تست و بنچمارک بازی Rise of the Tomb Raider

ظهور توم ریدر «Rise of the Tomb Raider» عنوان اکشن ماجراجویی است که توسط استدیو کریستال داینامیکس «Crystal Dynamics» توسعه یافته و درابتدا به صورت محدودیت زمانی توسط اسکوئر انیکس و استودیو مایکروسافت برای کنسول های Xbox One و Xbox 360 در نوامبر ۲۰۱۵ منتشر شد و پس از آن هم برای پلتفرم PC و PS4 عرضه شد. این نسخه پنجمین نسخه از سری بازی های معروف به Tomb Raider است که توسط کریستال داینامیکس ساخته شده و از نظر داستانی ادامه ای برای عنوان Tomb Raider 2013 محسوب میشود.

اولین نسخه این سری دوست داشتنی در سال ۱۹۹۶ برای کنسول Sony Playstation منتشر شد و در همان زمان به یکی از محبوب ترین عناوین کنسول PS1 سونی تبدیل شده بود. کاراکتر اصلی بازی «لارا» نام داشت که توسط «تابی گارد» و با توجه به شخصیت «ایندیانا جونز» خلق شد. بعدها شخصی به نام «جرمی هرس» اصلاتی آمریکایی! بخشید و نامش را به «لارا کروز» تغییر داد و در تجدید نظری مجدد نامش را «لارا کرافت» گذاشتند. Rise of The Tomb Raider تغییرات بسیاری در مقایسه با Tomb Raider 2013 دارد و از سیستم و تکنیک های گرافیکی بسیار گیشرفته تری استفاده میکند که سعی میکنیم در مقاله ای جداگانه درموردش صبحت کنیم.

بازی Rise of the Tomb Raider به نسبت نسخه قبلی با وسعتی ۳ برابری عرضه شده و آنقدر جزئیاتش زیاد است که میتواند با عنوان شاهکاری همچون Uncharted رقابت کند. پویایی محیط و تغییر اقلیم و آب و هوا موجب شده نقش لارا در گیم پلی بازی برجستگی بیشتری پیدا کند و با وجود Open world بودن بازی میتوانیم شاهد کنش های بیشتری در گیم پلی بازی از کاراکتر اصلی و NPC هایی باشیم که با سیستم هوش مصنوعی جدید تقویت شده اند.

Rise of the Tomb Raider از قابلیت‌های رندرینگ مبنی بر فیزیک، بازتاب فضای صفحه نمایش (Screen space reflections)، نورپردازی حجمی (Volumetric Lighting)، نور پردازی مبتنی بر تصویر (Image Based Lighting)، فیزیک مبتنی بر مواد (Physically Based Materials)، سیستم رنگ بندی جدید (Colour Grading)، نقشه برداری تطبیقی (Adaptive Tone Mapping)، تکنیک Screen Space Ambient Occlusion، تاری در حرکت (Motion Blur)، عمق تصویر (Depth of Field) و سیستم تشعشع صفحه نمایشی (Screen Glare) استفاده میکند که البته فرصت توضیح این موارد وجود ندارد.

نکته قابل اشاره این است که مشخص نیست چرا از تنظیمات GameWorks کارت های انویدیا شامل مواردی همچون +HBAO یا Godrays استفاده نشده است. حتی استفاده از تکنیک TressFX 2.0 هم آنقدری نبوده که تفاوت زیادی در مقایسه با نسخه قبلی حس شود. نکته بعدی اینکه، استدیو کریستال داینامیکس از تکنیک Ambient Occlusion جدیدی به نام BTAO یا Broad Temporal Ambient Obscurance در این عنوان استفاده کرده که به گفته سازنده از تمام نسل های پیشین خود نظیر SSAO و همچنین HBAO عملکرد بهتری در اجرای جزئیات دارد.

عنوان Rise of the Tomb Raider از تنظیمات زیادی استفاده میکند که بسیاری از آنها در عناوین دیگر هم دیده میشود. در تنظیمات بازی هیچ گزینه ای برای محدویدت فریم ریت دیده نمیشود و از این جهت میتوانید امیداوار باشید که بازی را روی اکثر کارت های قدیمی و جدید به راحتی اجرا کنید. هر تنظیم شامل چندین زیر مجموعه است که باعث میشود حتی ضعیف ترین سیستم های کامیپوتری هم بازی را به خوبی اجرا کنند. در تنظیمات Anti-Aliasing گزینه ای برای تنظیم MSAA دیده نمیشود که احتمالاً دلیلش استفاده بازی از موتور رندرینگ متفاوت است.

تست و بنچمارک بازی Rise of the Tomb Raider

در عوض میتوانید از تکنیک SSAA استفاده کنید که نوعی Super-Sampling است که ابتدا تصاویر بازی  را ۲ تا ۴ برابر بزرگتر میکند و سپس برای افزایش کیفیت به اصطلاح آنها را Downscale میکند. این کار عموماً برای استخراج تصاویر ثابت و با کیفیت از از ویدئو‌های ۴K  انجام میشود. در واقع هر فریم ۴K کیفیتی معادل ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل یا به عبارت دیگر، ۸.۳ مگاپیکسل دارد و برای مقایسه بد نیست بدانید همین مقدار برای تصاویر Full HD کیفیتی نزدیک به ۲ مگاپیکسل است. به همین دلیل حفظ همین کیفیت است که اکثر عناوین کنسولی به صورت ۳۰ فریم طراحی میشوند.

در واقع میتوان گفت تکنیک SSAA همان Dynamic Super Resolution انویدیا یا Virtual Super Resolution کمپانی AMD است و همان کارایی را در بازی دارد. نکته جالب قابل اشاره در بازی این است که تکنیک HBAO+ به صورت اتوماتیک در کیفیت «Very High» فعال میشود. این مورد از آن جایی جالب است که بدانیم HBAO+ توسط انویدیا ساخته شده و Rise of the Tomb Raider یک عنوان کاملاً AMD محور است که بر پایه تکنیک های گرافیکی AMD ساخته شده است. البته این تکنیک بدون هیچ مشکلی روی کارت های AMD هم اجرا میشود.

تکنیک TressFX هم که برای داینامیک سازی و طبیعی شدن مو و خزه استفاده شده، روی کارت های هر دو کمپانی انویدیا و AMD به خوبی کار میکند و مشکل خاصی ندارد. البته همانطور که گفتیم، تکنیک TressFX جدیدی که در عنوان Rise of the Tomb Raider استفاده شده، اصلا کارایی چشمگیری ندارد که بتواند تفاوت زیادی بین دو نسخه Tomb Raider را نمایش دهد.

سیستم تست و بنچمارک بازی Rise of the Tomb Raider

پردازندهIntel Core i7-4770K @ 4.2 GHz-Haswell, 8192 KB Cache
مادربردASUS Maximus VI HeroIntel Z87
حافظه16 GB DDR3-1600 MHz 9-9-9-24
هارد دیسکWD Caviar Blue WD10EZEX 1 TB
منبع تغذیهAntec HCP-1200 1200W
ویندوزWindows 7 64-bit Service Pack 1
درایورNVIDIA: 361.75 WHQL
AMD: Catalyst 16.1 WHQL
مانیتورDell UP2414Q 24" 3840x2160

در این تست از نسخه استیم منتشر شده بازی Rise of the Tomb Raider استفاده شده است.

مصرف حافظه گرافیکی

بنچمارک بازی Rise of the Tomb Raider

از GTX Titan X ای که از ۱۲ گیگابایت حافظه ویدئویی استفاده میکند برای تست مقدار مصرف حافظه ویدئویی بازی Rise of the Tomb Raider استفاده شده و همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، بازی در رزولوشن های متفاوت، مقدار مصرف حافظه ای معادل ۶-۷ گیگابایت دارد. این مقدار مصرف حافظه در ابتدا ممکن است شوکه کننده باشد، اما در واقعیت این مقدار مصرف روی کارت های گرافیکی که از حافظه ویدئویی ضعیفی استفاده میکند تاثیر چندانی ندارد و به خوبی اجرا میشود. به نظر میرسد موتور جدید کریستال داینامیک برای اجرای بازی روی کارت های مختلف بسیار بهینه شده است و با توجه به گستردگی تنظیمات موجود، میتوان بازی را روی هر کارتی به راحتی اجرا کرد. میتوانید نتیجه عملکرد کلی هر کارت را هم در بنچمارک های زیر ببینید.

توضیحات نهایی

به جرات میگوییم؛ ظهور توم ریدر «Rise of the Tomb Raider» جانشین شایسته ای برای عنوان قبلی در این سری است. گیم پلی بازی بسیار مهیج و بی نظیر ساخته شده و روی بیشتر کارت های انویدیا و AMD به صورتی کاملاً روان اجرا میشود. برای کیفیت ۱۰۸۰p تنها با کارت هایی همچون R9 290X/390X و GTX 970 نیاز دارید و با سطح تنظیمات خوب میتوانید بهترین خروجی ممکن را بگیرید. با کاهش تنظیمات هم میتوانید بازی را روی طیف وسیعی از کارت های ضعیف تر هم استفاده کنید.

برای اجرای بازی روی ۱۴۴۰p هم توصیه ما استفاده از کارت هایی همچون GTX 980 Ti و دو کارت R9 Fury/X است و برای اجرای بازی روی ۴K هم بهتر است به فکر ترکیب دو کارت با پیکربندی SLI باشید تا بتوانید فریم خوبی دریافت کنید. بازی در حال حاضر از CrossFire پشتیبانی نمیکند، اما شاید در آپدیت های بعدی پشتیبانی CrossFire هم به بازی اضافه شود. انویدیا چند روز پیش درایور کاملاً بهینه ای برای Rise of the Tomb Raider منتشر کرده که برای افزایش پایداری و عملکرد بازی بهتر است دانلودش کنید.

در نهایت بگوییم که زمانی که حافظه زیادی در دسترس است، مقدار مصرف حافظه بازی بسیار بالاست، اما در کارت هایی با حافظه پایین، بازی به خوبی از مقدار حافظه موجود، بدون هیچ گونه کاهش افت فریمی استفاده میکند. درواقع حداقل مقدار حافظه گرافیکی مورد نیاز برای اجرای روان بازی ۲ گیگابایت است و با این مقدار هم باید فکر اجرای بازی در رزولوشن ۴K را از ذهنتان خارج کنید.

منبع techpowerup
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. محمد2000 says:

    نکته جالب این تست اینه که بازی رو با بالاترین تنظیمات بررسی نکردند !!!!!
    داشتم تستهای guru و pcgamehardware نگاه میکردم
    ۹۸۰ti حداقل ۳۰ فریم بهتر از furyx هست و کارت قدیمی ۷۸۰ti بقل دست furyx!!!!
    توتستایguru کارت ۷۸۰ti فقط ۴ فریم تو ۱۰۸۰ با furyx فاصله داره! وتو تستهای pcgamehardware که برداشته از کارتهای غیر رفرنس استفاده کرده ۷۸۰ti حتی بالاتر از furyx قرار گرفته!
    که اساسا از بیخ و بن امار اون سایتها با این فرق میکنه!
    احتمالا اگر shadow quality و sun soft shadow و pure hair رو روی بالاترین تنظیمات قرار میدادن فریم روی کارتهای amd دچار سقوط ازاد میشدند برا همین ترجیح دادن به همون کیفیت high بسنده کنند
    ضمنا سازنده بازی از garbage fx !!استفاده نکردند و اسمشو گذاشتند pure hair
    They are no longer using “Tress FX” from AMD, they are using a custom internal solution called “pure hair”
    اون tress fx دمار از روزگار فریم در می اورد وقتی دوربین به کله لارا نزدیک میشد فریم به صفر میل میکرد ولی این purehair نهایت بهینه سازی و کارایی رو داره اصلا اینا با هم قابل قیاس نیستند.
    ضمنا لازم به ذکره که بازی تایتل انویدیا شده و دیگه amd محور نیست!

    • حسین
      حسین says:

      ممنون از توضیحات شما

      این نسخه واقعا به نسبت نسخه ۲۰۱۳ خیلی بهینه شده که خودش برای کاربرایی که سیستم متوسط دارن مزیت بزرگیه

  2. رضا says:

    سلام، بابت مقاله تشکر میکنم، خسته نباشید

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در بنچمارک بازی ها

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

تاريخ بررسي: ۱۴ دی, ۹۵
بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

۹ دی, ۹۵

9.4

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۶ آذر, ۹۵

9.0

بررسی مانیتور AOC Agon AG271QG

بررسی مانیتور AOC Agon AG271QG

۵ آذر, ۹۵

9.4

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۱۹ آبان, ۹۵

9.8

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بررسی اولیه کارت های گرافیک انویدیا GTX 1070 و انویدیا GTX 1080
شاخه: بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

بررسی اولیه کارت های گرافیک انویدیا GTX 1070 و GTX 1080

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است