راهنمای خرید سیستم-120-هرتز

چند وقت پیش در سایت یک راهنمای جامع و کامل برای جمع آوری سیستمی مبتنی بر ۴K منتشر کردیم و حالا میخواهیم راهنمای خرید سیستم بازی ۴K قبلی را با راهنمای انتخاب سیستم بازی ۱۲۰ هرتزی تکمیل تر کنیم. این بار قرار است راهنمای خودمان را با توجه به مبنای هرتز منتشر کنیم. بنابراین در همین ابتدا بگوییم که اگر یکی از رویکردهای شما، انتخاب بازی در تفکیک پذیری ۴K Ultra HD است، بهتر است ۲K-120Hz را مدنظر قرار دهید. به عبارتی مقدار تفکیک پذیری معادل ۲۵۶۰×۱۴۴۰ یا ۳۴۴۰×۱۴۴۰ در مانیتورهای صفحه عریض (ultra-wide) بهترین انتخاب ممکن برای استفاده از ۲K-120Hz در تفکیک پذیری ۴K Ultra HD است.

بهترین میزان نوسازی تصویر «Refresh-Rate» برای تفکیک پذیری های بالا با سرعت مناسب، ۱۲۰ هرتز «۱۲۰Hz» است که در این راهنما قصد داریم بیشتر در موردش صحبت کنیم. مثلاً به طور معمول مانیتورهایی با تفکیک پذیری ۱۴۴۰p از نرخ نوسازی بهنیه شده ای معادل ۱۴۴ هرتز استفاده میکنند که دو برابر بهتر است. این مقدار برای جلوه های ویژه تصویری و Stereoscopic 3D بسیار مناسب است و با هر بار پلک زدن میتوانیم شاهد ۶۰ بار نوسازی بر ثانیه در هر تصویر باشیم.

نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در بازی های PC میتواند به ۶۰ هرتز تغییر کند و ۶۰ هرتز هم میتواند به صورت عادی روی کنسول های بازی به صورت ۲۴-۳۰ فریم اجرا شود. در این حالت چشم و مغز شما به طور جداگانه میتواند به چیزهای جدا در ۱۲۰ هرتز فکر کند و این حالت تقریباً همان سرعتی است که در دنیای واقعی مشاهده میکنید. عناوین مدرن آنلاین چند نفره «Modern online multiplayer» دوران ۱۲۰TPS را شروع کرده اند. این مقدار بدین معناست که در بازی های آنلاین در هر ثانیه ۱۲۰ ورودی به سرور فرستاده میشود یا به عبارتی ۱۲۰ تیک در هر ثانیه «TPS/Ticks Per Second» است.

120-هرتز-و-60-هرتز

بنابراین در این حالت و در عناوین اکشن شوتر اول شخص آنلاین «First-Person Dhooters» باید احساس نرمی بسیار خاصی به بازیباز دست دهد! دقیقاً مثل زمانی که با چاقو کره را از وسط به دو نیم تقسیم میکنید. از بحث بالا که بگذریم به یکی از مهمترین ملزومات اجرای هرتز (یا فریم ریت) در بازی یعنی مانیتور میرسیم. در واقع مانیتورهای امروزی نقش بسیار مهمی در نرخ نوسازی سطح بالا «High-Refresh Rate» دارند و مانیتورهای مبتنی بر فناوری «Adaptive Sync» نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا میکنند. بیاید با فناوری Adaptive Sync کمی بیشتر آشنا شویم.

نگاهی به فناوری Adaptive Sync

تعداد دفعاتی که یک مانیتور میتواند خودش را به روز کند، یعنی تصویری جدید نمایش دهد نرخ نوسازی یا «Refresh Rate» نامیده میشود و از کلمه اختصاری Hz برای نمایش آن استفاده میشود. سرعت کمتر از ۲۴ فریم بر ثانیه برای چشم انسان مشکل ساز است و معمولاً از آن به عنوان پارگی تصویر «Screen Tearing» یاد میکنیم. مثلاً فرض کنید در حال بازی آنلاین ریسینگ هستید، دستتان روی دکمه گاز است، اما ماشین به صورت تیکه تیکه حرکت میکند، یعنی تصویر پرش دارد، در حالی است که شما هیچ افت فریمی ندارید.

این همان مشکل «Screen Tearing» است که به دلیل نرخ نوسازی تصویر کمتر مانیتور در مقابل نرخ فریم ریت بیشتر کارت گرافیک ایجاد میشود که برای حل این موضوع از حالتی به نام Sync/V-sync یا Vertical Synchronization استفاده میشود. در واقع با قابلیت Adaptive V-sync انویدیا میتوانید میزان فریم ریت ارسالی کارت گرافیک را قفل کنید تا از هر گونه لگ، تاخیر یا بریدگی احتمالی تصویر جلوگیری شود و فریم کارت و نرخ نوسازی مانیتور با هم منطبق شوند تا تصاویر به صورت نرم مشاهده شوند.

سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه نقطه آغاز تمایش پیوست تصاویر توسط چشم انسان است؛ بنابراین ۳۰ فریم در یک ثانیه، حداقل سرعت مورد نیاز برای اجرای تصاویر زنده «Real-Time» به صورت پیوسته است. یکی از مشکلات مهم در تفکیک پذیری های بالایی همچون ۲۵۶۰×۱۴۴۰ یا ۳۴۴۰×۱۴۴۰ نرخ نوسازی یا «Refresh Rate» است که معمولاً معادل ۶۰ هرتز است. این مقدار برای تفکیک پذیری های پایین تر از ۲K4K مناسب است و مشکلی ایجاد نمیکند، اما برای تفکیک پذیری های فوق مشکل زا است. در واقع میتوان گفت که سرعت نرخ نوسازی در مانیتورها ثابت است، اما این رقم در کارت های گرافیکی متفاوت است.

مثلاً فرض کنید از کارت گرافیکی استفاده میکنید که ۶۰ فریم در یک بازی رندر میکند، اما مانیتور شما قدیمی  و ۳۰ فریمی است، بنابراین شما از قابلیت همگام سازی V-Sync استفاده میکنید تا فریم ها با هم منطبق شوند. در این حالت چون نرخ نوسازی تصویر مانیتور کمتر از مقدار فریم تولید شده توسط کارت گرافیک است، فریم های قبلی تکرار شده و عملاً تفاوتی بین ۶۰ و ۳۰ فریم نمیبینید و با پارگی تصویر «Screen Tearing» روبه رو میشوید. بدین معنا که فریم های قبلی روی فریم های جدید می افتند و تصویر به اصطلاح «پاره» میشود.

VSync

در واقع مشکل اصلی که موجب ایجاد پارگی تصویر «Screen Tearing» میشود مربوط به زمانی است که مثلاً سرعت فریم ریت بین ۴۰ تا ۵۵ فریم بر ثانیه است و در این حالت مانیتور مجبور است برخی فریم ها را یک بار و برخی را دو بار نمایش دهد. این همان «وقفه» است که بار پردازشی سنگینی هم به دنبال دارد و معمولاً از آن به «Stuttering/لکنت زبان» هم یاد میشود. برای درک بهتر بریدگی تصویر به شکل زیر دقت کنید.

این همان مشکل پارگی تصویر «Screen Tearing» است که برای بر طرف کردنش دو قابلیت همگام سازی V-Sync و G-Sync از سوی انویدیا و AMD معرفی شده است. حتی با قویترین سیستم های موجود هم میتوانیم انتظار افت فریم از سمت کارت گرافیک را داشته باشیم، در حالی که این مقدار روی مانیتور همچنان ثابت است. البته به تازگی مانیتورهایی با قابلیت فریم ریت متغییر معرفی شده که یکی از آنها مانیتور ۳۴ اینچی منحنی Acer Predator X34 است که از انویدیا G-Sync هم پشتیبانی میکند.

پارگی-تصویر

یکی از راه های جلوگیری از Screen Tearing استفاده از دو قابلیت همگام سازی AMD V-Sync و انویدیا G-Sync است که علی رغم کمی تاخیر در ورودی تصاویر، مشکل خاصی برای نمایش نرم و روان تصاویر ندارد. بنابراین تمامی قطعات معرفی شده در صفحه بعدی با توجه با موارد فوق انتخاب شده اند و مانیتور معرفی شده در این راهنمای خرید از انویدیا G-Sync پشیبانی میکند.

صفحه بندی

صفحه بندی 1 2 3 4
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. محمد2000 says:

    ادم باید تو ارتقا سیستم به همه جنبه ها توجه کنه
    خیلیا فقط به کیسشون توجه میکنن و نه موس کیبورد درست حسابی دارن نه مانیتور نه سیستم صوتی خوب و..
    مورد داشتیم تو همین بازیسنتر یارو رفته دوتا ۹۸۰ti بسته با ۳۲ گیگ رم با افتخارم عکساشو گذاشته نکته خنده دارش اینه که تو یه مانیتور ۲۲ اینچ قدیمی lg فول hd بازی میکنه!!!!!!!!!قشنگ ۷۰ درصد قدرت سیستم بلااستفادس!!
    یعنی یه ادم چقدر میتونه بد سلیقه و پول هدر بده باشه.

    • حسین
      حسین says:

      حالا مانیتورش هیچ چی! موندم به اون ۳۲ گیگ رم چه افتخاری میکنه! ۸ گیگ رم هم الان تو خیلی بازیا کاربرد نداره! چه برسه به ۳۲ گیگ رم با دو تا ۹۸۰ti….!

  2. محمدحسین says:

    سلام مرسی از زحمتاتون… فریم درثانیه و هرتز تفاوت دارند؟

    • حسین
      حسین says:

      سلام دوست عزیز، خواهش میکنم، بله خیلی تفاوت دارند. فریم ریت معیاریه برای برای نشون دادن تعداد تصاویر متوالی و پشت سر همی که توسط یک دستگاه تولید میشه و هرتز نمایانگر فرکانس یا همون نرخ نوسازی (میلی ثانیه) صفحه نمایشگره که باید تعداد تصاویر و نشون بده. فریم ریت توسط کارت گرافیک رندر میشه و هرتز توسط موتور صفحه نمایشگر! فریم وابستگی زیادی به قدرت سخت افزاری و مخصوصا کارت گرافیک داره، اما هرتز مربوط به موتور پردازشی نمایشگر هست که باید بتونه در هر میلی ثانیه چندین بار صفحه رو به روز کنه.

      مثلا یه تلویزیون ۵۰۰ هرتزی میتونه ۵۰ فریم و افزایش بده تا متناسب با مقدار نوسازی تصویر در حال پخش باشه. اما افزایش فریم منوط به افزایش قدرت پرازشی سیستمه! با بنابراین خیلی تفاوت دارند. توی مقاله هم توضیح دادم، اگر مقدار فریم از مقدار نرخ نو سازی (هرتز) صفحه نمایش بیشتر باشه با پارگی تصویر «Screen Tearing» روبه رو میشیم و در حالت عکس این قضیه هم با حالت خلاصی فریم روبه رو میشیم. هر چی نرخ نوسازی صفحه نمایش بیشتر باشه، تصویر شفاف تر و صاف تر دیده میشه (مثل پلک زدن)، هر چی فریم ریت بیشتر باشه، بازی سریع تر و روون تر و نرم تر اجرا میشه، انگار که مثلا یه کره رو با چاقو از وسط نصف کنید!

      امیدوارم توضیحات مفید واقع شده باشه. سوالی بود بپرسید 🙂 ضمن اینکه توصیه میکنم حتما مقاله زیر و بخونید (به زودی بخش دومش هم میره رو سایت)

      فریم ریت چیست؟ هر آنچه درباره فریم ریت باید بدانید (۱)

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در بررسی سخت افزار,پیشنهاد سردبیر,راهنمای خرید

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

تاريخ بررسي: ۲۶ تیر, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

۱۲ بهمن, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

۱۴ دی, ۹۵

9.0

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
کنسول بازی playstation 3
شاخه: تحلیل فنی

داستان هک کنسول PS3

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است