بررسی معماری Kaby Lake-S اینتل

لیتوگرافی ساخت +۱۴NM

+۱۴NM یا لیتوگرافی ۱۴ نانومتری پلاس گونه جدید و بهبود یافته همان لیتوگرافی ۱۴ نانومتری پردازنده های نسل قبل است که حالا به اندکی تغییرات وارد نسل جدید شده است. همانطور که گفتیم؛ در فاکتور عملکرد به ازای هر سیکل «Performance Per MHz» پردازنده های سری کبی لیک «Kaby Lake» تغییر مهمی ندارند. +۱۴NM به عنوان هفتمین نسل از پردازنده های موسوم به Core اینتل از پتانسیل اورکلاک بهتری به نسبت نسل پیشین برخوردار است و این مورد را ما در افزایش اورکلاک این نسل در مقایسه با نسل قبل دیده ایم.

این در حالی است که در طراحی این معماری خبری از کاهش مصرف انرژی یا بهبود بهره وری پردازنده و معماری مشاهده نمیشود. طراحی بهتر این سری این امکان را ایجاد کرده تا حرارت تولید شده توسط هر ترانزیستور به سرعت دفع شود تا امکان دست یابی به فرکانس های بالاتر فراهم شود. این مهم به واسطه افزایش ارتفاع Fin ها و کاهش پهنای کانال ترانزیستور ممکن شده که نتیجه آن جلوگیری از نشت جریان است.

مجموع تغییراتی که در لیتوگرافی +۱۴NM فراهم شده موجب شده تا بتوانیم ولتاژ بیشتر به پردازنده اعمال کنیم که نتیجه آن دست یابی به فرکانس های بالاتر است. اما این به معنای افزایش بهره وری معماری کبی لیک «Kaby Lakee» نیست.

لیتوگرافی ساخت +14NM

لیتوگرافی ساخت +۱۴NM

فناوری Speed Shift

اگر به خاطر داشته باشید، در زمان معرفی پردازنده های اسکای لیک «Skylake» قابلیت جدیدی به نام Speed Shift هم معرفی شد. قابلیتی که به واسطه یک درایور مناسب میتواند کنترل پردازنده را از سیستم عامل سلب کند تا تغییر فرکانس با توجه به مقدار نیاز پردازشی مورد نیاز بار پردازشی با انعطاف پذیری و سرعت بیشتری انجام شود. از این قابلیت برای تغییر سرعت فرکانس پردازنده استفاده میشود و میتواند به طور موثری موجب کاهش سرعت پاسخ دهی پردازنده به تغییرات فرکانسی شود.

حالا معماری کبی لیک «Kaby Lakee» نسل دوم فناوری Speed Shift را معرفی کرده که به ادعای اینتل حدود ۱۹ درصد سریعتر از پردازنده های اسکای لیک «Skylake» است. این فناوری همچنین موجب شده تا مصرف برق Kaby Lakee حدود ۱۲ درصد بهینه تر از Skylake باشد.

تصویر شماتیک از تفاوت نسل اول و دوم فناوری اسپید شیفت اینتل

تصویر شماتیک از تفاوت نسل اول و دوم فناوری اسپید شیفت اینتل

 کنترلر حافظه مجتمع «IMC»

پردازنده های مبتنی بر معماری کبی لیک «Kaby Lakee» حالا میتوانند به واسطه کنترلر حافظه جدید از حافظه های DDR3L و DDR4 تا حداکثر دو کانال با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتزی پشتیبانی کنند. البته فراموش نکنید برای استفاده از حافظه های DDR4 باید سراغ مادربردهای مبتنی بر چیپست Z270 بروید تا به مشکل خاصی برخورد نکنید. لازم به ذکر است استاندارد فرکانس حافظه پردازنده های اسکای لیک «Skylake» حدود ۲۱۳۳ مگاهرتز بود که حالا به ۲۴۰۰ مگاهرتز افزایش پیدا کرده است.

این بدین معناست که در مادربردهای مبتنی بر چیپست های سری «B» و «H» که از افزایش فرکانس به واسطه پیکربندی پروفایل XMP پشتیابنی نمیکنند، میتوانید با ارزان ترین مادربردهای بازار هم از حافظه های DDR4 استفاده کنید. یعنی با تغییری سودمند طرفیم که امکان استفاده از بهترین حافظه های موجود با ارزان ترین مادربردها مهیا شده است. اما در مادربردهایی که از چیست سری «Z» استفاده میکنند، این تغییرات اهمیت چندانی ندارد و برای استفاده و نصب حافظه DDR4 باید سراغ مادربردهایی بروید که چیپست Z270 استفاده میکنند.

تراشه گرافیکی مجتمع HD Graphics 630

معماری کبی لیک «Kaby Lakee» از تراشه های گرافیکی جدیدی با مشخصه HD Graphics 6X0 استفاده میکند که در بهترین مدلش با اسم HD Graphics 630 روی پردازنده های جدید نصب شده است. HD Graphics 630 در مقایسه با بردارش کوچکترش یعنی HD Graphics 530 تغییر محسوسی نداشته و تنها اندکی بهبود جزئی برای پردازش بهتر تصاویر ۴K به آن افزوده شده تا در زمینه رمزگشایی و رمزنگاری این محتوا دچار مشکل نشود. این تراشه مجتمع گرافیکی از ۲۴ واحد CU و ۹۶ واحد EU استفاده میکند که عملاً تفاوتی با مدل HD Graphics 530 ندارد.

تراشه گرافیکی مجتمع HD Graphics 630

اضافه شدن کدک های تصویری همچون VP9 ،HEVC و H.265/H.264 و حتی HDCP 2.2 را میتوانیم از جمله تغییرات جزئی موجود در این تراشه بدانیم. تغییرات فوق تنها اندکی بار مصرفی این تراشه را کاهش داده اند و تغییری در بهره وری آن ایجاد نشده است. تراشه گرافیک مجتمع HD Graphics 630 از موتور چند رسانه ای قدرتمندی استفاده میکند که برای پردازش ویدئوهای ۴K و بالاتر مناسب است. بنابراین اگر از کارت گرافیک مجزا استفاده نمیکنید، HD Graphics 630 میتوانید به عنوان یک شتاب دهنده سخت افزاری تجربه مناسبی برای شما فراهم کند.

صفحه بندی 1 2 3 4
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. احمد حسینی says:

    سلام
    اگه مقدور است در مورد فرکانس موثر توضیح بیشتر بفرمایید چه فرقی با فرکانس واقعی داره خیلی ممنون

    • حسین
      حسین says:

      فرکانس موثر حدود دو و چهار برابر فرکانس کاری عادی هست. مثلا روی بسته بندی انواع حافظه‌ی DDR تو جدول مشخصات مقدار فرکانس موثر درج شده و نه فرکانس واقعی. یعنی در انواع حافظه‌ی DDR فرکانس موثر دو برابر فرکانس عادی و و در GDDR5 فرکانس موثر ۴ برابر فرکانس کاری لحاظ میشه.

      مثلا؛ کارت گرافیک GTX 780 Ti حافظه‌ای با باس ۳۸۴ بیت (تقسیم بر ۸ کنید، معادل ۴۸ بایت) و فرکانس ۱۷۵۰ مگاهرتز داره که فرکانس موثرش میشه ۴ برابر این مقدار. به عبارتی پهنای باندش برابره با ۴۸ در ۴ در ۱۷۵۰ مگابایت بر ثانیه که میشه ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه‌ با فرکانس موثر حافظه ۷۰۰۰ مگاهرتزی که احتمالا دیدین.

  2. احمد حسینی says:

    سلام ببخشید سوال قبل تصحیح می کنم اینکه ۳۶۰۰ مگاهرتز نسبت ۳۲۰۰ تفاوتی در فریم ریت ایجاد میکند یا اینکه فقط افزایش پهنای باند رو رقم می زنه

    • حسین
      حسین says:

      اجازه بدین یه توضیحی بدمتا به جواب برسیم:

      کلا کلاک در حافظه کارش مثل دور موتور اتومبیله! هر چه قدر بیشتر باشه، پیستول ها با سرعت بیشتر احتراق میکنند و در نتیجه سرعت ماشین بیشتر میشه! وقتی میگیم کلاک ۳۶۰۰ با باس ۱۲۸ بیت، یعنی فرض کنید در هر ثانیه ۳۶۰۰ تا اتوموبیل میتونن از یه اوتوبانی که ۱۲۸ تا لاین داره عبور کنن! پس کلاک فقط به سرعت در هر ثانیه اشاره داره.

      این توضیح و دادم که بگم پردازنده و مخصوصا حافظه هیچ دخل و ربطی به فریم ریت ندارند. البته پردازنده داره، اما خیلی خیلی کم و نامحسوس! در بازی ها و هر چیزی که به صورت داینامیک اجرا و پردازش میشه، تنها تراشه گرافیکی تو افزایش یا کاهش فریم ریت موثره و پردازنده هم موارد جانبی مثل هوش مصنوعی، کنترلرهای مختلف موجو ددر پس زمینه بازی، سیستم صوتی بازی و … رو مدیریت میکنه و در پس زمینه هم وظایف دیگه ای مثل اجرا ویندوز و هماهنگی بین حافظه رم و …. با کارت گرافیک و به عهده میگیره.

      پس جواب کلی اینه: فقط پهنای باند و زیاد میکنه

  3. احمد حسینی says:

    سلام
    خیلی ممنون از جوابتون
    گفتید که اگه حافظه کارت گرافیک کم باشه از پهنای باند رم استفاده می کنه در این صورت آیا اگه کلاک رم بیشتر باشه مثلا ۳۶۰۰ مگاهرتز باشه نسبت به کلاک ۲۱۳۳ بهتره یا تفاوتی نمی کنه؟
    سوال دوم اینکه با توجه به cpu amd ryzen که گفته می شه دارای ۱۶ رشته پردازشی و ۸ هسته می باشد. خرید این cpu بصرفه تر است یا ۷۷۰۰k از اینتل ؟

    • حسین
      حسین says:

      سلام؛ خواهش میکنم؛ یقیناً کلاک حافظه بیشتر به معنای سریعتر بودنه، یعنی حافظه رم شما اگر به صورت دو کاناله نصب و استفاده بشه؛ در صورتی میتونه سرعت بیشتر ارائه بده که کلاک موثر بالاتری داشته باشه. هر چی کلاک بیشتر باشه، دیتاهای بیشتری در یک ثانیه از پهنای باند (همون باس یا گذرگاه حافظه) عبور میکنند و پردازش میشن. بنابراین سرعت بیشتر (مخصوصا در حالت دو کاناله) بهتره.

      در مورد پردازنده های ای ام دی رایزن بند ه هنوز اطلاعات دقیق و درستی ندارم، اگر به مرحله مناسبی برسیم، سعی میکنم مقاله درستی از این سری پردازنده ها منتشر کنیم.

  4. احمد حسینی says:

    با سلام
    تو سایت اینتل حداکثر پهنای باندی که یک سی پی یو مثل ۶۷۰۰k می تونه ساپورت کنه ۳۴.۱GB/s بیان شده که اگر دو تا رم دو کاناله ۲۱۳۳ روی مادربرد باشد پهنای باند مذکور تامین میشود.
    سوال این است که اگر رم های با سرعت بیشتر از ۲۱۳۳ روی ماردبرد z170 سوار بشه پهنای باندش بیشتر از حداکثر پهنای باند سی پی یو ۶۷۰۰k میشود ؟ چه فایده ای داره ؟

    • حسین
      حسین says:

      سلام؛ مقدار پهنای باند ذکر شده به صورت تئوری هست و اگر فرض و به این بگیریم که شما از دو حافظه رم DDR3 یا DDR4 به صورت دو کاناله استفاده میکنید، سرعت اصلی حافظه سیستم شما مرتبط با فرکانس موثر هست و نه فرکانس واقعی. یعنی اگر رم DDR3 یا DDR4 معمولی سیستم شما با سرعت ۲۱۳۳ مگاهرتز، پهنای باند ۱۷٫۶۴ گیگابایت بر ثانیه تولید کنه، فقط در صورتی که از حافظه دو کاناله استفاده بشه، پهنای باندش دو برابر میشه! یعنی بیشتر از مقدار پردازنده.

      در واقع؛ با دو یا چند برابر شدن پهنای باند، اگر مقدار حافظه کافی باشد و در واقع حافظه پر نشده باشد و همین‌طور تأخیر در دسترسی به داده افزایش پیدا نکرده باشد، سرعت پردازش داده ها به دلیلی افزایش پهنای باند سیستم بیشتر میشه، اما نه در حد دو برابر! بنابراین؛ اگر اصطلاحاً گلوگاه سیستم شما یا هر سیستم دیگه ای روی حافظه رم باشه، اثر سرعت و مقدار حجم حافظه رم روی عملکرد کلی سیستم، زیاد است.

      نهایت فایده اش اینه که با گلوگاه پردازنده مواجه نمیشید و اگر از کارت گرافیک قویتری استفاده کنید که به پهنای باند زیادی نیاز داشته باشه، از اون مقدار پهنای باند باقی مونده استفاده میشه. نکته بعدی اینه که اگر حافظه ویدئویی کارت گرافیک شما کم باشه و یا توی بازی کم بیاره، از مقدار مازاد حافظه رم سیستم برای تامین پهنای باند مورد نیازش استفاده میکنه! این مورد و میتونید از بخش بنچمارک بازی، توی بنچمارک بازی های مختلف ببینید.

      فرمول پهنای باند حافظه هم اینه: (باس/۸)*(کلاک حافظه*۲)

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در Intel /Nvidia,بررسی سخت افزار,پردازنده

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

تاريخ بررسي: ۲۷ اسفند, ۹۵
بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

۱۲ بهمن, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

۱۴ دی, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

۹ دی, ۹۵

9.4

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۶ آذر, ۹۵

9.0

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
کارت-گرافیک-Nvidia-GeForce-GTX-760-Ti
شاخه: Intel /Nvidia,اخبار,اخبار سخت افزار

Nvidia GeForce GTX 760 Ti با عنوان تجاری GTX 670

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است