کنسول Xbox One

مقدمه

چند وقت پیش طی مطلبی با عنوان «همراه با PS4: بررسی معماری سخت افزار کنسول PS4» به بررسی مشخصات سخت افزاری کنسول PS4 پرداختیم و در این بررسی میخواهیم به سخت افزار رازگونه Xbox One نگاهی بیندازیم تا ببینیم با چه چیزی روبه رو هستیم. همچنین در مطلبی جداگانه به نام «کالبدشکافی| کنسول بازی Xbox One» با اجزای داخلی کنسول مایکروسافت آشنا شدیم که برای مشاهده میتوانید روی لینک فوق کلیک کنید.

Xbox One آخرین و جدیدترین کنسول بازی مایکروسافت است که به جای Xbox 360 عرضه شده و حرف و حدیث های مختلفی درباره قدرت پردازشی این کنسول مطرح بوده است. اطلاعاتی ما آنها را پیش از این طی مقاله ای جدا به نام «بررسی فنی | افزایش قدرت CPU و بهبود حافظه در Xbox One» بررسی کردیم و در متن زیر هم به گوشه هایی از آن اشاره میکنیم. بهتر است ابتدا مشخصات کلی کنسول Xbox One را در جدول زیر ببینید تا در ادامه بحث را شروع کنیم.

مشخصات سخت افزار Xbox One

ناممشخصاتتوضیحات
پردازنده1.75 GHz AMD سفارشی
8 هسته ای با 2 ماژول 4 هسته ای Jaguar
هسته گرافیکی853 MHz
AMD Radeon
بر اساس معماری GCN
حافظه اصلی8GB
با فناوری DDR3
5GB قابل دسترس
فضای ذخیره سازی500GBهارد داخلی
شبکه Wi-Fi IEEE 802.11n, Ethernet, 3 × USB 3.0, HDMI 1.4 in/out, S/PDIF out, IR-out, Kinect portاز تمام شبکه های فوق به خوبی پشتیبانی میشود
وضوح تصویر 4K, 1080p, و 720p1080P و 4K تایید نشده
چیپ صوتی 7.1 surround soundفناوری جدید و اختصاصی برای پردازش صدا
نوع دیسک Blu-ray و DVD, CDپشتیبانی از بلوری های دولایه و بالاتر
شتاب دهنده سخت افزاریMove engines ، کدک های صوتی
Kinect و اکو سخت افزاری
پشتیبانی از سخت افزار های جانبی

یوسف مهدی معاون رئیس بخش بازاریابی و استراتژی های سرگرمی های تعاملی مایکروسافت قبل از عرضه Xbox One اعلام کرده بود که پردازنده های این کنسول در فرکانس ۱۶۰۰ گیگاهرتزی اجرا میشوند که این امر با اعتراض بازیسازان همراه شد و درنهایت با ۱۵۰ مگاهرتز افزایش کلاک پردازنده، سرعت کلاک پردازنده به رقم ۱.۷۵ گیگاهرتز رسید. یعنی ۹.۳۷۵ درصد افزایش سرعت در پردازنده (CPU)  هشت هسته ای کنسول مایکروسافت در ابتدای کار انجام شده است.

اما این تمام ماجرا نبود و پس از مدتی بازهم شاهد افزایش کلاک بودیم! اما این بار در تراشه گرافیکی کنسول Xbox One که البته قابل پیش بینی بود! پس از مدتی فرکانس کاری تراشه گرافیکی Xbox One با ۵۳ مگاهرتز افزایش از ۸۰۰ مگاهرتز به ۸۵۳ مگاهرتز رسید که عملاً شاهد  ۶.۶ درصد اورکلاک کارخانه ای در تراشه گرافیکی (GPU) کنسول Xbox One هستیم. این موارد همگی هزینه های سربار اضافی ای محسوب میشدند که مایکروسافت برای رقابت با سونی مجبور به پرداختنش شده بود.

کنسول Xbox One

افزایش سرعت پردازنده مرکزی (CPU) به طور معمول باعث از بین رفتن عملکرد کلی کنسول در دراز مدت خواهد شد و میتواند با افزایش توان مصرفی و حرارت ایجاد شده توسط کنسول مشکلات بالقوه زیادی را ایجاد کند. بر اساس بررسی هایی که سایت Anandtech انجام داده، CPU های جگوار مورد استفاده در کنسول های نسل بعدی ۲۵% افزایش سرعت CPU داشته اند که موجب افزایش ۶۶% مصرف برق میشود . این درحالی است که ۱.۶GHz سرعت کلاک کنسول PlayStation 4 به خوبی با معماری و میزان مصرف برق این کنسول هماهنگ است.

در حقیقت مایکروسافت برای دفع حرارت و گرمای زیاد تولید شده توسط کنسول نیاز به خنک کننده ای مخصوص با طراحی ویژه برای دفع حرارت کنسول خود داشت . این در حالی بود که کنسول PlayStation 4 با چنین مشکلاتی روبرو نبود. اولین اطلاعات سخت افزاری کنسول Xbox On در دانشگاه استنفورد آمریکا اعلام شد. جایی که John Sell و Patrick O’Connor طی صحبت های خود اعلام کردند کنسول Xbox One دارای ۵ بیلیون ترانزیستور ۳۶۵ میلیمتری است. برای مقایسه بد نیست بدانید AMD HD 7970 دارای ۴.۳ بیلیون ترانزیستور در مساحتی به ابعاد ۳۶۵ میلیمتر است.

اولین نگاه

با باز کردن قاب Xbox One پخش کننده Blu-ray/DVD کمپانی Philips & Lite-on در کنار هارد دیسک ۵۰۰ گیگابایتی و قابل ارتقا سامسونگ اولین چیزی است که نگاه ار به سمت خود جلب میکند. همینطور فن کولر و بخش هایی از لوله های ناقل حرارت (heat pipes) نیز به خوبی در کنار پخش کننده و هارد دیسک قابل مشاهده هستند.  در بالای سمت چپ کنسول (اولین تصویر بند انگشتی/برای مشاده تصویر در ابعاد بزرگ روی تصویر کلیک کنید) میتوانید بُرد WiFi را ببینید که به وسیله سیم باریک مشکی رنگی به سمت جلویی بُرد کنسول متصل شده است.

دومین نگاه | مادربرد کنسول Xbox One

با برداشتن هیت سینک و خارج کردن مادربرد، همانطور که انتظار میرفت تراشه گرافیکی و پردازنده مرکزی توسط چیپ های حافظه DRAM احاطه شدند. ۱۶ چیپ حافظه SK Hynix 4-Gb DDR3 SDRAM روی بُرد دیده میشود که در مجموع ۸ گیگابایت حافظه DDR3 کنسول Xbox One را تشکیل میدهند. چیپ پل جنوبی (Southbridge) یکی دیگر از مهمترین بخش های مادربرد است که برای بسیاری از ارتباط های جانبی کنسول مورد استفاده قرار میگرد و فضای زیادی از ویفر (Die) مادربرد را به خودش اختصاص داده است.

برای WiFi از دو جفت چیپ Avastar ساخت کمپانی Marvell استفاده شده که با شماره سریال ۸۸W8897M WLAN/BT/NFC و  ۸۸W8782U WLAN روی برد دستگاه نصب شده اند. با نگاه نزدیک تر به بُرد کنسول میتوانیم آنتن مخصوص MIMO کنسول Xbox One را ببینیم. البته اطلاعاتی در مورد بلوتوث و قابلیت NFC در این کنسول در دست نیست. منتهی وجود آنتن میتواند مهر تاییدی بر قابلیت MIMO کنسول Xbox One باشد.

سومین نگاه | پردازنده مرکزی کنسول Xbox One

با دقت به مادربرد کنسول میتوانیم DRAM های SK Hynix را با شماره سریال H5TQ4G63AFR DDR3 SDRAM مشاهده کنیم. چیپ های پردازنده مرکزی از همان بسته بندی اتلاف حرارتی موجود در پردازنده مرکزی PS4 استفاده میکنند و مساحتی معادل ۳۶۳ میلیمتر مربع دارند. این مقدار در PS4 معادل ۳۴۸ میلیمتر مربع است که فضای کمتری است. البته این تفاوت فضا را میتوان ناشی از ۴۷ مگابایت SRAM موجود در کنسول Xbox One دانست.

پهنای باند بین پردازنده مرکزی (CPU) و GDDR5 های کنسول PlayStation 4 رقم ۲۰ گیگابایت با دسترسی کامل به ۸ گیگابایت از حافظه های GDDR5 اعلام شده و پهنای باند کلی این کنسول را به ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه رسانده است. در مقابل Xbox One از ۳۲ مگابایت حافظه استاتیک ESRAM به عنوان شتاب دهنده سخت افزاری تراشه گرافیکی (GPU) استفاده میکند که در واقع مجموعه ای از ۴ ماژول ۸ مگابایتی است و هر کدام با یک باس ۲۵۶ بیتی به صورت موازی برای افزایش پهنای باند Xbox One استفاده میشوند.

افزایش فرکانسی که در بالا به آن اشاره کردیم در کنار Data Move Engines ها باعث میشود قدرت پردازنده مرکزی (CPU) کنسول Xbox One یک قدم جلوتر از  پردازنده PS4 باشد. ۳۲ مگابایت حافظه استاتیک ESRAM در واقع پاسخی است به ۸ گیگابایت حافظه GDDR5 کنسول PS4 که با توجه به DDR3 بودنش خیلی سریع پر میشوند. در واقع وجود  ۳۲ مگابایت حافظه استاتیک ESRAM در نتیجه کلاک پایین GPU و کاهش کلی قابلیت های Xbox One و گسترش فاصله بین اجزای گرافیکی Xbox One و PS4 است.

پردازنده Xbox One

قبلا تصور میشد به صورت نظری برای حفظ اوج توان عملیاتی Xbox One به پهنای باندی در حدود ۱۰۲ گیگابایت به صورت مفید نیاز است، اما پس از اینکه مایکروسافت متوجه شد سونی برای کنسول خودش پهنای باند بالایی در حد ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه فراهم کرده، در روش خود تجدید نظر کرد و اعلام شد که توسعه دهندگان بازی به صورت نظری میتوانند به پهنای باندی در حدود ۱۹۲ گیگابایت بر ثانیه دست پیدا کنند .

مایکروسافت میگوید ESRAM را برای پهنای باند بالا طراحی کرده و این حافظه برای تامین پهنای باند عناصر گرافیکی ای همچون Shadow Map ها و Light Map ها، عمق تصاویر و رندرینگ است و میتواند به توسعه دهندگان بازی کمک کند. مثلا بازی Killzone: Shadow Fall که اولین بازی نسل جدید و انحصاری PS4 است، برای رندر اهداف و موقعیت های موجود در بازی به ۸۰۰ مگابایت حافظه نیاز دارد، حالا فکر کنید که چه طور ممکن است توسعه دهندگان، بر روی Xbox One بازی های بسیار سنگین را تنها با ۳۲ مگابایت حافظه شبیه سازی کنند؟!

شبیه سازی توابع ای همچون توابع بازی Killzone: Shadow Fall بر روی Xbox One به بیش از ۳۲MB حافظه ناند نیاز دارد! در واقع مهمترین تفاوت بین دو کنسول Xbox One و Playstation 4 به معماری حافظه آنها بر میگردد. معماری «Liverpool» استفاده شده در کنسول PS4 توان خام محاسباتی معادل ۱۸۴۳.۲ گیگافلاپس دارد که با استفاده از یک رابط حافظه ۲۵۶ بیتی میتواند ۱۷۶ گیگابایت پهنای باند برای این کنسول فراهم کند. این در حالی است که تراشه «Durango» موجود در Xbox One در خوش بینانه ترین حالت فقط میتواند ۶۸.۳ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند برای این کنسول به همراه داشته باشد که با ۱۹۲ گیگابایت روی کاغذ مایکروسافت تفاوت زیادی دارد.

پردازنده Xbox One

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط دو سایت فناوری  Anandtech و Red Gaming Tech، پیچیدگی بیشتر معماری حافظه Xbox در حال حاضر میتواند مهمترین عامل تفکیک پذیری یا همان رزولوشن پایین عناوین Xbox One باشد و خوب همانطور که در جریان هستید، اولین بازی های ۱۰۸۰p این کنسول هم منتشر شده که اولین آنها بازی Mad Max ای است که طی مقاله «بررسی فنی بازی Mad Max» به برسری ابعاد فنی بازی پرداختیم که با توجه به اهیمت این موضوع میتوانید بهتر است بررسی بازی فوق را بخوانید.

مورد تفکیک پذیری پایین  Xbox One با توجه به بازی های مشترک ساخته شده روی هر دو کنسول گفته شده است. مثلا بازی Call of Duty Ghosts با تفکیک پذیری ۱۰۸۰p روی PS4 اجرا میشد، در حالی که روی Xbox One با تفکیک پذیری ۷۲۰P اجرا میشد. کنسول PS4 سونی از ۸ گیابایت حافظه یکپارچه و موازی بین CPU و GPU استفاده میکند که با هم در یک ویفر (Die) مورد استفاده قرار گرفته اند و از طریق یک رابط پر سرعت GDDR5 با یکدیگر ارتباط دارند.

کنسول Xbox One هم مثل PS4 از ۸ گیگابایت حافظه اشتراکی استفاده میکند که با رابط GDDR3 با CPU و GPU ارتباط دارد و علاوه بر این مورد از مصرف برق کمتریهم برخوردار است. ۳۲ مگ حافظه استاتیک در واقع برای جبران کمبود پهنای باند بین تراشه گرافیکی و پردازنده مرکزی است و این مقدار حافظه به صورت چند بلوک SRAM درون Die جاسازی شده است و میتواند در هر مسیر ۱۰۲ گیگابایت و مقدار پهنای باند کلی ای برابر با ۲۰۴ گیگابایت بر ثانیه را در اختیار Xbox One قرار دهد.

Xbox One SRAM

در واقع اینطور بگوییم که اختلاف قدرت PS4 و Xbox One بر روی کاغذ به ۵۰ درصد میرسد. توان خام محاسباتی ۱.۸۴ گیگافلاپس در مقابل توان خام محساباتی ۱.۲۳ گیگافلاپسی کنسول Xbox One اختلافی معادل ۵۰ درصد است. البته قضاوت نهایی در باره تراشه کنسول های بازی و قدرت خام محاسباتی آنها نباید روی کاغذ بررسی شود، چون این تراشه ها کاملا سفارشی شده انند و هر کدام ویژگی های خاصی دارند که قدرت عجیبی به آنها میدهد.

در کنار برنامه نویسی برای CPU و GPU میتوان به پیچیدگی برنامه نویسی برای Xbox One اشاره کرد که به دلیل برخی موارد موجود در معماری این کنسول، کار را برای برنامه نویسان مشکل کرده است. با این از نظر «تئوری اوج کارایی/Theoretical Peak Performance» توان عملیاتی هر دو کنسول مشابه هم است. برای نمونه هم میتوان به موضوع «Asynchronous Compute» اشاره کرد که طی چند وقت اخیر به محل دعوا و درگیری انویدیا با دیگر رقیبانش بدل شده و مانیز طی مطلبی با عنوان «بررسی Ashes of the Singularity و ماجرای DX12» به بررسی آن پرداختیم.

تصاویر زیر شامل تراشه گرافیکی، پردازنده مرکزی و چیپ حافظه پر سرعت SRAM کنسول Xbox One است. برای مشاهده تصاویر با زوم بسیار بالا از ویفر (Die) کنسول PS4 هم میتوانید به مقاله «همراه با PS4: بررسی معماری سخت افزار کنسول PS4» رجوع کنید. در تصاویر زیر چیپ صوتی بسیار پیشرفته ISD9160 هم مشاهده میشود که توسط Nuvoton تولید شده که از آن برای دستورات صوتی پیشرفته در Xbox One استفاده میشود.

صفحه بندی 1 2
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. محمد عليزاده says:

    این خیلی جالبه: (حالا مبناش چی هست نمیدونم!!)

    امار فروش vgchartz تا نوامبر ۲۰۱۴ در امریکا
    هفته اول تا ۸ نوامبر
    ps4— 159000
    xb1—260000
    هفته دوم تا ۱۵ نوامبر
    ps4— 144000
    xb1—211000
    هفته سوم تا ۲۲ نوامبر
    ps4— 198000
    xb1—245000
    هفته چهارم تا ۲۹ نوامبر
    ps4— 554000
    xb1—721000
    درمجموع
    ps4— 1004000
    xb1—1441000
    و اما امار رسمی
    xb1—1200000
    ps4—800000

  2. Matin.MN13 says:

    من خودم ps4 ترجیح میدم چون خودم عاشق پلی استیشن چون پلی استیشن در حال حاضر کیفیت بازی هاش از xbox قویتره بعدم شما نباید فقط نظر بدید که !الان بازی xbox one بالای ۱۵۰ هزار تومان هستن ولی چون ps4 کپی خوره بازیاش از ۱۰ تومان تا ۴۰ تومان شما توی سال سه تا بازی xbox بخری ۵۰۰ تومان در میاد ولی شما در سال فقط دوتا بازی می خرید

  3. شهاب خواجه says:

    من الآن xbox one خریدم خیلیم ازش راضیم سه تا بازیم روش خریدم به نظر من از ps4 خیلی بهتره. در کل بگم که بررسی جالبی بود اما تا وقتی که هک نشه برای ایران به درد بخور نیست چه این چه ps4

  4. mortezaall says:

    البته اگه بتونن ۱۹۸۰*۸۰۰ اجراش کنن خیلی خوب میشه…بهتر از ۹۰۰p در این حالت…

  5. mortezaall says:

    بررسی بیلد جدید هیلو ۵ هم اومد…
    بازم کارشون تو ثبات فریم خوبه اما آزاردهنده ترین نکته ممکن یعنی رزولوشن پویاست که امیدوارم حل بشه تو نسخه نهایی

    • حسین
      Hossein says:

      بررسی و دیدم. بررسی خوبیه. منم امیدوارم این مورد حل بشه. البته بازی همچنا ۹۰۰P اجرا میشه که عجیبه! اون دقت تصویری که گفتن به نظرم خیلی درست نیست. نه جزو استانداردها است و نه جزو استاندارد ایکس باکس وان

  6. mortezaall says:

    تو تصویری که از data move engine ها گذاشتم یه بخش به اسم jpeg decode هست که میتونه عکسای ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم رو ذخیره بکنه…

    اون dma هم برای انتقال texture و ۳d texture ها هست و هم پردازش گرافیکی…
    ..
    جالبه کلی قابلیت داره…

  7. mortezaall says:

    cpu اکس باکس وان واقعا قدرتمنده…
    http://www.cinemablend.com/images/sections/67867/_1413433982.jpg
    این اسلاید یوبیسافت برای بازی AC:UNITY هست که قابلیت npc های بسیار زیاد در یک صحنه رو نشون میده … می بینیم که اکس باکس وان قدرتمند ترین کنسول تو این بنچمارک هست…نتیجه ps3 هم قابل تامل هست…
    اما بنچمارک کلی
    http://www.cinemablend.com/images/sections/67867/_1413434492.jpg
    اینجا cpu اکس باکس قوی ترینه اما تو بخش gpu می بینید که ps4 تا دوبرابر قوی تر از اکس باکسه…

  8. mortezaall says:

    مورد ابهام ترین بخش اکس باکس یکی esram هست که اوایل نسل واقعا کم مصرف بود اما حالا قراره با دایرکت اکس ۱۲ یه تکون اساسی بده به خودش…اوایل نسل فقط انباشتن Z-buffer و Texture Streaming کار esram بود…اما حالا میشه حتی ۸x msaa هم با استفاده از esram اضافه کرد…

    بخش دیگر ابهام قابلیت های دیتا موو انجین هاست…میدونیم که اکس باکس چهارتا شتاب دهنده فوق سریع داره…دوتاش برای cloud هست و دوتا هم آزاد اونطور که میگن قابلیت های خیلی زیادی داره…بعضی ها میگن تقریبا تمام کارایی که dram وedram میتونه انجام بده را انجام میده…
    یه اسلاید از موو انجبن ها:
    s5.picofile.com/file/8115196084/move_engine1.jpg

    • حسین
      Hossein says:

      هنوزم ابهام دارن! یه جورایی شدن عین Cell های PS3! مخصوصا با اون موو انجین هایی که تو معماریش به کار رفته مرموز ترم شده! خودمم دقیقاً نمیدونم وظایف اینا چیه و قراره چیکار کنن! آناندهم که چیزی دربارش ننوشته بود! بفهمیم چی به چیه! بدتر از اون چیپ ورک هم چیزی ننوشته بود! چیپ ورکی ها خودشون سازندگان تراشه و این جور چیزان!

  9. ravi says:

    مطلب خیلی خوبی بود و فقط من یه چیزی رو متوجه نشدم!

    اینکه اگه از ESRAM به بهترین شکل استفاده بشه ، قدرت Xbox One از PS4 بیشتر میشه یا نه؟

    • حسین
      Hossein says:

      بیشتر که نمیشه، اما میتونه پا به پای PS4 حرکت کنه، واسه همینم دو سه باری فرکانس تراشه گرافیکی و پردازنده ایکس باکس وان افزایش پیدا کرد تا حداقل جلو PS4 کم نیارن

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در AMD/ATI,تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

تاريخ بررسي: ۱۲ بهمن, ۹۵
بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

۱۴ دی, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

۹ دی, ۹۵

9.4

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۶ آذر, ۹۵

9.0

بررسی مانیتور AOC Agon AG271QG

بررسی مانیتور AOC Agon AG271QG

۵ آذر, ۹۵

9.4

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
Alien Isolation 600X300

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است