بررسی فنی ویژگی Boost Mode کنسول PS4 Pro

این مقاله با اندکی تغییرات نسبت به منبع در اختیار شما قرار گرفته است.

Boost Mode یکی از مهمترین ویژگی هایی است که در ۴.۵ کنسولPS4 Pro اشافه شده است. این بروز رسانی مهم که با اسم رمز Sasuke معرفی شده، شامل ویژگی های بسیار مهمی است که ویژگی Boost Mode در کنار پشتیبانی از هارد اکسترنال مجهز به پورت USB 3.0 تنها برخی از ویژگی های آن محسوب میشوند. تصاویر پس زمینه اختصاصی، بازسازی منوی دسترسی سریع، پشتیبانی از بلوری سه بعدی در Playstation VR، لیست هشدارهای ساده تر، قابلیت ارسال پست در Activity Feed و بهینه سازی Pro Mode از دیگر مواردی است که همراه با بروز رسانی ۴.۵ در دسترس کاربران قرار گرفته است.

اما یکی از موارد مهم بخش Pro Mode، قابلیت Boost Mode است که میتواند با بهینه سازی و تنظیم سرعت کلاک پردازنده و تراشه گرافیکی کنسول PS4 Pro موجب بهبود فرآیند سرعت فریم ریت این کنسول در عناوین مختلف شود. در اکثر موارد و به دلایلی کاملاً فنی که در مقاله «بهترین مانیتورهای مخصوص بازی برای کنسول ها» در موردش توضیح دادیم، سازندگان بازی نمیتوانند عناوین کنسولی را با سرعتی بیشتر از ۶۰ فریم تولید کنند. در واقع نرخ نوسازی «Refresh rate» برای کنسول های نسل فعلی روی ۶۰ هرتز قفل شده که دلایلی کاملاً فنی دارد.

تولید برنامه یا یک بازی با سرعت ۱۴۴ فریم بر ثانیه کار واقعاً مشکلی است و به طور کلی دو مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد؛ اولین مشکل کنترل‌ کننده‌ زمانبندی یا به اختصار T-Con است. این کنترلر به صورت بسته‌ای از آی سی ها «IC» است که فرکانس سیگنال ارسال شده به پنل را کنترل می‌کند. دومین مشکل خود کارت گرافیک است که باید زمانبندی مناسب برای ارسال سیگنال به پنل هایی با فرکانس بالا را داشته باشد که البته در کارت های جدید این موضو تا حدودی حل شده، در حالی که در کنسول های بازی اینطور نیست و حداقل روی PS4 Pro از قابلیت Boost Mode برای جبران این کمبود استفاده شده است.

از نظر قدرت پردازشی، تراشه های گرافیکی به کار رفته در کنسول های Xbox One و PlayStation 4 برای استفاده روی مانیتورهای بیش از ۶۰ هرتز مناسب نیستند و قدرت تولید فریم بالایی ندارند. این موضوع با شیوع فرمت ۴K مشکل ساز شده و کنسول PS4 Pro هم نمیتوانید به صورت نیتیو «Native» (منظور بدون فشرده سازی درونی تصاویر رندر شده) رزولوشن ۴K را اجرا کند. جدول زیر نشان میدهد کنسول های بین نسلی، در مقابل کنسول های Xbox One و PlayStation 4 در اجرای رزولوشن ۴K چه توانایی به همراه دارند.

اطلاعات موجود نشان میدهد Last of us Remastered در کنار Rise of the tomb raider از معدود عناوینی هستند که به صورت ۴K Native روی PlayStation 4 Pro اجرا میشوند و همین محدودیت موجب تقویب Boost Mode روی کنسول PS4 Pro شده است. البته این ویژگی محدود به PS4 Pro نیست و عناوین PlayStation 4 هم میتوانند از این ویژگی استفاده کنند. حتی با وجود قابلیت Boost Mode بازهم سقف تعیین شده برای فریم ریت بازی ها تغییر نمیکند و تنها به سازندگان بازی کمک میکند تا بازی مورد نظرشان را به سقف تعیین شده برسانند.

مثلاً عناوینی همچون Destiny و دیگر عناوین مشابه با سرعت قفل شده ۳۰ فریم عرضه شدند و فعال سازی قابلیت Boost Mode روی این بازی ها، تاثیر خاصی روی افزایش فریم آنها ندارد. بنابراین نباید تصور کنید با فعال سازی این قابلیت، ناگهان سرعت به ۶۰ فریم بر ثانیه میرسد و عملکردی دو برابر بهتر  را بدست می آورید! حداقل روی PlayStation 4، اکثر عناوین حتی در بسیاری از مواقع به کمتر از ۳۰ فریم هم میرسند که با وجود مهارت سازندگان، بازیباز افت فریم محسوسی را در زمان بازی کردن حس نمیکند.

نام کنسولرزولوشن پایهفریم ریت ثابتبررسی در سایت
PlayStation 4 Pro۴K HDR۳۰ فریم بر ثانیهدارد
PlayStation 4Full HD 1080p۳۰ فریم بر ثانیهدارد
Xbox One Scorpio۴K HDR۶۰ فریم بر ثانیهدارد
Xbox One۹۰۰P۳۰ فریم بر ثانیهدارد

با فعال کردن Boost Mode، در بخش تنظیمات کنسول می توانید در برخی از عناوین کارایی کنسول خود را افزایش دهید. این ویژگی بر روی اکثر عناوین بسته به نوع موتور بازی سازی و کدنویسی بازی تاثیر گذار خواهد بود. به طور میانگین می توان افزایش کارایی ۱۴ درصد را با فعال کردن قابلیت Boost Mode انتظار داشت. برای صحت این موضوع در عناوین مختلف از دو حالت Boost Mode Off و Boost Mode On استفاده شده و اولین عنوانی که مورد بررسی قرار گرفته، انحصاری مفرح سونی یعنی Knack است.

این بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p در دو حالت فوق مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه آن سقف ۶۰ فریم برای این بازی بود. در شرایطی که Knack و Killzone Shadow Fall تنها از ۱۴ درصد افزایش قدرت پردازشی بهره مند شده اند، عناوین دیگری همچون Project CARS ،Assetto Corsa و F1 2016 چیزی حدود ۳۸ درصد ارتقای سطح گرافیکی را تجربه و تقریباً ۷-۸ فریم افزایش پیدا کرده اند. بررسی عملکرد عناوین مختلف با این قابلیت نشان میدهد که فعال سازی Boost Mode بار پردازشی پردازنده و تراشه گرافیکی PS4 Pro را دو چندان میکند.

حتی دیده شده که افزایش سرعت پردازنده اصلی در این حالت می‌تواند زمان مورد نیاز برای بارگذاری بازی را کاهش دهد اما به هیچ‌وجه از سوی سونی برای کارکرد درست آن تضمینی وجود ندارد. البته هنوز اخباری مبنی بر قفل شدن بازی بر اثر استفاده از این قابلیت به گوش نرسیده و به صورت کلی نیز، امکان رخ دادن چنین اتفاقی بسیار کم است. Boost Mode یکی از بهترین ویژگی هایی است که کاربران PS4 Pro میتوانند از آن در کنار فناوری HDR استفاده کنند.

باید اشاره کنیم که تراشه گرافیکی «GPU» کنسول PS4 Pro از قدرت خام پردازشی معادل ۴.۲ ترافلاپ و فرکانس ۹۱۱ مگاهرتزی استفاده میکند که فقط در زمینه قدرت پردازشی خام ۱۳۰ درصد قویتر از تراشه ۱.۸ ترافلاپسی PlayStation 4 است. فرکانس پردازنده هشت هسته ای جگوار «Jaguar» کنسول PlayStation 4 معادل ۱.۶ گیگاهرتز و در PS4 Pro معادل ۲.۱ گیگاهرتز است. با فعال سازی Boost Mode میتوانیم حدود ۱.۳ برابر عملکرد بهتر را شاهد باشیم.

به عبارتی، پردازنده مرکزی کنسول PS4 Pro به نسبت نسل پیشین ۱۱۱ مگارهتز افزایش کلاک داشته که حدود ۱۴ درصد افزایش کلاک را شاهدیم. این بدین معناست که در عناوین معمولی (منظور عناوینی مشترک بین دو کنسول) میتوانیم تا ۱۴ درصد افزایش عملکرد را شاهد باشیم. در واقع بخش مهمی از عملکرد کنسول PS4 Pro به اجرای صحیح قابلیت Boost Mode اخصاص یافته و این قابلیت برای اجرای عناوین مخصوص به این کنسول بسیار حایز اهمیت و مهم است.

البته هنوز مشخص نشده Boost Mode به چه صورتی با تراشه گرافیکی در ارتباط است. این ویژگی از تمام پهنای باند حافظه و تمام قدرت پردازشی پردازنده استفاده میکند، به طوری که به افزایش فرکانس پردازنده هم دسترسی دارد، اما به نظر میرسد که نمیتواند از ۱۸ واحد محاسباتی «Compute Units» اضافه شده به تراشه گرافیکی PS4 Pro استفاده کند.

مثلاً Assassin’s Creed Unity تجربه ناقصی روی PS4 ارائه میکند و در بسیاری از مواقع با سرعتی معادل ۲۲ تا ۲۴ فریم بر ثانیه طرفیم. اما فعال سازی قابلیت Boost Mode در این کنسول موجب میشود سرعت بازی روی ۳۰ فریم قفل شود و تجربه بسیار بهتری برای بازیباز به همراه داشته باشد. Battlefield 4 و Mirror’s Edge Catalyst نیز به همین صورت میتوانند عملکرد بسیار بهتر و روان تری به همراه داشته باشند و در بیشتر مواقع میتوانند تجربه ای ۶۰ فریمی را فراهم کنند.

در میان بدترین عملکردها میتوانیم Just Cause 3 را در رده اول قرار دهیم. عنوانی که در اکثر مواقع و در زمان های شلوغ بازی تا ۱۵ فریم نیز افت سرعت دارد و در مابقی حالات هم به سختی به سقف ۳۰ فریم میرسد. Boost Mode طوری طراحی شده که به عناوین پر نقصی همچون Assassin’s Creed Unity هم اجازه افزایش و بهبود عملکرد فریم ریت را میدهد. این اتفاق به لطف بروز رسانی جدیدی است که امکان استفاده از هارد اکسترنال مجهز به پورت USB 3.0 را برای کابران فراهم کرده است.

کنسول PS4 به واسطه استفاده از ۸ گیگابایت حافظه GDDR5 میتوانست ۱۷۶ گیگابایت پهنای باند را در اختیار کنسول قرار دهد، اما این رقم در PS4 Pro به ۲۱۸ گیگابایت افزایش یافته که حدود ۲۴ درصد افزایش پهنای باند را شاهدیم. یعنی ۵۱۲ مگابایت حافظه قابل استفاده بیشتر برای اجرای قابلیت Boost Mode! این آزمون ها نشان داده که عناوینی همچون Bioshock Infinite Remastered و Mighty No. 9 از تمام توان پردازشی پردازنده استفاده نمیکردند که در حالت Boost Mode این مشکل مرتفع میشود.

به صورت کلی؛ قابلیت Boost Mode برای عناوینی طراحی شده که نمیتوانند از قدرت پردازشی پردازنده و تراشه گرافیکی PS4 Pro استفاده کنند. با این حال میتواند فریم عناوین ۳۰ یا ۶۰ هرتزی را پایدارتر از قبل کند و در عناوین مسئله دارتر نیز ثبات مناسبی برای اجرای بهتر بازی را فراهم کند. این ویزگی میتواند سرعت بارگذاری «Loading» بازی را افزایش دهد و البته به گفته سونی، این قابلیت تضمینی برای بهبود حتمی عناوین مختلف نمیدهد و اگر از این قابلیت روی PS4 Pro استفاده میکنید، با خاموش کردنش، عملکردی مشابه PS4 و نه بیشتر از آن را تجربه خواهید کرد.

راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
ناگفته-های-داستان-بازی-ضدایرانی-Battlefield-3
شاخه: بررسی سخت افزار,ناگفته های داستان بازی

ناگفته های داستان بازی ضدایرانی Battlefield 3

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است