Gran Turismo Sport قاتل فناوری HDR

با وجود محدودیت های کنسولی، عنوان جاه طلبانه گرن توریسمو اسپورت «Gran Turismo Sport» به خوبی توانسته با گسترش مرزهای فناوری در این سال ها به موفقیت های خوبی دست پیدا کند و حالا نیز به نظر میرسد که در نسخه بتا  موفق شده به طرز استادانه ای شگفت انگیز ظاهر شود. این مورد به خصوص برای آن دسته افرادی که از نمایشگرهای High Dynamic Range یا همان HDR استفاده میکنند بسیار حایز اهمیت است. عناوین بسیاری هستند که از مزیت فناوری HDR سود میبرند، اما با وجود معرفی شاهکار Gran Turismo Sport این فناوری با چند پله جهش عظیم مواجه شده که بسیار برجسته و زیباست و حتما باید با این بازی آن را تجربه کنید تا متوجه نوشته ما شوید.

به طور کلی گیم پلی بازی بر روی PlayStation 4 Pro با رزولوشن ۱۸۰۰P و با فناوری Checkerboard اجرا میشود که طی فرایندی با  آپ اسکیل «Upscale» تصاویر بازی به صورت زنده به ۴K Native تبدیل میشود. مثلاً دو بازی  Last of us Remastered و Rise of the tomb raider از معدود عناوینی هستند که به صورت ۴K Native روی PlayStation 4 Pro اجرا میشوند که به واسطه استفاده از تکنیک جدید و بسیار پیشرفته ای به نام ۴×۴ Checkerboard Process در حالت آپ اسکیل «Upscale» شده ممکن شده است.

این ویژگی به صورت سخت افزاری روی تراشه گرافیکی «GPU» کنسول سوار شده و برای سازنده ها هزینه و کار اضافی ندارد. Gran Turismo Sport به واسطه HDR موفق شده سطح بینظیری از جزئیات گرافیکی جدید را به نمایش بگذارد و این بدین معناست که تمامی سطوح بافت «Textures» و سیستم روشنایی «Lighting» بازی بسیار فراتر از چیزی است که در گذشته وجود داشته است. سیستم رندرینگ مبتنی بر فیزیک بازی «Physically-Based Rendering» موجب شده با سطوح و اشیاء بسیار واقع گرایانه ای در سطح طراحی وشبیه سازی اتوموبیل ها و محیط بازی مواجه شویم، به طوری که مقدار وضوح بازی آنقدر بالاست که با نزدیک شدن چند برابری به مدل های طراحی شده در بازی شاهد هیچ گونه تاری در آن ها نخواهیم بود.

مقایس بندی دنیای بازی به خوبی حفظ شده و در اغلب اوقات توهم یک جهان بزرگ را برای بازیباز تداعی میکند. اما بیش از هر موضوع دیگری، پشتیبانی از فناوری HDR است که همه را مورد تاثیر قرار داده است. برخی عناوین از HDR به خوبی استفاده میکنند، اما همه پیاده سازی ها برابر نیستند و بسیاری از آنها از کیفیت کمی برخوردارند. سری Gran Turismo همیشه عنوانی بوده که محدود به مرزهای فناوری نبوده و همیشه استانداردهای جدیدی را پایه گذاری کرده و به همین دلیل جای تعجبی نیست که High Dynamic Range یا همان HDR نقش بسیار مهم و برجسته در این عنوان بازی میکند.

ویژگی هایی که به واسطه HDR حاصل شده آنقدر قابل توجه است که گفته میشود کیفیت بازی Gran Turismo Sport فراتر از قدرت سخت افزار کنسول PlayStation 4 است و این دستگاه قادر به نمایش تمام جزئیات بازی نیست. این ویژگی  به شدت در طراحی هر ماشین به کار رفته و مدل های ساخته شده شگفت انگیز به نظر میرسند، تا جایی که آقای یاماچی در این مورد اعلام کرده:

پروسه طراحی هر ماشین در بازی Gran Turismo Sport نزدیک به شش ماه زمان برده و در این مدت، تیم سازنده بازی به دقت به طراحی جزئیات ماشین ها پرداخته است. به همین خاطر، این عنوان با رزولوشن ۸K مشکلی نخواهد داشت؛ اما در حال حاضر به دلیل محدودیت های سخت افزاری PlayStation 4 Pro، اجرای بازی با چنین رزولوشنی ممکن نیست. بنابراین، استودیوی پلی فونی دیجیتال «Polyphony Digital» تمام زحمت های خود را از دست نخواهد داد و برنامه هایی برای آینده کنسول PlayStation در نظر دارد.

طراحی هر ماشین مسابقه ای بازی Gran Turismo Sport تقریبا شش ماه زمان برده است. کیفیت بازی فراتر از قدرت سخت افزاری کنسول PlayStation 4 Pro است. در حال حاضر ما ترجیح می دهیم بازی ای که می سازیم برای نسل آینده کنسول PlayStation مناسب باشد و فقط بر روی نسخه PlayStation 4 و مدل Pro آن تمرکز نکردیم. به نظر من، این عنوان می تواند با رزولوشن ۸K نیز اجرا شود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

Gran Turismo Sport قاتل فناوری HDR

Gran Turismo Sport تجربه کاملی از فناوری HDR را در اختیار بازیباز قرار میدهد، به طوری که میتواند از طریق صفحه تنظیمات، خروجی HDR10 را برای دریافت بهترین کیفیت تصویر به تلویزیون بفرستد.اگر از حالت HDR Game Mode تلویزیون های LG با نور کم استفاده میکنید، Gran Turismo Sport به شما این امکان را میدهد تا بر ضعف های نمایشگر خودتان غلبه کنید و بهترین کیفیت ممکن را بدست آورید. در زمان اجرای Gran Turismo Sport مهم نیست از چه نمایشگری استفاده میکنید، هر چه داشته باشید، بازی به شما کمک میکند تا بهترین کیفیت بصری ممکن را بدست آورید و به سلیقه خودتان بهترین ویژگی های بصری ممکن را خلق کنید و از آن لذت ببرید.

واقع گرایی در بازی به حد بلوغ رسیده و عناصری مختلفی در سطح گیم پلی بازی وجود دارد که به این موضوع کمک میکند. رندرینگ آسمان، افزایش عمق رنگ و روشنایی HDR به نور آفتاب و ابرها اجازه میدهند تا سطح روشنایی را هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک کند. حتی چراغ های جلو و عقب ماشین ها نیز همین موضوع را تداعی میکنند که سیستم نور پردازی بازی یک شاهکار بی همتاست. شدت کنتراست بسیار بالای چراغ های مختلف موجود در بازی موجب افزایش واقع گرایی بازی شده و نتیجه آن طراوت بسیار زیاد با کمی چاشنی زنندگی در نورپردزای است که شاید در نسخه نهایی بهتر شود.

مثلاً اگر به دقت به اشیاء جانبی موجود در بازی نگاه کنید، در قسمت های مختلفی از جمله درخت ها و بیلیبوردهای تبلیغاتی و حتی کمی در پس زمینه های کناری بازی شاهد عدم جزئیات و دقت در طراحی بازی هستیم که البته این موضوع ارزش بازی را کاهش نمیدهد، چون برای انجام بازی به چنین دقتی به محیط پیرامونی بازی نیاز نداریم. بنابراین Gran Turismo Sport عملاً یک عنوان بسیار زیباست که بهبودهای قابل توجهی به نسبت دیگر نسخه های بتا به همراه دارد. سطح سازگاری بازی بسیار بالاست و به یاد داریم که استدیو Polyphony از زمان PS2 تا زمان حال، تمامی عناوین این سری را به صورت ۶۰ فریم قفل شده عرضه کرده است.

Gran Turismo Sport قاتل فناوری HDR

سطح عملکرد بازی چشمگیر و فوق العاده طراحی شده و در اکثر دقایق تست بازی توسط تیم دیجیتال فاندری، بازی روی ۶۰ فریم قفل شده بود. موضوع مهمی که فقدانش در PS3 به شدت احساس میشد. حالا صاحبین PlayStation 4 Pro نیز این شانس را دارند تا بازی را با رزولوشن ۱۰۸۰p و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند و صاحبین PlayStation 4 هم میتوانند بازی را با یک Pro mode حدوداً ۳۰ فریمی اجرا کنند. بدین معنا که فریم بازی قفل نشده، اما برای کنسول بازان نتایج با ثبات و درخشانی به همراه دارد. این موضوع باعث ایجاد نوعی محدودیت جدید و البته جالب توجه در بازی میشود.

بدین معنا که در کنسول PlayStation 4 Pro میتوانید بین انتخاب رزولوشن ۱۰۸۰p و سرعت ۶۰ فریم اولویت بندی کنید و بهترین و با ثبات ترین حالت ممکن را انتخاب کنید. این یک روش عالی برای نمونه برداری حرفه ای از فریم ریت بازی است که اجازه میدهد در رزولوشن بالاتر وضعیت بهتری پیدا کنید. چون به طور کلی در زمان اجرای رزولوشن بسیار بالایی همچون ۴K، اولویت بندی فریم ریت ممکن نیست و در واقع شما در این رزلوشن گیر میکنید و حق انتخابی ندارید! از طرفی ممکن است در بازی اصلی و نهایی بازی با رزولوشن ۱۸۰۰p checkerboard اجرا شود و تنها Replays های بازی به صورت ۱۰۸۰p و ۶۰ فریم به نمایش در بیاید!

به طور کلی؛ عنوان Gran Turismo Sport فراتر از انتظارات عمل کرده و Polyphony موفق شده بسیاری از مشکلات نسخه بتا و همینطور سری های گذشته این بازی را حل و فصل کند. کیفیت بصری بازی بسیار بالا است و اگر از طرفداران این سری هستید، این بازی میتواند یک نقطه ورود بسیار عالی برای شما محسوب شود. اما در مورد HDR به کار رفته در این بازی باید اشاره کنیم که از این فناوری پی شاز این هم در موارد بسیاری استفاده شده است، اما Gran Turismo Sport استفاده از این فناوری را یک قدم به جلو برده و پدیده های شگفت انگیز جدیدی را خلق کرده که میتوانند به عنوان استانداردهای جدید صنعت بازی سازی محسوب شوند. فقط باید مراقب باشید تا برای خرید نمایشگرهای HDR واقعی هزینه کرده اید، نه تقلبی!

در انتها پیشنهاد میکنیم برای مطالعه بیشتر دو مطلب «بررسی تاثیر نورپردازی HDR در بازی Gran Turismo Sport»؛ «تفاوت Ultra HD و Full HD چیست؟!» و «خرید PlayStation 4 Pro ارزشمندتر است یا PC؟!» را بخوانید تا با دید بهتری دست به انتخاب و خرید محصول مورد نظرتان بزنید.

منبع eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بررسی فنی ویژگی Boost Mode کنسول PS4 Pro

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است