آقای-Mark-Cerny

مقدمه

مارک سرنی (Mark Cerny) معمار ارشد PlayStation 4 در مصاحبه ای با وب سایت Gamasutra در مورد سخت افزار PS4 صحبت های مفصلی کرده که متن خلاصه این صحبت ها را میتوانید در این مقاله بخوانید. مارک سرنی متولد ۲۴ آگوست ۱۹۶۴ است و ۴۹ سال سن دارد. او برنامه نویس، طراح و تولید کننده بازی های رایانه ای و برنده جایزه یک عمر دستاورد از انجمن توسعه دهندگان بازی های بین المللی است. مارک سرنی هم مثل دیگر بزرگان تاریخ صنعت بازی سازی در سال ۲۰۱۰ نامش وارد فهرست بزرگترین مشاهیر بازی سازی جهان شد.

در سال ۲۰۱۳ اعلام شد که او به عنوان سرپرست و معماری اصلی دو کنسول PlayStation 4 و PlayStation Vita انتخاب شده است. پیش از این ما در سایت گارد۳دی مطلبی در مورد تالار مشاهیر بزرگان صنعت بازی های کامپیوتری به نام «جان کارمک | از دزدی تا رسیدن به صدر برترین بازیسازان دنیا» منتشر کردیم که با کلیک روی مطلب فوق میتوانید ان را ببینید. از مهمترین بازی هایی که مارک سرنی در تولید آنها نقش داشته است، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

Jak and Daxter: The Precursor Legacy (2001, PS2) — Programmer
Ratchet and Clank (2002, PS2) – Designer
Ratchet & Clank: Going Commando (2003, PS2) — Designer
Ratchet & Clank: Up Your Arsenal (2004, PS2) — Design Consultant
Resistance: Fall of Man (2006, PS3) — Design Consultant
Uncharted: Drake’s Fortune (2007, PS3) — Design Consultant
Resistance 2 (2008, PS3) — Designer
God of War III (2010, PS3) — Design Consultant
Killzone 3 (2011, PS3) — Design Consultant
Knack (2013, PS4) – Director

شروع کار

مارک سرنی؛ برای من همه چیز از سال ۲۰۰۷ شروع شد. سرنی تعطیلات روز شکرگذاری خودش را صرف خواندن تاریخچه معماری X86 کرد، نه فقط به خاطر تکامل جالب توجهی که این پردازنده ها در طول این سال ها داشتند، فقط به این دلیل که زمانی که PS4 وارد بازار میشود به اندازه کافی برای نیازهای سونی قدرتمند باشد. این پردازنده ها به چیزی تبدیل شده بودند که به صورت گسترده ای توسط برنامه نویس های نخبه صنعت گیم مورد استفاده قرار میگرفتند.

شوق و اشتیاقی که در او برای پروژه ساخت PS4 به وجود آمده بود باعث شد بعد از روز شکر گزاری نزد فیل هرسیون و ماسا چاتانی برود و درخواست کند بر روی پروژه ای که منجر به ساخت PS4 میشد کار کند و در کمال تعجب آنها به مارک سرنی جواب مثبت دادند! .

بزرگترین نکته در باره PlayStation 4

سرنی به طراحی PlayStation 4 وفادار ماند و طراحی PS4 را به عنوان یک اصل مهم و بالاتر از هر موضوع دیگری میدانست! سرنی در همین رابطه میگوید: بزرگترین چیز برای ما این بود که نمیخواستیم سخت افزار کنسول جدید ما به معمایی برای برنامه نویسانی که میخواستند عناوین با کیفیت تولید کنند تبدیل شود. PS3 بسیار پرقدرت بود، ولی پردازنده Cell همیشه مانعی برای توسعه دهندگانی بود که با آن آشنا نبودند. قدرت زیادی در پردازنده Cell وجود داشت که برای آزاد کردن آن شما به مطالعه و فراگیری روش های کاملا منحصر به فردی احتیاج داشتید.

این وضعیت به طور مستقیم باعث به وجود آمدن فلسفه ای در طراحی PlayStation 4 شد! سرنی ادامه میدهد که: ما امیدوار بویدیم که همچون کنسول قبلی، با PlayStation 4 هم معماری قدرتمندی داشته باشیم و این معماری در بسیاری از زمینه ها، معماری آشنایی برای برنامه نویسان باشد. اما سهولت در استفاده تنها هدف سرنی نبود! بعد از ۳۱ سال کار کردن در این صنعت او به خوبی میدانست PC ها به زودی به PlayStation 4 ای که در قسمتی از زمان منجمد شده بود خواهند رسید…! در نهایت ما سعی کردیم بین ویژگی هایی که میشود در روز اول از آنها استفاده کرد و ویژگی هایی که اجازه میدهد تا این سیستم در طول سال های بعد به تکامل برسد توازنی برقرار کنیم. مثل «معماری کامپیوتری که سوپرشارژ شده باشد».

Mark Cerny

معنی «سوپر شارژ شده» چیست؟ معماری PlayStation 4 در نگاه اول بسیار نام آشنا به نظر میرسد، ولی مارک سرنی معتقد است که کار تیمش بر روی گسترش این کنسول فراتر از قابلیت های اولیه  کنسول فوق بوده است. برای مثال سرنی در مورد GPU میگوید که: این یک ATI رادئون است! وارد شدن به اعداد و ارقام احتمالا کمک زیادی به مشخص شدن وضعیت نمیکند! ما از آخرین تکنولوژی های (AMD) استفاده کردیم و تغییرات زیادی روی معماری پردازنده های گرافیکی (AMD) انجام دادیم تا بتوانیم به معماری دلخواه خودمان (در پردازش موازی ۶۴ بیتی برسیم).

نگارنده:

اگر بخواهیم صحبت های سال پیش مارک سرنی را در کنار توضیحات چند هفته پیشش بگذاریم پازل تکمیل میشود. در واقع asynchronous compute همان اهرم مخفی، اما قدرتمند PS4 است که ما دو بررسی و تحلیل جدا در موردش منتشر کردیم که اینجا و اینجا میتوانید ببینید.

توضیحات اخیر مارک سرنی:

: «Our belief is that by the middle of the PlayStation 4 console lifetime, asynchronous compute is a very large and important part of games technology» «Mark Cerny»

باور ما این است که در اواسط عمر کنسول PlayStation 4 محاسبات ناهمزمان (asynchronous compute) بخش بسیار بزرگ و مهمی از بازی ها میشود.

این صحبت ها نشان میدهد نگاه سرنی به PlayStation 4 استفاده آسان و قدرت کافی برای زمان های طولانی بوده و به همین دلیل او و تیمش از یک معماری آشنا و به شکل هوشمندانه ای تغییر شکل یافته استفاده کردند. سرنی میگوید: قسمت سوپر شارژ شده ای که ما استفاده کردیم شامل مخزنی یکپارچه از حافظه های با سرعت بالا است. منظور سرنی استفاده PS4 از حافظه GDDR5 است که به آسانی قابلیت آدرس دهی توسط CPU و GPU را دارد و اگر به PC ها نگاهی بندازید متوجه این حرف سرنی میشوید که گفته است:

«اگر شما ۸ گیگ حافظه اصلی را روی PC خود داشته باشید، CPU و GPU فقط میتوانند ۱ درصد از آن حافظه عظیم را برای هر فریم به اشتراک بگذارند و این محدودیتی است که به سادگی توسط PCIe بر روی PC های مدرن امروزی اعمال میشود. بنابر این ما از معماری یکپارچه جدیدی بر روی PS4 استفاده کردیم که سود زیادی میبریم و این سود حتی از همان روز اول که شما بر روی این سیستم کد نویسی میکنید به شما میرسد و تازه میفهمید معماری ما چه انعاطف پذیری بالایی دارد».

صفحه بندی 1 2 3
منبع gamasutra
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. Tess says:

    According to this kook, my view was ‒Dim„ in his words…But saying that we’re all gonna die in a few months… and that we’re gonna have space alien landings, and robots running the world and we only have a max of 3 years left… is perfectly logical and sane?Sorry, love John and his showBut this guy Kaminski is a God-dam Kook!

  2. سجاد رضا زاده says:

    شکر رای مقلاله خوبتون

  3. محمد عليزاده says:

    ps4 فروش خیره کننده ۱۳.۵
    xbox one تقریبا ۶ میلیون
    فعلا سونی بدون بازی تاپ انحصاری برنده سال ۲۰۱۵ سونی باید جواب اعتماد
    هوادارنش رو بده ایکس هم احتمالا بیکار نمینشینه و با بازی های رایگان بیشتر
    نظیر اینکه یه ایکس مجهول بگیر ۵ تا بازی رایگان ببر به جنگ با پلی ۴ میاد. در آمار جدید میزان فروش PS4 به ۱۶ میلیون و XO به ۹ میلیون رسیده
    یعنی بر خلاف گذشته فاصله در حال کاهشه

    درود به سونی 🙂

DieDie

زندگی نامه diedie

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

تاريخ بررسي: ۲۷ اسفند, ۹۵
بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

۱۲ بهمن, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

۱۴ دی, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

۹ دی, ۹۵

9.4

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۶ آذر, ۹۵

9.0

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
کارت گرافیک GTX 780
شاخه: Intel /Nvidia,کارت گرافیک

تست و بررسی کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 780

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است