Get Even؛ مرز بین واقعیت و رویا

صورت در خاک، صدای جیغ در گوش، بلندشو زندانی؛ باید “نفس” بکشی … به یاد آر، یک دختر، یک میز، یک بمب. فقط “آرام” باش، به عقب برگرد. سیم‌ها را حس کن، در اعماق جمجمه‌ات، در اعماق حافظه‌ات و در اعماق دردهایی که می‌کشی. حالا صدا را دنبال کن، صدای سرخ عمیق … فراموش نکن که باید “آرام” باشی. در اعماق ذهنت جست و جو کن، سیاه ترین خاطراتت را. سیاه ترین حقایق را. آری تو گم شده‌ای … آیا می توانی راه رستگاری را پیدا کنی؟! زمان تنها فریبت می‌دهد تا از حقیقت دور شوی. “تمام اینها جزئی از روند درمان است”.

جایی که مرز بین واقعیت و رویا غیرقابل تشخیص می‌شود. بهتر است بپرسیم Get Even چیست؟! خب پاسخ این سوال شاید خیلی پیچیده‌تر از چیزی باشد که به نظر می‌رسد، آنقدر پیچیده که حتی خودِ سازندگان بازی یعنی استدیو «فارم ۵۱» و و ناشرش «باندای نامکو» از ارائه دادن یک تعریفِ درست و حسابی برای آن نیز عاجزند. اما «الیویر دِریویِر» آهنگساز جوان این پروژه، Get Even را اینگونه توصیف می‌کند: «نه یک شبیه‌ساز پیاده‌روی، نه یک بازی ترسناک، نه یک عنوانِ شوتر خالص و نه حتی یک بازی تماماً معمایی، Get Even چیزی است که شما هیچ‌گاه تاکنون بازی نکرده‌اید….»

این جمله خلاقانه شاید ذره‌ای بتواند ما را شگفت زده کند، اما از آن طرف در ذهن‌مان ده‌ها علامت سوال می‌سازد. حتی منابع الهامی که دو نویسنده بازی یعنی آقایان «استیون لانگ» و «آین شارکی» برایمان فهرست می‌کنند، لیستی است که با Saw شروع می‌شود و با Inseption به پایان می‌رسد، پس آنچنان دردی را دوا نمی‌کند. بنابراین فقط یک راه باقی می‌ماند و آن‌ هم این است که خودمان پرده از راز این معمای بزرگ بگشاییم. پس بهتر است دوباره بپرسیم که عنوان هیجان انگیز Get Even چه جهنم خونینی خواهد بود؟!

جایی که گذشته، آینده است و آینده، گذشته … این جمله مقدمه کوتاهی بر شرح حال پیچیدگی Get Even است! اما داستان Get Even از چه قرار است؟! میتوان تا حدی به اسن پرسش پاسخ داد. شما بازی را با قرار گرفتن در نقش یک محقق خصوصی آغاز می‌کنید که بنابه دلایلی (که خودش هم از آن بی‌اطلاع است) سر از یک بیمارستان روانی در‌آورده است. شخصیت بی‌نام و نشان ما (بعدها با نام کول بلک معرفی می‌شود) با کمی پیشروی در بازی متوجه می‌شود که منطقه اطرافش توسط نگهبانان مسلح احاطه شده است.

خوشبختانه وی نیز از قبل خود را برای همچین شرایطی آماده کرده و اسلحه‌های گوناگونی را در کوله‌پشتی‌اش به همراه دارد. علاوه بر این، یک گوشی هوشمند چندمنظوره هم در اختیار بلک است که مانند آچار فرانسه، در همه حال به عنوان عصای دستش ظاهر می‌شود. نهایتاً پس از مدت کوتاهی متوجه میشوید که علت اصلی حضور شما در این مکان، نجات جان یک دختر نوجوان (بازهم بنابه دلایلی نامعلوم) است. رسیدن به او آن‌چنان هم سخت نیست و حتی نیازی هم نیست که در این راه کسی را به قتل برسانید.

داستان Get Even درست زمانی شروع می‌‌شود که سعی در نجات دخترک می‌کنید. در یک لحظه، ناگهان بمب متصل شده به سینه وی منفجر شده و دنیا در سیاهی مطلق فرو می‌رود. خیلی زود شما در مکانی دیگر همراه با وسیله‌ای شبیه به دستگاه‌های واقعیت مجازی که به سرتان متصل شده بیدار می‌شوید. از این پس تمام فکر و ذکر شما محدود می‌شود به پاسخ دادن به سوالاتی از قیبل اینکه هویت واقعی‌تان چیست؟! چرا آن دختر دزدیده شده بود؟! و از همه مهمتر به چه دلیل در نجات دادنش ناموفق بودید.

Get Even؛ مرز بین واقعیت و رویا

شخصیت شما اعصاب ندارد، مدام از گذشته‌ای صحبت می‌کند که فاقد نقطه‌ای درخشان است. حالا همه چیز به تصمیم خودتان بستگی دارد. اینکه آینده‌ای بهتر از گذشته بسازید یا بازهم همان اشتباهات قبلی را تکرار کنید. اول از همه بگویم که Get Even حول یک معمای مرموز می‌چرخد و در نتیجه تحقیق و بررسی مو‌به‌مو، بنیادی‌ترین ماموریت شما برای رسیدن به پاسخ نهایی است. یک سری اتفاقات عجیب، دنیای تاریکِ بازی را تبدیل به آشفته بازار کرده و حالا شما باید تمام توان‌تان را برای یافتن سرمنشاء این حوادث به‌کار بگیرید.

البته عمل‌ کردن به این حرف‌ها آن‌قدرها ساده نیست، چرا که اصلاً معمایی که از آن صحبت می‌کنیم چهارچوب قابل درکی ندارد. سرنخ‌هایی که بازی در اختیارتان می‌گذارد، تکه تکه و پراکنده هستند و همین موضوع کار را حسابی دشوار کرده است. مهم‌ترین ابزاری که برای حل معمای اصلی در اختیار دارید از درون ذهن خودِ شما تراوش می‌کند، بله، کاوش در اعماق خاطراتتان با استفاده از دستگاهی به نام «The Pandora» نقطه شروع و عطف ماجرای Get Even است. همان دستگاهی که زمان به هوش آمدن به سرتان وصل شده بود.

تلاقی Splinter Cell ،Condemned و Pokemon GO در یک نقطه!

طبیعت گسسته و پراکنده حوادث در بازی که به نظر می‌رسد تقلیدی از واقعیتِ دنیای‌مان باشد، ریسک بزرگی برای تیم سازنده به حساب می‌آید، چرا که این احتمال وجود دارد تا بازی‌بازان را از نیمه داستان به بعد گیج و سردرگم کند. امیدوارم که ویژگی مذکور در محصول نهایی به درستی حساب پس بدهد. به هرحال این ایده (با وجود هیجان انگیز بودنش) در کمتر عنوان دیگری دیده شده و هنوز احتمال اینکه Get Even قربانی عدم داستان سرایی منسجم شود نیز وجود دارد. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که در Get Even فقط قرار است به جلو حرکت کنیم و شاهد روایت شدن یک داستان نسبتا هیجان‌انگیز باشیم؟!

Get Even؛ مرز بین واقعیت و رویا

خب حقیقت این است که شاید این پرسش فریب دهنده ذهنت اکثریت بازیکبازان را به سوی قلمرو بازی‌های شبیه ‌ساز پیاده‌روی منحرف کند؛ مثلاً عنوانی شبیه به کله گنده بزرگ این ژانر مانند Everybody’s Gone to the Rapture یا Gone Home. اما باید بگویم چیزی که Get Even از خودش به نمایش گذاشته بسیار بسیار فراتر از این‌ها به نظر می‌رسد. تمرکز بالای بازی بر روی حرکات بازیکن و اکتشافاتی که در طول گیم‌پلی به آن دست می‌یابند در نهایت میتواند راه را برای گرفتن چند تصمیم بزرگ باز کند. بله، مسلماً نقش شما بیشتر از حل کردن یکی دوتا معمای آبکی و برداشتن چند قدم ساده تا رسیدن به خط پایان است؛ حتی نوع استراتژی شما برای پیش‌برد مراحل، تاثیر غیرمستقیم اما مهمی بر هسته داستانی بازی دارد.

برای مثال، اینکه تصمیم بگیرید اسنیک‌گونه و با مخفی‌کاری به مقصد برسید یا اصلاً در بین راه همه دشمنان را قلع و قمع کنید، نه تنها بر روی گیم‌پلی بلکه به طرز ویژه‌ای روی روایت کلی بازی تاثیر می‌گذارد. ویژگی‌ حیرت‌آوری که تا حدود زیادی من را به یاد بازی خاطره‌انگیز Deus EX می‌اندازد. فوق‌العاده است مگه نه؟! همانطور که احتمالاً تا به حال متوجه شده‌اید، Get Even مخلوطی از همه ژانر‌های ممکن است (گرچه سخت می‌توان آن را به طور دقیق در یک شاخه به‌خصوص طبقه‌بندی کرد). بنابراین عناصری از عناوین FPS‌ را نیز می‌توان در اینجا پیدا کرد.

گاهی اوقات پیش می‌آید که توسط نگهبانان شناسایی شوید و خب اگر این اتفاق احیاناً رخ بدهد،‌ چاره‌ی دیگری غیر از سر راه برداشتن آن‌ها باقی نخواهد ماند. گرچه هنوز مشخص نیست که جدیدترین اثر باندای نامکو تا چه حد می‌خواهد اکشن باشد، اما مسلماً بهره بردن از سلاح گرم در چنین بازی‌های به ظاهر خسته‌کننده‌، برای خالی کردن انرژی جمع شده در مغزتان می‌تواند خبر خوبی باشد. و در نهایت، پس از بررسی‌های فراوان هنوز هم نمی‌توانیم بگویم عنوان Get Even دقیقاً چه جور پدیده‌ای است؟! شاید یک‌ جورایی ژانر معمایی روانشناختی مفهومی که در آن از شما خواسته می‌شود همه‌چیز را کاوش کنید تا از راز نهفته‌شده سردربیاورید.

Get Even؛ مرز بین واقعیت و رویا

جسنجو‌ی بادقت در جای‌جای نقشه بسیار حائز اهمیت است، زیرا هر سرنخی که به کمک گوشی هوشمندتان پیدا می‌کنید به درک شما از داستان رازآلودگونه بازی می افزاید. از طرفی، توجه به آوا‌های اطراف هم به همان اندازه در تجزیه و تحلیل اتفاقات رخ داده میتواند به شما کمک‌ کند. اعضای استدیو فارم ۵۱ برای آخرین ساخته خود حسابی سنگ تمام گذاشته‌اند و خطرات زیادی را هم به جان خریده‌اند، باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه اثر جدیدشان در نمایش ظرفیت‌های درونی‌اش موفق عمل می‌کند. Get Even برای پلتفرم‌های PC ،XBOX ONE و PS4 منتشر شده و میتوانید از این عنوان هیجان انگیز لذت ببرید.

راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در بازی ها,مقالات بازی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
stalker

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است