بازی-Fallout-4

قبل از عرضه Fallout 4 صحبت های بسیاری پیرامون بازی شکل گرفته بود و اکثر انتقادات های وارد شده به بازی حول محور این موضوع بود که Fallout 4 را نمیتوان یک عنوان نسل بعدی نامید. بتسدا بی شک در Fallout 4 به پیشرفت هیا بصری قابل توجهی دست پیدا کرده است. اما سوالی که مطرح میشود این است که ایا از نظر فنی میتوان Fallout 4 را جانشین Fallout 3 دانست!؟ یا اینکه با وجود تکامل موتور Creation Engine میتوان گفت این موتور نقطه قوت گرافیکی کنسول های نسل هشتمی است!؟

با وجودی که در دو سال گذشته عناوین زیادی برای PS4 ،Xbox One و PC منتشر شده، منصفانه است اگر بگوییم بازی ساخته شده جدید با موتور Creation Engine شبیه همان چیزی است که در پیش از این در Skyrim دیده بودیم. بنابراین بهتر است مجدداً بگوییم تکرار استفاده از Creation Engine بازی اسکایریم «Skyrim» مساوی است با تشابه زیاد با این بازی. سیستم درختی گفت و گو، چرخه شبانه روزی، استفاده از آیتم های مبتنی بر فیزیک و حتی دیگر موارد موجود در Fallout 4 شبیه همان چیزی است که در شاهکار Skyrim دیده بودیم. با این حال و به صورت کلی لایه های جدیدی به موتور بازی اضافه شده که حس پیشرفت بازی را به ما میدهد.

دو سال گذشته و در حال حاضر استانداردهای صنعت گیم را دو کنسول PS4 and Xbox One به همراه عناوین جهان بازی همچون The Witcher 3 and Batman Arkham Knight شکل میدهند . در طول این مدت و تا قبل از عرضه بازی Fallout 4 بسیاری در انتظار این بودند که آیا بتسدا میتواند عملکرد رو به جلوی خوبی در این صنعت داشته باشد یا Fallout 4 هم به سرنوشت دیگر عناوین منتشر شده پیش از این استدیو بر میگردد!؟ الان زمان پاسخ به این ابهامات است و به همین دلیل بخش های مثبت و منفی بازی  Fallout 4 را به تفکیک مورد بررسی قرار دهیم تابه پاسخ برخی از سوالاتمان برسیم.

اضافه کنیم که ما در مورد موتور بازی Fallout 4 در مقاله «بررسی فنی بازی Fallout 4 روی Xbox One و PS4» توضیحات مفصلی ارائه دادیم که پیشنهاد میکنیم از دستش ندهید. همچنین در «تست و بنچمارک بازی Fallout 4» , «بنچمارک Volumetric Light بازی Fallout 4 روی کارت های انویدیا و AMD» نیز به بررسی بنچمارک و موارد تکنیکی بازی روی بیش از ۲۰ کارت گرافیک برتر بازار سخت افزا پرداختیم و در آخر هم راهنمای خرید بسیار مناسبی به دوست داران و علاقه مندان نسل جدید پیشنهاد کردیم.

نکات مثبت Fallout 4

۱) مواد مبتنی بر فیزیک «Physically-based materials»: سیستم نورپردازی wasteland فوقالعاده با کیفیت عالی طراحی شده و میتوان آن را بزرگترین تحول بخش فیزیک مبتنی بر نور دانست. این سطح از نورپردازی موجب افزایش شدید واقع گرایی محیط های وحشی بازی شده است. به گونه ای که انعکاس و اثر پذیری نور در اجسام مختلف به خوبی قابل روئیت است.

۲) کیفیت تصویر «Image quality» بازی Fallout 4 در تفکیک پذیری ۱۹۲۰×۱۰۸۰ اجرا میشود که همین مورد یکی از قدرتمندترین نکات مثبت بازی محسوب میشود. در نسخه چهارم بازی Fallout از جدیدترین تکنیک های ضد دندانه «Anti-Aliasing» استفاده شده که به خوبی جایگزین MSAA قدیمی موجود بر روی کنسول های نسل قبل شده است. استفاده از مدل جدید تکنیک ضد دندانه «Anti-Aliasing» موجب شده با تصاویر واقعی تری مواجه شویم و افزایش ظرافت اجسام در مقابل طبیعی تر شدن محیط بازی، تنها گوشه ای از قابلیت های تکنیک جدید Anti-Aliasing استفاده شده در این بازی است.

۳) فواصل دور «Draw distance»: تکنیک Draw Distance یا عمق میدان دید شما در بازی از آن دست تکنیک های قدرتمندی است که وجودش موجب افزایش واقع گرایی در بازی میشود. Draw Distance روی کنسول هایی که از برخی تکنیک ها و تنظیمات نسخه PC بازی محروم هستند به خوبی پیاده سازی شده و بسیار شبیه آن چیزی است که روی PC میبینیم. استفاده از موتور جدید Creation Engine در کنار SpeedTree موجب شده با پوشش گیاهی بسیار زیبایی مواجه شویم که در کمتر بازی ای دیده شده است. به صورت کلی خروجی تکنیک Draw Distance در بازی Fallout 4 در حد بسیار خوبی است.

مهمترین تفاوت Draw Distance نسخه های کنسولی با نسخه PC در این است که درنسخه های کنسولی، سایه ها در نماهای دور کاملاً حذف می شوند. به همین دلیل میتوان گفت نسخه های کنسولی از نظر کیفیت Draw Distance در حد سطح Medium نسخه PC عمل میکنند.

۴) تکنیک HDR و نمای کلی دنیای بازی «HDR and tone-mapping»: در عنوان Fallout 4 بر خلاف Fallout 3 که از محیط های آخرالزمانی و تاریک استفاده میکرد، شاهد محیط های روشن و جذاب تری هستیم که حس زنده بودن محیط بازی را بهتر به بازیباز منتقل میکند.

۵) نور پردازی حجمی «Volumetric light»: تکنیک Volumetric light از آن دست تکنیک های مخصوص انویدیا است که روی کارت های خودش عملکرد بهتری دارد! این تکنیک در Fallout 4 به لطف انویدیا با تکثیر و هدفمندی پخش نور در محیط های بازی همچون هوا، موجب افزایش واقع گرایی محیط بازی شده است. در واقع نور پردازی حجمی ایجاد شده در Fallout 4 که از انویدیا گیم ورکس «Nvidia GameWorks» استفاده میکند، به جای استفاده از تاثیرات پسا پردازش «post- processing effects» از طریق فرایند تسلیشن (tessallation) سخت افزاری پردازش میشود.

این مدل از سیستم نور پردازی تسلیت شده با سیستم آکلوژن (بسته شدن مسیر نور) کار می کند و دقیقاً همان چیزی است که باعث می شود وقتی به یک تکه سنگی که راه نور را بند آورده نگاه می کنید، نور را به شکلی می بینید که انگار نور از لبه های آن به پایین می ریزد‌‌.

۶) تاثرات آب و هوا «Weather effects»: در بازی Fallout 4 هر جسمی تاثیر، فیزیک و واکنش خاصی در مقابل تغییرات آب و هوایی از خودش نشان میدهد. مثلاً با شروع بارش باران میتوانید مرطوب بودن اشیاء مختلف در بازی را حس کنید و این مورد فقط مربوط به خیس شدن جسم مورد نظر نیست. بنابراین زمانی که هوا طوفانی است و باراش باران هم سنگین است، با اتمسفری بسیار سنگین مواجه میشویم.

۷) انیمیشن های بازی «Animations»: انیمیشن کاراکترهای اصلی و دشمنان بازی یکی از مشکلات همیشگی بتسدا است که از زمان Fallout 3 و Skyrim هم در تمامی آثار تولید شده توسط این شرکت دیده میشد. البته این مشکل تا حدودی در Fallout 4 حل شده و زمانی که در حال حرکت به نقطه دیگری هستید، در صورت برخورد با اشیاء مختلف میتوانید این تفاوت را به خوبی خس کنید. در واقع کاراکتر مشا از انیمیشن های فیزیک بسیار بهتری به نسبت نسخه قبلی بازی استفاده میکند.

نکات منفی Fallout 4

۱) هندسه محیط بازی «Geometry» در بازی Fallout 4 خلاء در محیط بازی و در مکان های نزدیک به بازیباز به خوبی حس میشود. مثلاً وقتی به درختان و پوشش گیاهی نزدیک میشویم به نظر میرسد بسیار ساده طراحی شده و از هندسه کمی در طراحی آن استفاده شده است. همین موضوع در زمان نزدیک شدن به دیوار خانه ها نیز به چشم میخورد. البته کمبود چنین جزئیاتی برای بازی ای با وسعت Fallout 4 که روی دو کنسول PlayStation 4 ،Xbox One  هم عرضه شده امر طبیعی به شمار میرود. همچنین در برخی نقاط Wasteland جزئیات و هندسه بازی بسیار ساده است و به نوعی تناقص گرافیکی در بازی شباهت دارد!

۲) فریم ریت «Frame-rate»: فریم بازی بدترین نقطه ضعف بازی است که در سه مقاله «بنچمارک Volumetric Light بازی Fallout 4 روی کارت های انویدیا و AMD» و «تست و بنچمارک بازی Fallout 4» و «بررسی فنی بازی Fallout 4 روی Xbox One و PS4» به آن اشاره کردیم. حتی با آپدیت های انجام شده، فریم زیر ۲۰ هم مشاهده شده است. بنابراین بهترین پلتفرم در این زمینه PC است.

۳) انیمیشن های صورت «Animation»: کیفیت و جزئیات صورت کاراکترهای بازی در بازی Fallout 4 به نسبت Fallout 3 بسیار بهتر شده و البته کمی حالت اغراق آمیز هم در آن دیده میشود که به واقع گرایی بازی لطمه زده است. همچنین در برخی مواقع انیمیشن صورت با لب و جمله ای توسط کاراکتر گفته میشود همخوانی ندارد که کمی توی ذوق میزند. در کل چهره کاراکترهای بازی از نظر کیفیت بافت ها متفاوت است، برخی مواقع بسیار با کیفیت هستند، و برخی مواقع هم بی کیفیت.

۴) موشن بلور «Motion blur»: ازاین تکنیک به خوبی در بازی استفاده نشده و در اکثر مواقع با تصاویر بسیار ساده ای روبه رو میشویم که در حد عنوانی نسل بعدی نیست. در واقع تکنیک موشن بلور «Motion blur» تاثیر قابل توجهی در بازی ندارد و بیشتر از آنکه خودش را در بازی ببینیم، اسمش را میشنویم! موشن بلور یا حالت تاری در بسیار  از لحظات بازی و زمان تیراندازی و استفاده از اسلحه مشاده میشود. اما مکانیزم استفاده از آن بسیار ساده طراحی شده و عمق و ظرافت لازم را ندارد.

۵) انعماس نور در محیط «Ambient occlusion»: کنسول های نسل هشتمی از screen-space ambient occlusion یا به اختصار (SSAO) ضعیف تری استفاده میکنند، در حالی که این تکنیک روی PC با کیفیت و جزئیات بالاتری رندر میشود. البته فعال کردن این گزینه در بازی میتواند موجب ایجاد سایه های بیشتر با لبه های تیز و نا مناسب شود و اگر این تکنیک را با Skyrim مقایسه کنیم ترجیح میدهیم بدون استفاده از این تکنیک بازی کنیم.

۶) عمق تصویر «Depth of field»: یکی از مهمترین مشکلات در زمان میان پرده های سینماتیک بازی دیده میشود، عمق میدان یا همان Depth of field است. این مشکل به شدت توی ذوق میزند و حتی زمان استفاده از اسلحه تک تیرانداز هم مشاهده میشود که حالت جالبی ندارد.

به عنوان سخن نهایی میتوان گفت که Fallout 4 از عناصر مدرن و جدید در کنار عناصر قدیمی این سری استفاده کرده و از فناوری های بسیار خوب و پیشرفته ای در بازی استفاده شده که به نسبت نسخه قبلی بازی کاملاً مشهود است، اما نمیتوان آنها را یک فناوری انقلابی نسل بعدی دانست. استفاده از موتور رندرینگ «Physically-Based Lighting» مبتنی بر نورپردازی فیزیکی در کنار قابلیت Volumetric Light مبتنی بر تسلیشن «Tessellation» سخت افزاری که عموماً برای نور پردازی حجمی و تابش نور و روشنایی هوا استفاده میشود در کنار اب و هوای داینامیک و اثر پذیری اشیاء موجود در بازی رد مقابل وضعیت آب و هوا موجب شده Fallout 4 یک سرو گردن بالاتر از Fallout 3 باشد.

از طرفی نا امید کننده ترین بخش بازی عملکرد آن روی دو کنسول PlayStation 4 ،Xbox است که موفق به ثبت ۳۰ فریم پایدار نشده است. در اکثر مواقع و همانطورکه در بررسی فنی بازی Fallout 4 روی Xbox One و PS4 توضیح دادیم، با فریم ریت ناپیداری مواجه ایم که بیشتر در حاشیه شهر اتفاق می افتد. اگر از بحث کیفیت بصری بازی خارج شویم، تنها مشکلی اصلی بازی رامیتوان افت فریم شدید بازی دانست که در برخی مواقع به ۲۰ فریم هم کاهش پیدا میکند. در واقع هدف بازی ارائه ۳۰ فریم بر ثانیه با V-sync فعال است که در این راه موق نبوده است.

در تست های GPU-bound در اطراف شهر Diamond City شکاف عمیقی در عملکرد Fallout 4 روی دو کنسول دیده میشود. با اینکه بسیاری از مکان های بازی از سرعت ۳۰ فریم به طور ثابت استفاده میکنند، اما این مقدار فریم زمانی که در اطراف شهر قدم میزیند متفاوت است و در اکثر مواقع روی PS4 و Xbox One با افت فریم مواجه میشوید که جالب نیست. با این حال کنسول سونی از خروجی فریم نرم تری استفاده میکند و در این زمینه از کنسول مایکروسافت بهتر است. به صورت کلی در محیط های شهری و محدوه خارج از شهر فریم Xbox One تا ۲۵ فریم نیز کاهش داشته، در حالی که این مقدار روی PS4 سونی ۲۸ فریم را ثبت کرده است.

منبع eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. محمد2000 says:

    متاسفانه یه خبر اومده همین درایور جدید amd توانایی درست کنترل فن کارت گرافیک رو نداره و با عث اسیب به gpu میشه
    از همون اولم مشخص بود این درایور و هایپی که براش ایجاد کرده بودن توخالی بوده

  2. Amir121421 says:

    سلام شاید اینجا جاش نباشه.ولی درایور جدید amd اودمده crimson واقعا بازی رو بهتر میکنه.اگه میشه یه مقاله درباره درایور جدید amd بذاریدممنون

    • حسین
      حسین says:

      سلام. اگر تونستیم، چشم حتما

    • محمد2000 says:

      اختلاف crimson با درایور قبلیش در بازیها در حد ۲ تا ۳ درصده تازه تو بعضی بازیها هم روند معکوس داشته یعنی کارایی کاهش پیدا کرده! البته جزئی
      techpowerup بررسیش رو قرار داده
      amd الکی گندش کرده

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
نگاهی به آخرین اطلاعات منتشر شده از AMD Radeon RX 480
شاخه: AMD/ATI,بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

نگاهی به آخرین اطلاعات منتشر شده از AMD Radeon RX 480

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است