PS3-X360

مقدمه

بیش از یک سال از  عرضه نسل هشتم کنسول های بازی میگذرد و برای اولین بار در تاریخ به دلیل ماهیت معماری های دو کنسول PS4 و Xbox One امکان مقایسه مستقیم بین آنها به وجود آمده است. کنسول های نسل گذشته با تراشه های کاملا سفارشی سازی شده و پردازنده هایی با معماری مخصوص به خود همراه بودند که فقط باید آنها را به طور کلی مقایسه میکردیم. با این حال در نسل هشتم، هر دو کنسول PS4 و Xbox One از لحاظ سخت افزاری با هم یکسانند و امکان مقایسه آنها فراهم است.

قلب هر دو کنسول از یک تراشه x86 AMD APU ساخته شده و از این لحاظ بسیار شبیه به کامپیوتر های رومیزی هستد و از همین رو امکان مقایسه ای هدفمند را فراهم میکنند. این بررسی را در دو صفحه مقایسه تراشه گرافیکی و پردازنده های PS4 و Xbox One و زیر سیستم و پهنای باند رم PS4 و Xbox One + اطلاعات جانبی تقدیم شما خوانندگان گرامی میکنیم.

مقایسه پردازنده های PS4 و Xbox One

هر دو کنسول PS4 و Xbox One از پردازنده های نیمه سفارشی AMD APU استفاده میکنند که بخش لیتوگرافی ۲۸ نانومتری آن توسط کمپانی صنایع نیمه هادی تایوان یا به طور مخفف (TSMC) ساخته شده است. PS4 مجهز به پردازنده ۸ هسته ای جگوار (Jaguar) همراه با تراشه های گرافیکی سفارشی سازی شده ای از سری Radeon HD 7000 است. در واقع TSMC ابر شرکتی است که تمام تراشه های AMD و غیر اینتلی در آن تولید میشود. در باره تراشه گرافیکی (GPU) بعدا توضیح بیشتری میدهیم. اما تا جایی که میدانیم پردازنده های هر دو کنسول PS4 و Xbox One شبیه هم هستند و تنها تفاوت آنها به نرخ کلاک بر میگردد که در PS4 رقم ۱.۶ گیگاهرتز است و در Xbox One رقم ۱.۷۵ گیگاهرتز است.

اگر مقایسه ای ملموس بین هسته های جگوار انجام دهیم، باید بگوییم این هسته ها شبیه هسته های Bay Trail پردازنده های Atom اینتل میباشند و اگر بخواهیم وارد جزئیات هسته های جگوار شویم خیلی جالب و هیجان انگیز نخواهد بود! اکثر هسته های جگوار در دنیای کامپیوتر در پردازنده های سری Kabini و Temash لپ تاپ و تبلت ها مورد استفاده قرار میگیرد. در تقابل با پردازنده های سری Kabini و Temash که معمول از دو یا چهار هسته تشکیل شده اند، باید گفت پردازنده های جگوار در کنسول های PS4 و Xbox One از قدرت بسیار بالایی در پردازش اطلاعات بر خوردارند.

Untitled-3

در واقع تعداد بالای هسته های پردازشی به هر دو کنسول اجازه پردازش فعالیت های چند وظیفه ای (multitasking) را میدهد که از وظایف اصلی هر دو کنسول است. اهمیت این مورد زمانی است که بدانیم کنسول Xbox One از دو سیستم عامل استفاده میکند که در نتیجه اهمیت پردازش فعالیت های چند وظیفه ای (multitasking) در آن بیشتر میشود. باید گفت پردازنده Xbox One اندکی سریعتر از پردازنده PS4 است. اما این تفاوت آنقدر نیست که تفاوتی عظیم ایجاد کند. البته قصه کنسول Xbox One خیلی پیچیده است.

مثلا مایکروسافت اوایل ۲۰۱۴ به توسعه دهندگان بازی اعلام کرده بود که تمام بازی ها فقط به ۶ هسته دسترسی خواهند داشت! این قضیه حرف و حدیث های فراوانی بین سازنده ها ایجاد کرد! در همان زمان و پس از عرضه XDK کنسول بود که مایکروسافت به صورت رسمی اعلام کرد به دلیل استفاده کینکت از Xbox One حدود ۱۰% پهنای باند تراشه گرافیکی در اختیار این دوربین خواهد بود. اما پس از ساخت نسخه ابتدایی عنوان Advanced Warfare بود که به دلیل محدودیت ایجاد شده برای سازندگان این بازی، این محدودیت حذف شد تا سازندگان بتوانند از آن ۱۰% هم استفاده کنند. نتیجه آن ۱۰% هم افزایش کیفیت بازی بود که طی تریلری توسط Sledgehammer منتشر شد. برای مشاهده جزئیات آن خبر و دیدن ویدئو اینجا کلیک کنید.

این داستان به اینجا ختم نشد! داستان محدودیت های مایکروسافت روی کنسول نسل جدیدش از آن داستان هاست که سری دراز دارد و حالا حالا ها میشود در بارش نوشت! مایکروسافت برای عقب نماندن از رقیبش دو بار فرکانس کلاک پردازنده Xbox One را تغییر داد. این شرکت ابتدا با ۶.۶ درصد افزایش کلاک حافظه، موفق شد کلاک تراشه گرافیکی را با ۵۳ مگاهرتز افزایش از ۸۰۰  مگاهرتز به ۸۵۳  مگاهرتز افزایش دهد و در مرحله بعدی هم با افزایش کلاک پردازنده مرکزی از ۱.۶ گیگاهرتز به ۱.۷۵ گیگاهرتز اورکلاک دیگری روی پردازنده مرکزی Xbox One انجام داد. دلیل این امر هنوز مشخص نیست! اما چیزی که میتوان حدس زد محدودیت های زیاد کنسول Xbox One است که مایکروسافت را مجبور به این کار کرد! 

Untitled-2

همین چند وقت پیش بود که یوبی سافت خبر از قفل بودن وضوح تصویر بازی کیش آدمکشان! روی ۹۰۰P و ۳۰ فریم بر ثانیه منتشر کرد! خبری که صدای اهالی بازی را در آورد! به هر حال محدودیت ها کم کم در حال مشخص شدن است و نکته مهمی که در رابطه با افایش کلاک پردازنده و تراشه گرافیکی کنسول Xbox One  میتوان گفت این است که افزایش کلاک موجب افزایش مصرف برق کنسول و بالطبع آن تولید حرارت بیشتر میشود که نتیجه آن شاید چیزی همانند سه چراغه شدن معروف کنسول X360 شود! چراغی که ضررش برای مایکروسافت بیشتر از سودش بود!  خوشبختانه PS4 از این دست مشکلات عجیب ندارد و البته این موارد زیاد هم مهم نیست. چون بزگترین تفاوت میان این دو کنسول را میتوان در تراشه گرافیکی (GPU) آنها جستجو کرد.

مقایسه تراشه های گرافیکی PS4 و Xbox One

در این بخش هم به موجب AMD APU بودن تراشه های گرافیکی شاهد شباهت های زیادی بین این کنسول هستیم. با این تفاوت ساده که تراشه گرافیکی (GPU) کنسول PS4 بزرگتر است. در قیاس با PC باید گفت Xbox One دارای تراشه های گرافیکی سطح پایین Bonaire موجود در Radeon HD 7790 است و در مقابل هم PS4 از تراشه های سطح متوسط سری Pitcairn موجود در کارت گرافیک HD 7870 استفاده میکند. از لحاظ عددی تراشه گرافیکی Xbox One از ۱۲ عدد واحد محاسبه گر ( با ۷۶۸ پردازنده سایه زن) استفاده میکند، در حالی که این مقدار در PS4 معادل ۱۸ واحد محاسبه گر (با ۱۱۵۲ پردازنده سایه زن) یا CUs است. سرعت کلاک پردازنده Xbox One همانطور که گفتیم با اورکلاک به رقم ۸۵۳ مگاهرتز افزایش یافته است و این مقدار روی PS4 معادل ۸۰۰ مگاهرتز میباشد.

به طور خلاصه تراشه گرافیکی PS4 روی کاغذ ۵۰% قویتر از تراشه گرافیکی Xbox One است. سرعت کلاک بالاتر تراشه گرافیکی Xbox One موجب شده بخشی از این فاصله جبران شود، اما تعداد CUs ها یا واحد های محاسبه گر بیشتر PS4 مزیت بسیار بزرگی برای کنسول سونی به شمار میرود. از طرفی همانطور که در بالا ذکر کردیم، طبق اعلام مایکروسافت ۱۰% از توان تراشه گرافیکی Xbox One برای کینکت رزرو شده بود که گفته میشود این مقدار حذف شده است.

SOC-Xbox-One

فراتر از سرعت کلاک و تعداد هسته ها، تراشه به کار رفته در هر دو کنسول یکی است و هر دو آنها بر اساس معماری هسته های گرافیکی GCN یا (Graphics Core Next) ساخته شدند و از این رو از OpenGL 4.3, OpenCL 1.2 و  Direct3D 11.2 و حتی DX12 هم پشتیبانی میکنند. قبلا هم اعلام شده بود که هر دو کنسول به راحتی از DX12 و منتل (Mantle) پشتیبانی میکنند و در همین زمینه مایکروسافت تریلر تکنیکی از Forza 5 با قابلیت های DX12 منتشر کرده بود که این ادعا را ثابت میکند. اما تفاوت مهم دیگر بین این دو کنسول، پهنای باند دسترسی است که در مورد صحبت خواهیم کرد. اما اعتقاد داریم کنسول Xbox One از طریق Direct3D و GCN از منتل (Mantle) هم پشتیبانی خواهد کرد.

این ویژگی موجب میشود توسعه دهندگان بازی دسترسی پایین تری به تراشه گرافیکی داشته باشند که نتیجه آن افزایش عملکرد و کیفیت بازی ها خواهد بود. اما در باره اینکه PS4 هم چنین قابلیتی دارد یاخیر هنوز چیزی گفته نشده است. البته باتوجه استفاده از معماری GCN در هر دو کنسول این امر محتمل به نظر میرسد و اگر خبری در این زمینه به گوش رسید نباید تعجب کرد.

صفحه بندی 1 2
منبع extremetech
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
شاخه: Intel /Nvidia,بررسی سخت افزار,پردازنده

بررسی اجمالی چیپست X99

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است