بررسی فنی مشخصات PlayStation 4 Pro

آیا ۴K و HDR دلایل کافی برای خرید PlayStation 4 Pro محسوب میشوند؟!

متن زیر از روی تجربه ۳ ساعته شخصی ریچارد لِدبِتر «Richard Leadbetter»؛ از نویسنده های ثابت وب سایت یورگیمر نگارش شده و در جهت تکمیل متن، دخل و تصرف کامل در آن انجام شده تا اطلاعات جامع تری در اختیار خواننده قرار بگیرد.

اعتراف میکنم با شک و تردید به کنفرانس سونی قدم گذاشتم و در واقع بر این باور بودم که شاید سخت افزار PlayStation 4 Pro از پس اجرای بازی هایی با رزولوشن ۴K برنیاید. اما پس از حضور در این مراسم تحت تاثیر مهندسی بی نظیر و طراحی عالی پردازنده و تراشه گرافیکی به کار رفته در PlayStation 4 Pro قرار گرفتم و پس از حضور ۳ ساعته؛ مهمترین سوالی که ذهنم را مغول کرد این بود که آیا PlayStation 4 Pro فروش خوبی خواهد داشت یا نه!؟

توصیف چیزی که در مراسم سونی دیدم؛ بسیار سخت و شایدم غیر ممکن است و در واقع وسیله ای برای ظبط چیزی که دیدم وجود ندارد تا بتواند همان حس خوب تجریه PlayStation 4 Pro را منتقل کند. به همین دلیل راهی برای توصیف مفهوم واقعی HDR، جز تجربه آن وجود ندارد و این مورد دقیقاً یکی از مهمترین اهرم های کنسول جدید PlayStation 4 Pro است که بعداً درموردش بیشتر خواهید شنید. البته رزولوشن ۴K مفهوم قابل درک تری است و ما هم در موردش در مقالاتی همچون «راهنمای خرید تلویزیون های ۴K Ultra HD» و «۴K  چیست!؟ بررسی فنی وضوح تصویری ۴K» نوشتیم.

اما HDR مفهوم جدیدی است که به تازگی وارد دنیای چند رسانه ای شده و یک دنیای کاملاً جدید را برایمان خلق میکند. سوال مهمی که پیش می آید این است که PlayStation 4 Pro را باید یک ارتقا میان نسلی بدانیم یا یک کنسول جدید؟! آیا سخت افزارش از پس رندر تصاویری با رزولوشن ۴K بر می آید یا خیر؟! شایعات موجود به ما میگویند تفاوت زیادی در طراحی PlayStation 4 Pro و PlayStation 4 دیده نمیشود و از بسیاری جهات هر دو شبیه هم هستند!

فناوری HDR چیست!؟

High Dynamic Range یا HDR (یا محدوده داینامیکی سطح بالا) همونطور که از نامش پیداست، یکی از پیشرفته ترین تکنیک های نورپردازی تصویر است که در تصویر برداری و عکاسی برای تکثیر درخشندگی بیشتر تصاویر دیجیتالی استفاده میشود. به واسطه این تکنیک گستره طیف نوری و درخشندگی آن در دامنه روشن ترین و تاریک ترین بخش نوری بیشتر شده و به همین تناسب جزئیات بیشتری در تصویر مشخص میشود. هدف این تکنیک ایجاد طیف نوری مشابه چیزی است که با چشم غیر مسلح میبینیم.

چشم انسان از طریق انطبق عِنَبیه و دیگر روش ها به طور مداوم میتواند به طور گسترده ای طیف وسیعی از نورهای موجود در محیط را تنظیم کند و مغز نیز به طور مداوم با تفسیر اطلاعات دریافتی از چشم، شرایط مشاهده طیف گسترده ای از طیف های نوری را برایمان فراهم میکند. چندی پیش هم در مطلبی به نام «مقایسه کیفیت چشم انسان و دوربین» به موارد مهمی از کیفیت چشم انسان اشاره کردیم که خواندش خالی از لطف نیست.

به هر حال؛ آزمایشات انجام شده روی سیستمی با مشخصات شبیه به کنسول PlayStation 4 Pro نشان میدهد که قدرت پردازشی PlayStation 4 Pro برای اجرای رزولوشن ۴K به صورت نیتیو «Native» (منظور بدون فشرده سازی درونی تصاویر رندر شده) کافی نیست و در بسیاری از عناوین به صورت نرم افزاری با رزولوشن ۳۸۴۰×۲۱۶۰ مواجه خواهیم شد. این یعنی نمونه ها از تکنیک بسیار پیشرفته ای شبیه نیتیو «Native» استفاده میکنند و به نوعی آپ اسکیل «Upscale» شده محسوب میشوند. هر چند نویسنده وب سایت یروگیمر در تجریبات شخصی خودش اعلام کرده بازی Rise of the tomb raider به صورت ۴K Native اجرا شده است.

فناوری HDR

تصویر اول: بدون استفاده از فناوری HDR

فناوری HDR

تصویر دوم: پس از فرآیند پردازشی استفاده از فناوری HDR

اطلاعات موجود نشان میدهد Last of us Remastered در کنار Rise of the tomb raider از معدود عناوینی هستند که به صورت ۴K Native روی PlayStation 4 Pro اجرا میشوند. نویسنده وب سایت یروگیمر اذعان کرده سونی از تکنیک جدید و بسیار پیشرفته ای به نام ۴×۴ Checkerboard process برای آپ اسکیل «Upscale» عناوین جدیدش استفاده میکند. در این حالت رزولوشن واقعی از نظر تعداد شمارش پیکسل های تشکیل دهنده اجسام «Pixel Count» نصف ۴K است. گفته شده این تکنیک به صورت سخت افزاری روی تراشه گرافیکی «GPU» کنسول سوار شده و برای سازنده ها هزینه و کار اضافی ندارد.

حتی تست های اضافی از PlayStation 4 Pro نشان میدهد در حالت استفاده از رزولوشن ۴K بسیاری از عناوین از جمله Rise of the tomb raider در بهترین حالت ۱۰ فریم میگیرند و عنوان ضعیف تر دیگری مثل Overwatch نیز فقط حدود ۶۰ فریم رندر میکند. این بدین معناست که همه چیز به هنر سازنده در طراحی و توسعه بازی بستگی دارد و شاید با شاهکاری همچون Uncharted 4 مواجه شویم که در همه حالت عالی باشد یا شایدم با یک عنوان ضعیف و بهینه نشده طرف باشیم که فریم خوبی تولید نکند.

این موضوع ناخودآگاه ما را به سمت کنسول جدید مایکروسافت یعنی Project Scorpio میبرد که از آن با عنوان (تجربه ی ۴K به معنای واقعی) یاد شده که منظور از تجربه مواقعی همان حالت نیتیو «Native» است. لازم است اشاره کنیم طبق ادعای اکتیویژن عنوان COD: Infinite Warfrare روی کنسول PlayStation 4 Pro به صورت ۴K و با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود، اما چیزی که مشاهده شده با چیزی که ادعا شده یکی نیست. با این حال؛ نمونه های قدرتمندی از Upscale پیشرفته جدید سونی همچون عناوین Infamous First Light, Days Gone و Horizon: Zero Dawn وجود دارد که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و تجربه ای شبیه ۴K نیتیو «Native» را برایمان شبیه سازی میکند.

بررسی فنی مشخصات PlayStation 4 Pro

این حالت در واقع نوعی ارتقای گرافیکی محسوب میشود و تنها بخشی از قابلیت های جدید کنسول PlayStation 4 Pro را تشکیل میدهد. با وجودی که PlayStation 4 Pro برای اجرای واقعی رزولوشن ۴K مناسب نیست، اما با توجه به توان و عملکردش ارزش خریدن نمایشگرهای مخصوص ۴K UHD را دارد و تنها با خرید این نمایشگرها است که میتوانید با سوئیچ کردن تصویر بازی بین رزولوشن های ۱۰۸۰p و ۴K، با تصاویری که میبینید مبهوت و حیرت زده شوید. هنوز نگرانی هایی در رابطه با این کنسول وجود دارد و قرار است مارک سرنی «Mark Cerny» طی هفته های اخیر توضیحات و اطلاعات سخت افزاری جدید در اختیار رسانه ها قرار دهد.

مارک سرنی «Mark Cerny» طراح ارشد معماری تراشه گرافیکی و پردازنده کنسول PlayStation 4 Pro است که در مقاله «داستان ساخت PlayStation 4 از زبان مارک سرنی» در مورد شاهکارش مفصل صحبت کردیم. اطلاعات فعلی نشان میدهد در طراحی تراشه گرافیکی کنسول جدید از چیزی بیشتر از یک فناوری Upscale ساده استفاده شده و به همین دلیل نقاط مبهم و صد البته جذاب زیادی برای بررسی PlayStation 4 Pro وجود دارد که باید جالب توجه باشد.

سونی برای نمایش HDR  روی کنسول فعلی و کنسول جدیدش تلاش بسیاری کرده و HDR علاوه بر نقش کلیدی از اهمیت بسیاری برای آنها برخوردار است. مثلاً در بازی Uncharted 4 زمانی که درنمای ساحلی قرار دارید، تا زمانی که قابلیت HDR فعال نشود با کمبود جزئیات در بافت های صفحه مواجه ایم و پس از فعال کردن این قابلیت با افزایش باورنکردنی جزئیاتی مواجه ایم که چیز دیگری را برایمان تداعی میکند. در واقع به نظر میرسد تاثیر HDR روی کنتراست رنگ تنها بخشی از ماجرا است. با اینکه اصولاً فناوری HDR برای بهبود کنتراست معرفی شده، اما تاثیرش روی جزئیات بافت ها غیر قابل چشم پوشی است.

بررسی فنی مشخصات PlayStation 4 Pro

نظریه ای وجود دارد مبنی بر اینکه انگیزه اصلی سونی برای عرضه HDR روی PlayStation 4 معمولی فقط برای تشنه کردن بازیبازان است تا اولاً آنها را با طعم واقعی این فناوری آشنا کنند و دوماً برای استفاده کامل از آن طوری تشنه شوند که سراغ کنسول PlayStation 4 Pro بروند تا بتوانند طعم واقعی این فناوری را در حالت ۴K نیتیو «Native» حس کنند. مطمئناً HDR قابلیت اجرا شدن در رزولوشن های ۱۰۸۰p را ندارد و برای استفاده صحیح از آن به نمایشگرهایی با پشتیبانی از HDR در رزولوشن ۴K Native نیاز است.

HDR هر چه قدر هم جذاب باشد، در عمل برای سونی مانع دشواری برای رد کردن است. اول اینکه بازاریابی این فناوری بسیار دشوار است و نمیشود به طور صحیح این فناوری را برای همه به نمایش گذاشت. در واقع اگر یک نمایشگر HDR نداشته باشید، نمیتوانید تفاوت تصاویر پخش شده روی یک مانیتور معمولی و یک مانیتور HDR را متوجه شوید. اما مشکل دوم این است که حتی اگر کسی یک مانیتور ۴K بدون پشتیبانی از فناوری HDR خریداری کند، باز هم به مشکل میخورد و سوم اینکه ممکن است پخش HDR روی نمایشگرهای متفاوت به نظر برسد. بنابراین بهترین نمایشگرها، نمایشگرهایی با پنل روشن محسوب میشوند.

اما موضوع ناخواسته دیگری که ممکن است به این فرایند لطمه وارد کند، میزان لَگ و تاخیر ورودی اطلاعات به نمایشگر است و به همین دلیل انتخاب یک نمایشگر مناسب پشتیبانی از HDR در رزولوشن ۴K Native کار بسیار دشورای است و البته در حال حاضر هم این دست نمایشگرها در بازار کمساب و گران قیمت اند. اطلاعاتی وجود دارد که نشان میدهد اکثر استودیوهای بازی سازی تلاش می‌کنند تا از فناوری HDR در عناوینشان استفاده کنند که البته محدود به نمایشگرهای ۴K است و به نظر میرسد بازیبازانی که از نمایشگرهای Full HD 1080p استفاده میکنند، فقط از تکنیک Super Sampling (برای نرم شدن لبه تیز اشیاء در بازی استفاده میشود) و البته فریم ریت بهتری برخوردار خواهند شد.

بررسی فنی مشخصات PlayStation 4 Pro

نتیجه این است که اگر از نمایشگرهای Full HD 1080p استفاده میکنید، احتمالاً از کیفیت بصری بهتری برخوردار میشوید و اگر یک نمایشگر ۴k (بدون پشتیبانی از HDR) داشته باشید، از رزولوشن بالاتری بهره مند خواهید شد. این موارد در حالی است که خود سونی به عدم قدرت کافی PlayStation 4 Pro برای پردازش کامل ۴K معترف است. البته نباید فراموش کنیم در مورد تراشه گرافیکی «GPU» کنسولی با قدرت خام پردازشی ۴.۲ ترافلاپ صحبت میکنیم که فقط ۱۳۰ درصد قویتر از تراشه ۱.۸ ترافلاپسی PlayStation 4 فعلی است . این نشان میدهد طراحی PlayStation 4 Pro توسط سونی کاملاً هدفمند است و به جای اینکه همچون دفعات قبلی، حداقل روی کاغذ به دنبال افزایش توان خام پردازشی باشد، از فناوری جدیدی همچون HDR استفاده کرده تا بتواند از نظر بصری به همان قدرت خام بیشتر تراشه های گران تر برسد.

این یعنی خرید PlayStation 4 Pro انتخابی معقول برای تجربه بهترین کیفیت بصری با کمترین هزینه است و همین مورد میتواند خرید این کنسول در برابر Xbox One Scorpio را توجیه کند. اما این دستاور بزرگ یک کمبود بزرگ همچون درایو بلوری «Blu-Ray» را در خودش دارد که میتوند مزیت های فوق را خدشه دار کند. تنها دلیل منطقی که به ذهن میرسد، کاهش هزینه نهایی تولید در جهت فروش بیشتر PlayStation 4 Pro است و البته شاید هم عدم تمایل سونی به استفاده از فرمت بلوری «Blu-Ray» را نشان میدهد. به هر حال؛ این خلاء برای مایکروسافت میتواند مزیت مثبتی تلقی شود و کنسول Xbox One Scorpio را تنها کنسول حامل این فرمت کند.

در نهایت باید به عناوین و ریمسترهای قدرتمند سونی برای PlayStation 4 Pro اشاره کنیم که میتواند برگ برنده این کنسول باشد. عناوین قدرتمندی همچون The Last of Us، Infamous و شاهکار Uncharted 4 را تنها بخش کوچکی از عناوینی میتوان معرفی کرد که با پشتیبانی از فناوری HDR عرضه میشوند و اگر نمایشگری با پشتیبانی از HDR در رزولوشن ۴K Native دارید، چیزی را تجربه میکنید که تا به حال ندیدید! البته واضح است برای ارتقا تجربه بصری، بیشتر از آنچیزی که در ۱۰۸۰p دیده بودیم، باید به سمت رزولوشن ۴K و فناوری HDR کوچ کنیم که خودش هزینه های زیادی روی دست بازیباز میگذارد.

کنترلر کنسول PlayStation 4 Pro

چیزی که ما در نمایشگاه پلی استیشن دیدیم، پیشرفت قابل توجهی در صنعت گرافیک کامپیوتری بود که واقعاً ارزش هزینه کردن را خواهد داشت و خرید کنسول PlayStation 4 Pro تنها بخشی از این خط داستانی است که بعدها در موردش بیشتر خواهیم نوشت. پس یادتان باشد برای تجربه ۴K HDR باید هزینه کنید ….

تحلیل Guard3d.com

صحبت های مارک سِرنی (توسعه دهنده و طراح ارشد کنسول PS4) نشان میدهد که برای استفاده از PlayStation 4 Pro به طور حتمی به نمایشگرهای ۴K نیاز نیست و با تلویزیون های Full HD و حتی HD هم میتوانیم از این کنسول استفاده کنیم. علاوه بر عناوینی که در متن فوق نام بردیم، Spider Man، For Honor و Deus Ex: Mankind Divided نیز از جمله عناوین سازگار با PlayStation 4 Pro هستند که به صورت ۴K و با پشتیبانی از HDR عرضه میشوند.

از طرفی؛ بسیاری از عناوین قدیمی که از HDR پشتیبانی نمیکنند، برای اجرای روی PlayStation 4 Pro بسته بروز رسانی جدیدی به نام Forward Compatibility دریافت خواهند کرد که شامل بهبود رزولوشن و Anti-aliasing خواهد بود و بازی های جدید PlayStation 4 (معمولی) هم  اگر از HDR پشتیبانی کنند، از طریق منوی تنظیمات بازی قابل فعال سازی خواهد بود. البته این بازی ها به طور کامل از HDR استفاده نمیکنند و از تکنیکی شبیه آن استفاده میکنند که در متن فوق به آن اشاره کردیم. منتهی از تکنیک Super Sampling بهتر، همراه با فریم بیشتر و کیفیت مناسب تری برخوردارند.

لازم به ذکر است کنسول جدید PlayStation 4 Pro از دوربین واقعیت مجازی سونی و بازی های مربوط به آن با عنوان PlayStation VR پشتیبانی میکند و تمام آنها با بالاترین کیفیت ممکن روی کنسول PlayStation 4 Pro اجرا میشوند. همچنین بازی های جدیدی که برای PlayStation 4 Pro عرضه میشوند و از HDR پشتیبانی میکند با بر چسب «PlayStation 4 Pro Enhanced» منتشر میشوند. بازی های فعلی هم با بسته ها بروز رسانی جدید از ۴K و HDR پشتیبانی خواهند کرد.

همچنین در آخر اشاره کنیم از آنجایی که تراشه گرافیکی PlayStation 4 Pro احتمالاً از نسل پولاریس ضیف شده است و با توجه به برخی شواهد موجود، رزولوشن اکثر عناوین PlayStation 4 Pro روی ۱۴۴۰p یا همان ۲K تنظیم میشود و با آپ اسکیل «Upscale» نرم افزاری به ۴k افزایش پیدا میکند. همچنین بیس رزولوشن تمام عناوین این کنسول ۱۰۸۰p Full HD خواهد بود. بنابراین اگر بخواهیم کنسول های نسل حاضر را بر مبنای فریم ریت دسته بندی کنیم، باید آنها را به صورت زیر بچینیم:

نام کنسولرزولوشن پایهفریم ریت ثابتبررسی در سایت
PlayStation 4 Pro۴K HDR۳۰ فریم بر ثانیهدارد
PlayStation 4Full HD 1080p۳۰ فریم بر ثانیهدارد
Xbox One Scorpio۴K HDR۶۰ فریم بر ثانیهدارد
Xbox One۹۰۰P۳۰ فریم بر ثانیهدارد
منبع eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بررسی اولیه کارت های گرافیک انویدیا GTX 1070 و انویدیا GTX 1080
شاخه: Intel /Nvidia,بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است