بررسی افزایش مقدار حافظه رم کنسول Xbox Scorpio

با شروع نمایشگاه E3 2017 و مخصوصا کنفرانس مایکروسافت خبرهایی به گوش میرسند که کمابیش تکراری به نظر میرسند! افزایش مقدار رم قابل استفاده در کنسول Xbox Scorpio مهمترین خبری است که این روزها نقل محافل خبری شده و مطالب متععدی در گوشه و کنار وب در موردش نگارش شده است. این اتفاق ما را به یاد اتفاق مشابهی در زمان معرفی کنسول Xbox One می اندازد! یعنی درسن در زمانی که قرارا است کنسول Xbox One معرفی شود؛ مایکروسافت ناگهان خبر از «افزایش قدرت پردازنده و بهبود حافظه در Xbox One» میدهد!

این موضوع را ما در مقاله ویژه ای بررسی کردیم و سعی کردیم دلایل وقوع این اتفاق را تشریح کنیم! حلاا همان اتفاق مجدداً تکرار شده که نشان از برنامه ریزی مفصلی افراد پشت پرده مایکروسافت میدهد! اینبار برخلاف نسول گذشته، شاهدیم که مایکروسافت کنسول قویتری به نسبت PS4 Pro روانه بازار میکند و احتمالاً برای فرار از رو دستی خوردن توسط سونی دست به چنین حرکتی زده است! در واقع تفاوت های سخت افزاری دو کنسول رقیب اینبار تنها محدود به تراشه های DDR3 و GDDR5 نیستند و گستره وسیع تری را در بر میگیرند.

مایکروسافت اصرار دارد که برای اجرای عناوین مختلف با رزولوشن ۴K (کمی اغراق آمیز و تبلیغاتی)باید از ۴ گیگابایت حافظه رَم داستفاده کند و البته این احتمال میرود که نام کنسول جدیدش از Xbox Scorpio به نام دیگری تغییر کند. اطلاعات موجود نشان میدهد که تراشه گرافیکی مجتمع «APU» کنسول Xbox Scorpio با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری و در ابعادی معادل ۳۶۰ میلیمتر مربع تولید شده است. این تراشه از ۴۰ واحد محاسباتی «Compute Unit» استفاده میکند و توان پردازشی معادل ۶ ترافلاپس را ارائه میدهد.

Xbox One XXbox One PS4 Pro
قدرت خام محساباتی۶ ترافلاپس (حدودی)نامشخص۴.۱۴ ترافلاپس (حدودی)
پردازندهپردازنده ۸ هسته ای ۶۴ بیتی با کلاک ۲.۳ گیگاهرتز۸ هسته سفارشی جگوار با کلاک ۱.۷۵ گیگاهرتز۸ هسته ای جگوار با کلاک ۲.۱ گیگاهرتز
تراشه گرافیکی۴۰ واحد محساباتی با کلاک ۱۱۷۲ مگاهرتز۱۲ واحد محساباتی GCN با کلاک ۸۵۳ مگاهرتز ۳۶ واحد محساباتی بهبود یافته با کلاک ۹۱۱ مگاهرتز
حافظه ویدئویی۱۲ گیگابایت حافظه GDDR5۸ گیگابایت حافظه DDR3 و ۳۲ مگابایت ESRAM۸ گیگابایت حافظه GDDR5
پهنای باند حافظه۳۲۶ گیگابایت بر ثانیهDDR3: معادل ۶۸ گیگابایت و ESRAM حداکثر ۲۰۴ گیگابایت بر ثانیه۲۱۸ گیگابایت بر ثانیه
هارد دیسک۱ ترابایت ۲.۵ اینچی۵۰۰ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت ۲.۵ اینچی۱ ترابایت ۲.۵ اینچی
درایور نوری۴K UHD Blu-rayBlu-rayBlu-ray

فرکانس تراشه گرافیکی ۱۱۷۲ مگاهرتز اعلام شده که عمده دلیل این موضوع جلوگیری از داغ شدن بیش از حد کنسول است که البته برخی منابع دلیل این موضوع را عدم پتانسیل معماری پولاریس «Polaris» عنوان کرده اند که خیلی صحیح نیست. برای پردازنده نیز از یک معماری سفارشی ۶۴ بیتی با اسم رمز Jaguar Evolved استفاده شده که بسیار شبیه پردازنده ای است که در کنسول پیشین Xbox One دیده بودیم، با این تفاوت که از ۸ هسته پردازشی با حداکثر فرکانس ۲.۷۳ گیگاهرتز و مگابایت حافظه نهان «Cache» سطح L2 استفاده میکند.

اما چیزی که در Xbox Scorpio متمایز کننده است، مقدار حافظه ۱۲ گیگابایتی است که در فرکانس موثر ۶.۸ گیگاهرتزی عمل میکند. این حافظه به واسطه یک گذرگاه ۳۸۴ بیتی حافظه را به تراشه گرافیک مجتمع یا همان «SOC» کنسول متصل میکند و میتواند پهنای باند لازم رزولوشن ۴K را تامین کند که شرح و تفصیلش را مقالاتی همچون «آیا رزولوشن ۴K ایده مناسبی برای کنسول های Xbox scorpio و PlayStation Neo محسوب میشود!؟»؛ «آیا Xbox One Scorpio میتواند رزولوشن ۴K را پردازش کند!؟» و «بررسی فنی Xbox One Scorpio – آیا با یک شگفتی سخت افزاری طرفیم؟!» نوشتیم.

لازم به ذکر است که طبق گفته‌ مایک ایبارا در صفحه‌ توییترش، کنسول Xbox Scorpio اکنون اجازه‌ دسترسی به ۹ گیگابایت حافظه رم  را به سازندگان بازی‌ می‌دهد. اگر به یاد داشته باشید؛ مایکروسافت اعلام کرده بود که باز مقدار ۱۲ گیگابایت حافظه رم تخصیص داده شده به کنسول Xbox Scorpio، تنها ۸ گیگابایت را در اختیار بازی‌ها قرار می‌دهد، اما گویی با بهینه سازی های انجام شده بر روی این کنسول، اکنون این رقم به ۹ گیگابایت افزایش یافته است. بدین معنا که سهم سیستم عامل از این مقدار حافظه رم تنها ۳ گیگابایت خواهد بود.

این موضوع باعث میشود تا خود به خود بهترین نسخه از بازی ها را بر روی کنسول Xbox Scorpio تجربه کنیم! از طرفی کنسول PS4 Pro تنها مقدار ۵ گیگابایت از حافظه رم کلی کنسول را در اختیار بازی ها قرار میدهد که از این منظر تفاوتی ۴ گیگابایتی Xbox Scorpio دارد. البته مایکروسافت تصریح کرده که در بسیاری از بازی ها به ۹ گیگابایت حافظه‌ اصلی نیازی نخواهد بود، اما در بعضی شرایط که احتیاج زیادی به افزایش و بهبود حافظه رم میباشد، همین یک گیگابایت افزایش میتواند موجب کاهش لَگ و بارگذاری سریعتر عناوین مختلف شود.

به گفته مایکروسافت، کامپایلر سایه زن Xbox Scorpio بسیار بهینه تر از نمونه مورد استفاده در PC است و به واسطه API قدرتمندی که دارد، میتواند به واسطه دسترسی مستقیم به قلب سخت افزاری Xbox Scorpio کیفیت بسیار بالایی را برای یک سخت افزار ثابت به همراه داشته باشد. مایکروسافت برای این کنسول از بهینه ساز PIX استفاده کرده که مخفف «Performance Investigator for Xbox» است. این بهینه ساز پیشرفته میتواند عملکرد بسیار بالایی را مشابه سیستم های قدرتمند خانگی فراهم کند که نمونه آن روی PC دیده نمیشود.

از طرفی؛ فارغ از اینکه Xbox Scorpio از چه رزولوشنی استفاده میکند، پشتیبانی مناسب از تمامی رزولوشن ها، به خصوص رزولوشن ۱۰۸۰p تایید شده است. در این حالت و در زمان اجرای بازی بر روی یک صفحه نمایش با رزولوشن ۱۰۸۰p با Supersample شدن تصویر ۴k به ۱۰۸۰p تمامی بافت ها «Texture» در ابتدا به صورت ۴k رندر میشوند و سپس با تکنیک Supersample به نمایش در می آیند، به طوریکه تصویر خروجی به صورتی است که انگار Anti-Aliasing استفاده شده است. این تکنیک توسط خود کنسول و به صورت سخت افزاری انجام میشود و سازنده بازی در آن دخالتی ندارد. جدول زیر تفاوت قدرت خام پردازشی بهترین کارت های انویدیا با کنسول های Xbox Scorpio و PS4 Pro را نشان میدهد.

نام کارت گرافیکتعداد ترانزیستورقدرت خام محاسباتی
GeForce GTX 1080 Ti۱۲ میلیارد ترانزیستور ۱۱.۵ ترافلاپس
GeForce GTX 1080۷.۲ میلیارد ترانزیستور۸.۹ ترافلاپس
GeForce GTX 1070۷.۲ میلیارد ترانزیستور۶.۵ ترافلاپس
GeForce GTX 1060 6GB ۴.۴ میلیارد ترانزیستور ۴.۴ ترافلاپس
GeForce GTX 1050 Ti۳.۳ میلیارد ترانزیستور ۲.۱ ترافلاپس
GeForce GTX 1050۳.۳ میلیارد ترانزیستور۱.۸ ترافلاپس

http://winphone.ir/do-microsofts-xbox-project-scorpio-e3-teasers-contain-hidden-messages/

منبع eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بررسی فنی معماری تراشه گرافیکی Pascal GP106
شاخه: AMD/ATI,بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

بررسی فنی معماری تراشه گرافیکی Pascal GP106

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است