بررسی عملکرد AMD Ryzen در Ashes Of The Singularity Escalation

پیکربندی multi-GPU (استفاده از چند کارت گرافیک در کنار هم) میتواند مدنیه فاضله ای برای هر کسی باشد. یک شرکت راه آهن میتواند لوکوموتیوهای متفاوتی تولید کند که تمام اجزا و واگن هایش به طور هماهنگ با یکدیگر کار میکنند. ایده ترکیب دو یا چند کارت گرافیک از هر برند، مدل یا معماری (تا زمانی که آنها از API  یا همان سطح از ویژگی های یک برنامه را همراه خود داشتند) تا همین چند سال پیش غیر ممکن به نظر میرسید. البته در گذشته تلاش هایی وجود داشته تا آنها را از طریق مجازی سازی تراشه های گرافیکی (GPU virtualization) به هم متصل کنند که موفقیت آمیز نبوده است.

برای این مورد میتوانیم از پروژه «Lucid Hydra» مایکروسافت یاد کنیم که همچون فناوری SLI اینتل و Crossfire کمپانی AMD عمل میکرد و هدفش ترکیب دو کارت گرافیک با چیپ هایی متفاوت از برندهای مختلف بود که البته به موفقیت نرسید. ایده استفاده از فناوری Lucid Hydra را میتوان ایده ای ناب دانست که به دلایل مختلفی مرحله نهایی نرسید. پس از عدم موفقیت Lucid Hydra، مایکروسافت در طی سال های اخیر قدم های محکمی را برای استفاده موفق از یک API در حالت multi-GPU برداشت که این مورد با انتشار DirectX 12 همراه با ویندوز ۱۰ به تحقق پیوست.

این ایده نمونه کار اوله اش شده عنوان استراتژیک Ashes Of The Singularity که در مقالات متعددی همچون «بنچمارک بازی Ashes of the Singularity در DirectX 11 و DirectX 12»؛ «تحلیل | دعوای انویدیا و AMD در Ashes of the Singularity با DX12» و «بررسی Ashes of the Singularity و ماجرای DX12» در موردش مفصل نوشتیم. Ashes Of The Singularity از آن دست عناوینی است که پتانسیل واقعی آن در زمان استفاده از multi-GPU آشکار میشود و عمده عملکرد جذاب این بازی را باید در زمان اجرا روی DirectX 12 مشاهده کرد.

پردادزنده AMD Ryzen

مایکروسافت نیز به واسطه پلتفرم DirectX 12 خودش برای این دست عناوین از تکنیک رندرینگ جدیدی به نام SFR یا «Split Frame Rendering» استفاده کرده تا بهترین خروجی ممکن بر روی پردازنده های مجتمع و کارت های گرافیک جدید حاصل شود. در این روش صحنه های سه بعدی «۳D scene» به کاشی های کوچک تری تبدیل میشوند که هر هسته توانایی پردازش آنها را داشته باشد. در این حالت نیازی به تقسیم کاملاً مساوی منابع بین هسته های مختلف نخواهد بود و هر هسته میتواند از استخر حافظه مستقلی استفاده کند که برای کل حافظه ویدئویی سیستم قبل استفاده است.

این مقدار حافظه کلی میتواند همان ۸ گیگ از مجموع ترکیب چند کارت گرافیک و یا مقداری بیشتر از آن باشد و این روش رندرینگ دقیقاً همان چیزی است که در پلتفرم DirectX 12 مورد استفاده قرار گرفته است. اما یکی دیگر از ویژگی هایی که با DirectX 12 عرضه شده و در عنوان Ashes Of The Singularity مورد استفاده قرار گرفته، Asynchronous Shaders یا (محاسبات ناهمزمان) است که Sync Shaders هم خوانده میشود. این ویژگی کلیدی اجازه میدهد هسته های SIMD از منابع موجود به بهینه ترین حالت ممکن استفاده کنند و این مورد دقیقاً همان چیزی است که در کنسول PS4 مورد استفاده قرار گرفته است.

شاید بی جهت نباشد که مارک سرنی در مورد محاسبات ناهمزان «Asynchronous Compute» گفته بود که باور ما این است که در اواسط عمر کنسول PlayStation 4 محاسبات ناهمزمان بخش بسیار بزرگ و مهمی از بازی ها میشود. در پردازنده های گرافیکی مبتنی بر میکرو معماری GCN از این موتور محاسباتی بسیار قدرتمند برای افزایش توانایی قابلیت سایه زنی غیر همزمان برو روی DirectX 12 استفاده میشود که عمده توانایی های آن را در زمان بررسی Ashes Of The Singularity مشاهده کردیم. هدف اصلی Asynchronous Compute ها قبول کارها برای ارسال به CU برای پردازش است.

بررسی-و-معرفی-پردازنده-های-AMD-Ryzen

یعنی نقشی شبیه GTE یا Giga Thread Engine های انویدیا که شاید عملکرد صحیح و برنامه ریزی صحیح این واحد میتوانست کارایی نهایی و قدرت معماری بازنشته و قدیمی فرمی را در محاسبات GPGPU افزایش میداد که اینگونه نشد. اما از آنجایی که هدف اصلی میکرو معماری GCN همان محاسبات (Compute) است، محاسبات ناهمزان «Asynchronous Compute» باید بتوانند با وظایف مختلف به خوبی کار کنند. این مورد دقیقاً همان چیزی است که در پردازنده های AMD Ryzen تکامل یافته و با مدل بسیار بهینه شده ای از محاسبات ناهمزان «Asynchronous Compute» در معماری این پردازنده ها مواجه ایم.

از ابتدای سال ۲۰۱۷ که پردازنده های AMD Ryzen رونمایی شدند، طوفانی شروع شده که منجر به افزایش سهم AMD در بازار پردازنده های دسکتاپ شده است. اما طبق روال معمول AMD، پردازنده های AMD AM4 با قیمت کمتر و بهره وری بیشتر (حداقل در پردازش های چند رشته ای) به بازار عرضه شدند و قطعاً خرید مدل های بیشتر از ۴ هسته ای AMD Ryzen به کاربران توصیه میشود. AMD پردازنده های رده بالای خودش را به طور مستقیم برای رقابت با Core i5-7640K و Core i7-7740K عرضه کرده و هدفش کسب سهم بیشتر از اینتل در بازار پردازنده های رده بالاست.

در حال حاضر Core i7-7700K قویترین پردازنده کلاس دسکتاپ خانواده کبی لیک «Kaby Lake-S» محسوب میشود که با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید شده و در کنار Intel Core i5-7640K قدرتمندترین پردازنده هیا نسل هفتمی اینتل را تشکیل میدهند. جالب اینجاست که پردازنده Intel Core i5-7640K عملاً مشابه Intel Core i5-7600K است و تنها تفاوتش پشتیبانی از فناوری Hyper-Threading است! در مقابل این مدل ها به AMD Ryzen هایی میرسیم که میتوانیم آنها را نخستین پردازنده های چند رشته ای «Multithreading» بسیار قدرتمند و رده بالای AMD بدانیم که در کلاس سرور با Naples و در کلاس دسکتاپ با Ryzen راهی بازار شدند.

بررسی معماری Kaby Lake-S اینتل

این پردازنده ها را میتوانیم اولین پردازنده های قدرتمند AMD در زمینه پردازش چند رشته ای/نخی «Multithreading» بدانیم که در بنچمارک های منتشر شده موفق به گذر از سد حریف سنتی اینتل شده اند. در واقع میتوانیم به حرات بگوییم که  افزایش بهره وری پردازنده های AMD Ryzen هنوز هم عقب تر از پردازنده سری کبی لیک «Kaby Lake» اینتل است، اما در حالت چند رشته ای این پردازنده ها را با خاک یکسان میکند! استفاده از ظرفیت بالای کَش موجب شده افزایش سرعت دسترسی به هسته های پردازشی (خوشه ها) شده و با دقت در معماری ZEN میتوانیم انبارهای کَش بزرگی را ببینیم که برای حافظه های کَش سطح دو و سه در نظر گرفته شده تا علاوه بر افزایش سرعت دسترسی، موجب کاهش توان حرارتی پردازنده شوند.

این همان چیزی است که معماری بولدوزر «Bulldozer» فاقد آن بود و علاوه بر نشت یا سر ریز شدن توان پردازنده، با بهره وری بسیار پایین و اتلاف توان حرارتی بسیار بالایی مواجه بودند که تمامی این موارد در پردازنده های AMD Ryzen برطرف شده است. AMD Zen  اولین معماری AMD است که از ویژگی Simulataneous Multithreading بهره میبرد. معماری بولدوزر «Bulldozer» فاقد این ویژگی بود و تنها می توانست در هر ماژول خود دو دستور را به صورت همزمان اجرا کند.

در صورتی که AMD Zen از دو رشته «Thread» همزمان پشتیبانی میکند و میتواند به واسطه دو هسته عدد صحیح «Integer» در حالت چند رشته ای بهره وری بسیار بالایی به نسبت نسل پیشین و پردازنده های رقیب سنتی اینتل را به همراه داشته باشد. از AMD Ryzen ها بنچمارک های متعددی منتشر شده که میتوانید آنها را در بررسی مفصل «طوفان AMD؛ بررسی و معرفی پردازنده های AMD Ryzen» را ببینید. با حال؛ همانطور که از نام این بررسی مشخص است، قصد داریم به صورت اجمالی نتایج حاصل از عملکرد AMD Ryzen در Ashes Of The Singularity: Escalation بررسی کنیم.

با وجود توضیحاتی که دادیم، نکته قابل توجه اینجاست که بر خلاف اکثر عناوینی که AMD Ryzen در آنها نتایج مناسبی ارائه کرده، در دو بازی Ashes Of The Singularity: Escalation و Rise of the Tomb نتیجه چشمگیری نداشته است. به خصوص در عنوان دوم که عملاً یک عنوان اکشن محور و مبتنی بر گرافیک است و نیاز چندانی به پردازش های مربوط به پردازنده در آن وجود ندارد.  برای بنچمارک بازی Ashes Of The Singularity: Escalation از پردازنده ۸ هسته ای AMD Ryzen 7 1700X استفاده شده که برای رقابت با Core i7 7700K اینتل وارد بازار شده و AMD معتقد است که پردازنده AMD Ryzen 7 1700 (مدل غیر ایکس که تنها تفاوتش در فرکانس پایه است) این خانواده حدود ۴۶ درصد قویتر از پردازنده ضریب باز Core i7-7700K است.

AMD Ryzen 7 1700 به طور ویژه ای برای رقابت با Core i7 7700K (مدل غیر ایکس)  اینتل عرضه شده که قویترین پردازنده کلاس دسکتاپ کبی لیک «KabyLake» محسوب میشود. در این تست که نتایجش را در ادامه مشاهده میکنید؛ بازی Ashes Of The Singularity: Escalation با سطح تنظیمات High و Crazy اجرا کرده تا علاوه بر بنچمارک زیر با بنچمارک های گذشته این کمپانی از همین عنوان مطابقت داشته باشد. بنچمارک زیر مربوط به تست بازی در رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ و با کیفیت Crazy است.

بررسی عملکرد AMD Ryzen در Ashes Of The Singularity: Escalation

نمودار فوق نشان میدهد پردازنده های AMD Ryzen حداقل در رزولوشن ۱۹۲۰×۱۰۸۰ عملکرد بسیار خوبی دارند و ۸ هسته ای AMD Ryzen 7 1800X نیز به خوبی موفق شده به خوبی از حریف قدرش یعنی Intel Core i7-7700K سبقت بگیرد و به معنای پیشرفت ۱۶.۳۶ درصدی پردازنده AMD است که به نسبت دیگر بنچمارک هایی که AMD منتشر کرده متفاوت است. باا ین حال در بروز رسانی هایی که اخیراً صورت گرفته، پردازنده های اینتل فریم ریت بهتری تولید میکنند که این مورد نه تنها محسوس نیست، بلکه به دلیل بهینه نشدن پردازنده های AMD Ryzen برای عناوین فوق است.

AMD نیز به برزو رسانی هایی که انجام داده موفق شده نرخ فریم پایدارتری را برای پردازنده های AMD Ryzen 7 1800X و AMD Ryzen 7 1700X فراهم کند. با این حال پردازنده قدرتمند Intel Core i7-6900K موفق شده با ۲.۵ درصد بهبود کمی بالاتر از ۸ هسته ای AMD Ryzen 7 1800X قرار بگیرد .ه البته مربوط به این بازی است! این نتیجه در عناوین دیگر متفاوت است و عمدتاً به دلیل بهینه نبودن پردازنده های جدید AMD است.

بررسی عملکرد AMD Ryzen در Ashes Of The Singularity: Escalation

اما بنچمارک دوم در مورد عملکرد تراشه گرافیکی مجتمع درون پردازنده ای AMD Ryzen است که با توجه به بنچمارک فوق شاهد بهبود ۷ درصدی این تراشه ها هستیم. این نتیجه پس از بروز رسانی Ashes Of The Singularity: Escalation کمی تغییر کرده و نتیجه آن صعود چند پله ای پردازنده قدرتمند AMD Ryzen 7 1800X شده که از نظر بهره وری و فاکتور قیمت به عملکرد در رده بهترین های بازار پردازنده قرار میگیرد. تغییرات محسوس بنچمارک دلایل متفاوتی دارد و از آنجایی که Ashes Of The Singularity: Escalation یک عنوان استراتژیک مبتنی بر پردازنده است، این عوامل میتواند شامل استفاده بیشتر از رشته های پردازشی «Threads» و یا استفاده بهینه تر از حافظه های کَش باشد.

لازم به ذکر است که معماری Zen برای کاهش توان مصرفی پردازنده و افزایش سرعت تبادل دیتا از دو واحد آدرس دهی «Address Generation» در کنار دو واحد مجزای ۱۶ بایتی موازی و یک عدد واحد ۱۶ بایتی کش سطح اول استفاده میکند. در طراحی جدید، دستور العمل های کش سطح اول «L1 Instruction Cache» به ۸ بخش ۳۲ کیلوبایتی و داده های کَش سطح اول «L1 Data Cache» به ۸ بخش ۶۴ کیلوبایتی تقسیم بندی شده اند. در کَش سطح دوم نیز ۸ بلوک ۵۱۲ کیلوبابتی و برای کَش سطح سوم هم از ۱۶ مگابایت حافظه نهان پر سرعت استفاده شده که میتوانند بهره وری پردازنده را به طرز وحشتناکی افزایش دهند.

اما باتوجه به استفاده از ۱۶ مگابایت حافظه نهان پر سرعت احتمال استفاده از پیکربندی آدرس پذیری و ذخیره آدرس های مجازی در AMD Ryzen دور از ذهن نیست. در این صورت منابع مهمی همچون حافظه های رم و کش ها به طور بهینه تری استفاده میشوند. در واقع دو برابر شدن رشته ها «Threads» در هر هسته، حداقل ۸ مگابایت کش اشتراکی سطح سوم «L3 cache»، کش بزرگ سطح دوم مشترک بین هسته ها، کَش Micro-op، دو واحد AES و … را میتوانیم از برجسته ترین نکات معماری Zen بنامیم که در پردازنده های AMD Ryzen دیده میشوند که میتواند بازدهی وحشتناکی را برای این پردازنده ها به همراه داشته باشد.

پردازنده های AMD Ryzen و معماری Zen استفاده شده در آنها هنوز در ابتدای راهند و در حال حاضر علاوه بر استودیو Oxide Games، استودیو Creative Assembly را میتوانیم جزو اولین استدیوهایی در نظر بگیریم که موتورهای گرافیکی بهینه شده با این پردازنده ها را عرضه کرده اند. استدیوها ها و موتور های گرافیکی زیادی هستند که باید برای هماهنگی بیشتر با پردازنده های AMD Ryzen بهینه سازی شوند. این روند ممکن است کمی طول بکشد، ولی قطعاً میتواند نتیجه مثبتی برای بازار نسل جدید پردازنده های AMD باشد و موجب شود تا پس از مدت ها این غول دوست داشتنی در بازار پردازنده های سطح دسکتاپ خوش بدرخشد.

منبع tomshardware
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در AMD/ATI,پردازنده

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
مقایسه کارت گرافیک AMD RX 580 و GTX 1060
شاخه: AMD/ATI,Intel /Nvidia,بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک AMD RX 580 و GTX 1060

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است