آیا عنوان Ghost of Tsushima میتواند یک شاهکار باشد؟!

چندی پیش و در جریان کنفرانس Games Week 2017 در شهر پاریس کشور فرانسه؛ شرکت سونی عنوان جدیدی به نام Ghost of Tsushima معرفی کرد. عنوانی که توسط استدیو Sucker Punch در حال ساخت است و داستانش پیرامون حوادثی در دوران ژاپن فئودالی سال ۱۲۷۴ میلادی است. استدیو سازنده این بازی یعنی Sucker Punch؛ از سال ۱۹۹۹ میلادی تا به حال ۹ عنوان مختلف را تولید کرده که عموم آنها موفق به کسب میانگین نمره خوبی از منتقدین شدند، هر چند آخرین آن یعنی Infamous First Light نمره بد ۷۴ از ۱۰۰ را دریافت کرده، اما به طور میانگین عناوین تولید شده توسط این استدیو موفقیت خوبی در بازار داشته اند.

با این حال نکته مهم اینجاست که استدیو Sucker Punch همواره متعهد به ساخت بازی برای کنسول های خانواده سونی بوده و در طول این مدت فعالیت، غیر از بازی Rocket: Robot on Wheels که اولین عنوان تولید شده توسط این استدیو محسوب میشود، ۸ عنوان دیگر را برای کنسول های PlayStation 2, 3 و PlayStation 4 تولید کرده است. از این رو عنوان جدید Ghost of Tsushima نیز همچون روال کاری این شرکت برای کنسول PlayStation 4 و PS4 Pro در دست تولید است. عنوان اکشن جهان بازی Ghost of Tsushima قرار است قدرت امپراطوری مغول را به تصویر بکشد و بازیباز را در دل حمله آنها به جزیره‌ تسوشیما قرار میدهد.

در واقع داستان بازی پیراموان جنگ بین سامورایی های ژاپنی و امپراطوری مغول است که قطعاً میتواند لحظات شگفت انگیزی را برای عاشقان این سبک رقم بزند. اما حالا که صحبت از امپراطوری مغول شده، بد نیست بدانید که تاریخ امپراطوری مغول مربوط به قرن ۱۳ و ۱۴ میلادی است. جایی که وسعت امپراطوری آنها از آسیای میانه آغاز می‌شد و سرانجام از اروپای شرقی به دریای ژاپن امتداد میافت و قسمت عظیمی از سیبری را تحت پوشش قرار می‌داد و به سوی جنوب پیش رفته و جنوب شرقی آسیا، شبه قاره هند و خاورمیانه را شامل می‌شد.

به همین دلیل است که به عنوان بزرگترین امپراتوری در تاریخ جهان شناخته می‌شود. وسعت این امپراتوری در بیشترین حد خود به ۹۷۰۰ کیلومتر (۶۰۰۰ مایل) میرسد که معادل مساحت ٣٣،۰۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع و یا ۲۴ درصد مساحت کل زمین است و در آن زمان بر جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون حکمرانی می‌کردند. امپراتوری مغول از وحدت قبایل مغول و تحت فرماندهی چنگیزخان به وجود آمد. فرمانروایی که در سال ۱۲۰۶ به عنوان فرمانده کل مغول ها منسوب شد و این امپراطوری تحت نظر او و پسرانش به قدری رشد کرد که شرق را به غرب پیوند میداد!

در نقطه مقابل مغول ها؛ در دورهٔ امپراتور مِیجی «Meiji» قرار داشت که در اواسط قرن نوزدهم و همزمان با آغاز عصر تجدد در ژاپن، جایگاه رسمی سامورایی‌ها را تضعیف کرد و کم کم موجب از بین رفتن جایگاه گذشته آنها شد. سامورایی ها به جنگجویان نظامی ژاپن قبل از صنعتی شدن گفته میشد که مِیجی «Meiji»؛ اواخر دوره حضور رسمی آنها در معادلات ژاپن فئودالی بود. سامورایی ها از خانواده‌های اشراف ژاپنی بودند که در ارتش‌های خصوصی استخدام میشدند و به دای‌میو ها (اربابان محلی) خدمت می‌کردند. آن‌ها از سال ۱۱۵۹ میلادی در جنگ‌های داخلی مختلفی شرکت میکردند و پاداش آنان، بر خلاف نظامیان دیگر، برنج یا مواد غذایی بود.

در سال ۱۶۰۳ میلادی پس از بازگشت مجدد صلح به ژاپن به دستور شوگون (سپهسالار) وقت «ایه یاسو توکوگاوا»؛ سامورایی‌ها به مسئولان و مجریان محلی تبدیل شدند. پس از آن، در دورهٔ امپراتور مِیجی در اواسط قرن نوزدهمفرا رسید و دوران آنها رو به اضمحلال رفت. در حال حاضر اطلاعات زیادی از Ghost of Tsushima در دست نیست و تنها یک تریلر جذاب سینماتیک از بازی منتشر شده که در ابتدای مقاله مشاهده میکنید.

آیا عنوان Ghost of Tsushima میتواند یک شاهکار باشد؟!

همانطور که در صحنه آغازین نمایش بازی متوجه شدیم، وقایع Ghost of Tsushima در سال ۱۲۷۴ و در جزیره‌ی استراتژیک تسوشیما رخ می‌دهد و آنطور که از نمایش می‌توان برداشت کرد، بازی در دوره‌ی تاریخی حمله مغول‌ها به ژاپن روایت خواهد شد. قوبلای‌خان، خانِ بزرگ مغول‌ها و نوه‌ی چنگیز در طول دوران زندگی خود تقریبا به تمامی آرزوهایش رسید به جز فتح ژاپن. قوبلای دو بار سعی کرد که ژاپن را فتح کند، بار اول در سال ۱۲۷۴ و بار دوم در سال ۱۲۸۱.

حمله مغول ها به ژاپن فئودالی

پیش از شروع جنگ، «قوبلای‌ خان» پنج بار به دربار ژاپن نامه‌ای ارسال کرد تا ژاپن بپذیرد که تابع مغول‌ها باشد و به آن‌ها خراج دهد اما هر پنج بار فرستاده‌ مغول‌ها بدون پاسخ بازگشت. همزمان با این رویدادها، قوبلای در حال بازسازی ساختار تهاجمی ارتش خود بود و به نیروهای خود در کره دستور داده بود که ۹۰۰ کشتی جنگی را طی مدت زمان پنج ماه بسازند. سرانجام در سال ۱۲۷۴ دستور حمله به ژاپن صادر شد. حمله‌ مغول‌ها به ژاپن از طریق جزیره مهم تسوشیما صورت گرفت. جزیره بسیار مهم و استراتژیکی که محل اتصال ژاپن به کرده بود.

حمله‌ مغول‌ها به تسوشیما با تلفات فراوانی همراه بود، اما نهایتاً آنها توانستند نیروهای فئودالی ژاپن را شکست دهند و با خشونتی وصف ناشدنی مردم آنجا را قتل و عام کنند. اما این حمله حاوی دو راز مهم تاریخی است. اول اینکه؛ مغول‌ها پس از پیروزی بدون هیچ دلیلی به کشتی‌های خود بازگشته و به چین برگشتند. در مورد علتِ این تصمیم تئوری‌های مختلفی در طول تاریخ مطرح شده اما هنوز علت اصلی مشخص نیست. دوم اینکه؛ بیش از نیمی از کشتی‌های مغول‌ها، به چین باز نگشت. یکی از بزرگترین معماهای تاریخی سرنوشت این کشتی‌ها است.

آیا عنوان Ghost of Tsushima میتواند یک شاهکار باشد؟!

اما نکته مهمی که در مورد بستر داستانی بازی وجود دارد، این است که جنگ بین مغول‌ها و ژاپنی‌ها در تسوشیما تنها چند روز طول کشید و سپس مغول‌ها عقب‌نشینی کردند. یک جنگ چند روزه طبیعتاً نمی‌تواند بستر مناسبی برای یک بازی جهان‌بازِ طولانی باشد و برای من سوال است که ساکرپانچ چطور در این بستر کوتاه‌ مدت تاریخی می‌خواهد داستانش را روایت کند. حدس شخصی من بر این است که نویسندگان، مقداری در تاریخ دست برده و رویدادهای تاریخی را ابزاری برای روایت داستان خود قرار داده اند. اگر به سایت ساکرپانچ برویم، در توضیحات بازی آمده است:

«در سال ۱۲۷۴، امپراطوری مغول با حمله به تسوشیما، آنرا ویران و مردمش را قتل و عام می‌کند. در بازی شما به عنوان یکی از آخرین سامورایی‌های زنده مانده از خاکستر بیرون می‌آیید و برای آزادی ژاپن فراتر از سنت‌ها و با روش خودتان نبردی بزرگ را آغاز می‌کنید.»

تنظیماتی که Sucker Punch برای بازی طراحی کرده، نشان می‌دهد که در بازی مغول‌ها بر ژاپن مسلط شده‌اند و شما نقش یک سامورایی را دارید که وظیفه دارد تا ژاپن را آزاد کند. همچنین حدس شخصی من بر این است که در این مسیر احتمالاً بخشی از نزدیکان و افراد مهمِ قهرمان بازی توسط مغول‌ها کشته می‌شوند و این آتش خشم و انتقام را درون قهرمانِ قصه شعله‌ور می‌کند. اما در مورد گیم‌پلی، به نظر می‌رسد که دست سازندگان چندان بسته نیست و سیستم مبارزات فوق‌العاده‌ inFamous: Second Son و مهارت‌های جانبی آن نمایانگر توانایی استدیو Sucker Punch در باز طراحی عنوانی جدید در زمینه اکشن جنگی است.

آیا عنوان Ghost of Tsushima میتواند یک شاهکار باشد؟!

در بخش پایانی تریلر سینماتیک شاهد اصابت یک نارنجک به سرباز مغول بودیم که ریشه تاریخی دارد. در جنگ مغول علیه ژاپن، مغول‌‌ها علاوه بر شمشیر، نیزه و کمان، از باروت نیز برای تهیه بمب‌ و نارنجک استفاده می‌کردند. اما این بمب‌ها حالت بمب‌ های انفجاری امروز را نداشتند، بلکه صرفاً دود و صدای مهیبی ایجاد می‌کردند و این باعث ترس سربازان ژاپنی و رم کردن اسب‌ها می‌شد. احتمالاً یکی از امکاناتی که در گیم‌ پلی برای شما وجود دارد، تهیه کردن همین بمب و نارنجک‌ها است. در هر صورت Sucker Punch برای بازی جدید خود به گذشته رفته و یکی از مقاطع مبهم و رازآلود تاریخی یعنی حمله مغول‌ها به ژاپن را انتخاب کرده است.

Sucker Punch اعلام کرده پس از اتمام بازی inFamous: Second Son کار ساخت و تولید Ghost of Tsushima را شروع کرده است. با این حساب بازی نزدیک به ۳ سال در حال ساخت بوده و کیفیت تریلر سینماتیک بازی (که بهه گفته سازنده بازی با موتور گرافیکی بازی رندر شده) نشان از یک عنوان هیجان انگیز و با گرافیک بالا را میدهد.  به هر حال؛ فعلاً اطلاعات بیشتری از Ghost of Tsushima در دست نیست و تاریخ انتشار بازی نیز مشخص نشده است. پیش بینی میشود تاریخ عرضه بازی بعد از کریمس میلادی مشخص شود.

 

منبع ign gamesradar
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در مقالات بازی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بازی Ashes of the Singularity
شاخه: AMD/ATI,Intel /Nvidia,بررسی سخت افزار,تحلیل فنی,کارت گرافیک

تحلیل | دعوای انویدیا و AMD در Ashes of the Singularity با DX12

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است