بررسی فنی بازی Project CARS 2

سبک شبیه ساز مسابقات «Racing simulation» همیشه یکی از سخت ترین سبک ها برای تولید بازی های اتومبیل محوره بوده و همیشه دردسرهای خاص خودش را دارد. به همین دلیل است که عموماً دو رقیب سنتی Gran Turismo و Forza را در این بازار میبینیم و اکثر رقیبان دیگر یا در رقابت با این دو غول حذف میشوند، یا حرفی برای گفتن ندارند و به دلیل استقبال کم فراموش میشوند! با این حال؛ یکی از عناوین جدیدی که در یکی دو سال اخیر موفق شده به لطف افکت های بصری فوق العاده جذابش درخشش نسبی مناسبی داشته باشد، Project CARS است که حالا نسخه دومش نیز عرضه شده است.

اولین نسخه Project CARS در سال ۲۰۱۵ میلادی عرضه شد که موفقیت خوبی داشت و قابل پیش بینی بود که ناشر بازی یعنی نامکو بانداری «Bandai Namco» باخت قسمت بعدی بازی هم فکر کند. Slightly Mad استدیو تقریباً ناشناخته ای است که در سال ۲۰۰۹ میلادی Need for Speed: Shift را روانه بازار کرد! عنوانی شکست خورده و بی رمق که موفقیتی در پی نداشت. دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۱ نیز عنوان Shift 2: Unleashed توسط همین استدیو عرضه شد و یک سال بعدش این استدیو از بازی Test Drive: Ferrari Racing Legends برای کنسول های نسل گذشته PlayStation 3 و Xbox 360 رونمایی کرد.

با شروع نسل جدید، Project CARS اولین بازی قدرتمندی بود که پس از Bike Bash روانه بازار شد و حالا، یعنی در سال ۲۰۱۷ میلادی شاهدیم که دومین نسخه بازی به نام Project CARS 2 عرضه شده که با میانگین امتیازات مناسبی مواجه شده است. از نقطه نظر فنی، Project CARS 2 به نسبت نسخه پیشین پیشرفت قابل توجهی داشته و سازنده بازی موفق شده عنوان با ثباتی را روانه بازار کند. Project CARS 2 به عنوان یک بازی بین نسلی، همچون بسیاری از عناوین دیگر از رزولوشن داینامیک بهره میبرد که به دلیل حفظ ثبات فریم در بازی تعبیه شده است.

این در حالی است که نسخه اول بازی از این ویژگی بی بهره بود و البته به دلیل ثبات ۶۰ فریمی خودش نیازی به استفاده از این ویژگی حس نمیشد. بازی بر روی PlayStation 4 با رزولوشن داینامیکی بین ۸۶۴p تا ۱۰۸۰p اجرا میشود که در نگاه اول به نسبت کنسول قبلی یک پسرفت محسوب میشود، چون نسخه پیشین با رزولوشن ثابت ۱۰۸۰p اجرا میشد  و مشکل خاصی نداشت. اما اگر دقت کنیم، متوجه میشویم رزولوشن داینامیک نتیجه بهبود کیفیت گرافیکی و استفاده گسترده تر از افکت های مختلف در جهت بهبود کیفیت بصری بازی است که چنینی رزرولوشنی را اقتضا میکند.

مثلا بهبود سیستم نورپردازی، بهبود و افزایش کیفیت بافت و سایه ها به وفور در بازی مشهود است و همین موارد میتوانند روی افت فریم بازی موثر واقع شوند که استفاده از رزولوشن داینامیک مانع از انجام این اتفاق شده است. به عنوان یک مثال؛ گر در یک مسابقه با شرایط آب و هوایی کاملا مساعد و تعداد ۱۵ اتومبیل در مسیر حرکت کنید، بازی همواره برروی رزولوشن ۱۰۸۰p قفل است و مشکلی نیز در نرخ فریم بازی پیش نخواهد آمد اما قضیه وقتی جدی و بد می‌شود که ۲۴ اتومبیل در یک مسیر کاملا بارانی (باران شدید) به مسابقه و رقابت با یکدیگر بپردازند.

در این حالت حجم داده‌های محاسباتی در یک زمان واحد بسیار بالا میرود و به همین دلیل مقدار رزولوشن تا ۸۶۴p پایین می‌آید. در واقع لازم به اشاره است که به صورت کلی کاهش رزولوشن بازی خیلی محسوس نیست، زیرا نرخ فریم بازی در این مواقع بین ۴۰ تا ۴۵ فریم بر ثانیه (حتی پایین تر) در حال تغییر است و شرایط را برای بازیباز سخت میکند. یکی از نکات مهم در عناوین سبک اتومبیل رانی میانگین نرخ فریم است که بر رزولوشن بازی ارجحتر است. با توجه به این موارد، نرخ فریم Project CARS 2 وضعیت خیلی خوبی ندارد و با توجه به کاهش رزولوشن بازی میتواند بر روی تجربه کاربران تاثیر منفی بگذارد.

بررسی فنی بازی Project CARS 2

در کنسول PlayStation 4 و در اوج نقطه استرس «Stress Point» بازی این مورد به خوبی قابل حس است. حتی اگر از V-sync استفاده نشود، باز هم این مورد احساس میشود و تجربه نامطلوبی را برای بازیباز فراهم میکند، اما همین تجربه بر روی کنسول جدیدتر PS4 Pro روند متفاوت تری را در پیش میگیرد و عملکرد بسیار بهتری ارائه میکند. Project CARS 2 بر روی این کنسول با رزولوشن داینامیک ۱۳۸۰p تا ۱۴۴۰p اجرا میشود و از نظر کیفیت بصری شاهد سایه پردازی بهتر، کیفیت بیشتر Anti Aliasing و استفاده بهتر از افکت هایی همجون قطرات آب و .. هستیم که در نمایشگرهای ۴K میتنواند تجربه فوق العاده شگفت انگیزی را به مخاطبانش ارائه دهد.

عنوان Project CARS 2 بر روی کنسول PS4 Pro در شرایط مختلف آب و هوایی و حتی بوران، با هر تعداد اتومبیل در مسیر مسابقه میتواند ۶۰ فریم ثابت را برای بازیبازا رندر کند و در بسیاری از صحنه های بازی شاهدیم که فریم ریت بازی روی ۶۰ قفل شده که به خودی خودش میتواند تجربه لذت بخشی را برای دارندگان PS4 Pro فراهم کند. این کنسول نیز در اوج نقطه استرس «Stress Point»، مثلاً مسیرهای بارانی شدید، مقدارش رزولوشن صفحه را تا ۱۳۸۰p کاهش میدهد تا نرخ فریم ریت بازی به مشکل نخورد. در این حالت نرخ فریم بازی تنها ۱ تا ۲ میلی ثانیه نوسان دارد که نشان میدهد بازی روی PS4 Pro ثبات خوبی دارد.

در نقطه مقابل کنسول های سونی، به کنسول Xbox One میرسیم که به طور واضح عملکرد غیر قابل قبولی در این بازی دارد و مشخص است که نمیتواند تجربه دو کنسول سونی را برای بازیباز فراهم کند. البته این مورد مسبوق به سابقه هست و حتی عنوان Project CARS نیز عملکرد بسیار ضعیفی روی کنسول مایکروسافت به نمایش گذاشته بود که خیلی به مذاق طرفداران بازی خوش نیامد. بدتر آنکه روزولوشن دانامیک بازی روی کنسول Xbox One بین ۸۶۴p تا ۹۷۲p متغییر است که با توجه به کیفیت بالای گرافیک بازی و جلوه های مختلفی که در آن به کار رفته طبیعی است.

فریم ریت Project CARS 2 بر روی Xbox One در بدترین حالت خودش قرار دارد و اکثر مواقع شاهد افت فریم هستیم، به طوریکه بازی روی ۶۰ فریم هیچ ثباتی ندارد و حتی این مقدار در شرایط آب و هوایی کاملاً مساعد بین ۵۰ تا ۵۵ فریم بر ثانیه متغییر است. حال آنکه این رقم در اوج نقطه استرس «Stress Point» بازی به طور میانگین روی ۴۰ فریم رندر میشود که برای تجربه لذت بخش و روان این بازی اصلاً رقم مناسبی نیست. با این که در شرایط بارانی، تفاوت خاصی در کیفیت اجرایی Xbox One و PlayStation 4 دیده نمیشود، اما عملکرد نسخه Xbox One نسبت به کنسول PlayStation 4 با افت عملکرد مواجه میشود.

مطمئناً اگر Project CARS 2 را روی Xbox One X تجربه کنید شگفت زده میشوید و قطعاً میتواند عملکرد به مراتب بهتری را به نسبت Xbox One و PS4 Pro سونی در اختیار بازیباز قرار دهد. به گفته سازنده بازی، احتمالاً رزولوشن بازی در نسخه Xbox One X در ۴K Native است که میتواند برای بازیبازانی که از تلویزیون های ۴K استفاده میکنند، شگفت انگیز باشد. در نهایت، Project CARS 2 تجربه بسیار خوبی برای بازیبازان عاشق اتومبیلرانی است و در شرایط فعلی، بهترین تجربه از این بازی را میتوانید روی کنسول PS4 Pro تجربه کنید.

منبع eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
farcry3-header03-600x300
شاخه: بنچمارک بازی ها

تست و بنچمارک Far Cry 3

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است