بررسی کنسول Xbox One Scorpio

ضعف شدید پردازشی کنسول Xbox One مایکروسافت بالاخره پاشنه آشیل این کنسول شد و این کمپانی زودتر از آنچه انتظارش میرفت از پروژه کنسولی بعدی خودش رونمایی کرد. ضعفی که در مقاله «افزایش قدرت CPU و بهبود حافظه در Xbox One» و «همراه با Xbox One: بررسی معماری کنسول Xbox One» در موردش نوشتیم و این ضعف بزرگ با افزایش کلاک پردازنده و تراشه گرافیکی هم مشکلش برطرف نشد که نشد! اما پشتیبانی از زولوشن ۴K و هدست واقعیت مجازی Oculus بهانه ای برای معرفی Scorpio بود. اسم رمزی برای نسل بعدی Xbox One که گفته میشود از PS4.5 هم قویتر است!

Xbox One Scorpio را باید به نوعی نسل بعدی Xbox One دانست که احتمالاً از کارت گرافیکی مبتنی بر معماری پولاریس استفاده خواهد کرد. البته این استفاده محدود به کارت هایی مبتنی بر اسم رمز پولاریس ۱۰ است که در مقالاتی همچون «بررسی اولیه کارت گرافیک AMD Radeon RX 480»، «نگاهی اجمالی به کارت های سری Radeon RX 400» و «Baffin ،Banks ،Weston؛ با کد رمز کارت های نسل بعد AMD آشنا شوید» در موردش مفصل صحبت کردیم. ]مانطور که در این مقالات اشاره کردیم، کارت هایی با اسم رمز پولاریس به دو سیلیکون پولاریس ۱۰ و ۱۱ تقسیم بندی شده اند و آنطور که مشخص شده، در Xbox One Scorpio از پولاریس ۱۰ استفاده شده است.

کارت های مبتنی بر پولاریس ۱۰ از ۳۶ واحد محاسباتی «Compute Units» یا CU استفاده میکنند و بر پایه ریز معماری GCN 4.0 و در سری Radeon RX 400 دسته بندی میشوند. این کارت ها در سیستم های رومیزی «PC» با اسم رمز «Ellesmere» عرضه میشوند و جزو کارت های گرافیک رده بالا «High-end» طبقه بندی میشوند. این توضیحات نشان میدهد کنسول Xbox One Scorpio یک کنسول High-end و قدرتمندتر PS4 Neo خواهد بود. البته برخی خبرهای تایید نشده در سطح وب نشان از این موضوع دارد که احتمالاً از AMD Vega 10 در این کنسول استفاده میشود و خبری از پولاریس نخواهد بود.

این احتمال از آنجایی قوت میگیرد که گفته شده Xbox One Scorpio قرار است سال ۲۰۱۷ عرضه شود که دقیقاً برابر است با معرفی رسمی معماری جدید Vega 10 که برای کارت های رده بالای AMD معرفی شده است. با این حال این فقط یک احتمال است و احتمال استفاده از سیلیکون های پولاریس ۱۰ در Xbox One Scorpio بسیار بیشتر از Vega 10 است. موضوعی که وب سایت یوروگیمر هم گریزی به آن زده و این وب سایت در بررسی این کنسول امکان استفاده از سیلیکون های پولاریس ۱۰ را محتمل تر از دیگر معماری ها میداند.

یوروگیمر در بررسی خودش مدعی شده کنسول PS4 Neo از سیلیکونی مبتنی بر اسم رمز پولاریس ۱۰ و با ریز معماری GCN 4.0 استفاده میکند و قرار است با فرکانس هسته ۹۱۱ مگاهرتزی معرفی شود. این بدین معناست که با نسخه ضعیف شده ای از Radeon RX 480 مواجه ایم که مشخصاً میتواند از قدرت پردازشی بسیار بالایی برخوردار باشد. ولی با توجه به اختلاف قدرتی که بین تراشه های گرافیکی «GPU» دو کنسول وجود دارد، احتمال استفاده Xbox One Scorpio از سیلیکون های پولاریس ۱۰ با معمایی بدون جواب مواجه میشود.

تراشه ای با ۴۰ واحد محاسباتی مبتنی بر ریزمعماری GCN 4.0 که با اورکلاکی قابل توجه به توان محاسباتی ۶ ترافلاپس میرسد! همین احتمال میتواند استفاده Xbox One Scorpio را از تراشه های گرافیکی Vega توجیه کند. اما اطلاعات موجود در سطح وب نشان میدهد که احتمالاً کنسول Xbox One Scorpio از ۶۰ واحد محاسباتی با کلاکی معادل ۸۰۰ مگاهرتز استفاده میکند که این رقم بسیار قراتر از قدرت پردازشی اعلام شده برای Playsation 4 Neo است. این رقم در مقایسه با اختلاف قدرت PS4 و Xbox One بسیار زیاد است و به گفته مایکروسافت؛ کنسول جدیدش توان عملیاتی معادل ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه را به همراه دارد.

بررسی کنسول Xbox One Scorpio

این مقدار پهنای باند نشان میدهد که احتمالاً دیگر خبری از ESRAM های Xbox One نخواهد بود و از روشی همچون فناوری های حافظه رم PC در این کنسول استفاده شده است. اما هنوز مشخص نیست که فناوری حافظه استفاده شده در این کنسول از نوع GDDR5 است یا از نوع GDDR5X بکار رفته در کارت گرافیک Nvidia GTX 1080!؟ به صورت تئوری؛ پهنای باند ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه را میتوان با ۸ گیگابایت حافظه GDDR5X و استفاده از یک گذرگاه حافظه ۲۵۶ یا ۳۸۴ بیتی بدست آورد.

اما تصاویری منتشر شده از مادربرد Xbox One Scorpio نشان میداد که مایکروسافت روی کنسولش از ۱۲ گیگابایت چیپ حافظه GDDR5 استفاده کرده است. این بدین معناست که احتمال استفاده از نسل دوم حافظه های HBM در این کنسول منتفی است و این نشان میدهد که در این کنسول از سیلیکون های پولاریس ۱۰ استفاده شده و در آن خبری از تراشه های نسل بعدی Vega 10 نخوهاد بود! چون AMD تایید کرده که این تراشه ها از نسل دوم حافظه های HBM استفاده میکنند.

با این حال و با تمامی این موارد؛ اطلاعاتی که تا به حال از دو کنسول Xbox One Scorpio و Playsation 4 Neo منتشر شده نشان میدهد که کنسول مایکروسافت نه تها از ۱۰۰ گیگابایت پهنای باند بیشتر برخوردار است، بلکه از ۴ گیگابایت حافظه رم بیشتر هم استفاده میکند که در مجموع میتواند توان عملیاتی بسیار بیشتری به کنسول مایکروسافت بدهد. امری که در دو نسل قبل به نفع سونی بود و حالا انگار قرار است مایکروسافت سرش به سنگ بخورد و کنسولی قویتر را برای کاربردی بهتر عرضه کند.

بررسی کنسول Xbox One Scorpio

از فناوری های به کار رفته در پردازنده مرکزی «CPU» اطلاعاتی در دست نیست، با این حال میتوان حدس زد که کنسول جدید مایکروسافت تفاوت فاحشی با کنسول فعلی در زمینه پردازنده ندارد. تنها چیزی که مشخص شده این است که Scorpio همچون دو کنسول فعلی از یک پردازنده هشت هسته ای استفاده میکند. هیچ اطلاعات دقیقی مبنی بر پشتیبانی قاطع Xbox One Scorpio از رزولوشن ۴K وجود ندارد، منتهی چیزی که میتوان حدس زد این است که ۶ ترافلاپس توان پردازشی خام برای اجرای مناسب رزولوشن ۴K کفایت نمیکند و ممکن در بین راه با مشکل افت عملکرد مواجه شود.

مثلاً کارتی همچون AMD R9 390X از ۵.۹ ترافلاپس توان خام محاسباتی استفاده میکند که برای رسیدن به رزولوشن ۴K با سرعت ۳۰ فریم در PC های روز با مشکلات متعددی مواجه است. این مورد نشان میدهد این مقدار توان پردازشی برای اجرای ۴K با سرعت ۳۰ فریم مناسب نیست. ولی اگر فرض کنیم معماری پولاریس بهبود زیادی در بازدهی به همراه داشته باشد، آن وقت میتوانیم قدرت و بازدهی به مراتب بیشتری را شاهد باشیم. اما اکثر مشکلات مربوط به اولین سری بازی ها است و این مورد را میتوان با عناوینی همچون Gears Of War 4 و Forza Horizon 3 که بر روی سخت افزاری مشابه و کارتی ۸۰ دلاری مثل AMD R7 360 اجرا میشوند مشاهده کرد.

این موضوع بدین معناست که فاکتور بهینگی در ۲-۳ سال پس از عرضه کنسول بهبود زیادی پیدا میکند و ممکن است شاهد حضور عناوین ۴K Native هم روی دو کنسول Xbox One Scorpio و Playsation 4 Neo باشیم که فعلاً روی کاغذ بعید به نظر میرسد. اطلاعاتی که منتشر شده نشان میدهد رقابت تنگاتنگی بین دو کنسول Xbox One Scorpio و Playsation 4 Neo وجود خواهد داشت که از همین الان میتوان حدس زد به نفع کنسول مایکروسافت تمام میشود.

بررسی کنسول Xbox One Scorpio

Playsation 4 Neo توان کافی برای پردازش رزولوشن ۴K را ندارد و قرار است اکثر تصاویر و بازی های ساخته شده بر روی این کنسول به صورت Upscaling شده اجرا شوند تا کاربر فکر کند بازی را ۴K میبینید. حتی سونی هم انتظار معرفی چنین کنسول قدرتمندی از مایکروسافت را نداشته و در حال حاضر هم کاری نمیتواند انجام دهد! چون کیت توسعه بازیسازی برای بازیسازان ارسال شده و سونی هم وقتی برای تغییرات گسترده در سیلیکون Playsation 4 Neo را ندارد.

پایانی بر Xbox One Scorpio

همه چیز به ما میگویید که تراشه گرافیکی Xbox One Scorpio از قدرت پردازش خامی معادل ۶ ترافلاپس استفاده میکند و این بدین معناست که حدود ۴۰ درصد قویتر از Playsation 4 Neo است. دقیقاً همان اختلاف قدرتی که بین دو کنسول PS4 و Xbox one وجود دارد! بنابراین در کنسول Playsation 4 Neo از تراشه هایی با اسم رمز پولاریس ۱۰ استفاده شده و Xbox One Scorpio هم با توجه به سیستم خنک کننده اش احتمالاً از تراشه های ضعیف شده Vega 10 استفاده میکند و شاید به همین دلیل باشد که تاریخ عرضه اش به سال ۲۰۱۷ میلادی موکول شده است.

Xbox One Scorpio از حافظه های HBM استفاده نمیکند و همانطور که گفتیم؛ همین مورد تناقص و معماری بزرگی است که فعلاً حل نشده! با این حال پهنای باند این کنسول ۳۲۰ گیگاباتی بر ثانیه است که از این منظر دقیقاً معادل GeForce GTX 1080 انویدیا است! در مورد پردازنده های این دو کنسول هم تنها چیزی که میتوان گفت این است که به احتمال خیلی زیاد باید شاهد استفاده از پردازنده Zen روی هر دو کنسول باشیم. پردازنده هایی که مدت زمان زیادی است در دست توسعه قرا دارند و به زودی روانه بازار میشوند و ما نیز در مقاله «ظهور مجدد AMD با پردازنده های Zen» در موردش توضیحات مفصلی دادیم که پیشنهاد میکنیم از دستش ندهید.

پردازنده های Zen

اما این فقط یک احتمال است، چون این پردازنده ها به طور ویژه ای برای کامپیوترهای رده بالا «High end» طراحی شده اند و از اندازه سطح ویفر «Die» بزرگی استفاده میکنند. به همین دلیل بعید به نظر میرسد در کنسول های Xbox One Scorpio و Playsation 4 Neo شاهد استفاده از این پردازنده ها باشیم. این مورد به خودی خودش موجب بزرگ شدن تراشه گرافیکی میشود، با این حال به نظر میرسد این گزینه منتفی است و استفاده از پردازنده های سری موبایلی از اولویت بیشتری در طراحی این دو کنسول برخوردارند. این مورد با توجه به رشد پردازش گرافیکی GPGPU و DX12 از اولویت بیشتری برخوردار است.

با تمامی موارد گفته شده؛ به نظر میرسد تنها راه حل سونی اورکلاک پردازنده و تراشه گرافیکی Playsation 4 Neo باشد، دقیقاً همان کاری که مایکروسافت در مواجه با PS4 سونی روی کنسول Xbox One انجام داد و البته نتیجه لازم را هم دریافت نکرد! سونی تنها در صورتی میتواند با Playsation 4 Neo موفق شود که به طور کلی پروژه Neo و تمامی پردازنده های تولید شده برای این پروژه را متوقف کند و کنسولی بهتر بسازد! اما خبرهای مختلف حاکی از آن است که کیت های بازی سازی کنسول Playsation 4 Neo برای بازیسازان فرستاده شده! بنابراین راهی جز اورکلاک برای سونی باقی نمانده!

 در نهایت میتوان به تنها معمای موجود، یعنی قیمت بالای Xbox One Scorpio اشاره کرد! تراشه گرافیکی قدرتمند و استفاده از ۴ گیگابایت حافظه رم بیشتر میتواند قیمت Xbox One Scorpio را تا ۱۰۰ دلار بیش از Playsation 4 Neo افزایش دهد و همین مورد ممکن است موجب افت فروش شدید این کنسول شود.
منبع eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. محمد2000 says:

    واقعا نابود کردند فلسفه وجودی کنسولها رو
    احتمالا برای رقابت با هم دیگه هر دو سال یه کنسول جدید میکنن تو پاچه ملت
    چه اطمینان خاطری هست که دوباره دو سال بعد از PS4 NEO سونی برای عقب نبودن از مایکرو یه کنسول دیگه بده و همینطور دوسال بعد مایکرو سافت الی اخر
    در مورد NEO که هیچی همین الان یه ۴۸۰ دویست دلاری که بندازی رو سیستم از NEO ایی که هنوز نیومده !!سیستمت قدرتمند تر میشه!!حالا کاری به ۱۰۷۰ و ۱۰۸۰ نداریم
    در مورد SCORPIO که واقعا مایکرو به نظرم یه احمقه از الان اومده کنسولی که قرار ۱.۵ سال دیگه بییاد رو معرفی کرده!!!!!
    این کنسول با این مشخصات همین الان در حد سیستمهای HIGH END نیست چه برسه به ۱.۵ سال دیگه!!
    تا قبل از اومدن SCORPIO وگا از AMD و BIG PASCAL از انویدیا مییان!و حدس زدنش سخت نیست که مدت کوتاهی بعد از اومدن SCORPIO ناوی از AMD و تسلا انویدیا مثلا در اواسط۲۰۱۸ اومدن
    خب ما جهش پولاریس و همینطور افزایش کارایی عظیم پاسکال نسبت به نسل قبلش رو هم دیدیم چه بسا کارتهایی که دراینده مییان جهشهای بزرگتری رو نسبت به الان داشته باشن
    من میخوام بدونم کنسولی که همین الان هم جزو سیستمهای رده بالا نیست چطور میتونه ۱.۵ سال دیگه حرف از ۴K تو بازیها درست حسابی بزنه!!

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

تاريخ بررسي: ۱۴ دی, ۹۵
بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

۹ دی, ۹۵

9.4

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۶ آذر, ۹۵

9.0

بررسی مانیتور AOC Agon AG271QG

بررسی مانیتور AOC Agon AG271QG

۵ آذر, ۹۵

9.4

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۱۹ آبان, ۹۵

9.8

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بازی-The-Order-1886
شاخه: تحلیل فنی

بررسی فنی | بازی The Order: 1886

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است