ناگفته های داستان بازی Bioshock Infinite

پیامبر راستین یا چوپان دروغین!!

سابقاً در دنیای بازی های رایانه ای کمتر با افرادی روبرو می شدیم که دارای دیدگاه ها و تحلیل های ایدئولوژیک نسبت به مسائل مختلف باشند و در ضمن، در تبیین دیدگاه های خود از نوعی تعصبات مذهبی و حتی قومیتی بهره ببرند. بازی ها معمولاً داستان هایی خطی و کلیشه ای داشتند و هدف از ساخت آن ها بیشتر گذران وقت، در یک برهه زمانی مشخص بود. اما امروزه با توجه به بستر مهیا شده در این صنعت (فنی، هنری و مالی)، افراد زیادی با زمینه های ایدئولوژیک و گرایش های فکری و مذهبی خاص، جذب این صنعت شده و اقدام به ساخت بازی های رایانه ای نموده اند.

افرادی چون: دیوید کیج، ویل رایت، پیتر مولینیو، هیدئوکوجیما، کئیچیرو تویاما، امی هنیگ، ری موزیکا، گرگ زیچاک، تاد هاوارد و کن لوین «Ken Levine»، شاخصه های این گونه نگاه ها و تفکرات به شمار می روند. در مورد کن لوین «Ken Levine» و شاهکار بایوشاک مطلبی با عنوان «نه ایدئولوژی؛ نه تکنولوژی؛ دلیل انحطاط عالم بشریت است» منتشر کردیم که به نوعی مکمل این مقاله است. اما در این بین کن لوین حسابی جداگانه دارد. لوین ۴۶ ساله را باید نمونه یک متفکر بی پروا و جسور در دنیای بازی های رایانه ای دانست.

او در همه وجوه کاری و حتی زندگی شخصی، فردی ساختار شکن و تندرو محسوب می شود. زبان انتقادی تندی دارد و چندان اهل مماشات نیست، از بیان نظرات و گرایش مذهبی خود ابایی ندارد و درحالیکه همه سعی در مخفیکاری دارند، به صراحت خودش را یک یهودی معرفی می کند (البته جالب است که آقای لوین چندی پیش برخلاف تعریف ها، کمی محافظه کار شده و بخش مربوط به مذهب خود را از سایت ویکی پدیا حذف نموده است!!)، به عنوان منتقد سرسخت سیاست های آمریکا پا به میدان می گذارد و سعی دارد دنیا را تحت تاثیر نظرات فلسفی و مذهبی خود به جهانی ایده آل بدل سازد!!

کن-لوین-«Ken-Levine»

نمود و تجلی واقعی افکار و دیدگاه های کن لوین «Ken Levine» را می توان در سری بازی های بایوشاک «Bioshock» ساخته خودش مشاهده کرد. نمایش جوامعه ای دور افتاده از اجتماع عادی بشری و درگیر در شعار زدگی، جوامعی غرق در دروغ و فریب، عصیان زده و تاریک و فاقد هرگونه ارزش انسانی، از شاخصه های مهم جوامع خلق شده در این سری از بازی ها به شمار می روند. معمولاً لوین در خلق آثارش بسیار وسواسی و دقیق عمل می کند و عناصر مختلف داستانی و هنری را به خوبی و بسیار استادانه در کنار یکدیگر به کار می گیرد و شاهکار خودش را خلق می کند.

قسمت اول بازی بایوشاک «Bioshock»، تمام مولفه های یک بازی موفق (با حساسیت ها و نگاه های خاص لوین) را در خود جای داده بود و به سختی می شد از آن ایراد گرفت. اما درمورد Bioshock Infinite همه چیز به یکباره تغییر کرد و برخلاف گذشته، این بار با اثری نسبتاً پر ایراد و به دور از حساسیت های ویژه لوین روبرو هستیم. اثری که ظاهراً لوین با خلق آن قصد داشت، حرف هایی بزرگ را در مدیومی کوچک، یکجا مطرح کند!!

به همین دلیل نتیجه کار او تبدیل به اثری متوسط (از لحاظ مضمون و مفهوم) با محتوای انتقادی نصفه و نیمه و گاه شعارزده شد، که پرونده کاری اش را کمی مخدوش نمود. در ادامه این متن، سعی شده تا ابعاد مختلف این بازی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و تحلیلی مفهومی و ایدئولوژیک از آن ارائه شود. لازم به ذکر است متن پیش و روی شما بدون قضاوت نگارش شده و تنها بخش انکی از محتوای مفهومی درون بازی را پوشش میدهد.

قایق Bioshock Infinite

اما؛ ماجرا از چه قرار است؟!

در سکانس ابتدایی بازی، قایقی در دریایی مواج، با سه مسافر خود به سمت اسکله ای در حال حرکت است. دو نفر از افراد حاضر در قایق با یکدیگر گرم صحبت هستند (یک مرد و یک زن) و فرد سوم (یک مرد)، به صحبت های آن ها گوش می دهد. ظاهرا این دو نفر در رابطه با موضوعی مرتبط با نفر سوم بحث می کنند. از محتوای بحث آن ها می توان دریافت که آن ها در کشمکش گفتن مطلبی به نفر سوم هستند، اما هربار با این استدلال که گفتن حقیقت هیچ فایده ای ندارد، بحث را نیمه کاره رها می کنند.

کمی بعد یکی از آن ها جعبه ای حاوی تعدادی اشیاء مختلف را به نفر سوم می دهد. روی جعبه نام فردی به نام بوکر دوئیت «Booker DeWitt» حک شده و درون آن، عکسی از یک دختر جوان به نام الیزابت، تصویری رمزی، تصویر یک مجسمه غول آسا، کلیدی عجیب با نشان قفس و یک اسلحه کلت وجود دارد. در اینجا معلوم می شود که فرد سوم، بوکر دوئیت نام دارد و قرار است با استفاده از این اشیاء، خود را به الیزابت برساند.

بوکر، در کنار اسکله ای متروک از قایق پیاده می شود و در حالی که به شدت سر درگم شده، به سمت فانوس دریایی که در آنجا قرار دارد می رود. در اینجاست که اولین بخش از روشنگری های (گره گشایی های) داستان نمایان می شود. روی در فانوس دریایی، کاغذی چسبانده شده که درون آن نوشته شده:

دست نوشته روی در Bioshock Infinite

«دوئیت، دختر را به ما برگردان و دین خود را ادا کن. این آخرین شانس توست.»

حالا معلوم می شود که دوئیت برای ادای دین خود به فرد یا افرادی ماموریت یافته تا دختر (الیزابت) را به آن ها بازگرداند و این ماموریت، آخرین شانس او برای ادای دین خواهد بود. اما با ورود به فانوس دریایی، متوجه می شویم که این یک فانوس دریایی معمولی نیست و ماجرا پیچیده تر از آن است که به نظر می آید. درون فانوس، تابلوهایی نصب شده که تا حدودی محتوی کلی بازی را می توان با خواندن آنها حدس زد. مثلاً در یکی از تابلوها نوشته شده:

  • آیا می توانم با وجود گناهانت تو را پاک کنم؟!
  • آیا می توانم تو را از سدوم رهبری کنم؟!
  • آیا می توانم تو را از سرزمینت جدا کنم؟!
  • آیا می توانم تو را در خاک بهشت جدید مستقر سازم؟!

از مجموع نوشته های درون این تابلوها می توان دریافت که محوریت داستان بازی بر اساس وجود گناه، بخشش گناهان و رسیدن به بهشتی جدید پایه ریزی شده است. طبق این نوشته ها، ظاهراً فردی وجود دارد که می تواند گناهان را پاک کند، قدرت رهبری دارد و این امکان را در اختیار دارد که فرد پاک شده (بخشیده شده) را در بهشت جدید!! مستقر سازد. اما این فرد کیست که چنین قدرتی دارد؟! برای پاسخ به این سوال لازم است تا به ادامه متن توجه کنید. بوکر پس از طی کردن مسیر پله های فانوس دریایی ناگهان با بدن مردی روبرو می شود که روی صندلی، به شکلی فجیع به قتل رسیده است و دور گردن مرد، روی کاغذی نوشته شده:

اطاق نور bioshock infinite

«ما رو نا امید نکن»

از شواهد امر پیداست که فرد مقتول، پیش از مرگ ابتدا با ابزاری شکنجه شده و سپس به قتل رسیده است. اما این مرد کیست و چرا پیش از مرگ اینطور شکنجه شده است؟! منظور از جمله «ما را نا امید نکن» چیست و مخاطب آن چه کسی است؟! با توجه به کاغذ نصب شده روی در فانوس دریایی و نوشته درون آن، می توان نتیجه گرفت که مخاطب این جمله، شخص بوکر دوئیت است. پس می توان جمله روی کاغذ را اینگونه تکمیل نمود:

«دوئیت دختر را به ما برگردان و دین خود را ادا کن. این آخرین شانس توست. ما را نا امید نکن»

و با توجه به نوشته ای که در زیر نقشه نصب شده به دیوار وجود دارد و حرف C کنار آن و این مضمون:

«آماده باش، او در راه است. باید متوقفش کنی»

می توان نتیجه گرفت که مقتول مامور کامستاک بوده و سعی داشته مانع تحقق موفقیت بوکر شود و برای جلوگیری از این اتفاق، توسط افرادی به قتل رسیده است. از طرفی با توجه به این که ماموریت بوکر توسط دو مسافر قایق به او محول شده بود، می توان اینطور نتیجه گرفت که شاید آن ها قاتل فرد مورد نظر هستند. اما از شواهد امر (اثر دست خونی روی دیوار و کمد کتاب) می توان حدس های دیگری نیز زد. به نظر می رسد که فرد مقتول ابتدا در پایین برج مورد حمله قرار گرفته و زخمی شده و سپس سعی داشته تا از طریق در ورودی فانوس (در نقطه انتهایی آن) فرار کند، اما توسط دو فرد مرموز دستگیر شده و پس از شکنجه به قتل رسیده است.

در مورد شکنجه هم می توان اینطور برداشت کرد که آن ها برای به دست آوردن رمز در فانوس، او را شکنجه داده اند. این موضوع بیانگر این واقعیت است که کارفرمایان بوکر افرادی بسیار خشن و بی رحم هستند. اما پیش از ادامه شرح داستان لازم است تا به رمزگشایی چند نکته اولیه داستان بپردازیم.

دریای متلاطم و قایق شناور در آن، نمادی از تشویش و آشفتگی (شاید ذهنی و روحی) هستند و فانوس دریایی نماد روشنگری. بوکر فردی است که باید با ورود به فانوس به روشنگری برسد. اما روشنگری او در گرو بازگرداندن دختری به نام الیزابت است. برای این موضوع هم تاوان سنگینی پرداخت خواهد شد، که یکی از ابتدایی ترین آن ها کشتن متصدی فانوس است. پس، می توان نتیجه گرفت که ماموریت بوکر، برای او و فرد (افراد) دیگری بسیار مهم و حیاتی است.

کلید رمز bioshock infinite

مطلب بعد در مورد نمادهای موجود در کاغذ رمزی است که حاوی نکات مهمی است:

کلید نماد دانش و علم است و در رمز روی کاغذ دوبار به آن تاکید شده است. طومار نماد قانون و باورهای یک نظام سیاسی است و در رمز روی کاغذ یکبار به آن تاکید شده است. شمشیر نماد قانون و نظم است که موجب حفظ صلح می شود و در رمز روی کاغذ دو بار به آن تاکید شده است. پس با توجه به نمادها و میزان تکرار آن ها می توان اینطور نتیجه گرفت که طبق این رمز، بوکر قرار است با دنیایی مواجه شود که در آن تاکید زیادی به قانون و نظم شده است و علم و دانش پایه های اصلی شکل گیری آن را رقم زده اند.

در این دنیا قانون و باورهای اصولی یک نظام سیاسی کمترین نقش را ایفا خواهند کرد! نکته بعد در مورد صدای آژیر و صندلی اعدام است. اتاقک فانوس دریایی در این بازی نمادی از قضاوت نهایی خداوند درمورد بشریت و پاداش و عذاب وی است. صدای آژیر به منزله صوری است که دمیده می شود و صندلی اعدام مقدمات سفر فرد به دنیای بعدی را مهیا می سازد. از همین روست که بوکر پس از نشستن روی صندلی با دو دریچه در زیر پا و بالای سرش مواجه می شود.

یکی پر از آتش (زیر پا) و دیگری زیبا و پر از آرامش (بالای سر). این اتفاق دقیقاً شبیه به تعابیری است که در اکثر ادیان الهی در زمان ورود میت به قبر و احوالات وی پس از آن ذکر شده است. در ابتدا دو دریچه در بالا و پایین قبر باز می شود و بسته به سنگینی کفه ترازوی اعمال، فرد به بهشت وارد شده و یا درون جهنم سقوط می نماید که در اینجا بوکر ظاهراً به دلیل داشتن اعمال خوب، به معراج می رود و سر از بهشتی به نام کلمبیا در می آورد!!

اما اسلحه او که نماد قتل، جنایت و گناه اوست، پیش از معراج به درون آتش سقوط کرده و در معراج همراه او نخواهد بود. در بدو ورود و در نگاه اول کلمبیا شهری پر زرق و برق و زیبا به نظر می رسد که توسط فردی به نام کامستاک که خود را پیامبر معرفی کرده مدیریت می شود! اما ورود به این شهر چندان ساده نیست و برای ورود به آن باید مرحله ای را طی کرد.

صفحه بندی

صفحه اول: پیامبر راستین یا چوپان دروغین!!

صفحه دوم: دنیای فاسد زیرین (سَدوم)

صفحه سوم: دوازدهمین سالگرد تاسیس کلمبیا

صفحه چهارم: کشمکش بوکر با ماموران امنیتی کلمبیا

صفحه پنجم: ساخت شهر کلمبیا در آسمان بر اساس رویا!

صفحه ششم: سه سال قبل از آمدن بوکر به کلمبیا و مفهوم ایدئولوژیک بازی

صفحه بندی 1 2 3 4 5 6
منبع vgpostmortem
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. dfgfg says:

    متاسفم واست. چون شما معنی و مفهوم رو نمیفهمید پس کن لوین دچار سردرگمی شده؟!
    در ضمن عزیزم عافیت رو اینجوری مینویسن. شما که ادعات میشه.
    کلا یه پیشنهاد دارم. برو هربازی ای که توش زامبی داره بردار بیار تو سایتت بگو اینا مسلمونان. راست و دروغشو کار ندارم. برا خودت میگم مطالبت میره. بالا.

  2. Isabelle says:

    Haahahha. I’m not too bright today. Great post!

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در بازی ها,ناگفته های داستان بازی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بنچمارک-بازی-Far-Cry-Primal
شاخه: بنچمارک بازی ها

بنچمارک بازی Far Cry Primal

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است