همراه با Xbox One Kinect: بررسی فنی Kinect کنسول Xbox One

چند وقت پیش در مقاله همراه با کینکت؛ بررسی فنی دوربین Xbox 360 Kinect گفته بودیم که به زودی به بررسی دوربین Kinect کنسول Xbox One هم میپردازیم تا ببینیم این دستگاه بسیار پیچیده از چه قطعاتی استفاده کرده است که در این مقاله میبینید. در مقاله فوق اشاره کردیم که دوربین سه بعدی کینکت «Xbox 360 Kinect» مجموعه پیچده ای از سنسورهای قدرتمند حرکتی است که نتیجه صدها میلیون دلار تحقیقات مایکروسافت بود که به نتیجه هم رسید.

دوربینی که محدود به تصاویر RGB به صورت ۳۲ بیت و با نرخ سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه همراه با رزولوشن ۶۴۰×۴۸۰ پیکسل بود و حتی سیستم رنگ آن به صورت تک رنگ «Monochorom» طراحی شده بود که مشکلات خودش را داشت. همچنین برای سنجش عمق رنگ این دوربین  از حسگر ۱۶-BIT QVGA با کیفت تصویری معادل ۳۲۰×۲۴۰ پیکسل و با سطح حساسیت معادل ۶۵،۵۳۵ استفاده شده بود که خیلی محدود بود و البته چنگی هم به دل نمیزد و نمیتوانست سطح انتظارات نسل قبل را برآورده کند.

ایرادات تکنیکی و محدودیت های دوربین سه بعدی کینکت «Xbox 360 Kinect» موجب تولد دوربین جدیدی به نام Xbox One Kinect شد که بسیار پیچیده تر و قویتر از دوربین قبلی است و به عبارتی میتوانیم آن را کینکت ۲ بنامیم.

نگاه نزدیک به Xbox One Kinect

اولین تفاوت عمده ای که در همان ابتدا نظرمان را به خودش جلب میکند، وجود اتصالات کابلی برای متصل شدن کینکت «Kinect» به کنسول Xbox One است. در این دوربین خبری از اتصال بی سیم «WiFi» نیست و این مهم به عهده کابل ها است. این واحدها اساساً از دو بخش قسمت مخصوص میکروفون،؛ واقع در بخش جلویی و قسمت نوار نوری مخصوصی که در بالای دوربین قرار گرفته تشکیل شده اند.

دوربین Xbox One Kinect

کالبد شکافی Xbox One Kinect

با باز کردن قاب Xbox One Kinect یک عدد فن و چیزی شبیه گرماگیر «Heat-Sink» و دو جفت دوربین و یک عدد دوربین مادون قرمز «infra-red» یا به اصطلاح «IR» میبینیم که  به طرز جالبی در کنار هم قرا گرفته اند. از آنجایی که پنل جلویی درون قاب فلزی قرار گرفته، به نظر میرسید با یک پنل رنگی مواجه ایم، ولی همانطور که در تصاویر میبینید با پنل شفافی مواجه ایم.

اجزای بُرد (PCB)

با رسیدن به بُرد «PCB» دوربین، به یک پد حرارتی میرسیم که در پشت هر دو دوربین قرار گرفته و سمت چپ دوربین هم به بالای بُرد PC متصل شده است. همچنین دوربین مادون قرمز یا اینفرارد «IR» هم روی خود بُرد نصب شده است.

مدار بُرد (PCB) دوربین Xbox One Kinect

در این بخش به طراحی مدار تامین برق دوربین میرسیم که در مرکز بُرد قرار گرفته و شامل یک سیستم مبدل همگام سازی سریع به نام TI TPS 54622 و یک چیپ کاهش اندازه گیری ولتاژ به نام TI LMV339 در سمت چپ بُرد است. در سمت راست این مدار هم چیزی شبیه به مجموعه دیگری از دوربین ها دیده میشود (رنگ بنفش)، ولی زمانی که قالب را جدا میکنیم به نظر میرسد با یک سری فـیـلتر مخصوص برای پوشش LED ها مواجه میشویم. بنابراین به نظر میرسد بلوک های آلومینیومی که به رنگ بنفش هستند، اصلی ترین منبع تولید گرمای دوربین Xbox One Kinect میباشند.

اما در پشت بُرد، سه Intersil ISL58302 دیده میشود که به نظر میرسد درایورهای مخصوص دیودهای «diode» لیزی باشند که از مشخصه ای به نام ISL58303 استفاده میکنند. بنابراین شاید LED ها، دیودهای لیزری دوربین اینفرارد «IR» باشند نه صرفاً یک LED معمولی. پشت منبع تغذیه هم یک ماسفت TI CICLON CSD25401 NexFET قرار گرفته که وظیفه آن کنترل جریان مصرف برق است. این موارد تایید میکنند که Xbox One Kinect را میتوان یک دوربین روشنایی مادون قرمز «IR illumination» دانست که دوربین مادون قرمزش تنها بخشی از قابلیت های تصویر برداری سه بعدی «۳D imaging» آن را تشکیل میدهد.

دوربین Xbox One Kinect

مشخصات فنی دوربین Xbox One Kinect

روی بُرد (PCB) دوربین Xbox One Kinect خیلی شلوغ نیست، ولی بخش های جالبی روی آن دیده میشود که در ادامه آنها را معرفی میکنیم. اگر بخواهیم از سمت چپ شروع کنیم؛ به یک فلش سریال «Serial Flash» با اسم Macronix MX25L25635F و ظرفیت ۲۵۶ مگابایت میرسیم و سپس به یک SDRAM مدل SK hynix H5TC1G63EFR ۱ Gb (128 MB) DDR3L برخورد میکنیم که در مجاورت یک جفت آی سی ON Semi NCP6922C مخصوص مدیریت برق مصرفی قرا گرفته اند.

نکته قابل اشاره این است که تراشه مجتمع «SoC» قبلی که در دوربین سه بعدی کینکت «Xbox 360 Kinect» استفاده شده بود؛ حالا با تراشه مجتمع Microsoft X871141-001 جایگزین شده که توسط STMicroelectronics ساخته شده است. در گوشه سمت راست، مدارات تامین برق بیشتری به چشم میخورد که شامل یک جفت مبدل (TPS54325 & TPS54225) و یک عدد تثبیت کننده جریان برق ON Semi NCL30161 میباشد. اما پشت بُرد تقریباً خالی از تراشه است، ولی یک شتاب سنج سه محوره به نام Kionix KXUD9 در پشتش دیده میشود که به نظر میرسد یکی دیگر از تولیدات کمپانی STMicroelectronics یا Bosch Sensortec است.

این موارد نشان میدهد کنیکت را نمیتوان دستگاهی برای تکان دادن در جهات گوناگون در نظر گرفت و بیشتر برای اسکان در مکان معینی طراحی شده و استفاده از یک تثبیت کننده دوربین «Image Stabilization» برای ثبت لحظات افرادی که در جلوی دوربین هستند؛ این مورد را به خوبی اثبات میکند.

دوربین Xbox One Kinect

دوربین مادون قرمز «Infra-Red Camera»

روی بُرد دوربین Xbox One Kinect یک عدد دوربین مادون قرمز «Infra-Red Camera» و یک بُرد جانبی کوچک هم به عنوان پایه برای میکروفن دیده میشود. در بخش دوربین، با یک بُرد «board» دوربین ساده مواجه ایم که شاید نمونه مشابه آن را در محصولات دیگری هم دیده باشید. این دوربین از یک بلوک مدیریتی قدرتمند استفاده میکند که روی بُرد ساده ای قرار گرفته است، با این حال؛ خود دوربین در مقایسه با نمونه هایی که در DSC یا تلفن دیدیم، بسیار پیچده است.

با اندکی دقت میشود متوجه شد که ردیف یا آرایه های پیکسلی «Pixel Array» دوربین در مرکزش قرار گرفته و ظاهراً بلوک های بزرگی که در اطراف مدار قرار گرفته اند کار پردازش سیگنال را بر عهده دارند. اما نکته جالب در ویفر «Die» سبز رنگ دوربین است که قرا بود قبلاً در نسخه به روز شده Xbox 360 Kinect مورد استفاده قرار بگیرد که البته اینگونه نشد!

دوربین Xbox One Kinect

میکروفن دوربین Xbox One Kinect

نوار میکروفن را ببینید؛ ۴ میکروفن در آن دیده میشود که به صورت پیکربندی ۱+۳ روی نوار نصب شده اند و با دقت به روی بُرد میتوانید دو مدل میکروفن Wolfson WM8737 استریو ADC را مشاهده کنید. اگر تمرکز صدا وجود داشته باشد، پردازش صدا میتواند با دیگر میکروفن ها صورت بگیرد. از این میکروفن در دوربین Xbox 360 Kinect هم استفاده شده بود که تعدادش کم بود، ولی در دوربین Xbox One Kinect چند برابر شده است تاکیفیت کار افزایش یابد.

بهبود عملکرد دوربین Xbox One Kinect

سعی کردیم در توضیحات بالا؛ بررسی مناسبی از دوربین Xbox One Kinect داشته باشیم تا شما شناخت مناسبی از این دوربین پیچیده پیدا کنید. اما اولین نکته قابل توجه در این دوربین استفاده از یک دوربین عریض رنگی با رزولوشن ۱۰۸۰p و یک عدد دوربین مادون قرمز «IR cameras» است که هر دوی آنها به تراشه پل جنوبی «South bridge chip» کنسول متصل شده اند. از طرفی به نظر میرسد کلید اصلی عملکرد مناسب عمق دروبین سه بعدی در روشنایی محیط است.

دوربین مادون قرمز «IR camera» هم به یک ژنراتور زمانی مجهز شده که وظیفه آن روشن/خاموش کردن دیودهای لیزری «laser diodes» در فرکانس های بالا است و به دوربین میگوید که آیا نوری در محیط وجود دارد یا خیر! با مقایسه محاسبات در دو سیگنال متفاوت این نتیجه بدست آمده که سه مدل تصویر میتواند ایجاد شود که شامل: یک تصویر سیاه و سفید طبیعی؛ یک تصویر عمقی و یک تصویر سیاه و سفید مستقل از نور محیط است. از جمله دیگر موارد موجود در این دوربین میتوان به سه دیود لیزری نصب شده بر روی آن اشاره کرد.

به نظر میرسد دیودهای لیزری «laser diodes» از یک پوشش مخصوص با الگویی همچون شبکه استفاده میکنند و بیشتر به عنوان الگویی برای کمک به سیستم ردیابی افراد مورد استفاده قرار میگیرند. در همین زمینه مایکروسافت ویدئویی منتشر کرده که نشان میدهد دوربین Xbox One Kinect چه طور افراد مختلف را میبینید. دوربینی که میتواند میدان عمق سه بعدی فردی که در جلویش ایستاده را شبیه سازی کند.

منبع chipworks
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
DirectX12
شاخه: تحلیل فنی

بررسی فنی پلتفرم DirectX 12

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است