بررسی تئوری بی نظمی و توهم توطئه در Quantum Break

آثاری مانند Slaughterhouse Five با استفاده از اختلالات استرسی ضایعات روانی، در مورد سفر به زمان سخن گفتند. در کتاب The Martian Chronicles نیز سفر زمان توسط خیالات باطل و داستان‌های نوستالوژیک انجام می‌شود یا حتی ما با A Connecticut Yankee in King Artur’s Court، اثر مارک تویِن، به زمان سفر کردیم و نکته جالب در مورد این کتاب این بود که هیچ‌گاه توضیح نداد چگونه چنین اتفاقی رخ داده است. همه این‌ها داستان هستند. به نظر من، داستان‌سرایی در مورد سفر زمان، نسخه مدرن شده داستان‌های کلاسیک پیشگویی و رسالت هستند.

چنین مسائلی تا به اثبات نرسند، یک داستان بیشتر نیستند. حال ممکن است این مسائل همانند بازی Quantum Break با توجه به تحقیقات موجود حال حاضر ساخته شوند، یا داستان‌های تخیلی دیگر که از پایه هیچ اثبات علمی در آن‌ها به کار برده نشده‌ است. این شالوده حرف هایی است که قرار است در این مقاله نسبتاً مفصل گفته شود.

خدا پدرش را بیامرزد! سم لیک «Sam Lake» را میگوییم! همیشه داستان های روانشناسی شاهکاری خلق میکند که برای توضیح و تفصیلش به ساعت ها توضیح نیازی است! اصلاً نمیشود داستان های استاد سم لیک را به یکبار بازی کردن فهمید! او یک نویسنده و بازیگر «فنلاندی» است که اوج هنرش را در سه گانه مکس پین «Max Payne» و شاهکار آلن ویک «Alan Wake» دیده ایم! سم لیک نویسندهٔ فنلاندی است که بیشتر برای خلق شخصیت محبوب سری بازی‌های مکس پین محبوب است.

او داستان مکس پین ۱ و ۲ را نوشت و در مکس پین ۱ مدل چهره مکس را از روی صورت خودش برداشت تا بتوند حس همدردی بیشتری با او داشته باشد؛ همین چهره پردازی عاملی شد برای موفقیت بی نظیرش تا او رادر شاهکارهای بعدی ببینیم. اما نکته جالب توجه این بود که استدیو رمدی اینترتینمنت «Remedy Entertainment» به دلیل عدم بودجه کافی برای مکس پین مجبور شد برای رمان مصور مکسن پین از اعضا و کارمندان شرکت رمدی اینترتینمنت استفاده کند.

با این حال کارشان گرفت؛ اما استدیو رمدی در بازی مکس پین ۲: سقوط مکس پین «Max Payne 2: The Fall of Max Payne» با استدیو «راک‌استار گیمز» شریک شد تا بتواند بودجه مناسبی برای بازی فراهم کند. پس از کسب بودجه تیموتی گیبز «Timothy Gibbs» جایگزین سم لیک «Sam Lake» شد تا دامه مکس پین ساخته شود! با این حال هنوز هم داستان و فیلمنامه برای سم لیک «Sam Lake» بود. اما در مکسن پین دو سم لیک درنقش سه شخصیت «قاضی خودجوش»، «جان میرا» و «لرد ولنتاین» به ایفای نقش پرداخت تا بیش از پیش حضور پر رنگ خودش را در این سری به نمایش بگذارد.

این حضور تا جایی پیش رفت که موزیک احساسی و زیبای «خداحافظی دیرهنگام» پایان بازی Max Payne 2 هم توسط شعری از سم لیک نواخته شده بود. سم لیک استاد بازی با کلمات است و از آن نویسنده‌هایی است که خط به خطِ قصه‌های‌اش را با دلیل و منطقِ خاصی به رشته‌ی تحریر درمی‌آورد. این ماجرا حتی در انتخابِ اسمِ شخصیت‌هایی که خلق می‌کند هم کاملاً به چشم می‌خورد. مثلاً به نام خانوادگیِ «مکس پین» دقت کنید. شخصیتِ «مکس»، آن‌قدر عذاب کشیده و درد و رنج‌های مختلفی را تحمل کرده که آدم دل‌اش کباب می‌شود.

بررسی تئوری بی نظمی و توهم توطئه در Quantum Break

«سم لیک» برای این شخصیت، نام خانوادگیِ «پین» (Payne) یعنی «درد» را انتخاب کرده که در راستای ویژگی‌های شخصیتی‌اش باشد. همین اتفاق برای «آلن ویک» هم افتاده است. شخصیتِ «آلن»، مدام در خواب‌های مختلف سفر می‌‌کند و فرقِ بینِ خواب و بیداری‌اش مشخص نیست. او برای رها شدن از شرِ کابوس‌های‌ شبانه‌اش، باید از خواب بیدار شود، تا ماجرا به خوبی و خوشی به پایان برسد. به همین دلیل، نامِ خانوادگیِ او «ویک» (Wake) است؛ یعنی «بیداری»!

بر همین اساس در بازیِ Quantum Break «شکستِ کوانتومی» هم اتفاقِ مشابه‌ای رخ داده. شخصیتِ اصلیِ بازی، یعنی «جک جویس»، قرار است در طولِ بازی، انتخاب‌های بسیاری داشته باشد و بر سرِ دوراهی‌های متعددی قرار بگیرد. حتی این انتخاب‌ها پای‌شان به سریال هم باز شده و تاثیرِ قابلِ ملاحظه‌ای در روایت قصه خواهد داشت. بنابراین نقطه‌ی عطفِ شخصیتِ اصلیِ Quantum Break «شکستِ کوانتومی»، انتخاب است. نام خانوادگیِ آقای «جک جویس» هم بی‌شباهت به کلمه‌ی «Choice» به معنای «انتخاب» نیست! نکته‌ی جالب‌تر این‌که اسمِ دو شخصیتِ دیگر بازی، یعنی «بث وایلدر» و «پاول سرین» در شعری در بازیِ «آلن ویک» آمده بود! به این جمله دقت کنید.

Beyond the lake he calls home lies a deeper, darker ocean green, where the waves are both wilder and more serene

در ماورای این دریاچه، او به دنبالِ خانه‌ای مخفی، عمیق‌تر و تاریک‌تر از اقیانوسِ لاجوردی می‌گردد. جایی که امواج هم، تماماً حیرت‌زده و بی‌سروصدا باقی مانده‌اند.

در این جمله‌ی سنگین و عمیقی که در بازیِ «آلن ویک» روایت شد، دو کلمه‌ی مشخص شده، کاملاً همین دو اسمی هستند که شخصیت‌های اصلیِ بازیِ «شکستِ کوانتومی» یا Quantum Break هم از آن بهره می‌برند. به هر حال امروزه مکس پین و دنباله اش در دل بسیاری از ما جایگاهی ویژه ای دارند و حتی زمزمه حضور «مکس پین» قلب بازی دوستان را به تپش می اندازد. اما هدف از این نگاره بررسی «اثر پروانه‌ای یاتئوری بی نظمی» و «نظریه آشوب یا تئوری توهم توطئه» در اثر جدید سم لیک «Sam Lake» به نام Quantum Break است.

عنوان بسیار جذابی که گفته میشود میدان تمرینی برای ساخت وتولید Alan Wake 2 است. شاهکاری که در «بررسی تحلیلی Alan Wake Return، آیا Alan Wake 2 در راه است؟!» و «بررسی روانشناسانه Alan Wake به بهانه حضورش در Xbox One» صحبت های مفصلی درموردش کردیم که پیشنهاد میکنیم از دستش ندهید. اما بیاید ببینیم تئوری بی نظمی و توهم توطئه چه جایگاه در بازی Quantum Break دارند.

تاریخچه نظریه آشوب یا تئوری توهم توطئه

این نظریه، گسترش خود را بیشتر مدیون کارهای هانری پوانکاره «Henri Poincaré»، ادوارد لورنز «Edward Norton Lorenz»، بنوا مندلبروت «Benoît Mandelbrot» و مایکل فیگن‌باوم «Michael Feigenbaum» است. پوانکاره اولین کسی بود که اثبات کرد، مساله سه جرم (به عنوان مثال، خورشید، زمین، ماه) مساله‌ای آشوبی و غیر قابل حل است. شاخه دیگری از نظریه آشوب که در مکانیک کوانتومی به کار می‌رود، آشوب کوانتومی نام دارد. گفته می‌شود که پیر لاپلاس «Pierre-Simon Laplace» و عمر خیام «Omar Khayyam» قبل از پوانکاره، به این مساله و پدیده پی برده بودند.

بررسی تئوری بی نظمی و توهم توطئه در Quantum Break

آشوب و هرج و مرج

اولین آزمایش واقعی در زمینه آشوب توسط یک هواشناس به نام ادوارد لورنز انجام شد. در سال ۱٩۶٠، وی روی یک مسئله ی پیش بینی وضع هوا کار می کرد و بر روی کامپیوترش ۱۲ معادله برای پیش بینی وضع هوا در نظر گرفته بود. این معادلات وضع هوا را پیش بینی نمی کرد، ولی از لحاظ نظری میتوانست پیش بینی کند که هوا در روزهای بعدی میتواند چگونه باشد! او یک دنبال ۶ رقم اعشار را برای پردازش در نظر گرفت و براساس تمام ایده های آن زمان، این دنباله باید شبیه و یا خیلی نزدیک به حالت اولیه می شد.

رقم های پنجم و ششم، که برای بعضی از روش ها غیر قابل اندازه گیری هستند، نمی توانند تاثیر زیادی روی خروجی داشته باشند. این نظریه با اینکه مخالفانی داشت، اما بعدها به عنوان اثر پروانه ای شناخته شد. در واقع در این نظریه، مقدار تفاوت بین نقاط شروع دو نمودار آنقدر کم است که میتوانست به اندازه بال زدن یک پروانه باشد: مثلاً بال زدن یک پروانه تغییر بسیار اندکی در وضعیت اتمسفر ایجاد می کند و به همین دلیل در طول یک دوره، اتمسفر از حالتی که باید در آ« قرار میگرفت، عملأ دور می شود.

به همین دلیل، در طول یک دوره، گردبادی که قرار بود سواحل اندونزی را تخریب کند، هیچ وقت اتفاق نمی افتد و یا ممکن بود، گردبادی که اصلاً حتی شاید قرار  نبود که اتفاق هم بیفتد. به طور کلی؛ ایده اصلی نظریه آشوب، تعریف رفتار سیستم های مشخصی است که شدیداً به شرایط اولیه خودشان حساسند. این نظریه مبتنی بر معادلات ریاضی است و ادوارد لورنتز نیز در دهه ۶۰ میلادی اعلام کرد که معادلات دیفرانسیل می توانند تمامی خاصیت های نهفته در این نظریه را داشته باشند. مجموع این ویژگی ها در نهایت اثر پروانه ای نام گرفت که در ادامه بیشتر در موردش توضیح میدهیم.

اثر پروانه ای

اثر پروانه ای

اثر پروانه‌ای یاتئوری بی نظمی چیست؟

«اثر پروانه‌ای» اصطلاحی است در نظریه ی آشوب که توضیح می دهد چگونه دگرگونی های کوچک، می تواند بر سیستم های عظیم و پیچیده همچون الگوهای آب و هوایی، مؤثر باشد. عبارت «اثر پروانه ای» در نظریه ی آشوب به این سبب مطرح شد که نشان دهد حرکت بال های یک پروانه می تواند موجب دگرگونی های قابل توجه در قدرت باد و جریانات سیستم های آب و هوایی سراسر دنیا شده، از لحاظ نظری، در نیمی از جهان، طوفان به پا کند. این طور به نظر می رسد که طبق نظریه ی پروانه ای، پیش بینی یک سیستم بزرگ در حقیقت غیرممکن است، مگر با در نظر گرفتن تمام عوامل جزئی که ممکن است کوچکترین تأثیری بر سیستم داشته باشند.

اصطلاح «اثر پروانه ای» به ادوارد نورتون لورنز ۱ منتسب است؛ ریاضیدان، هواشناس و یکی از نخستین طرفداران نظریه آشوب.اگرچه او حدود ده سال با طرح این پرسش اساسی که آیا حرکت بال مرغان دریایی می تواند موجب ایجاد دگرگونی در هوا شود یا نه، ر روی نظریه ی خود کار می کرد، در سال ۱۹۷۳، به پروانه که شاعرانه تر بود، روی آورد. عنوان یکی از سخنرانی های لورنز این بود: «آیا بال زدن یک پروانه در برزیل می تواند طوفانی در تگزاس به پا کند؟».

در واقع یکی از همکاران دانشمند او با نام فیلیپ مریلیس این عنوان را پیشنهاد کرده بود. لورنز، خود نمی دانست چه عنوانی را برگزیند. پیش از مطرح شدن اثر پروانه ای به صورت علمی، داستان های علمی- تخیلی به این موضوع پرداخته بودند. به ویژه، نویسندگانی همچون ری بردبری، به آن دسته از مشکلات توجه داشتند که در صورت سفر به گذشته، به دلیل تسلسل وقایع ۲، برای فرد به وجود می آیند. آیا به راستی کارهای جزئی و کم اهمیتی که در گذشته انجام گرفته اند، می توانند پیامدهای شایان توجهی در آینده داشته باشند؟!

نماد آشوب «Butterfly Effect Chaos»

نماد آشوب «Butterfly Effect Chaos»

برداشت های تخیلی فراوانی از کاربرد اثر پروانه ای در سفر زمان انجام گرفته است. بسیاری بر این باورند که فیلم «اثر پروانه ای» ساخت سال ۲۰۰۵، نمونه ی خوبی است که نشان می دهد در صورت ممکن شدن سفر در زمان، دستکاری مسائل کوچک و جزئی در گذشته، می تواند آینده را به طرز ناگواری دگرگون کند. یک تفسیر بهتر و منتقد پسندانه تر از این مفهوم، در فیلم «فرکانس» محصول ۲۰۰۰ ارائه شده است.

در این فیلم، پدر و پسر در راستای زمان، از طریق امواج رادیویی با یکدیگر رابطه برقرار می کنند و سعی می کنند گذشته را برای به دست آوردن نتایج مطلوب، تغییر دهند. بدون شک، می توان در رفتار انسانی مشاهده کرد که چگونه تغییرات کوچک می توانند به طرز غیرمنتظره ای، عملکرد یک سیستم پیچیده ی دیگر را تحت تأثیر قرار دهند. کارها و تجربیات کوچکی که در ضمیر ناخودآگاه دخیره می شوند، می توانند به گونه ای باورنکردنی، بر رفتار یک فرد تأثیرگذار باشند.

به عنوان نمونه می توان به خودکشی نوجوانانی اشاره کرد که سابقه ی افسردگی ندارند. نزدیکان این نوجوانان از دست رفته، اغلب با این اندیشه برجای می مانند که چه عوامل کوچکی به خودکشی انجامیده اند و علاوه بر این، اغلب به خاطر این که عوامل جزئی احتمالی منجر به خودکشی غیرمنتظره را نادیده گرفته اند، خود را سرزنش می کنند. در هر صورت، بر اساس تئوری اثر پروانه ای، چرایی بروز چنین رفتاری، می تواند به دلایل فراوانی، بی پاسخ بماند.

 تئوری بی نظمی و توهم توطئه در Quantum Break

کارها و تجربیات جزئی و کوچک، که از زمان کودکی در ضمیر ناخودآگاه انباشته شده اند، پس از مرگ، قابل دسترسی نیستند و حتی در زمان زنده بودن فرد نیز، بدون هیپنوتیزم یا تراپی، دسترسی به آن ها بسیار دشوار است. اثر پروانه ای، در علم، آثار تخیلی و یا علوم اجتماعی، در حد نظریه باقی می ماند. با این حال، به نظر می رسد این نظریه، توجیهی منطقی برای غیرقابل پیش بینی بودن حوادث باشد. تا آنجا که به رفتار انسانی مربوط می شود، مطابق نظریه اثر پروانه ای، کوچکترین اعمال فرد، می توانند نتایجی مثبت یا منفی، به دنبال داشته باشند.

دانش سنتی بر ثبات و پایداری تأکید دارد. حال آن که بر اساس نظریه های پیشرفته ی دهه های اخیر، عدم ثبات، حساسیت و غیر قابل پیش بینی بودن، بن مایه ی بسیاری از پدیده هایی را تشکیل می دهند که در مقیاس های زمانی و مکانی قابل رؤیت اتفاق می افتند – یعنی تجربیات روزمره و معمولی ما. لازم است تصمیم گیرندگان، عموم مردم و حتی بخشی از جامعه علمی، خود را با این روال امور و منطق لازم برای آن، تطبیق دهند. بسیاری از سیستم های مورد توجه، از اتمسفر زمین گرفته از بازار بورس، باید به نحوی بازرسی، مراقبت، طرح ریزی و پیش بینی شوند که با پیچیدگی ذات شان مطابقت داشته باشد؛ در غیر این صورت، ممکن است مشخصه های اساسی آن ها از قلم بیفتد.

نماد آشوب «Butterfly Effect Chaos»

روی دیوار نمادی به شکل یک پروانه دیده می شود. این نماد در واقع به فرضیه علمی مشهوری به نام «اثر پروانه ای-تئوری آشوب» اشاره می کند. به نظر می رسد که منظور سازندگان از قرار دادن این نماد، تاکید بر وقوع آشوب و هرج و مرج در آینده ای نزدیک باشد. البته محوریت قرار دادن این تصویر و بزرگنمایی نامتعارف آن می تواند مفاهیم دیگری را نیز در بر داشته باشد. برای درک بیشتر موضوع به تعریف این تئوری علمی می پردازم:

بررسی تئوری بی نظمی و توهم توطئه در Quantum Break

آشوب و توطئه

اثر پروانه‌ای «Butterfly Effect»

اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود. این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک چون جو سیاره‌ زمین (مثلاً بال‌زدن پروانه) می‌تواند باعث تغییرات شدید (وقوع توفان در کشوری دیگر) در آینده شود. (در بازی این موضوع اشاره مستقیم به رفتار الطیر در گذشته و تاثیر فوق العاده آن در آینده دارد. به همین دلیل است که شرکت آبسترگو به دنبال ایجاد تغییرات کوچک در گذشته، به منظور دستیابی به تغییرات بزرگتر در آینده است.

البته این پیام می تواند درمورد رفتار دزموند و تمپلارهای عصر جدید هم صادق باشد. به این معنی که رفتارها و تصمیمات آن ها می تواند راهگشای رهایی مردم در آینده (پایان دنیا) باشد. ) ایده این‌که پروانه‌ای می‌تواند باعث تغییری آشوبی شود نخستین بار در ۱۹۵۲ در داستان کوتاهی به نام «آوای تندر» از «ری بردبری» مطرح شد. عبارت «اثر پروانه ای» هم در ۱۹۶۱ در پی مقاله‌ای از «ادوارد لورنتس» به وجود آمد. وی در صد سی و نهمین اجلاس «ای‌ای‌ای‌اس» در سال ۱۹۷۲ مقاله‌ای با این عنوان ارائه داد که «آیا بال‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند باعث ایجاد تندباد در تگزاس شود؟»

لورنتس در پژوهش روی مدل ریاضی بسیار ساده‌ای از آب و هوای جو زمین، به معادله‌ی دیفرانسیل غیر قابل حل رسید. وی برای حل این معادله از روش‌های عددی به کمک رایانه بهره جست. او برای این‌که بتواند این کار را در روزهای متوالی انجام دهد، نتیجه آخرین خروجی یک روز را به عنوان شرایط اولیه روز بعد وارد می‌کرد. لورنتس در نهایت مشاهده کرد که نتیجه شبیه‌سازی‌های مختلف با شرایط اولیه یکسان با هم کاملاً متفاوت است. بررسی خروجی چاپ شده رایانه نشان داده که رویال مک‌بی «Royal McBee»، رایانه‌ای که لورنتس از آن استفاده می کرد، خروجی را تا ۴ رقم اعشار گرد می‌کند.

اثر-پروانه-ای---آشوب

از آنجایی که محاسبات داخل این رایانه با ۶ رقم اعشار صورت می گرفت، از بین رفتن دو رقم آخر باعث چنین تاثیری شده بود. مقدار تغییرات در عمل گرد‌کردن نزدیک به اثر بال‌زدن یک پروانه است. این واقعیت غیرممکن بودن پیش‌بینی آب و هوا در دراز مدت را نشان می دهد. (همچنین غیرممکن بودن پیش بینی آینده در دراز مدت). مشاهدات لورنتس باعث پررنگ شدن مبحث نظریه آشوب شد. عبارت عامیانه اثر پروانه ای در زبان تخصصی نظریه آشوب، «وابستگی حساس به شرایط اولیه» ترجمه می شود.

به غیر از آب و هوا، در سیستم های پویای دیگر نیز حساسیت به شرایط اولیه به چشم می خورد. یک مثال ساده، توپی است که در قله کوهی قرار گرفته. این توپ با ضربه بسیار کمی، بسته به اینکه ضربه از چه جهتی زده شده باشد، می تواند به هرکدام از دره های اطراف سقوط کند. اغلب سیستم ها در دنیای واقعی طی تکرار یک عملیات مشخص کار می کنند. در مثال آب و هوای لورنتس فرایند گرم شدن سطح زمین از طرف خورشید و سرد شدن جو از طریق تابش به فضای بیرون، فرایندی است که مدام تکرار می شود.

می توان نشان داد که در چنین سیستمی بازه ای از مقادیر اولیه باعث ایجاد رفتار آشوبناک می شود. این دانشمند در تئوری «اثر پروانه ای» گفته است: «ضربه های بال های پروانه ای در برزیل می توانند در تکزاس توفان به پا کنند.» در این تئوری لورنز توضیح می دهد که تداوم تغییرات بی نهایت کوچکی که در اثر بال زدن پروانه ایجاد می شود نتایج ویرانگری تولید می کند. این دانشمند جوایز معتبر بین المللی به خصوص «جایزه توکیو برای علوم کاربردی» را دریافت کرد. با وجود این از آنجا که در جوایز نوبل، جایزه ای با عنوان «جایزه نوبل هواشناسی» وجود ندارد، لورنز هرگز نتوانست نام خود را در بین دارندگان این جایزه به ثبت برساند.

اثر پروانه‌ای «Butterfly Effect»

اثر پروانه‌ای «Butterfly Effect»

لورنز در سال ۱۹۷۹ در کنفرانس سالانه «انجمن آمریکایی پیشرفت علم» حاضر شد و به تشریح تئوری «اثر پروانه ای» (butterfly effect) پرداخت و به این ترتیب تئوری «بی نظمی» رسمیت گرفت. این دانشمند نخستین بار تئوری بی نظمی را در سال ۱۹۶۱ در موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) مطرح کرد. سپس در سال ۱۹۶۳ این تئوری را کاربردی و در سال ۱۹۷۹ فرمول آن را ارائه کرد. این تئوری در خصوص پدیده هایی چون تغییرات آب و هوایی غیرمنتظره و حوادث و فرایندهایی که نمی توانند با استفاده از برهان ها و قوانین ریاضی رایج، مثل تئوری احتمالات مدل سازی و پیش بینی شوند، توضیح می دهد. مهمترین آثار ساخته شده در این مورد را میتوانید در زیر ببینید:

تئوری توطئه «Conspiracy Theory»

محصول: سال ۱۹۹۷ میلادی | کارگردان: ریچارد دانر | بودجه: ۸۰ میلیون دلار | فروش: ۱۳۷ میلیون دلار | مدت زمان: ۱۳۵ دقیقه | ستاره: مل گیبسون

تئوری توطئه محصول ۱۹۹۷ آمریکا است. در این فیلم مل گیبسون در نقش راننده تاکسی ظاهر شده و مدام در این فکر است که یک دولت در سایه مشغول سازماندهی و خط دهی روند کنترل کشور ایالات متحده آمریکا است. جولیا رابرتز نیز به عنوان یکی دیگر از کاراکترهای فیلم در نقش کارمند وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا به ایفای نقش پرداخته و سعی می‌کند به وی کمک کند. مکان‌های فیلمبرداری فیلم تماماً در شهر نیویورک بوده است. فیلم در اولین هفته اکرانش، فروش ۱۹ میلیون دلاری را تجربه کرد و در نهایت در آمریکا توانست به فروش ۷۵ میلیون دلاری برسد.

اثر پروانه ای «Butterfly effect»

محصول: سال ۲۰۰۴ میلادی | کارگردان: اریک برس جی مکی گروبر | بودجه: ۱۳٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار فروش: ۹۶٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار | مدت زمان: ۱۱۳ دقیقه | ستاره: اشتون کاچر

اثر پروانه‌ای فیلمی به کارگردانی اریک برس جی مکی گروبر و با بازی اشتون کوچر و امی اسمارت، محصول سال ۲۰۰۴ آمریکا است. داستان فیلم از اثر پروانه‌ای مطرح شده در نظریه آشوب استفاده می‌کند. نسخه دوم این فیلم هم با نام اثر پروانه‌ای ۲ در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است. در این فیلم، شخصیتی به نام ایوان، از دوران کودکی خاطره‌هایش را کم کم فراموش میکند. به همین دلیل خاطرات روزانه خودش را در جایی یادداشت میکند. اما اتفاقات بسیار عجیبی می‌افتد که زندگی آنها را زیر و رو می‌کند و موجب میشود کاراکتر ایوان تمام آنها را از یاد ببرد.

«اثر پروانه‌ای» اصطلاحی در نظریه آشوب است که توضیح می دهد چگونه دگرگونی های کوچک، می تواند بر سیستم های عظیم و پیچیده ای همچون الگوهای آب و هوایی مؤثر باشد. عبارت «اثر پروانه ای» در نظریه ی آشوب به این سبب مطرح شد که نشان میدهد حرکت بال های یک پروانه می تواند موجب دگرگونی هایی قابل توجه در قدرت باد و جریانات سیستم های آب و هوایی سراسر دنیا شود و از لحاظ نظری، در نیمی از جهان طوفان به پا کند.

ایوان زمانی که بزرگ می‌شود، روشی پیدا می‌کند که با استفاده از همان خاطراتی که یادداشت کرده، به خاطره‌های فراموش شده برسد و این توانایی را پیدا می‌کند تا گذشته را عوض کند. اما با عوض کردن گذشته، آینده زیر و رو می‌شود و هر بار زندگی یکی از این دوستانش خراب می‌شود. ایوان نمی‌دانست عوض کردن یک چیز کوچک در گذشته هزاران برابر آینده پیرامونش را تغییر می‌دهد. فروش گیشه این فیلم معادل ۹۶.۰۰۰.۰۰۰ میلیون دلار است.

اره ماهی «Swordfish»

محصول: سال ۲۰۰۱ میلادی | کارگردان: دومینیک سنا | بودجه: ۸۰ میلیون | فروش: ۱۴۷٬۰۸۰٬۴۱۳ | مدت زمان: ۹۹ دقیقه | ستاره: جان تراولتا

یک فیلم اکشن جنایی مهیج آمریکایی محصول سال ۲۰۰۱ به کارگردانی دامینیک سینا و نویسندگی اسکیپ وودز و با بازی جان تراولتا، هیو جکمن، هلی بری، دان چیدل و وینی جونز است. داستان فیلم دربارهٔ استنلی جابسون، یک هکر است که به دلیل مهارت فوق‌العاده‌اش در هک کردن، برای استخدام در یک عملیات سرقت از بانک در نظر گرفته می‌شود. در این فیلم به نظریه بی نظیمی و آشوب و هرج و مرج برای فریب نیروهای پلیس پرداخته شده است.

راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در مقالات بازی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
پردازنده های سری Core
شاخه: بررسی سخت افزار,پردازنده,راهنمای خرید

راهنمای خرید | تشخیص تعداد هسته های پردازنده

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است