کنسول PS4

کنسول PS4 سونی به نسبت رقیبش کنسول به مراتب بهتری است. PS4 کنسولی است با قابلیت های پخش فیلم، موزیک … که در هر زمانی و هر مکانی میتوانید به اطلاعات درونش دسترسی داشته باشید. یک هاب سرگرمی تمام عیار که ساعت های شما را سرگرم میکند. طراحی کنسول PS4 سونی ترکیبی است از رنگ مشکی مات همراه با حالت براقی که چشم ها را به خوبی نوازش میکند.

PS4 کنسولی است بسیار شبیه و هم اندازه دومین نسل PS3 یا همان PS3 Slim و کمی جمع و جورتر از رقیب بی رمقش یعنی Xbox One. اولین نکته مهم در طراحی کنسول PS4 در مقابل کنسول PS3 طراحی جمع و جور منبع تغذیه است که به داخل کنسول منتقل شده. راهی که مهندسان سونی بالاخره آن را پیدا کردند و موفق شدند منبع تغذیه کنسول PS4 را درون دستگاه جای دهند.

اولین نگاه

 معماری تراشه های به کار رفته در دو کنسول PlayStation 4 و Xbox One از نسل دوم GCN به نام GCN 1.1 هستند و جزو کارت هایی با اسم رمز «جزایر دریایی/Sea Islands، استفاده شده در HD 7790 و سری Rx 290/260» محسوب میشوند. این نسل از پردازنده های تولید AMD در ابتدای راه بودند و قدرت لازم برای همکاری در پردازش GPU و ترکیب آن با قدرت کنترلی CPU را نداشتند.

بنابراین نمیتوانستند به طور کامل با یکدیگر ارتباط داشته باشند و تنها ارتباط آنها و از طریق یک NB (پل شمالی) انجام میشد که به صورت SOC در پردازنده وجود داشت. در واقع کنسول PS4 از یک معماری تراشه مستقل سفارشی شده شامل CPU/GPU استفاده میکند که در یک SoC و در کنار هم قرار گرفته و با تراشه های گرافیک مجتمعی که APU نامیده میشود متفاوت است. یعنی اینکه APU و SoC باهم تفاوت دارند.

هنوز خیلی زود است که به ترکیب معماری استفاده شده در کنسول های نسل هشتمی PlayStation 4 و Xbox One مایکروسافت APU بگوییم و بهترین جمله برای صدا زدن آن System on chip است که بهترین معنا را دارد. به طور خلاصه اگر هسته‌های GPU رو به CPU اضافه کنیم و حافظه‌ی کش CPU رو با آن به اشتراک بگذاریم، یک APU به دست می‌آید.

اما اگر یک تراشه تمام عناصر یک کامپیوتر اعم از (کنترلر حافظه، حافظه کش پردازنده، پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی، کنترلر ورودی/خروجی‌ها، رگولاتور ولتاژ و بسیاری قطعات بزرگ و کوچک دیگر می‌شود.) را در خودش داشته باشد در تعاریف کامپیوتری SoC نامیده میشود. برای اطلاعات بیشتر هم میتوانید روی لینک های زیر کلیک کنید:

  • تعریف SoC: منبع https://en.wikipedia.org/wiki/System_on_a_chip
  • تعریف APU: منبع https://en.wikipedia.org/wiki/System_on_a_chip

PS4 از یک پردازنده ۶۴ بیتی ۸ هسته ای با معماری x86 استفاده میکند و قادر است ۱.۸۴ ترافلاپس توان عملیاتی خام را در کنار بلوک های گرافیکی Radeon موجود در SoC تولید کند. ۸ گیگابایت حافظه رم GDDR5، مقدار ۵۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی با قابلیت تغییر و افزایش فضا در کنار قابلیت وای فای با استاندارد ۸۰۲.۱۱ b/g/n، بلوتوث ۲.۱، کانکتور USB 3.0 و اترنت ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ از قابلیت های مهم PS4 محسوب میشوند.

معماری «Liverpool» استفاده شده در کنسول PS4 توان خام محاسباتی معادل ۱۸۴۳.۲ گیگافلاپس دارد که با استفاده از یک رابط حافظه ۲۵۶ بیتی میتواند ۱۷۶ گیگابایت پهنای باند برای این کنسول فراهم کند. این در حالی است که تراشه «Durango» موجود در Xbox One در خوش بینانه ترین حالت فقط میتواند ۶۸.۳ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند برای این کنسول به همراه داشته باشد.

این یعنی اختلاف دو کنسول رقم قابل توجهی است. رم (Ram) قابل توجه ترین تفاوت هر دو کنسول است.  هر دو کنسول از ۸ گیگابایت حافظه GDDR5 برای خود استفاده میکنند که این مقدار روی PS4 برابر است با ۸ گیگابایت حافظه GDDR5 و برای Xbox One برابر است با ۸ گیگابایت حافظه GDDR3 نسل گذشته. مایکروسافت برای جبران مشکل پهنای باند از ۳۲ مگابایت حافظه فوق سریع SRAM استفاده کرده  که در هر مسیر ۱۰۲ گیگابایت و مقدار پهنای باند کلی ای برابر با ۲۰۴ گیگابایت بر ثانیه را در اختیار Xbox One قرار میدهد.

در واقع اینطور بگوییم که اختلاف قدرت PS4 و Xbox One بر روی کاغذ به ۵۰ درصد میرسد. توان خام محاسباتی ۱.۸۴ گیگافلاپس در مقابل توان خام محساباتی ۱.۲۳ گیگافلاپسی کنسول Xbox One اختلافی معادل ۵۰ درصد است. البته قضاوت نهایی در باره تراشه کنسول های بازی و قدرت خام محاسباتی آنها نباید روی کاغذ بررسی شود، چون این تراشه ها کاملا سفارشی شده انند و هر کدام ویژگی های خاصی دارند که قدرت عجیبی به آنها میدهد.

برای نمونه هم میتوان به موضوع «Asynchronous Compute» اشاره کرد که طی چند وقت اخیر به محل دعوا و درگیری انویدیا با دیگر رقیبانش بدل شده و مانیز طی مطلبی با عنوان «بررسی Ashes of the Singularity و ماجرای DX12» به بررسی آن پرداختیم.

پردازنده اصلی 

بر اساس اطلاعات موجود در سایت آناندتک، کنسول PS4 از یک ویفر (Die) منفرد CPU/GPU همراه با ۸ گیگابایت حافظه پرسرعت GDDR5 استفاده میکند. بنابراین انتظار داریم یک ویفر منفرد (single die) از CPU/GPU را در یک تراشه واحد و بدون هیچگونه DRAM (چه به صورت جدا و چه به صورت مجتمع) مشاهده کنیم.

این تراشه از یک قالب عظیم ۱۹ در ۱۸.۳ میلیمتر استفاده میکند و پس از باز کردن قاب مادربرد به قطعه ای به نام تین پلیت (tinplate) میرسیم که با سوراخ های متعددی بر رویش مشخص است. tinplate ورقه پوششی نازکی است که از جنس فولاد یا قلع ساخته شده و وظیفه اصلی آن جلوگیری از زنگ زدگی قطعات اصلی به کار رفته بر روی مادربرد است.

هیت-سینک-PS4

احتمالا دو عدد از آنها برای بهبود عملکرد کلی کنسول طراحی شدند و از دسترس خارج اند. پس از compute units به ورودی/خروجی حافظه کنسول میرسیم که به نظر میرسد از ۳ جهت به ویفر (die) تراشه متصل شده تا با چیپ های حافظه GDDR5 موجود بر روی PS4 هماهنگ باشد. اما هسته های گرافیکی تا حدودی طراحی متفاوتی دارند.  از لحاظ سایز با معادل رادئون ها مشابه هستند که میشود در حدود ۵.۶ میلیمتر مربع از کل مساحت تراشه.

از طرفی هسته های جگوار همراه با کش حدود ۶.۵ میلیمتر مربع به ازای هر هسته را اشغال کرده اند که با این حساب تراشه گرافیکی (GPU) حدود ۳۳ درصد سطح چیپ را گرفته و هسته های تراشه گرافیکی (GPU) هم در حدد ۱۵ درصد سطح کل تراشه را اشغال کرده اند. لازم به ذکر است که این موارد به صورت کلی محاسبه شده اند و احتمالا با احتساب FE و MMU و Back End ها نوشته شده است.

سطح مقطع تراشه شامل ۱۱ لایه فلز مسی به علاوه سطوح آلومینیومی را نشان میدهد که با زوم بسیار زیاد روی ترانزیستورهای میتوانید لیتوگرافیکی ۲۸ نانومتری TSMC را روی آنها مشاهده کنید که احتمالا از همان فرآیند ساخت گیت فلزی ۲۸HP استفاده شده در تراشه های Radeon برای ساختش استفاده شده است.

چیپ-3

نکات تکمیلی

مواردی که در بالا خواندید به صورت کلی و فقط در مورد بخش اجرایی (Execution Unite) واحدهای گرافیکی صبحت کرده است. با این حال مواردی در این تتوضیحات وجود دارد که به عنوان بخش تکمیلی به شما عزیزان میگویم تا تکمیل کننده ایم مبحث باشد.

۱- بخش مدیریت واحدهای حافظه (Memory Mangment Unit) که عملا برای ارتباط بیشتر با کش سطح بالای GPU طراحی شده اند، در بررسی بالا توسط چیپ ورک لحاظ نشده است.
٢- برآورد چیپ ورک از سطح محیط تراشه ۱۰۰ درصد نیست و میتواند غلط باشد. چون برای هر تراشه چگالی ترانزیستورها (Transistor Density) متفاوت است و این مقدار بر اساس Yield و کیفیت TDP و میزان نشتی (Leakage) در معماری میتواند متغییر باشد که در توضیحات چیپ ورک به این موارد اشاره نشده است. در واقع سعی در ساده سازی مبحث بوده.
٣- بخش اعظم gpu رو میشه pipline های طولانی و عظیم d3d pipline و ACE ها و کل بخش front end تراشه دونست
۴- بخش های Back End و راستر ها و خروجی آنها محاسبه نشده است.

حافظه پر سرعت و اشتراکی DRAM

سونی یک ویدئوی کالبد شکافی جالب منتشر کرده که در اینجا میتوانید ببینید. در این ویدئو میتوانید بُرد PS4 را به خوبی مشاهده کنید که ۸ عدد DRAM در بالای بُرد مشاهده میشود که به ۸ عدد DRAM IC یک گیگابایتی تقسیم شده است.  از اطلاعاتی که سونی در باره حافظه های ۸ گیگ منتشر کرده میتوان نتیجه گرفت که هر کدام از ۱۶ عدد DRAM ها به ۵۱۲ مگابایت حافظه تقسیم شده اند. یعنی در گذشته برای ۸ گیگابایت از ۱۶ماژول ۵۱۲ مگابایتی استفاده میشد، اما حالا ۸ عدد ماژول ۱ گیگاباتی استفاده میشود.

شبکه کمک پردازنده (The Network Co-Processor)

یکی از ویژگی های جالب اضافه شده به کنسول های این نسل قابلیت دانلود محتوا در حالت آماده به کار (standby mode) است. این قابلیت توسط سیلیکون خاصی انجام میشود که به طور اختصاصی برای این کار طراحی شده و در شکل زیر میتواند تصویرش را ببینید. در واقع تمامی زیر سیست های (sub-system) اصلی سیستم میتوانند خاموش شوند در حالی که فعال اند. به نظر میرسد این سیلیکون نسخه سفارشی شده پردازنده ASIC است که توسط Marvell طراحی شده است.

Network Co-Processor

ماژول WiFi 

ماژول WiFi موجود در PS4 دارای یک درب فلزی است که رویش لوگوی Marvell هک شده است. پشت تراشه WiFi موجود در PS4 میتوانید نام Marvell Avastar 88W8797 را ببینید. تراشه Avastar میتواند از چندین ورودی و خروجی شبکه بی سیم با استانداردهایی همچون  Wi-Fi 802.11 a/b/gn به علاوه بلوتوث نسخه ۴.۰ همراه با قابلیت Low Energy Support یا به اختصار (BLE) و رادیو FM پشتیبانی کند. این تراشه در یک بلوک PMIC تعبیه شده و روی بُرد PS4 نصب شده است.

نکته جالب این است که تراشه Avastar موجود در PS4 برای ارتباط بی سیم این کنسول با برنامه های کاربردی تلفن همراه، اسمارت فون ها و تبلت ها طراحی شده است. ماژول وای فای کنسول PS4 همچنین شامل دو ماژول وای فای Skyworks/SiGe در قسمت جلویی کنسول است. ابعاد مساحت تراشه Avastar حدود ۵.۶ در ۶.۹ میلیمتر مربع است و توسط TSMC تایوان با فرآیند  لیتوگرافی ۶۵ نانومتری تولید شده است.

ماژول WiFi

امکانات دیگر

از جمله دیگر اجزای موجود در PS4 میتوان به تراشه Samsung 2G DDR 3 SDRAM اشاره کرد با شماره ۱۳۲۷KM449 بر روی بُرد PS4 مشخص شده است. همچنین فرستنده HDMI استفاده شده در PS4 مدل Panasonic’s MN86471A است و از طریق LSI با کنترلر سیستم بوت PS4 ارتباط دارد. کنترلر سیستم بوت LSI از مدل های گذشته به JP 2015-049675 تغییر کرده و خود کنترلر A00-C0L2 است که روی بُرد دستگاه قابل تشخیص است. وظیفه کنترلر LSI کنترل درایورد بلوری (Blu-Ray) است که در گذشته روی مادربرد نصب میشد، در حالی که در PS4 خبری از نصب کنترلر LSI بلوری روی مادربرد  نیست.

راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. کوروش says:

    سلام بازی های دیجیتالی ps4 بهتره یا فیزیکی ؟ جریان این سی دی فروش ها چیه که میگن هر بازی رو ۵۰هزار تومن میگیریم توی هارد میریزیم دیگه نیازی به دیسک نست حالا فیزیکی بهتره یا دیجیتالی جریان این سی دی فروش ها که تو هارد میریزن چیه خوبه یا بده ؟ آخه فیزیکی گرونه اصلا خوشمم نمیاد دیجیتالی هم ارزون تره هم بهتر نظر شما چیه ؟

  2. BOBBY ROODE says:

    به نظرم بهترین دستگاه بازی همون pc هست! حالا هر چه قدرم بگید ps4 خوبه من بازم سمت این کنسول های محدود نمیام

  3. رضا سون says:

    تشکر برای بررسی عالیتون

  4. روزبه says:

    اووووووووووووووف اقا دمت گرم. خدایی ترکوندی با این مقاله. مدت ها بود دلم واسه این مدل مقالات ته کشیده بود. دلم خنک شد. لطفا برای ایکس باکس وان هم بنویسید

  5. Kazuhira Morteza
    mortezaall says:

    ایشال… برای اکس وان کی هست؟

  6. Kazuhira Morteza
    mortezaall says:

    ﺳﻮﻧﯽ ﯾﮏ ﻭﯾﺪﺋﻮﯼ ﮐﺎﻟﺒﺪ ﺷﮑﺎﻓﯽ ﺟﺎﻟﺐ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﺮﺩﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻣﯿﺘﻮﻧﯿﺪ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ

    ﻣﻨﺒﻊ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﮐﻨﺴﻮﻝ ﺭﺍ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺟﺎﯼ ﺩﺍﺩﻧﺪ .

    من فکر می کردم با توجه به مشابه خودشون…ps4 7850 و xone 7790 معماری هاشون متفاوت باشه….دلیل مایکروسافت بخاطر انتخاب این سری gpu پشتیبانی از dx12 بوده…

  7. Kazuhira Morteza
    mortezaall says:

    حسین جان…چندجای مطلب غیر کتابی نوشتید…مثلا میتواند رو میتونه نوشتید…

    راستی مگه ps4 هم از gcn1.1 استفاده می کنه؟

    • حسین
      Hossein says:

      ممنونم از دقت نظرت. اگر بگی کدوم پاراگراف ممنون میشم.

      بله هر دو کنسول نسخه سفارشی شده GCN 1.1 یا اگر اشتباه نکنم GCN 1.2 هستن. البته منظورم از GCN 1.2 اینه که ممکنه به خاطر سفارشی بودنشون حتی فراتر از امکانات و دستورالعمل های GCN 1.2 امکانات و ویژگی داشته باشن.

  8. ravi says:

    قدیم من یه مطلبی خونده بودم که چیپ صوتی PS4 رو هم AMD ساخته و درسته این موضوع؟

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در AMD/ATI,تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بررسی اجمالی کارت های گرافیک AMD RX 500
شاخه: AMD/ATI,بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

بررسی اجمالی کارت های گرافیک AMD RX 500

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است