbox One نیز همین مورد باشد.

اما در سمت مقابل و در کنسول PlayStation 4 سونی با رفتن به بخش Sound و Screen میتوانید وارد زیر مجموعه تنظیمات خروجی ویدئو «Video Output» شوید که تصویرش را در زیر میبینید. در این بخش، برای تنظیم محدوده خروجی رنگ مانیتور فقط از گزینه RGB Range استفاده شده که از بخش کاری باید آن را روی کامل «Full» تنظیم کنید تا بهترین خروجی تصویر را دریافت کنید. اگر این گزینه روی حالت اتوماتیک «Automatic» تنظیم شود به طور پیش فرض به محدود رنگ ۱۶-۲۳۵ (یا Limited Range 16-235) محدود میشود که برای PlayStation 4 در زمان اتصالش به PC مطلوب نیست.

تنظیمات صدا وتصویر ps4از طرفی ممکن است با منوی به نام خروجی عمق رنگ «Deep Colour Output» برخورد کنید که تقریباً مشابه منوی عمق رنگ «Color Depth» کنسول Xbox One است. بنابراین بهتر است به دلیلی که در بالا گفتیم این گزینه را غیر فعال کنید.

جمع بندی و سخن نهایی

تولید کنندگان مانیتور همچنان مانیتورهای مختلفی برای کاربران PC تولید میکنند. آنها سعی میکنند رزولوشن مانیتورهای خودشان را به زور! افزایش دهند و حتی در مواقع مختلفی از نسبت ابعاد تصویر بسیار عریضی همچون ۱۶:۹ و حتی بالاتر از آن برای تولید پنل هایشان استفاده میکنند. از طرفی افراد زیادی هستند که نمیخواهد و یا بنا به دلایلی نمیتوانند برای خرید مانیتورهای گران قیمت هزینه کنند. خوشبختانه بازار مانیتورهای ۶۰ هرتزی ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل هنوز هم داغ است و تعداد زیادی مانیتور با توانایی مختلف در این بخش دیده میشود.

در این زمینه میتوانیم به مانیتورهای خوش ساخت گیمینگ سری BenQ RL اشاره کنیم که سهم عمده ای از بازار مانیتورهای گیمینگ را در اختیار دارند. از طرفی میتوانیم به مانیتورهای رقابتی گیمینگ با زمان پاسخگویی به تصویر ۱ میلی ثانیه و با پشتیبانی از فناوری هایی همچون «Black eQualizer» اشاره کنیم. در حال حاضر برای بازیبازان کنسولی دو راه کلی پیشنهاد میشود که بهترین حالت ممکن محسوب میشود. اول؛ استفاده از پنل های VA (یا Vertical Alignment) و دوم؛ استفاده از پنل های IPS (یا In-Plane Switching) و البته فناوری های پنل مشابه.

در این مورد اکثر مدل هایی که از این دو فناوری پنل استفاده میکنند برای کنسول بازارن توصیه میشود و برای انتخاب دقیق تر باید بررسی های تخصصی و مختلف مانیتورهای متفاوت را بخوانید تا بتوانید بهترین انتخب ممکن را انجام دهید. چون پنل های VA و IPS تجربه هیا متفاوتی را در اختیار شما میگذارد. همچنین سعی میکنیم در مطلبی دیگر تفاوت های کلیدی پنل های مختلف را با هم بررسی کنیم.

منبع pcmonitors
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. فرهاد says:

    سلام
    مانیتور LG 24MP59G برای بازی های شوتر و استراتژیک مناسب است؟زمان پاسخ ۱ms در حالت MBR چه تفاوتی با زمان پاسخ در حالت GTG دارد؟
    در مقایسه با RL2455 کدام مناسب تر است؟
    و در انتها برای این ترکیب گیم با سرعت بالا و کارهای گرافیکی مدل دیگرو رو میتونید معرفی کنید؟

    • حسین
      حسین says:

      سلام دوست عزیز. من نمیدونم تعریف ال جی از MBR چیه! چون تو دنیای کامپیوتر از MBR بیشتر برای تعریف master boot و ارجاع به رکوردهای مختلف استفاده میشه! اما تو دنیای نمایشگرهای مختلف، این واژه کاملاً جدیده! اما GTG به معنای نسبت خاکستری به خاکستری هست که در پنل های جدید مورد استفاده قرار میگیره. در حال حاضر مانیتورهایی با فناوری پنل IPS و کمترین زمان پاسخگویی به تصویر برای بازی توصیه میشن.

      ضمنا تو نظرات مدل های مختلفی رو معرفی کردیم که بهتره یه نگاهی بندازید.

  2. ََعلی says:

    اقا سلام واقعا نیاز به مشورت دارم من نیاز به مانیتور گیمینگ دارم برای کنسول کلی تحقیق کردم داخل یوتیوب و سایت های خارجی و مدل benq RL2755 پیدا کردم به نظرتون گزینه مناسبی هست من فقط برای استفاده در بخش انلاین ومالتی پلیر مورد استفادم هست کیفیت تصویر اهمیتی نداره ولی این کلیپ حسابی منو به فکر فرو برد https://www.youtube.com/watch?v=E4WNFN-eOPY مانیتور ایسوس رسپانس تایمش ۵ میلی هست ولی بنکیو ۱ میلی اما اون سریع تره امکان داره این کلیپ ساختگی باشه ؟ ممنون میشم کمک کنین

    • حسین
      حسین says:

      سلام. ما که چیزی متوجه نشدیم. شما با چه مکانیزمی به این نتیجه رسیدین که مانیتور ایسوس سریعتره؟ ذکر این نکته لازمه که استفاده از حالت گیم مُد هم میتونه به مقدار خاصی در فاکتور پاسخگویی به تصویر موثر باشه. به هر حال ما چیزی متوجه نشدیم و خیلی نمیخواد روی ۱-۲ میلی ثانیه حساس باشید. مگر برای مانیتورهای بسیار بزرگ و عریضی که از رزولوشن های بالای ۲K استفاده میکنند.

  3. حسین غلامی says:

    سلام خسته نباشید برای ps4 چه مدل مانیتوری پیشنهاد میکنید انلاینم همیشه بازی میکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • حسین
      حسین says:

      سلام

      از نظر بودجه و فاکتور قیمت به عملکرد:

      مانیتور AOC G2460PF

      بهترین مانیتور گیمینگ فعلی از نظر فنی:

      Asus ROG Swift PG278QR

      اما؛ بهترین مانیتورهای Ultra-Wide مناسب برای بازی در یکی دو سال اخیر:

      ۱) مانیتور Asus MG278Q
      ۲) مانیتور ASUS ROG Swift PG279Q
      ۳) مانیتور Samsung C34F791
      ۴) مانیتور LG 27UD68P
      ۵) مانیتور Acer Predator XB241H
      ۶) مانیتور BenQ Zowie XL2430
      ۷) مانیتور BenQ Zowie RL2755
      ۸) مانیتور Asus ROG Swift PG258Q
      ۹) مانیتور ASUS ROG Swift PG27AQ
      ۱۰) مانیتور LG 34UC79G-B

  4. محمد says:

    سلام
    مهندس جان از بین این چند مدل ، برا استفاده از PS4 Pro به لحاظ فنی ،کیفی و عملکرد مناسب تر برا این کنسول اولویت بندی شما به چه ترتیبه؟ممنون میشم فقط نظرتونو با نوشتن ترتیب اعداد بفرمایید.
    ضمنا در آخر تو همین رنج قیمت ها بین ۷۰۰ تا ۱ تومن اگه نظر یا پیشنهاد بهتری دارید ممنون میشم اضافه کنید.
    ۱-Samsung S24D595P PLUS
    ۲-BenQ VZ2350HM Flicker Free
    ۳-BenQ EW2750ZL
    ۴-LG 27MP68VQ
    ۵- LG 24MP68VQ
    ۶-Asus VX239H
    ۷-BenQ GW2470H
    ۸-Samsung S24D395H PLUS
    ۹-Samsung S24D395P
    ۱۰-BenQ EW2740L
    ۱۱-Asus VX248H
    ۱۲-Asus VX238H

    • حسین
      حسین says:

      سلام. طبق توضیحات موجود در متن مقاله و با توجه به فاکتورهای مختلف فنی من چند پیشنهاد جدید به شما میدم که ممکنه توی لیست شما باشه یا خیر. ضمن اینکه قیمت محصولات رو به دلیل عدم ثبات قیمت، اعلام نمکنیم و خودتون بررسی کنید. بعد از بررسی های مختلف، انتخاب های ما به صورت زیره:

      از نظر بودجه و فاکتور قیمت به عملکرد:

      مانیتور AOC G2460PF

      بهترین مانیتور گیمینگ فعلی از نظر فنی:

      Asus ROG Swift PG278QR

      اما؛ بهترین مانیتورهای Ultra-Wide مناسب برای بازی در یکی دو سال اخیر:

      ۱) مانیتور Asus MG278Q
      ۲) مانیتور ASUS ROG Swift PG279Q
      ۳) مانیتور Samsung C34F791
      ۴) مانیتور LG 27UD68P
      ۵) مانیتور Acer Predator XB241H
      ۶) مانیتور BenQ Zowie XL2430
      ۷) مانیتور BenQ Zowie RL2755
      ۸) مانیتور Asus ROG Swift PG258Q
      ۹) مانیتور ASUS ROG Swift PG27AQ
      ۱۰) مانیتور LG 34UC79G-B

  5. محمد says:

    سلام من ps4 slim معمولی دارم از صبح تا شب هم پای بازیم بنظر شما از بین این دوتا مانیتور با در نظر گرفتن پنل ips مدل اولی ولی سرعت پاسخ دهی ۵ و مدل دوم با پنل TN و سرعت پاسخ دهی ۱ کدوم بهتره بگیرم؟ برای استفاده طولانی مدت هست
    vz2350hm
    vp228h
    و ینفر بمن گفت با در نظر گرفتن پینگ ایران که خیلی بالا هستش خرید مانیتور با سرعت پاسخ دهی ۱ ms تاثیری نداره یخورده تعجب کردم و گفتم شاید ربط داشته باشه ممنون میشم کمک کنید

    • حسین
      حسین says:

      سلام دوست عزیز. اول اینکه زمان پاسخگویی به تصویر ربطی به سرعت اینترنت نداره! دوم اینکه پنل های TN تصاویر رو کمی واقعی تر (از نظر رنگ های تیر و روشن) نمایش میدن و پنل های IPS هم علاوه بر سرعت پاسخگویی بیشتر، رنگ های بهتری رو به نمایش میذارند. بنابراین بهترین حالت از نظر ما تفاوت فاحشی بین این دو وجود ندارد. اما با توجه به اینکه مدل اول ۲۳ اینچ هست، برای بازی انتخاب بهتری محسوب میشه.

  6. arsam says:

    سلام.سوالی که تو ذهن دارم اینه که آیا تکنولوژی freeSync یا G-Sync در کنسول کارایی دارند یا فقط با کارت گرافیک عمل میکنن و این تکنولوژی ها gtg 4 مانیتوری مثل( c27f591 27 curved samsung ) رو جبران میکنن ؟ آیا مانیتوری که IPS باشه و یکی از این تکنولوژی هارو داشته باشه میتونه گزینه خوبی باشه برای کاربری که با ps4 بازی میکنه و با pc کارای روز مره مثل فیلم و طراحی و… انجام میده ؟ در آخر چه مانیتوری با تکنولوژی های روز مثل eye care و AMA یا HDR و… در رنج ۲ میلیون میشه تهیه کرد که هزینه بیجا نکرده باشیم ؟

  7. Arshia says:

    سلام خسته نباشید من ps4 pro دارم می خواستم یک مانیتور درحد ۳‌میلیون‌تومان بخرم اما نمیدونم بهترینش کدام است لطفا راهنمایی کنید!ممنونم.

  8. محمد says:

    سلام من ps4 معمولی دارم بهترین مانیتور تو قیمت ۷۰۰ تومن به پاییین که اسپیکر داخلی داشته باشه معرفی کنید لطفا

    • حسین
      حسین says:

      سلام دوست عزیز؛ به نظر ما Samsung S24D595 Plus و Asus VX238H یکی از بهترین مانیتورهای بازار با توجه به بوجه شماست که اولی از پنل PLS استفاده میکنه. ضمن اینکه ویژگی اسپیکر داخلی انتخاب شما رو بسیار محدود میکنه و بعضاً مدل دلخواه و با کیفیتی با این قیمت پیدا نمیشه.

  9. میلاد says:

    سلام ممکنه یه مانیتور مناسب برای ps4 در حدود قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومن معرفی کنید ضمنا به نظر شما مانیتور asus مدل vp228h مناسب هست ؟ ممنون از راهنمایی تون

    • حسین
      حسین says:

      سلام دوست عزیز. مانیتور ایسوس مدل VP228H با وجود پنل TN و با توجه به بودجه شما مدل مناسبیه و پیشنهاد میکنم همین مدل رو برای انجام بازی انتخاب کنید. اگر بودجه شما بیشتر بود، میتونستید از مدل هایی با رزولوشن بیشتر از ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ و ابعاد بزرگتر نمایشگر بهره مند بشید که قطعا لذت بیشتری و برای شما فراهم میکرد.

  10. علی مسلمی says:

    سلام
    من میخواستم یه مانیتور گیمینگ مخصوص PS4 PRO بگیرم تا حدود قیمت ۲ الی ۳ میلیون . چه مانیتوری رو پیشنهاد میکنید که از هر نظری عالی باشه ؟؟؟؟؟

    • حسین
      حسین says:

      سلام دوست عزیز؛ با توجه به عدم ثبات قیمت نمایشگرها در بازار داخلی، من چند مدل به شما پیشنهاد میکنم. (قیمت ها به تومان هست). این مانیتورها اکثرا از زمان پاسخگویی به تصویر پایینی استفاده میکنند و برای بازی هم مناسب هستند.

      ASUS ROG SWIFT PG278Q (توصیه میشه)؛ قیمت ۳ تا ۳.۲۰۰.۰۰۰
      LG 31MU97 4K IPS قیمت ۳,۲۲۰,۰۰۰
      ASUS MX27UQ LED قیمت ۳,۱۹۰,۰۰۰
      ASUS MG279Q قیمت ۲,۵۵۵,۰۰۰
      ASUS ROG SWIFT PG248Q 24 قیمت ۲,۴۵۰,۰۰۰
      BenQ XL2720Z Gaming LED قیمت ۲,۴۰۰,۰۰۰
      ASUS MX299Q AH-IPS Ultra-wide قیمت ۲,۰۶۰,۰۰۰
      ASUS MX279H AH-IPS 27 قیمت ۱,۵۴۰,۰۰۰
      Samsung C27F591 27Inch Curved قیمت ۱,۵۰۹,۰۰۰
      ASUS MX259H IPS LED قیمت ۱,۳۲۰,۰۰۰

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در بررسی سخت افزار,پیشنهاد سردبیر,تلویزیون/مانیتور,راهنمای خرید

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
The Witcher 3
شاخه: بنچمارک بازی ها

تست و بنچمارک بازی The Witcher 3: Wild Hunt

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است