عملکرد Xbox One X در رزولوشن 4K چگونه است؟!

کنفرانس E3 2016 یکی از بهترین لحظات کمپانی مایکروسافت بود، نه به دلیل معرفی عناوین جدید، بلکه برای معرفی شگفتی جدیدی به نام Xbox One X که مایکروسافت آن را قویترین کنسول تاریخ نامیده است! حالا سه کنسول Xbox One ،Xbox One S و Project Scorpio را میتوانیم به عنوان سه تفنگدار مایکروسافت و صد البته ماشین شخم زنی جیب بازیبازان معرفی کنیم که از قابلیت هماهنگی بسیار بالایی برای ارتباط با یکدیگر، حتی در ابزارهای جانبی بهره مند هستند. آمار و ارقام موجود نشان میدهد ادعای مایکروسافت دور از واقعیت نیست و عملاً با یکی از قویترین کنسول های تاریخ مواجه ایم که به دلیل ضعف شدید پردازشی کنسول Xbox One طراحی شده تا روال کنسول سازی مایکروسافت کمی تغییر کند.

ضعفی که در مقاله «افزایش قدرت CPU و بهبود حافظه در Xbox One» و «همراه با Xbox One: بررسی معماری کنسول Xbox One» در موردش نوشتیم و این ضعف بزرگ با افزایش کلاک پردازنده و تراشه گرافیکی هم مشکلش برطرف نشد که نشد! اما پشتیبانی از زولوشن ۴K و هدست واقعیت مجازی Oculus بهانه ای برای معرفی پروژه Scorpio بود. در Xbox One Scorpio خبری از حافظه فوق سریع ESRAM نیست و برای تامین پهنای باند بسیار بالای مورد نیاز رزولوشن ۴K از روشی همچون کامپیوترهای شخصی استفاده شده است.

در مورد این حافظه نیز متوانید نگاهی به مقالات مختلفی همچون «آیا Xbox One Scorpio میتواند رزولوشن ۴K را پردازش کند!؟»؛ «نگاهی به کنسول جدید Xbox One Scorpio» و «آیا رزولوشن ۴K ایده مناسبی برای کنسول های Xbox scorpio و PlayStation Neo محسوب میشود!؟» بیندازید تا اطلاعات بیشتری بدست آورید. اما با وجود اطلاعات زیادی که از Xbox One X منتنشر شده، پشتیبانی این کنسول از رزولوشن ۴K همچنان در حاله ای از ابهام قرار دارد و نمیتوانیم به طور دقیق در مورد عملکرد عناوین مختلف با رزولوشن ۴K روی Xbox One X صحبت کنیم.

Xbox One XXbox One PS4 Pro
قدرت خام محساباتی۶ ترافلاپس (حدودی)نامشخص۴.۱۴ ترافلاپس (حدودی)
پردازندهپردازنده ۸ هسته ای ۶۴ بیتی با کلاک ۲.۳ گیگاهرتز۸ هسته سفارشی جگوار با کلاک ۱.۷۵ گیگاهرتز۸ هسته ای جگوار با کلاک ۲.۱ گیگاهرتز
تراشه گرافیکی۴۰ واحد محساباتی با کلاک ۱۱۷۲ مگاهرتز۱۲ واحد محساباتی GCN با کلاک ۸۵۳ مگاهرتز ۳۶ واحد محساباتی بهبود یافته با کلاک ۹۱۱ مگاهرتز
حافظه ویدئویی۱۲ گیگابایت حافظه GDDR5۸ گیگابایت حافظه DDR3 و ۳۲ مگابایت ESRAM۸ گیگابایت حافظه GDDR5
پهنای باند حافظه۳۲۶ گیگابایت بر ثانیهDDR3: معادل ۶۸ گیگابایت و ESRAM حداکثر ۲۰۴ گیگابایت بر ثانیه۲۱۸ گیگابایت بر ثانیه
هارد دیسک۱ ترابایت ۲.۵ اینچی۵۰۰ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت ۲.۵ اینچی۱ ترابایت ۲.۵ اینچی
درایور نوری۴K UHD Blu-rayBlu-rayBlu-ray

ما در این مقاله سعی میکنیم درک بهتری از این ابهام را برای شما فراهم کنیم و سعی میکنیم فاکتورهای مختلف مرتبط با عملکرد Xbox One X در رزولوشن ۴K را بررسی کنیم تا بخشی از ابهامات موجود برطرف شود. بدیهی است اجرای عناوین جدید با رزولوشن ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه به شکل باورنکردنی مشکل و در برخی مواقع نیز برای چنین کنسولی غیر ممکن است. اطلاعات موجود نشان میدهد تمام عناوین موجود بر روی این کنسول نمیتوانند با رزولوشن ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه واقعی «Native» اجرا شوند و در موارد زیادی از نرخ رزولولشن داینامیک یا شناور استفاده میکنند.

یعنی دقیقاً شبیه به همان تکنیک چِکِربورد «Checkerboard» کنسول PS4 Pro سونی که به عنوان تکنیک رندرینگ برای افزایش عملکرد بهتر بصری بازی های مختلف استفاده میشود. این تکنیک نیز از لحاظ کارکرد و عملکرد همانند دو تکنیک رندرینگ Half-Resolution Rendering و Sparse Rendering است. چِکِربورد «Checkerboard» پس از این دو روش در رتبه دوم قرار میگیرد و این تکنیک در واقع نوعی Sparse Rendering است که پیش از این توسط یوبی سافت در Rainbow Six Siege و Watch Dogs 2 مورد استفاده قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که نتایج بنچمارک عناوین مختلف موجود در این بررسی از روی عناوین پورت شده کنسول Xbox One گرفته شده و به همین دلیل از نظر نتیجه نهایی با عنوانی که از ابتدا روی Xbox One X ساخته شود متفاوت است. بنابراین نتیجه حاصل شده در این بنچمارک را میتوانیم یک نتیجه تقریبی از توانایی های Xbox One X محسوب کنیم. همچنین نام عناوین مختلف ذکر نشده و فقط با توجه به جزئیات موجود میتوانیم بگوییم که بازی شماره ۱: ReCore، شماره ۲: Forza MotorSport 7، شماره ۳: Gears of War 4، شماره ۴: Halo Wars 2 و شماره ۵: Star Wars Battlefront از جمله عناوین مورد بررسی در این تست محسوب میشوند.

عملکرد Xbox One X در رزولوشن 4K چگونه است؟!

لازم به ذکر است در تست زیر Render Time همان برگردان صحیح نرخ فریم ظبط شده در کنسول قبلی مایکروسافت است و قسمت GPU Load نیز به معنای مقدار صرفه جویی قدرت پردازشی برای موارد دیگر است. به عبارتی درصد نمایش داده شده نمایانگر این است که بازی مورد نظر تا چه مقدار توانسته تراشه گرافیکی کنسول را به خودش درگیر کند.تست های فوق نشان میدهند که Xbox One Scorpio در سه عنوان مطرح و قدرتمند Forza MotorSport 7، Gears of War 4 و Star Wars Battlefront کمتر از ۸۰ درصد توان تراشه گرافیکی را مورد استفاده قرار میدهد و با این حال به طور میانگین میتواند ۵۵ فریم رندر کند.

Gears of War 4 به عنوان بازی انحصاری Xbox One X از عملکرد به مراتب بهتری برخوردار است و با توجه به اینکه با رزولوشن ۴K Native اجرا میشود، فریم ریت بهتری رندر میکند، با این حال این مقدار باز هم کمتر از ۴۰ فریم است که میتواند در آینده کمی مشکل ساز شود. چون Gears of War 4 تنها یک عنوان پورت شده از Xbox One مسحوب میشود و ابتدا برای رزولوشن ۴K Native ساخته نشده است. در واقع Gears of War 4 روی Xbox One X بسیار بهینه شده و این بهینه سازی در سیستم نورپردازی بازی و همچنین بافت های موجود در اشیاء و کارکاترهای بازی قابل رویت است، با این حال چیزی که مشخص نیست کیفیت گرافیکی بازی  و تعادل آن با سیستم نورپردازی است که کمی مشکل ایجاد کرده است.

این وضعیت در زمان اجرای Star Wars Battlefront کمی بدتر میشود و با اجرای بازی در رزولوشن ۴K Native نرخ فریم ریت به زیر ۶۰ فریم قابل اجرا بر روی Xbox One سقوط میکند و به رقم ۳۸ فریم بر ثانیه میرسد! Star Wars Battlefront روی Xbox One X با کیفیتی معادل ۹ برابر رزولوشن ۷۲۰p اجرا میشود و به همین دلیل به نظر میرسد از تکنیک چِکِربورد «Checkerboard» و تکنیک های مشابه برای شناور سازی رزولوشن برای نزدیکتر شدن هر چه بیشتر بازی به رزولوشن ۴K استفاده نشده و مقدار افت فریم موجود به همین دلیل است.

عملکرد Xbox One X در رزولوشن 4K چگونه است؟!

به صورت کلی از ۹ بازی مختلف و جدید برای تست قدرت تراشه گرافیکی Xbox One X استفاده شده و اکثر عناوینی که با رزولوشن ۱۰۸۰p روی Xbox One اجرا شده اند، روی Xbox One با رزولوشن ۴k از عملکرد ضعیف تری برخوردار شدند و در مقابل عناوینی که با رزولوشن ۷۰۰p و ۹۰۰p روی Xbox One اجرا میشدند، روی Xbox One X با افت فریم شدیدی مواجه میشدند که امر بدیهی است. به گفته مایکروسافت؛ تمام عناوین پورت شده از روی Xbox One باید با حفظ نرخ فریم ریت و با ۴ برابر رزولوشن بیشتر به نسبت کنسول قبلی روی Xbox One X اجرا شوند.

نتایج حاصل از این بنچمارک نیز موید صحت همین موضوع است انتظار میرود عناوینی که از ابتدا با رزولوشن ۴k روی Xbox One X ساخته میشوند نیز شامل این موضوع شوند. اما فعلاً این موضوع مربوط به عناوین پورت شده Xbox One است و در اکثر این بازی ها انتظار میرود که عناوینی با رزولووشن ۷۲۰p و ۹۰۰p به واسطه تکنیک چِکِربورد «Checkerboard» با رزولوشن شناور به ۴k برسند تا با نرخ فریم متعادل تری مواجه شویم. البته قدرت و بهینه سازی بازی توسط توسعه دهنده را نباید فراموش کنیم، امر مهمی که میتواند منجر به ارائه عناونی خوش ساخت و با فریم ریت استاندارد شود.

به گفته مایکروسافت؛ Xbox One X از از بازی های Xbox 360، Xbox One و Xbox One S و تمامی ابزارهای جانبی مربوط به آنها پشتیبانی میکند و تمامی عناوین فعلی Xbox One میتوانند روی Xbox One X به صورت ۴K Native اجرا شوند. همچنین Xbox One X توان مصرفی معادل ۲۴۵ وات بر ساعت دارد و به واسطه پورت HDMI 2.1 میتواند از رزولوشن ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در کنار قابلیت جذاب HDR و طیف گسترده ای از رنگ های متنوع پشتیبانی کند. به طور کلی؛ فارغ از اینکه Xbox One X از چه رزولوشنی استفاده میکند، پشتیبانی مناسب از تمامی رزولوشن ها، به خصوص رزولوشن ۱۰۸۰p تایید شده است.

نام کارت گرافیکتعداد ترانزیستورقدرت خام محاسباتی
GeForce GTX 1080 Ti۱۲ میلیارد ترانزیستور ۱۱.۵ ترافلاپس
GeForce GTX 1080۷.۲ میلیارد ترانزیستور۸.۹ ترافلاپس
GeForce GTX 1070۷.۲ میلیارد ترانزیستور۶.۵ ترافلاپس
GeForce GTX 1060 6GB ۴.۴ میلیارد ترانزیستور ۴.۴ ترافلاپس
GeForce GTX 1050 Ti۳.۳ میلیارد ترانزیستور ۲.۱ ترافلاپس
GeForce GTX 1050۳.۳ میلیارد ترانزیستور۱.۸ ترافلاپس

در این حالت و در زمان اجرای بازی بر روی یک صفحه نمایش با رزولوشن ۱۰۸۰p با Supersample شدن تصویر ۴k به ۱۰۸۰p تمامی بافت ها «Texture» در ابتدا به صورت ۴k رندر میشوند و سپس به کمک تکنیک Supersample به نمایش در می آیند، به طوری که تصویر خروجی به صورتی است که انگار Anti-Aliasing استفاده شده است. این تکنیک توسط خود کنسول و به صورت سخت افزاری انجام میشود و سازنده بازی در آن دخالتی ندارد. جدول بالا تفاوت قدرت خام پردازشی بهترین کارت های انویدیا با کنسول های Xbox One X و PS4 Pro را نشان میدهد.

راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
ناگفته های داستان بازی Pokemon Go
شاخه: بازی ها,ناگفته های داستان بازی

ناگفته های داستان بازی Pokemon Go

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است