stalker

مقدمه

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که به صورت رسمی تنها یک نسخه از بازی S.T.A.L.K.E.R ساخته شده و به بازارهای جهانی عرضه شده است. تمامی نسخه های قبل از نسخه اول (که در بالااشاره شد)، در واقع مقدمه ای بر داستان بازی اول بودند. دو سال پیش بود که خبری مبنی بر ساخت نسخه دوم بازی S.T.A.L.K.E.R منتشر شد. قرار بود نسخه دوم این بازی برای نسل هفتم کنسول های بازی (X360 و PS3) منتشر شود که با اعلام ورشکستگی سازنده بازی این مورد کنسل شد.

این بدترین خبر برای طرفداران بازی بود. پس از آن بود که سازنده اصلی به دو قسمت یا دو استدیو تقسیم شد. گروه اول که از سازندگان اصلی بازی S.T.A.L.K.E.R بودند استدیوی جدیدی تحت عنوان ۴A Games ساختند و سری موفق و بسیار خوش ساخت METRO 2033 و ادامه های این بازی را روانه بازار کردند. این بازی دقیقا از همان الگوها و همان سبک گیم پلی بازی S.T.A.L.K.E.R استفاده میکند و بسیار بسیار خوش ساخت است. در حال حاضر تمام حقوق نام بازی S.T.A.L.K.E.R به دست بتسدا (Bethesda Softworks) افتاده است و این استدیو اعلام کرده که قرار است نسخه دوم بازی S.T.A.L.K.E.R را بسازد!

ادامه داستان از بخش اول
استالکر اصلی داستان بازی یا همان کاراکتر اصلی بازی کم کم متوجه این نکته میشود که قبلا در حال ردگیری محل استرلوک (Strelok) بود تا او را ترور کند. سپس کم کم خاطراتش در نقش یک فلش بک در بازی ظاهر میشوند و از طریق همین یاد آوری ها متوجه کارخانه ای در منطقه ای به اسم یانتار (Yantar) میشود. منطقه ای که باعث شد به واسطه تاثیر امواج الکترو مغناطیسی فراموشی بگیرد و خاطرات و گذشته خود را به سختی به یاد بیاورد. پس از اینکه استالکر به منطقه مورد نظر میرسد، در میابد که پدیده هایی غیر فیزیکی در محیط قرار دارند که منشا آنها آزمایشگاهی سری است که در زیر یکی از کارخانه های منطقه قرار دارد و کار این آزمایشگاه از بین بردن و پاک کردن ذهن استالکرها (S.T.A.L.K.E.R) است.

ادامه داستان | بخش دوم

بعد از پیدا کردن این آزمایشگاه و نابودی آن استالکر (S.T.A.L.K.E.R) اصلی داستان بازی تصمیم میگیرد به سمت نیروگاه هسته ای چرنوبیل حرکت کند و در این راه با مشکلات زیاد و گروه های مختلفی که بر منطقه تسلط داشتند مواجه میشود که این موضوع باعث ایجاد درگیری هایی بین دو طرف میشود. سپس در این راه به منطقه ای به نام پریپیات (Pripyat) میرسد که یک منطقه بسیار پر حرج و مرج است و نیروها و گروه های مختلفی در این منطقه حضور دارند. S.T.A.L.K.E.R پس از درگیری با یکی از این گروه ها به یک ساختمان میرسد و آزمایشگاه مخفی دوم را پیدا میکند.

درون این آزمایشگاه یک ترمینال بزرگ هولوگرافیک وجود دارد که از طریق آن به صورت خود آگاهی با دیگر S.T.A.L.K.E.R ها ارتباط برقرار میشد و به نوعی ذهن آنها را کنترل میکردند. بعد از فاجعه دوم چرنوبیل، اتحاد جماهیر شوروی تصمیم که منطقه ای ممنوعه ایجاد کند و در این منطقه شروع به تحقیقات خاصی بر روی ذهن انسان می کند. نتیجه آن افزایش تعداد ESP و انواع سلاح های روانی و کنترل اعصاب بود که مهمترین اتفاق آن شکل گیری گروهی متخصص از هفت دانشمند مرتبط با آگاهی شناختی بود. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گروه مرتبط با آگاهی شناختی، خودش به تنهایی وظیفه ادامه این پروژه را بر عهده گرفت و به تحقیقات در این زمنیه ادامه دا.

هدف از این پروژه خطرناک به دست گرفتن ذهن مردم جهان بود که البته به نتیجه نرسید و یکی از عواقب وحشتناکش، مناطق ضد جاذبه فیزیک زمین و همینطور جهش انسانها و حیوانات به دلیل تاثیرات متا فیزیکی موجود در محیط  بر آنها بود. به وجود آمدن منطقه معروف “The Zone” هم به دلیل تلاش برای مخفی کردن پروژه بدست گرفتن ذهن و خود آگاهی بود که البته باعث به وجود آمدن مناطقی شد که باعث تحریک مغز میشدند. اولین نتیجه این پروژه سری استالکرها (S.T.A.L.K.E.R) ها و گروهی بودند که از آنها برای انجام اهدافی خاص در منطقه استفاده میشد.

منطقه یانتار در بازی استالکر (S.T.A.L.K.E.R)

منطقه یانتار در بازی استالکر (S.T.A.L.K.E.R)

استالکرها (S.T.A.L.K.E.R) با دستگاه های مخصوصی شستشوی مغزی میشدند و با خالکوبی هایی خاص، تحت نام مخفف “S.T.A.L.K.E.R” برنامه ریزی میشدند و افراد مخفی پشت پرده از طریق دستگاه های مخصوص خود آگاهی با انها ارتباط بر قرار میکردند. (برای اطلاع از چرایی و چگونگی خود آگاهی میتوانید به سریال Fring مراجعه کنید که در همین زمینه ساخته شده است). بعد از مدتی شایعه شد که اهدا کنندهایی در منطقه پیدا شده است. سپس یک گروه متشکل از چهار (S.T.A.L.K.E.R) با نام های Strelok, Ghost, Fang, و Doc به منطقه رفتند تا به این اهدا کننده ها دسترسی پیدا کنند.

اما گروه به دلیل مواجه شدن با رقیب خود مجبور به عقب نشینی از منطقه مورد نظر میشود و ضربه سختی میخورد. در این بین نیز Strelok به شدت زخمی میشود، در صورتی که تمامی گروه او موفق به فرار از آن منطقه شدند. Fang هم توسط یک تک تیرانداز در منطقه Pripyat کشته شد و سپس Ghost که در حال دسترسی به انبار مهمات بود در منطقه Yantar توسط دستگاه مخصوص کنترل خودآگاهی کشته میشود.

جهش یافته ها در بازی

بعد از انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل، موجی شدید از مواد سمی، گازهای گلخانه ای و مواد رادیو اکتیو حااصل از انفجار نیروگاه در محیط پخش میشوند که باعث جهش های ژنیتیکی بسیاری در جانوران و گیاهان میشود. موجودات جهش یافته ای  مثل سگ، کلاغ و دیگر حیوانات و گیاهان موجود در  بازی تفاوت بسیار زیادی با همانند خودشان در واقعیت پیدا می کنند. علاوه بر این موجودات در برخی مناطق بازی مانند منطقه Yantar شاهد انسان های جهش یافته معروف به zombified و استالکرها (S.T.A.L.K.E.R) هستیم که تحت تاثیر امواج شدید مغزی قرار گرفته اند و به نوعی فراموشی دچار شده اند.

zombified-S.T.A.L.K.E.R

zombified ها انسان هایی هستند که در معرض تشعشعات هسته ای قرار گرفتند

در بازی از سیستم (AI) یا هوش مصنوعی فوق العاده واقع گرایانه ای استفاده شده بود که باعث شده بود شاهد  رفتارهای بسیار واقع گرایانه از NPC های بازی باشیم. این رفتارها شامل دعوا بر سر مواد غذایی! و یا اینکه حوادث مختلف و غیر مترقبه ای بود که به صورت کاملا زنده وغیر اسکریپت شده در بازی اتفاق می افتاد. حمله گروه های موجود درمنطقه به یکدیگر بر سر مواد غذایی یا گرفتن پایگاه های یکدیگر و یا بر سر اسلحه، مهمات و …. هم بخش دیگری از فعالیت های هوش مصنوعی بازی است!.

در واقع هوش مصنوعی اکوسیستمیک بازی به قدری طبیعی و فوق العاده طراحی و ساخته شده بود که اگر بازی را از نوع شروع میکردید، مطمئنا تمامی درگیری های بازی را متفاوت تجربه میکردید.

ناهنجاری ها – پرتوها و مواد سمی

در نتیجه فاجعه دوم چرنوبیل بود که منطقه The Zone به مناطق کوچک تری که از نظز فیزیکی با قوانین فیزیک مغایرت داشتن تبدیل شد. این تغییرات بسیار متفاوت بودند و باعث اتفاقات و نتیجه های مختلفی بر روی NPC ها و افراد مختلف شده بود. این مناطق معمولا دارای کشش و جاذبه های ضد فیزیکی بودند که باعث برق گرفتکی، شوک و کشاندن بازیباز و NPC ها به درون خود می شدند. برخی از این تله های ضد جاذبه های فیزیک، حتی اشیا را به سمت NPC ها پرتاب میکردند و برخی دیگر هم دارای نورهای متفاوتی درون خود بودند.

The Zone

منطقه معروف به The Zone | این منطقه بیشترین تداخلات و تشعشعات رادیواکتیویته را در خود جای داده است

The-Zone

ورودی منطقه معروف به The Zone | این ورودی در اخیتار گروه های رقیب است

نگاهی کلی به نوع گیم پلی بازی

روند گیم پلی بازی بسیار استادانه و عالی طراحی شده است. گیم پلی ای که آزادی عمل بسیار خوب به همراه فضایی و اکوسیستمی عالی را پدید آورده که از واقعیت الگو برداری شده است. این اکوسیستم در ترکیب با گییم پلی بازی و چرخه زندگی هر کدام از گروه های بازی در کنار تعامل آنها با بازیباز موجب پدید آمدن نوعی اکوسیستم زنده و بسیار هوشمند شده که تجربه آن خالی از لطف نیست. گیم پلی بازی و مبنای آن روابط پیچده با NPC های مختلف و گروه های مختلف بازی است.

در کنار موارد بالا گیم پلی بازی شامل عناصری از بازیهای RPG و شبیه سازی تجارت هم میباشد. در بازی گروه های مختلفی با نام S.T.A.L.K.E.R وجود دارند که مهمترین آنها شامل گروه هایDUTY ،FREEDOM ،NEUTRALITY  ،SERVENTAS OF MONILIT ,SCIENTST و دزدها یا همان MERCENARIES میشوند. علاوه بر گروه های فوق، گروهی دیگر در بازی وجود دارد که به MILITARY معروف است. این گروه با تمامی گروه های موجود در حال جنگ و خون ریزی است و با هیچ کسی میانه خوبی ندارد.

بازیباز در این بازی میتواند به تمامی گروههای موجود بپیونند، اما قبل از پیوستن به یک گروه باید کاری خاص برای آن گروه انجام دهد و اگر بازیباز در یک گروه باشد و به گروه دیگر هم بپیوندد از نظر گروه قبلی خیانت محسوب میشود و تمامی اعضای گروه قبلی دشمن بازیباز میشوند. نکته بسیار جالب در باره این گروه ها این است که تمامی آنها همانند یک خانواده هستند. بدین معنا که هر گروه ۵ عضو کلیدی دارد که شامل:

  • فرمانده (برنامه ریزی برای حملات مختلف و گرفتن ماموریت ها).
  • داد و ستد گر (در قبال دریافت پول و کالا، لوازم شما را تامین میکند. همچنین جایزه های حاصل از مامویت های انجام شده توسط شما از گروه دست اوست).
  • مکانیک (متخصص تعمیر سلاح واپگرید).
  • راهنما (کارش فراهم کردن سفر سریع شما از نقطه ای به نقطه دیگر است).
  • متخصص پزشکی (کارش تهیه دارو های افزایش سلامتی و ماسک و ف – ل – ت – ر های ضد گاز برای کاهش اثر مواد رادیواکتیو است ).

یکی از زیبا ترین لحظات بازی، تماشای هوش مصنوعی اکوسیستمیک بازی است. به طوری که بارها بازیباز میتواند شاهد درگیری بین گروه های مختلف موجود در بازی بر سر منافع بیشتر، پایگاه بزرگتر، گلوله، اسلحه و … باشند که در جریان بازی حتما با آن برخورد می کنید. البته در بازی جنگ فقط بر سر منابع بازی نیست، بلکه قسمت اعظم این جنگ بر سر مناطق استراتژیک در The Zone، آرتیفکت ها Artifect ها (نوعی گنج های حاصل از فعل و انفعالات شیمیایی که از انفجار هسته ای ساخته شده و به صورت الماس هایی ارزشمند در آمده اند. همواره برای پیدا کردن این اشیاء بسیار قیمتی باید از دستگاه های مخصوص آرتیفکت یاب درون بازی ستفاده کرد) و مناطق مخصوصی است که دارای ارزش علمی هستند

مناطق استراتژیک مناطقی هستند که در صورت تصرف توسط یکی از گروه ها میتواند تضمینی برای بهرمند شدن دائمی گروه ها از منابع مخصوص مناطق اطراف آن منطقه باشد. هوش مصنوعی بازی با اینکه سال ۲۰۰۳ به بعد طراحی ونوشته شده است به قدری بالاست که حیوانات جهش یافته ژنتیکی و استاکرها از دوردست آن طرف تر نور چراغ قوه شما را تشخیص داده و برای شناسایی و شکار شما راهی محل شما میشوند. تصور کنید در یک منطقه با درختانی بلند هستید و باران شروع به باریدن کرده و به دنبال آن رعد و برق بزرگی همه محیط را روشن میکند و محل اختفای شما در بین بوته ها و درختان لو میرود و تمام موجودات آنمنطقه به سمت شما حمله ورد میشوند!

این میزان دقت سازندگان در طراحی بی نظیر هوش مصنوعی است که در زمان خود و حتی تا زمان حال حاضر بی نظیر است. درواقع این بازی یک نوع زندگی مجازی درون Zone با تمام شرایط مختلف و یک سیستم اکوسیستمیک بسیار جالب و زیباست که روح بازیباز را نوازش میکنند.

اتمسفر محیط (S.T.A.L.K.E.R)

اتمسفر فوق العاده زیبای محیط بازی (S.T.A.L.K.E.R)

ادامه دارد ...

در قسمت بعدی داستان سه نسخه بازی شامل نسخه اصلی S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl به همراه دومقدمه بازی یعنی S.T.A.L.K.E.R.: Pripyat و S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky را با هم مرور میکنیم و با شخصیت های اصلی داستان بازی هم بیشتر آشنا خواهیم شد.پس با ما همراه باشید.

راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در بازی ها,داستان بازی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

تاريخ بررسي: ۲۷ اسفند, ۹۵
بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

۱۲ بهمن, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

۱۴ دی, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

۹ دی, ۹۵

9.4

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۶ آذر, ۹۵

9.0

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
PS3-X360

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است