AMD-Mantle

در هفته های اخیر خبرهای جالب و عجیبی به گوش میرسید که بررسی آن ها خالی از لطف نیست.

پس از معرفی فناوری Mantle بود که کمپانی انویدیا به جای تمرکز بر روی این API تصمیم گرفت به سمت توسعه هر چه بیشتر OpenGL برود. ایده اصلی این کار هم کاهش ۱۰ برابری بار سربار ( driver overhead ) اعلام شده است. تنها سوال اصلی این است که چرا انویدیا زودتر از این درباره توسعه این API فکر نکرده بود؟! در مقابل برای نزدیک به ۲۰ سال ، DirectX به عنوان بهترین و سریعترین ابزار ایجاد و ساخت تکنیک های پیشرفته و جلوه های بصری بازی ها به شمار میرفت.

اما حالا مایکروسافت هم مثل انویدیا قرار است به تکامل این API بپردازد و میزان سطح دسترسی به ابزارهای سطح پایین را به توسعه دهندگان بدهد. این اتفاق تنها به واسطه حرکت قدرتمندانه AMD به واسطه فناوری جدیدش شکل گرفته و تنها پیروز این میدان بازیبازان و مصرف کنندگان نهایی خواهند بود. در همین زمینه چندی پیش سایت آناندتچ بررسی فنی سنگینی روی دو پفلترم منتل (Mantle) و DirectX 12 انجام داده که نتیجه آن برتری محسوس DirectX 12 بود. این وضعیت به همراه توسعه روز افزونه OpenGL با کمک انویدیا موجب تغییر وضعیت و تغییر رویه کمپانی AMD در ادامه راه منتل (Mantle) شده است.

تست و بررسی فناوری Mantle | نوعی API سطح پایین برای معماری GCN

این کمپانی در بخش اخبار وب سایتش اعلام کرده که به با توجه به پیشرفت روز افزون DirectX و glNext که دومی همان OpenGL جدید است، قصد دارد مسیر منتل (Mantle) را تغییر دهد. منتل (Mantle) از حالت آزمایشی درآمده به و به حالت نیمه نهایی تغییر کرده است. با این برخلاف گذشته دیگر قرار نیست به صورت متن باز در اختیار توسعه دهندگان قرار بگیرد و قرار است به صورت انحصاری تحت نظر AMD به کارش ادامه دهد. هر سه پلتفرم یا (API) جدید DirectX 12، منتل (Mantle) و glNext به خوبی میتوانند به سازنده امکان رسیدن به پایین ترن سطح پردازنده را بدهند.

با این حال و با توجه به جدیدترین تست های انجام شده، منتل (Mantle) به جایگاه سوم سقوط میکند. مایکروسافت Khronos (مخترع OpenGL و نسخه‌ی حدید آن glNext) را مجبور به ارتقا API اش کرده و به این ترتیب همکاری انویدیا و مایکروسافت موجب عقب کشیدن AMD از خواسته های قبل اش شده است.

71450

71450

البته منتل هنوز قدرت بالای خودش را حفظ کرده و این مورد در نمودار دوم هم مشخص است. تست بالا با تعداد کمی از کارت های انویدیا و AMD گرفته شده است. کات های نسل های مختلف انویدیا شامل GTX 980 با معماری (Maxwell 2)، کارت گرافیک GTX 750 Ti با معماری (Maxwell 1)، کارت گرافیک GTX 680 با معماری قدیمی (Kepler) است و کارت های AMD هم شامل کارت R9 290X با معماری (GCN 1.1)، کارت گرافیک R9 285 با معماری (GCN 1.2) و در نهایت کارت گرافیک R9 260X با معماری (GCN 1.1) است. همچنین درایورهای آینده انویدیا و AMD از معماری های قدیمی همچون Fermi و GCN 1.0 نیز پشتیبانی خواهند کرد.

با منتل (Mantle) پردازش بهتری را تجربه کنید

منتل ۱.۰ واسط برنامه‌نویسی خوبی است و از مزایای اصلی آن کاهش استفاده از پردازنده به علت ثبت دستورات سطح پایین در بافر است. این کار را دایرکت ایکس ۱۲ و glNext هم می‌توانند به شکلی کاملاً رقابتی انجام دهند. لذا منتل به جایگاه سوم سقوط می‌کند! اما به هر حال AMD موفق شده چرا که مایکروسافت و Khronos را مجبور کرده که ایده‌ی خوبش را عملیاتی کنند. به صورت خلاصه باید بگوییم منتل از این به بعد به شکل و شمایل اولیه خودش برمیگردد.

بررسی فنی پلتفرم DirectX 12

یعنی محیطی پلتفرمی برای آزمایش فناوری های نوین گرافیکی که تمرکز اصلی آن روی ترسیمات بیشتر است. خبر خوش برای سازندگان بازی و گیمرها این است که نسخه‌ی بعدی OpenGL که نامش glNext یا Vulkan است، بر اساس منتل ۱.۰ شکل گرفته است. بنابراین از این پس می‌توان منتل تکامل یافته را در کالبدی به نام Vulkan دید.

منبع Guard3d
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

حسین

زندگی نامه

برچسب ها

نوشته شده در اخبار نرم افزار

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
DirectX-12
شاخه: اخبار نرم افزار

معرفی رسمی DirectX 12 در مراسم GDC امسال

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است