سنجش سرعت گذرگاه PCI-Express در GTX 1080

PCI-Express همچنان به عنوان برترین گذرگاه ارتباطی (باس) در این نسل شناخته میشود و در حال حاضر در بسیاری از دستگاه های سخت افزاری به کار گرفته شده و حتی استانداردهایی مثل USB و Thunderbolt نیز در موارد زیادی در سطح فیزیکی برای افزایش پهنای باند دستگاه های خارجی از آن استفاده میکنند. کارت های گرافیک نیز به عنوان دستگاه هایی که بیشترین پهنای باند گذرگاه PCI-Express را مصرف میکند شناخته میشوند.

با افزایش رزولوشن نمایشگرها و افزایش جزئیات بازی ها، مصرف پهنای باند گذرگاه PCI-Express بیشتر هم میشود و دیتاهای مورد نیاز فشار بیشتری به این گذرگاه وارد میکند که نیاز به پهنای باند بیشتر این گذرگاه را بیش از پیش نمایان میکند. در حال حاضر هر دو کمپانی AMD و انویدیا از نسل جدید کارت های گرافیک مبتنی بر دو پلتفرم DirectX 12 و Vulkan رونمایی کرده اند. این پلتفرم ها از ویژگی های جدیدی مثل Virtual Texturing (همان Mega Textures) استفاده میکنند که استفاده از حافظه را به حداقل میرساندکه ما در مقاله «جان کارمک | از دزدی تا رسیدن به صدر برترین بازیسازان دنیا» در موردش صحبت کردیم.

اما برای یادآوری اشاره میکنیم که فناوری Mega Texture اشاره دارد به تکنیکی برای تخصیص بافت های مختلف برای آسان تر شدن استفاده آنها در نمونه هایی بسیار ساده و شامل بافت های بسیار بزرگی است که از چندین بافت «Texture» کوچکتر تشکیل شده اند. اولین بار جان کارمک از این تکنیک در دو عنوان Splash Damage و Enemy Territory: Quake Wars استفاده کرد و نام آنها را Mega Texture گذاشت. تکنیک Mega Texture را میتوان فضایی از بافت های بزرگ در زمینی ساکن دانست که روی ابزارهای جدا شدنی (همچون مدیا ها و هارد درایو) کامپیوتر ذخیره میشود و در مواقع مورد نیاز فراخوانی میشوند.

سیستم تست GTX 1080 PCI-Express Scaling

پردازندهIntel Core i7-6700K @ 4.5 GHz - Skylake, 8192 KB Cache
مادربردASUS Maximus VIII Hero Intel Z170
حافظه رمG.SKILL 16 GB Trident-Z DDR4-3000 با تایمینگ ۱۵-۱۶-۱۶-۳۵
هارد دیسک۲xPatriot Ignite 960 GB SSD
منبع تغذیهAntec HCP-1200 1200W
خنک کنندهCryorig R1 Universal 2x 140 mm fan
سیستم عاملویندوز ۱۰ نسخه ۶۴ بیتی
درایورNVIDIA: 375.70 WHQL
مانیتورAcer CB240HYKbmjdpr 24" 3840x2160
۱۶۰۰x900
۱۹۲۰x1080
۲۵۶۰x1440
۳۸۴۰x2160
مناسب برای لپ تاپ های ۱۷ و ۱۹ اینچ
مناسب برای مانیتورهای ۲۲ تا ۲۶ اینچ
استاندارد ۱۶:۹ و مناسب برای مانیتورهای ۲۷ تا ۳۲ اینچ
۴K Ultra HD و مناسب برای مانیتورهای بزرگتراز ۳۲ اینچ
فیلترهای مورد استفادهاستفاده از AA و AF از طریق تنظیمات بازی
استفاده از سطح تنظیمات highest quality
استفاده از ۴x Anti-aliasing در تمامی کارت ها
استفاده از DirectX 11 در تمامی تست ها

مزیت بزرگ استفاده از این تکنیک در این است که به سازنده اجازه میدهد مقدار بسیار زیادی از جزئیات متنوع در یک منطقه بزرگ از بازی را با حافظه رَم «RAM» بسیار کمی اجرا کند که در نهایت در بهبود بهره وری فرآیند منابع سیستمی تاثیر به سزایی دارد. با توجه به میزان وضوح تصویر پیکسل ها در هر متر مربع، با این روش میتوان منطقه بسیار وسیعی را پوشش داد که در حالت عادی نیاز به چندین گیگابات حافظه دارد. از طرفی در زمان اجرای بازی روی سیستم های رومیزی (PC)، به دلیل منابع لازم اجرایی برای سیستم عامل و بازی ها، فضای سیستم عامل پر شده و در این صورت حافظه در دسترس مورد نیاز برای استفاده از تکنیک Mega Texture کاهش میابد که با این روش جبران میشود.

در این روش؛ بازیباز با رسیدن به هر نقطه از بازی شاهد لود شدن تکنیک Mega Texture است که در نهایت بافت های یک منطقه از بازی را تشکیل میدهند و پس از عبور از آن ناحیه، بافت ها به حالت اولیه بر میگردند. در روش Mega Texture، معمولاً بافت ها را با روشی صحیح به اندازه استاندارد کوچک میکنند و سپس آنرا به صورت سه بعدی در می آورند تا در بازی قابل استفاده باشد. تکنیک Mega Texture خود شامل چند روش بافت گذاری یا بافت زنی است که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم.

Rage یکی از بازی هایی بود که توسط id Software ساخته شده و از روش Virtual Texturing برای پردازش بافت های خودش استفاده میکرد. این تکنیک یکی از مهمترین تکنیک های روش MegaTexture است که باعث میشود کیفیت بافت های هر بازی با استفاده از این روش به عدد باورنکردنی ۱۲۸۰۰۰×۱۲۸۰۰۰ پیکسل برسد که در نوع خودش انقلابی برای استفاده از بافت های باکفیت در صنعت بازی های ویدئویی است. از روش Virtual texturing برای بافت گذاری تمام مدل ها و … استفاده میشود و برخلاف تصور بسیاری، فقط در زمین از آن استفاده نمیشود.

سنجش سرعت گذرگاه PCI-Express در GTX 1080

طی صحبت هایی که جان کارمک، در عنوان Doom 2016 که عرضه شده و Carmageddon: Reincarnation که به زودی عرضه میشود از تکنیک Virtual texturing استفاده میشود. البته بر خلاف نظر id Software، تکنیک Virtual Texturing به صورت منحصر به فرد برای Texture Mapping طراحی شده تا بتوان در همه جا از آن استفاده کرد. نوع طراحی این تکنیک برای فضای ذخیره سازی هارد (H.D.D) طراحی شده و با این حال شاهد بافت ها و ترکیباتی عالی از این تکنیک در رزولوشن های بسیار بالا هستیم.

از این تکنیک در موتور گرافیکی ۴ Id Tech 5 ،Id Tech و Id Tech 6 به شدت استفاده شده که آخرین نمونه آن را در عنوان Doom 2016 دیده ایم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که کارت های گرافیک رده بالای هم نوع به چه صورتی از اسلات یا همان گذرگاه PCI-Express 3.0 x16 استفاده میکنند و چه چیزی عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث کاهش پهنای باند موثر و در دسترس خطوط «lanes» گذرگاه PCI-Express میشود. در این مطلب میخواهیم چگونگی کارکرد سرعت گذرگاه حافظه سریعترین کارت گرافیک جهان یعنی GeForce GTX 1080 را مورد بررسی قرار دهیم و عوامل موثر بر کاهش پهنای باند این کارت را بررسی کنیم.

به صورت کلی؛ این عوامل میتوانند با کاهش پهنای باند حافظه از طریق کاهش تعداد خطوط «lanes» در دسترس حافظه به روش بازگشت به نسل های پیشین گذرگاه PCI-Express صورت پذیرند و روی داده های عبوری موثر بر گذرگاه PCI نیز اثر بگذارد. داده هایی که در این مقیاس میتوانند دو عدد از این کارت ها را در پلتفرم دسکتاپ فعال کنند، از اهمیت بسیاری برخوردارند (که معمولاً با دو اسلات PCI-Express x16 و سرعت x8 اجرا میشوند). ولی در حال حاضر سیستم های جدید میتوانند پهنای باند کاملی با سرعت x16 را برای دو جفت کارت فراهم کنند و جالب است که نسل دوم PCI-Express نیز با این شرایط در پردازنده های قدیمی سندی بریج «Sandy Bridge» و AMD FX پشتیبانی میشود.

سنجش سرعت گذرگاه PCI-Express در GTX 1080

در این بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 با درایور NVIDIA 375.70 WHQL در اسلات های PCI-Express 3.0، نسل دوم اسلات PCI-Express و نسل اول (۱.۱) با سرعت گذرگاه های x16، x8 و x4 مورد بررسی قرار گرفته است. این تست به ما نشان میدهد که چه طور تراشه گرافیکی به دلیل کاهش تعداد خطوط یا همان lanes های گذرگاه PCI-Express با کاهش پهنای باند موثر تحت تاثیر قرار میگیرد و این مورد در گذرگاه PCI-Express قدیمی به دلیل محدودیت و باریک بودن خطوط این گذرگاه بیشتر نمایان است.

لازم به ذکر است که داده های هر lanes بیشتر برای افرادی مهم است که از دو کارت گرافیک همزمان (با سرعت پهنای باند x8 برای هر lanes گذرگاه PCI-Express به جای حالت استفاده کامل برای هر دو کارت) استفاده میکنند. در این تست برای محدود کردن تعداد خطوط گذرگاه PCI-Express از نوار چسب استفاده شده تا از نظر فیزیکی مسدود شوند. از طرفی تنظیمات بایوس مادربرد به کار رفته در این تست به کاربر این اجازه را میدهد تا پهنای باند گذرگاه ۳.۰ PCI-Express را به صورت دستی به پهنای باند  ۲.۰ PCI-Express و حتی ۱.۱ PCI-Express محدود کند. نتایج بنچمارک سنجش سرعت گذرگاه PCI-Express در GTX 1080 را در زیر ببینید.

 

صحبت پایانی: عملکرد سرعت گذرگاه PCI-Express در GTX 1080 چگونه است؟!

حدس میزنیم این بررسی امیدهای کمی برای آشکار سازی پتانسیل واقعی گذرگاه PCI-Express را برایمان آشکار میکند، با این حال؛ بررسی روش تغذیه کارت های گرافیک رده بالا «High-End» از گذرگاه PCI-Express میتواند برای افراد زیادی شگفت انگیز و جالب توجه باشد. از این منظر، GeForce GTX 1080 روی گذرگاه PCI-Express به نسبت Radeon R9 Fury X حدود ۳۰ درصد سریعتر است. (سنجش سرعت R9 Fury X سال گذشته توسط تک پاور آپ مورد بررسی قرار گرفته بود).

سنجش سرعت گذرگاه PCI-Express در GTX 1080

عملکرد کلی PCI-Express در رزولوشن ۱۹۲۰

در این تست، انتظار بر این بوده که عملکرد کارت گرافیک GTX 1080 به نسبت تست قبلی R9 Fury X در بازی های جدید کاهش پیدا کند، اما همانطور که در بنچمارک بازی های مختلف و همینطور بنچمارک عملکرد کلی ملاحظه کردید، این اتفاق نیفتاده و با عملکرد سریعتری طرف بودیم. در تستی که روی تمام بازی ها انجام شده، زمانی که کارت گرافیک خودتان را روی گذرگاه PCI-Express 3.0 (سرعت x16) و PCI-Express 3.0 (سرعت x8) نصب میکنید، بدون توجه به رزولوشنی که در حال استفاده از آن هستید، کاهش عملکردی حس نخواهید کرد.

حتی با فعال کردن پلتفرم های جدیدی مثل DirectX 12 و Vulkan نیز در عناوین جدید و قدرتمندی مثل DOOM 2016 با کاهش عملکرد گرافیکی حافظه از پهنای باند PCI-Express 3.0 مواجه نمیشویم. ذکر این نکته لازم است که DOOM 2016 از نظر گرافیکی یک بازی بسیار فنی است که با تکنیک های قدرتمندی همچون Virtual Texturing (همان Mega Textures ابداعی جان کارمک) که عملکردی مشابه Tiled-Resources های کتابخانه Direct3D را برایمان فراهم میکند شناخته میشود.

همانطور که در ابتدای مقاله اندکی راجع به این تکنیک گفتیم، Mega Textures پهنای باند قابل استفاده تراشه گرافیکی «GPU» در گذرگاه PCI-Express را به شدت کاهش میدهد و فشار سنگینی به آن وارد میکند. با این حال در تست GTX 1080 هیچگونه افت عملکردی مشاهده نشده است. به طور میانگین در گذرگاه PCI-Express 3.0 x16 و PCI-Express 2.0 x16 بین ۱ تا ۲ درصد افت عملکرد داشتیم که محسوس نیست. بنابراین نتایج فوق میتواند برای پلتفرم های قدیمی مثل سری پردازنده های سندی بریج «Sandy Bridge» وAMD FX فقط در حالت استفاده از گذرگاه PCI-Express 3.0 x16 در کنار دو جفت کارت گرافیک با پیکربندی SLI نتیجه مناسبی به همراه داشته باشد.

سنجش سرعت گذرگاه PCI-Express در GTX 1080

عملکرد کلی PCI-Express در رزولوشن ۲۵۶۰

Far Cry: Primal یکی از عناوین مشکل داری است که در رزولوشن ۱۰۸۰p و زمانی که بین دو گذرگاه PCI-Express 3.0 x16 و PCI-Express 2.0 x16 جا به جایی صورت میگیرد، با افت عملکرد شدیدی مواجه میشود. اما شروع عملکرد قابل توجه در این بازی زمانی است که از گذرگاه PCI-Express 2.0 x8 و PCI-Express 3.0 x4 استفاده کنیم. در اینجا به طور معمول با افت عملکردی بین ۵ تا ۱۰ درصد به نسبت PCI-Express 3.0 x16 مواجه میشویم که خیلی محسوس نیست.

اگر بین دو حالت قابل پخش «Playable» و نمایش تصاویر پشت سر هم «Slideshow» (در اینجا منظور نمایش فریم ریت به صورت روان و نرم و یا حالتی شبیه به تصاویر پشت سر هم است) تفاوتی قائل شویم، میتوانیم بگوییم که پهنای باند PCI-Express 1.1 x16 با عملکردی شبیه به پهنای باند گذرگاه منسوخ شده PCI-Express 2.0 x8 کافی به نظر میرسد. اما در عمل و درست زمانی که از گذرگاه PCI-Express 1.1 x8 به PCI-Express 1.1 x4 تغییر حالت میدهیم، با افت عملکرد بسیار بیشتری مواجه میشویم.

به هر حال؛ حتی در کمترین حالت ممکن استفاده از گذرگاه PCI-Express، کارت گرافیک GTX 1080 در مقابل GTX 1070 (وقتی روی گذرگاه PCI-Express 3.0 x16 نصب شده) هیچ گونه افت عملکردی ندارد. اما مبحث جالب توجه که نظر ما را به خودش جلب کرده، افت کاهش نرخ فریم ریت در رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ و فراتر از آن یعنی رزولوشن Ultra HD یا همان ۴K است. این یعنی نیاز به افزایش پهنای باند گذرگاه PCI-Express در دوره فعلی به نسبت سال های گذشته به شدت احساس میشود که دلیل مهم آن نرخ فریم ریت بالاتر به نسبت رزولوشن پایین تر است.

سنجش سرعت گذرگاه PCI-Express در GTX 1080

عملکرد کلی PCI-Express در رزولوشن ۳۸۴۰

با وجود شاهکاری قدرتمندی همچون GTX 1080، نرخ فریم ریت هنوز هم آنقدر بالاست که جای نگرانی ندارد. البته شاید در مانیتورهای فوق سریع ۱۴۴ هرتزی مخصوص گیمینگ کمی تفاوت را احساس کنیم. ما انتظار داشتیم چیپست PCI-Express 3.0 x4 (در حالت فیزیکی با سرعت x16) حداقل به عنوان ضعیف ترین گزینه برای شما پشتیبانی شود، اما این تنظیمات کمتر از حداقل های مورد نیاز است و پهنای باند چیپست شما را تغذیه میکند.

جدای از کنجکاوی؛ در این بررسی سه نسل از گذرگاه PCI-Express را مورد بررسی قرار دادیم و خرسندیم گزارش کنیم که نتیجه تست های انجام نشان میدهد که در زمان جا به جایی بین نسل های مختلف از گذرگاه PCI-Express تفاوت خاصی در مصرف ایجاد نمیشود. محاسبات انجام شده تنها مصرف بسیار کمی را نشان میدهند که ناشی از نرخ فریم ریت مربوط به تراشه گرافیکی «GPU» در دو حالت بیکاری «idle» و غیر بیکاری است. گذرگاه PCI-Express 3.0 x8 فقط برای نسل فعلی تراشه های گرافیکی مناسب است و به همین دلیل مشابه PCI-Express 2.0 x16 است.

استفاده از دو گذرگاه  PCI-Express 2.0 x8 و PCI-Express 3.0 x4 حدود ۴ درصد تفاوت دارد. یعنی اگر کارت های گرافیک فعلی را روی گذرگاه (اسلات) PCI-Express 2.0 x8 نصب کنید، حدود ۴ درصد افت کارایی به نسبت زمانی که همان کارت گرافیک را روی PCI-Express 3.0 x4 نصب میکنید، تجربه خواهید کرد و بر عکس. به عنوان کلام نهایی؛ اگر هنوز هم روی گذرگاه PCI-Express 1.1 بازی میکنید، به خاطر آینده نگری هوشمندانه ای که داشتید به شما تبریک میگوییم! اما شاید الان زمان بروز رسانی فرا رسیده!

منبع techpowerup
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بنچمارک بازی Mafia 3
شاخه: بنچمارک بازی ها

بنچمارک بازی Mafia 3

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است