4K

نمایشگرهای ۴K جدیدترین موج نمایشگرهای صفحه عریض برای نمایش بازی های کامپیوتری محسوب میشوند. این نمایشگرها کم کم در حال رونق گرفتن هستند. هر چند در حال حاضر از قیمت بسیار بالایی برخوردارند، اما آینده ای نه چندان دور را میتوان با آنها تصور کرد. نکته مهم موجود در این نمایشگرها استفاده از دقت تصویر ۴K است. اگر مقاله ما در باره دقت تصویر ۴K باعنوان [۴K چیست!؟ بررسی فنی وضوح تصویری ۴K] را خوانده باشید، توضیح دادیم مقدار پیکسل های واقعی ۴K رقمی معادل ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است که در صنعت سینما به آن ۴K یعنی دقتی معادل ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ گفته میشود.

در واقع ابهامات بین دو دقت تصویر ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ و ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ به قدری زیاد است که هنوز به درستی مشخص نیست به کدام یک ۴K گفته میشود. اما ساده بگوییم که ۴K یعنی وضوح تصویری دو برابر وضوح تصویر استاندارد ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ که معادل است با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل که این تعداد ۴ برابر وضوح تصویر استاندارد ۱۹۲۰X1080 است. پس هر وقت از ۴K صحبت میکنیم یعنی دقت صتویر برابر است با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ که دو برابر وضوح تصویر استاندارد ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ است.

در صنعت سینمابرای توصیف دقت تصویر ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ از واژه Ultra HD استفاده میکنند و در واقع سازندگان با این کار قصد دارند واژه ۴K را جایگزین واژه Ultra HD کنند. به همین دلیل در بسیاری از مانیتورها و تلویزیون های جدیدی که در اصل Ultra HD هستند، از واژه تبلیغاتی ۴K استفاده میشود. اما قرار است در باره اجرای دقت تصویر ۴K روی بازی های کامپیوتری صحبت کنیم و ببینیم برای اجرای بازهای اینده Ultra Wide مناسب تر است یا ۴K!؟

اصولا برای اجرای بازی ای با دقت تصویر ۴K نیاز به قدرت پردازشی بسیار بالایی وجود دارد که در حال حاضر به صرفه نیست. برای اجرای بازی با این دقت باید حداقل از دو کارت گرافیک GeForce GTX 980 یا یک کارت دو هسته ای AMD Radeon R9 295X2 استفاده کرد. اما چیزی که انتخاب را در این زمینه سخت کرده است گزینه های متعددی همچون نسبت ابعاد تصویر (aspect ratio)، کیفیت پنل و افزودنی های جانبی همچون Gsync و FreeSync است. با رعایت این موارد میتوانید بازی های روز را حتی به صورت چند مانیتوره (multiple displays) اجرا کنید و از آن لذت ببرید.

انتخاب ها واقعا سخت است. به طوری که چهار انتخاب فقط برای مانیتورهایی با نسبت ابعاد تصویر ۱۶:۹ (با دقت تصویر ۱۰۸۰p یا ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰)، چند مانیتوره با صدای فراگیر (surround)، ابعاد ۲۱:۹ به صورت فوق عریض و ۴K (از لحاظ فنی ۱۶:۹ و با پیکسل هایی با چگالی بسیار بالا) وجود دارد که کار انتخاب اینگونه مانیتورها را بسیار سخت کرده است. اول اجازه دهید مانیتورهای ۲۱:۹ و ۴K اشاره کنیم. مانیتورهایی که از نسبت ابعاد تصویر ۲۱:۹ استفاده میکنند از کیفیت رنگ فوق العاده ای برخوردارند.

سر فصل های کلی دقت تصویر

اصطلاحابعاد واقعینسبت ابعاد پیکسل
SD یا Standard-definition۷۲۰ در ۴۸۰۴:۳۳۴۵,۶۰۰
HD یا High-definition۱۲۸۰ در ۷۲۰۸:۵۹۲۱,۶۰۰
HD+ یا HD Plus۱۶۰۰ در ۹۰۰۱۶:۹۱,۴۴۰,۰۰۰
FHD یا Full HD-definition۱۹۲۰ در ۱۰۸۰۱۶:۹۲,۰۷۳,۶۰۰
۲K یا Digital Cinema Initiatives۲۰۴۸ در ۱۰۸۰۱۷:۹۲,۲۱۱,۸۴۰
QHD یا Quad HD -definition۲۵۶۰ در ۱۴۴۰۲۱:۹۳,۶۸۶,۴۰۰
Ultra HD یا Ultra-high-definition
یا همان Ultra HD 4K
۳۸۴۰ در ۲۱۶۰۲۱:۹۸,۲۹۴,۴۰۰
۴k در digital television
یا سینما و تلویزیون
۴۰۹۶ در ۲۱۶۰۲۱:۹۸,۸۴۷,۳۶۰

در این تست و مقایسه بین این دو فرمت از مانیتور ۳۴ اینچی خمیده Samsung S34E790C استفاده شده است. این مانیتور از کیفیت عالی برای بازی ها به صورت چند مانیتوره استفاده میکند و تقریبا همه مزایای اینگونه مانیتورها را در خود دارد. این مانیتور دقت تصویری معادل۳۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل را به کاربر ارائه میدهد که نتیجه آن سطحی عالی از جزئیات و کیفیت بسیار بالای تصاویر است. عموما تمام مانیتورهای جدید موجود در بازار در حال حاضر ا دو نسبت ابعاد تصویر ۲۱:۹ و ۴K ارائه میشوند.

مانیتورهای مبتنی بردقت تصویر ۴K که با نسبت تصویر ۲۱:۹ عرضه میشوند در حال حاضر قادر نیستند بهبود قابل ملاحظه ای در چگالی پیکسل ها داشته باشند. در نتیجه از لجاظ جزئیات بیشتر، تفاوتی با دیگر مانیتورها ندارند. در واقع یکی از دلایل مهم استقبال بیشتر از نسبت ابعاد تصویر ۲۱:۹ در حالت ۴K نیاز به توان پردازشی کمتر است که در بسیاری از مانیتورهای جدید شاهد هستیم.

Untitled-1

اگر به میزان رندر پیکسل ها در هر مرحله از تصویر بالا نگاه کنید، میبینید که مانیتورهایی با دقت تصویر ۲۵۶۰×۱۰۸۰ فقط از ۳۳% چگالی پیکسل بیشتر به نسبت مانیتورهای ۱۰۸۰p برخوردارند. حتی مانیتور ۳۴ اینچی مورد استفاده در این تست با پنل ۲۱:۹  و در زمان اجرای بازی far cry حدود ۲.۴X رندر میکند که این مقدار بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز برای اجرای ۴K است.

Untitled-2

تصویر بالا نشان میدهد که قوی ترین کارت گرافیک تک هسته جهان یعنی GeForce GTX 980 میتواند روی مانیتوری ۳۴ اینچی که از دقت تصویر ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل یا همان ۴K استفاده میکند، رقمی معادل ۴۰ فریم ارائه دهد. این یعنی اگر بازی را روی ۲۵۶۰ در ۱۰۸۰ اجرا کنیم با بار پردازشی کمتری مواجه ایم، به طوری که حتی با کارت هایی همچون ۹۷۰ و R9 290 هم میتوانید از میزان فریم مناسبی برای اجرای بازی ها استفاده کنید. بنابراین اگر مقداری نیازهای خود را کاهش دهید، میتوانید از طیف وسیع تری از محصولات باکیفیت استفاده کنید.

Untitled-3

انتخاب دو جفت GTX 980 به صورت SLI میتواند موجب افزایش میزان فریم ریت و بهبود بازی در ۴K شود. این کیفیت را روی هر مانیتوری میتوانید بازی کنید. اما بهترین حالت زمانی است که از چند ماینتور برای ۴K استفاده کنید که در آن صورت نیاز به چند کارت به صورت ۴-SLI هم احساس میشود. BioShock Infinit در حالت کیفیت پایین (low minimum) از لحاظ فریم ریت همیشه نتایج عجیبی به همراه دارد. اما هر بازی ای غیر از این بازی در دقت تصویری کمتر از ۴K از کیفیت صاف و مطلوبی برخوردار است.

اما از نظر عملی تمام مانیتورهای ۴K ای که از پنلی غیر از TN استفاده میکنند از قیمت بسیار بالایی برخوردرند که خریدشان اصلا به صرفه نیست. از طرفی بهترین انتخاب ممکن برایابعاد تصویر این مانیتورها ۲۱:۹ است. در حال حاضر هم بهترین مانیتورهای ۴K توسط سامسونگ تولید میشود و اگر قصد دارید سر کیسه را شل کنید بهتر از برای خرید اینگونه مانیتورهای گران قیمت از پنل های TN استفاده کنید. اما یادتان باشد که هنوز بازی خاصی برای این کیفیت منتشر نشده است.

منبع cnet techspot
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در بررسی سخت افزار,تلویزیون/مانیتور

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
تحلیل و بررسی بازی شیطانی The Evil Within
شاخه: بررسی سخت افزار,ناگفته های داستان بازی

ناگفته های داستان بازی شیطان درون (The Evil Whitin)

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است