اولین نگاه به کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti

بالاخره شایعات تمام شد و از غول گرافیکی جدید GeForce GTX 1080 Ti رونمایی شد! این اتفاق در کنفرانس توسعه دهندگان بازی سازان سان فرانسیسکو رخ داد و مدیر عامل اجرای انویدیا یعنی آقای جن سون هوانگ «Jen-Hsun Huang» حضور چنین کارتی را تایید کرد. البته این اتفاق قابل پیش بینی بود، چون به یکی از برنامه های ثابت انویدیا طی سال های اخیر تبدیل شده و البته طبق معمول برای بازاری عرضه میشود که بسیاری (مخصوصاً در داخل ایران) توانایی خریدش را ندارند! جن سون هوانگ مدعی است GTX 1080 Ti با قیمت ۶۹۹ دلاری خودش (حدود ۳ میلیون تومان!) ۳۵ درصد سریعتر از بردار کوچکترش یعنی GTX 1080 عمل میکند!

قلب تپنده GTX 1080 Ti را سیلیکون ۱۶ نانومتری GP102 شکل میدهد که از ۳۵۸۴ هسته کودا، ۲۲۴ واحد TMUs و ۸۸ واحد ROPs استفاده میکند. این سیلیکون با فناوری سه بعدی FinFET تولید شده که برای اولین بار توسط انویدیا در برای تولید کارت هیا گرافیک سری پاسکال مورد استفاده قرار گرفت. فناوری FinFET یک ترانزیستور با معماری سه بعدی است که می‌تواند با مصرف انرژی کمتر، کارایی بالاتری داشته باشد و از این ترانزیستور در ساخت تراشه‌های موجود در تلفن‌های همراه و کامپیوترها استفاده می‌شود.

طراحی و ساخت این ترانزیستورهای سه بعدی از همتایان مسطح (دو بعدی) خود پیچیده‌تر است. معماری FinFET به دلیل هدایت گرمایی کمتر، گرمای بالاتری تولید می‌کند که این روش افزایش دما و احتمال بروز پدیده «الکترومایگریشن» را در سیم‌های نازک افزایش داده و عمر قطعات الکترونیکی را کاهش می‌دهد. منتهی ترانزیستورهایی با این روش از ساختار عملکرد بسیار بالایی برخوردارند و به همین دلیل است که در هر دو کارت گرافیک GTX 1080 و GTX 1070 و حتی GTX 1080 Ti از این فناوری برای تولید کارت های جدید استفاده شده است.

سیلیکون GP102 به واسطه گذرگاه حافظه ۳۵۲ بیتی موفق شده ۴۸۴.۳۵ گیگابایت پهنای باند حافظه گرافیکی را برای GTX 1080 Ti فراهم کند و از این منظر تنها رقبایش دو کارت گرافیک R9 Fury X و AMD Radeon Pro Duo هستند که به ترتیب ۵۱۲ و ۱۰۲۴ (دو عدد ۵۱۲) گیگابایت پهنای باند حافظه گرافیکی را فراهم میکنند. جالب است Titan X Pascal و GTX 1080 پهنای باند حافظه گرافیکی کمتری به نسبت GTX 1080 Ti دارند که این مقدار به ترتیب شامل ۴۸۰.۳۸ و ۳۲۰.۲۶ گیگابایت بر ثانیه برای دو کارت انویدیا است.

سیلیکون GP102 به کار رفته در GTX 1080 Ti همان چیزی است که قبلاً در کارت گرافیک Titan X Pascal مورد استفاده قرار گرفته بود و حالا با کمی تغییرات جانبی و صد البته کمی محدودیت روی بستر GTX 1080 Ti نصب شده است. GP102 در اصل حدود ۱.۵ برابر بزرگتر از سیلیکون GP104 است وخود GP104 هم وعی مدل ارتقا یافته و البته محدود از سیلیکون GM204 است که در دو کارت نسل قبل «GTX 980 و GTX 970» مورد استفاده قرار گرفته بود و از مساحت ویفری «Die» معادل ۳۱۴ میلیمتر مربع استفاده میکرد.

سیلیکون GP102 به کار رفته در GTX 1080 Ti

سیلیکون GP102 به کار رفته در GTX 1080 Ti

بنابراین اگر دقت کنید، متوجه خواهید شد با اینکه مساحت سیلیکون های انویدیا در گذر زمان کوچکتر شده اند، اما بهره وری و عملکرد آنها افزایش زیادی پیدا کرده که نتیجه مهندسی بی نظیر انویدیا در طراحی معماری های گرافیکی بهینه و کم مصرف است. با یک فلش بک به گذشته و تنها در جهت یادآوری متوجه میشویم که دو کارت GTX 970 و GTX 980  از نظر عملکرد حداقل بر روی کاغد به نسبت گل سرسبد نسل قبلش یعنی GTX 780 TI ضعیف تر به نظر میرسیدند.

در واقع در آن زمان، . کارتی مثل GTX 980 به نسبت GTX 780 TI از ۳۳% پهنای باند کمتر، ۳۰% شیدر کمتر و تعداد ترانزیستورهای کمتری استفاده میکرد، با این حال بین ۵ تا ۹ درصد قویتر از GTX 780 TI بود و از سطح عملکرد و میزان بهره وری بسیاربالایی استفاده میکرد که حاصل دومین نسل از معماری ماکسول بود. معماری بهینه و شاهکاری که به واسطه طراحی بسیار بهینه مهندسین انویدیا موفق به ارائه یکی از بهینه ترین معماری های تاریخ انویدیا در زمینه کارت های گرافیکی شده بود و ما هم در بررسی پایه معماری ماکسول (Maxwell) در موردش صحبت کردیم.

این روش، یعنی کاهش مساحت سیلیکون و در مقابل افزایش بهره وری و کاهش مصرف برق چیزی است که هنوز هم دنبال میشود و این رویه در مورد سیلیکون GTX 1080 Ti هم صدق میکند، تا جایی که آقای جن سون هوانگ «Jen-Hsun Huang» عملکرد این کارت را ۳۵ درصد سریعتر از GTX 1080 میداند! GP102 همچون سیلیکون GM200 و قبل از آن، از ۶ موتور GPCs استفاده میکند و به عنوان یک زیر شاخه ویژه، از تراشه گرافیکی به عنوان پشتیبانِ دو گذرگاه PCI-Express 3.0 x16 بهره میگیرد.

افزایش فریم بافر GTX 1080 Ti

همچنین برای پشتیبانی بهتر از حافظه های گرافیکی از ۱۲ کنترلر ویژه استفاده میکند که میتواند پهنای باند گذرگاه ۳۵۲ بیتی را فراهم کند. لازم به ذکر است کنترلرهای حافظه استفاده شده در GP102 در حالت تئوری میتوانند از حافظه های GDDR5X تا سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کنند. در طرف دیگر؛ تمامی ۶ موتور GPCs به وسیله موتورهایی به نام GigaThread با هم به اشتراک گذاشته میشوند که هر کدامشان از ۳ مگابایت کَش L3 استفاده میکنند.

در معماری پاسکال «Pascal» این مقدار کمتر است و هر موتور GPC از ۵ واحد SM استفاده میکند که به نسبت سیلیکون GM200 شاهد افزایش موتور GPCs هستیم. بنابراین GP102 یک سیلیکون بسیار قدرتمند است که البته انویدیا برای GTX 1080 Ti از نسخه محدود شده ای از آن استفاده کرده است. انویدیا همچنان روند رو به رشدش را ادامه داده و معماری های بهینه اش همچنان روی کارت های مختلف با اندکی تغییرات پیاده سازی میشوند و همه چیز طبق یک برنامه از پیش تعیین شده و نقشه راه اجرا میشود.

البته راز این روند رو به روشد از زمان معماری فرمی «Fermi» شروع شد و تا الان ادامه دارد! اگر به خاطر داشته باشید؛ از فرمی «Fermi» به بعد، انویدیا تعداد SM های موجود در معماری های مختلفش را با افزودن منابع اختصاصی بیشتر کرده و از طرفی منابع مشترک درون موتور GPC (مخفف Graphics Processing Clusters یا همان کلاسترهای سبز رنگ) را کاهش داده که نتیجه آن افزایش بسیار زیاد عملکرد پردازشی معماری های جدیدتر است. به همین دلیل آقای جن سون هوانگ «Jen-Hsun Huang» به راحتی مدعی افزایش بهره وری ۳۵ درصدی GTX 1080 Ti به GTX 1080 میشود!

سیلیکون GP102

برعکس Titan X Pascal؛ در GTX 1080 Ti مقدار حافظه گرافیکی از ۱۲ گیگابایت به ۱۱ گیگابایت (۱۱۲۶۴ مگابایت) کاهش یافته و با توجه به اینکه از حافظه های بهبود یافته GDDR5X برای تامین پهنای باند گرافیکی استفاده شده، میتوانیم شاهد افزایش عملکردی بیشتر از Titan X Pascal باشیم که به خودی خودش پیشرفت وسوسه کننده ای است. همانطور که در بالا اشاره کردیم، پرچمدار جدید انویدیا در حالت تئوری میتواند سرعتی معادل ۱۰ گیگابیت بر ثانیه ارائه کند که واقعاً رقم بزرگی برای کارت گرافیکی از کلاس دسکتاپ محسوب میشود.

بر خلاف GTX 1080 و GTX 1070؛ حالا شاهد بازگشت بی سر و صدای فناوری Tiled Rendering هستیم که یکی از مهمترین ویژگی های کتابخانه Direct3D 12 محسوب میشود. در مورد برخی از مهمترین ویژگی های این کتابخانه در مقاله «نگاهی به قابلیت های رندرینگ موجود در Direct3D 11.3 و Direct3D 12» به طور مفصل توضیحاتی دادیم که پیشنهاد میکنیم از دستش ندهید. Tiled Rendering در واقع فرآیند ریز ریز کردن یک تصویر سه بعدی گرافیکی است که در یک فضای مشخص و یک شبکه نوری، تصاویر مختلف به جدای روش تقطیعی به صورت کاشی مانند ترسیم میشوند.

Tiled Rendering یک نوع روش رندرینگ تصاویر گرافیکی سنیگن است و استفاده از این روش در سیلیکون GP102 به نسبت دیگر روش های رندرینگ موجود، موجب کاهش پهنای باند موثر حافظه گرافیکی میشود. در حال حاضر از رندرینگ Tiled Rendering در سیستم های ضعیف (مثل تراشه های گرافیکی موبایل PowerVR و ARM) استفاده میشود و تنها استفاده از این روش رندرینگ در کارت گرافیک GTX 1080 Ti به عنوان پرچمدار کارت های انویدیا، تنها افزایش پهنای باند موثر گرافیکی و البته به نوعی یک حربه تبلیغاتی در بنچمارک های مختلفی است که برای رقابت با کارت های گرافیک AMD منتشر میشود.

اولین نگاه به کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti

بنابراین؛ به دلیل قدرت پردازشی بسیار بالای GTX 1080 Ti؛ احتمال استفاده بهینه از این روش رندینگ در بازی های مختلف بسیار کم است و البته تاثیر خاصی هم ندارد. چون Tiled Rendering اصولاً برای سیستم های ضعیف است، نه سیستم قدرتمندی و رده بالایی که بر رویش GTX 1080 Ti نصب شده است! گاهی اوقات از Tiled Rendering به عنوان معماری «Sort Middle» هم نام برده میشود، چون پردازش و مرتب سازی اشکال هندسی خط لوله گرافیکی «Graphics Pipeline» را به جای انتها، در اواسط کار انجام میدهد.

روش رندرینگ Tiled Rendering بدین صورت است که بافت ها و دیگر ویژگی های گرافیکی مهم صحنه یا که قرار است پردازش شود، در حافظه کش سطح دوم تراشه گرافیکی باقی میماند تا از افزایش درخواست به حافظه کَش سطح دوم در جهت فراخوانی مجدد بافت های گرافیکی جلوگیری شود. استفاده از این روش غیر معمول رندرینگ در کنار تکنیک فشرده سازی رنگ دلتا «Delta Color» میتواند پهنای باند موثر کارت گرافیک تا بیش از ۲۰ درصد افزایش دهد.

برخلاف Titan X Pascal؛ شاهدیم که علاوه بر پهنای باند گذرگاه حافظه گرافیکی، تعداد واحدهای ROPs نیز از ۹۶ واحد به ۸۸ واحد کاهش پیدا کرده و البته TMUs به همان صورت قبلی باقی مانده است. فرکانس پایه هسته گرافیکی با کمی افزایش به نسبت Titan X Pascal به رقم ۱۴۸۰ مگاهرتز رسیده که در حالت بوست یا کمکی به ۱۵۸۲ مگاهرتز نیست خواهد رسید. در زمینه اورکلاک فرکانس تراشه گرافیکی هم میتوانیم امیدوار باشیم با یک خنک کننده خوب تا بیش از ۲.۰۰ گیگاهرتز قابل افزایش است!

اولین نگاه به کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti

انویدیا برای بهینه سازی کامل GTX 1080 Ti و جلوگیری از هرگونه اتلاف گرمایی از یک مدار تغذیه ۷ فاز Dual-FET و ۱۴ ماسفت (در آرایه های ۷ تایی) استفاده کرده تا جلوی هرگونه افزایش دمای بی مورد تراشه گرافیکی را بگیرند. همچنین به جای لوله های ناقل حرارت «Heat Pipes» از یک محفظه حرارت گیر «Vapor Chamber» استفاده شده که به طور مستقیم به تراشه گرافیکی متصل شده است. به گفته انویدیا استفاده از این روش خنک سازی موجب شده تا در مقایسه با GTX 1080 شاهد ۲.۵ دسی بل نویز کمتر و ۵ درجه سانتیگراد خنک سازی بهتر باشیم.

انویدیا همچنین برای تامین توان مورد نیاز کارت گرافیک GTX 1080 Ti از کانکتور ۸ پینی و یک کانکتور ۶ پینی PCIe بهره گرفته و گفته میشود که حداکثر توان مصرفی این کارت حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ وات است که عملاً از این نظر تفاوتی با Titan X Pascal ندارد! تنها تفاوت مهم این دو کارت اینجاست که تنها با نصف قیمت Titan X Pascal، میتوانید از ۳۵ درصد قدرت پردازشی بیشتر به نسبت GTX 1080 برخوردار شوید و از زندگی لذت ببرید! یعنی ۲۰۰ دلار بیشتر با ۳۵ درصد بهبود پردازشی که از نظر فاکتور قیمت به عملکرد به معنای ریختن پول مفت در جیب انویدیا و شرکایش محسوب میشود! یعنی پرداخت ۲۰۰ دلار بیشتر برای فقط ۳۵ درصد بهبود عملکرد بهتر در حالت تئوری!

تنها چاشنی هیجان انگیز این کارت مدل های سفارشی شرکای انویدیا است که باید منتظر معرفی آنها باشیم! این انتظار وجود دارد که مدل های سفارشی با قیمت بیشتری عرضه شوند که در این صورت خرید آنها فقط برای قشر محدودی از کاربران توجیه اقتصادی خواهد داشت. در واقع برای اجرای عناوین روز با رزولوشن ۲K بهتر است سراغ مدل های خوش نام و خوش قیمت AMD بروید تا برای چنین محصولاتی هزینه گزافی نپردازید.

راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. OM222O says:

    داداش چن جا اشکال دیدم امیدوارم تصحیح کنید:
    ۱) هدایت گرمایی کمتر (Slow Heat Transfer) باعث باقی موندن گرما تو یه نقطه برای مدت طولانی تر میشه که باعث میشه دمای اون نقطه به مدت بیشتری بالا باشه ولی شما گفتید که باعث تولید بیشتر گرما توی FinFet میشه که اشتباهه.
    ۲) سرعت مموری ۱۱Gbps هست ولی شما در ۲ جا گفتید ۱۰ هست.
    ۳) اشتباه تایپی: ندار تغذیه اشتباه است،نوار تغذیه
    ۴)اشتباه تایپی: لوله هیایناقل حرارت اشتباه است،لوله های ناقل حرارت
    ۵)شما گفتید که:شاهد خنک سازی و کاهش اتلاف دما تا مرز بیش از ۵% باشیم.اولاً که اتلاف دما در خنک سازی مفیده و بنابرین شاهد افزایش اتلاف دما هستیم نه کاهش.دوماً ۵% نیست و ۵ درجه سانتیگراد خنک تر از ۱۰۸۰ هست.
    ۶)”توان حرارتی این کارت ۲۵۰ وات بر ساعت است”: وات خودش ژول(واحد انرژی) بر ثانیه می باشد بنابراین ۲۵۰ وات بر ساعت معنایی ندارد.
    ۷)”یعنی ۱۰۰ دلار بیشتر با ۳۵ درصد بهبود”: با آمدن این کارت با قیمت ۶۹۹ دلار،قیمت ۱۰۸۰ به ۴۹۹ دلار کاهش یافت که تفاوتی ۲۰۰ دلاریست.

    با تشکر از زحمات شما.

    • حسین
      حسین says:

      سلام دوست عزیز؛ متشکر از دقت نظری که دارید: اکثر موارد و اشتباهات تایپی اصلاح شد، اما:

      ۲- در این مورد اگر دقت کنید گفتم (کنترلرهای حافظه GDDR5X در حالت تئوری میتونن از از حافظه های GDDR5X تا سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کنند.) این اطلاعات قبلاً توسط موسسه‌ JEDEC در جریان معرفی این حافظه ها داده شده و اعلام شده که GDDR5X حدود ۱۰ تا ۱۴ گیگابیت بر ثانیه سرعت خواهند داشت. بنابراین چیزی که در متن خوندید درسته و مشکلی نداره. این اطلاعات در وب سایت موسسه‌ استاندارد گذاری حافظه های گرافیکی یعنی JEDEC به آدرس زیر موجوده:

      JEDEC Announces Publication of GDDR5X Graphics Memory Standard

      همینطور در ویکی پدیا هم تایید شده:

      GDDR5 SDRAM

      ۷- تا زمان نگارش این مطلب ما خبری از کاهش قیمت GTX 1080 نداشتیم و به همین دلیل بخش پایانی رو با توجه به قیمت قبلی درج کردیم که اصلاح شد. در کل بازم از نظر فاکتور قیمت به عملکرد تفاوت چندانی نداره و شما فقط ۲۰۰ دلار بیشتر پرداخت میکنید تا فقط حدود ۳۵ درصد بهبود رو شاهد باشید!!! خوب مشخصاً بهینه ترین حالت خرید ۱۰۸۰ معمولی هست که از پس اجرای تمام عناوین روی با رزولوشن ۴K هم بر میاد!

  2. اسکوپر says:

    سلام، ممنون از بررسی اولیه. تو بررسی اشاره کردید ۳۵ درصد قدرت بیشتر به نسبت پاسکال که این اشتباست. منظورش نسبت به GTX 1080 بوده. لطفا اصلاح کنید.

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در Intel /Nvidia,بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

مشخصات فنی
Overview
Card Status
عرضه نشده
Manufacturer
انویدیا
Release Date
1395/12/20
Launch Price
699 دلار
Board Model
NVIDIA PG611
GPU
GPU Model
16nm GP102
Cores:TMUs:ROPs
3584 : 224 : 88
Clocks
Base Clock
1480 MHz
Boost Clock
1582 MHz
Memory Clock
1376 (11008) MHz
Memory
Memory Size
11264 MB GDDR5X
Mem Bus Width
352-bit
Mem Bandwidth
484.35 GB/s
Physical
Interface
PCI-Express 3.0 x16
TDP
250 W
Graphics Features
DirectX
12.0
OpenGL
4.5
OpenCL
1.2
Shader Model
5.0
آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
کارت--گرافیک-GTX-TITAN-Z
شاخه: Intel /Nvidia,اخبار سخت افزار

NVIDIA GeForce GTX TITAN Z هفته بعد عرضه میشود

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است