مقدمه

آیا تا به حال به خاطر لگ و تاخیر در بازی ها به فکر زدن مشت به صفحه مانیتور یا کویبدن سر خود به دیوار افتاده اید !؟ میدانیم کار سختی است … اما اگر کار به جای باریک بکشد به این مرحله هم خواهید رسید ! چه بسا در این راه معلولانی هم در حال زندگی هستند که ب یک جستجوی ساده در دکتر گوگل میتوانید چهر های بی رقمشان را ببینید … ! بازی های کامپیوتری همیشه جزو نرم افزار های پرمصرف کامیپوتر به حساب می آیند که برای استفده از آنها در بهترین حالت ممکن باید اندکی دست مبارکتان را در جیب های پدران گرامیتان بکنید تا بتوانید هزینه ای بیشتر برای سیستم جدید خود انجام دهید تا مبادا به مرحله زدن مشت به صفحه مانیتور برسید … !

امروزه تمامی شرکت های معتبر صنعت سخت افزار ، ملاک سنجش و توانایی محاسباتی سخت افزار های تولید شده خود را با بازی حافظه خور میسنجند و تمام بازی سازان هم به امر واقف هستند و همیشه به دنبال تولید بازی هایی هستند که بهترین بهروری از سیستم ها را داشته باشد . این وسط هم عده ای دیگر به نام منتقد و … وجود دارند که نظرات و گفته های هر دو طرف را به مقام مقایسه میگذارد و با نمودار ها و بررسی ها ، حقایق پشت پرده هر کدام از تولید کننده ها را به مردم نشان میدهند . بعد از فراگیر شدن استاندارد Full HD برای پخش تصاویر دیجیتالی ، موتورهای بازی هم به سمت پشتیبانی از تصاویر با وضوح بالاتر رفتند تا جایی که در حال حاظر فرزند نو رسیده ای به نام ۴K ظهور خود را به همگان اعلام کرده تا جانشین خلف تصاویر دیجیتالی آینده باشد  .

بر همین مبنا موتور های بازی هم عظیم تر شدند تا کاربران را مجبور به تهیه سیستم های جدیدی کنند . بله این یک بازی برد و باخت است که در آن تولید کنندگان سخت افزار سود نهایی را برده و مابقی تولید کنندگان رده دوم با آمدن تولیدات جدید مجبور به ارتقا خطوط تولید خود هستند و کاربرانی که همیشه متضرر این بازی خواهند بود . به طور کلی برای اجرای یک بازی شما نیاز به قدرت توان پردازشی کارت گرافیک و پردازنده مرکزی دارید . اما موتور های نسل جدید جسارت زیادی در به چالش کشیدن حافظه مصرفی سیستم شما دارند و به همین دلیل در این بررسی سعی داریم بازی هایی را معرفی کنیم که حافظه شما را می بلعند . استاندارد نوشتاری این بررسی و معرفی بازی های بر مبنای وضوح تصویر ۱۹۲۰X1080 و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه خواهد بود . ممکن است بازی های زیادی در این لیست نباشند .. پس به معنای اینکه آنها متفاوتند یا ما آنها فراموش کرده این نخواهد بود.

حجم را بکش !

metro-2033

وقتی صحبت از حجم حافظه به میان می آید ، پای موجودی نازنین به نام Metro 2033 هم به میان می آید . چه بخواهیم و نخواهیم باید این موجود را به عنوان یکی از پر اشتها ترین موجودات صنعت سخت افزار انتخاب کنیم . علاقه وافر این موجود به بلعیدن حجم حافظه به قدری زیاد بود که مخقلوقانش تا مدت های بر سر اینکه چه طور باید آن را روی کنسول های X360 و PS3 اجرا کنند بحث و جدل بود . مخلوقان این موجود عجیب قبلا در تیمی دیگر مخلوقی بی نظیر با دنیایی بی نظیر به نام S.T.A.L.K.E.R را به جامعه عظیم بازیبازان معرفی کرده بودند . هر چند آن موجود عجیب الخلقه هم تا مدت ها به واسطه تکنیک های ویژه گرافیکی خود نقل محافل بود ، اما از نظر اشتیاق زیاد به خوردن حافظه به پای نوظهوری به نام Metro 2033 نخواهد رسید .

کنسول های X360 و PS3 بیش از ۵۱۲ مگابایت حافظه نداشتند و حال باید در برابر دشمنی ایسادگی میکردند که قصد خم کردن کمرشان را داشت ! این موجود حتی سازندگان کارت های ۲ گیگاباتی را هم دچار درگیری های ذهنی کرد تا جایی که در تست های این بازی نمیتوانستند تفاوتی بین یک کارت ۱ گیگابایتی و یک کارت ۲ گیگابایتی را بفهمند و در نهایت دست به دامان فرزند خلف راکستار به نام GTA  شدند ! تا بتوانند تفاوتی بین کارت های خود قائل شوند و در نهایت به این ذلت تن دادند که بازی فوق تنها بازی موجود است که در زمان انتشارش به بیش از ۱ گیگابایت حافظه مصرفی نیاز دارد ! البته موضوع در همان زمان هم برای سازندگان کارت های گرافیک پیچیده تراز این بود !  خبرهای رسیده به آنها حاکی از آن بود که بازی در وضوح تصویر HD به بیش از ۲ گیگابایت حافظه نیاز دارد و این یعنی محاسبات اشتباه .. !

تولید کنندگان پس از بررسی های فراوان متوجه این موضوع شدند که بازی برای اجرای در بالاترین وضوح خود نیاز به ۴ گیگابایت حاظفه دارد ! اگر Draw Distance ( عمق میدان دید یا میزان فاصله ای که موتور به اجرا و پردازش گرافیکی میپردازد )  را روی بالاترین حد ممکن قرار دهید و گزینه های مربوط به نور پردازی و فیــــلتر AA را هم اعمال کنید ، خواهید دید برای اجرای این موجود ناخلف با وضوح تصویر ۱۹۲۰X1080 و ۶۰ فریم ثابت نیاز به ۴ گیگابایت حافظه خواهید داشت . اینجا دیگر هیچ تفاوتی بین پردازنده های سری Core 2 Duo و پردازنده های پرقدرت سری Core I7 نخواهد بود و برای اجرای روان بازی باید سرکیسه را شل کنید ! سرعت لود و بارگذاری بافت های Metro 2033 به شدت به میزان حافظه شما بستگی دارد . پس اگر میخواهید آرزو به دل نمانید اندکی دست به جیب شوید . از نظر حجم حافظه مصرفی دوستان دیگری هم در این لیست حضور دارند که عبارتند از : سری شبیه ساز پرواز Microsoft Simulator ، سری شبیه ساز زندگی Sims و دشمنی بدقلق به نام Crysis ! در رتبه آخر هم میتوانیم به عضوی جدید به نام Battlefield 4 اشاره کنیم که همچون ماری چند چهره است … گولش را نخورید که درسته شما را می بلعد !

سرعت را بکش !

بازی Crysis 3

ظاهرا در این بخش قرار است سخت افزار ها از پا در آیند ! شاید کشتن لقب بهتری باشد… ! اما ایستاده از پا در آمدن بهتر است .. ! چون سر فرصت به کشتن هم خواهیم رسید . همه ما با نام دشمنی ملعون به نام Crysis آشنا هستیم و همه بازیبازهای حرفه ای و متوسط با این موجود پلید برخورد داشته اند … و همه میدانند که چه طور روی اعصاب ها راه میرود و کاریش هم نمیشود کرد ….! Crysis برادران Cevat Yerli هر مگاهرتزی را میتواند به زانو در آورد . حافظه و مگاهرتز در سیستم های جدید تابع نوع و فرکانس کاری پردازنده اند .. یعنی چی ؟! یعنی هر چه قدر فرکانس کاری پردازنده های شما بیشتر باشد ، دشمنش را سریعتر زمین گیر میکند .

اگر فرض را بر این بگیریم که هیچ محدودیتی از نظر پردازنده وجود ندارد ، میتوانیم پول هایمان را خرج مگاهرتز کنیم ! وقت تلف نکنید ! حدس زدنش به هیچ وجه سخت نیست . وقتی صحبت از Crysis و Cry Engine 3.0 میشود روی هیچ حافظه ای نمیتوان قسم خورد . دیگر تراشه ۲ میلیون تومانی و کارت گرافیک ۱ میلیون تومانی هم کمکی نمیکنند ، زیرا Crysis  تشنه سرعت است نه حافظه ! دقیقا همانند موتور شانزده سیلندر بوگاتی ویرون که لیتر لیتر بنزین ها را می بلعد ، Crysis هم فریم فریم مگاهرتز را می بلعد !

بیاید با هم رو راست باشیم و خودمان را گول نزنیم . من به شما نشان میدهم با بازی Crysis همچنان چندین فریم عقب هستید ! مشکل زمانی حاد میشود که میزان حافظه کارت گرافیک محدود باشد و آن وقت است که غولی خفته از خوابی زمستانی بیدار میشود و شروع به بلعیدن حافظه اصلی سیستم شما میکند . تا با حال هم هیچ محصولی تولید نشده تا مدافعان پلتفرم کامپیوتر بتوانند Crysis را با فناوری Eyefinity و با بالاترین کیفیت ممکن اجرا کنند . حتی اجرای بازی با حافظه هایی همچون DDR3 2800 برای فناوری Eyefinity هم دردی دوا نخواهد کرد و شما را تا مرز زدن مشت به صفحه مانیتور میکشاند …. ! گزارشاتی هم مبنی بر سکته خفیف و حتی مرگ در این مورد داشتیم .. پس اصرار نکیند ! نمیشود … !

برای اجرای Crysis با کیفیتی مطلوب بر روی سیستم های خانگی هم نیاز به حافظه های DDR3 با فرکانس کاری بالا خواهید داشت  تا بتوانید از دست نابودی هرتز ها راحت شوید ! خوشحال شدید که بالاخره سیستم های خانگی میتواند این بازی را اجرا کند … ؟! باید بگویم در اشتباه محظ قرار دارید ! چون وضع در سیستم های خانگی بدتر است ! شاید ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه دردی دوا کند .. ! اما بهتر است بجای ۱۶ گیگابایت حافظه اصلی سیستم به فکر تهیه دوکارت گرافیک حافظه بالا به صورت SLI یا Cross Fire باشید ، بلکه کمی روحتان آرام شود . اما رتبه بعدی اختصاص دارد به Battlefield 4 که نیاز شدیدی به هرتز بالا برای اجرا خواهد داشت ! البته این موجود پلید حافظه های زیادی هم خواهد خورد ! پس با دشمنی دوگانه طرفیم !

اما رتبه بعدی متعلق است به … Fallout 3 است ! نمیدانم چه رسمی است .. اما هر بازی ای که با Unreal Engine  ۳.۰ ساخته میشود نیاز شدید به پهنای باند و حافظه های بالا دارد … ! از غیب خبر نداریم اما میتوانیم با جرات بگوییم که برای اجرای موجودی همچون Fallout 3 نیاز مبرمی به حافظه های DDR3 1333 به بالا دارید تا بتوانید بازی را به طور کامل و HD اجرا کنید .. در غیر این صورت نفس نفس زدن سیستم را برای اولین بار تجربه خواهید کرد . یادتان باشد Unreal Engine مساوی است با DDR های با فرکانس بیشتر از ۱۳۳۳ … !

پهنای باند را بکش !

بازی gears-of-war-2

همین سطور بالایی بود که غیب دوست گرامی ای همچون Unreal Engine را کردیم … ! روحش به سراغمان آمد و در این چند سطر باید علی رغم میل باطنیمان با او گفت و گو کنیم .. ! به او میگویند قاتل پهنای باند … ! از ما نشنیده بگیرید ، اما درست میگویند … ! اندکی به تاثیرات انحرافی این دوست در صنعت بازی سازی بنگرید تا ببینید چه طور بعضی ها را مجبور به تولید حافظه های با پهنای باند بالا کرده … ! خوب این انحراف است دیگر … ! Unreal Engine 3.0 یکی از پر استفاده ترین موتور های عالم بازی سازی است و کلا از عجایب این صنعت هم به شمار میرود ! Unreal Engine 3.0 وابستگی بسیار کمی به حجم و سرعت دارد و بیت های آن همچون خیابانی شلوغ و پر تردد نیاز مبرمی به پهنای باند دارند .

شاید دلیل استفاده از این موتور به صورت گسترده بر روی کنسول های X360 و PS3 همین مورد باشد … !چون این کنسول ها مشکل کمبود حافظه را با افزایش توان پردازشی و پهنای باند بالا بین اجزای مختلف حل کرده اند و از رو است که Unreal Engine 3.0 به خوبی روی این کنسلو ها اجرا میشود و حتی کوچکترین سازنده میتواند بهترین بازی را برای این کنسول ها تولید کند .. ! از این رو توصیه ما این است که برای استفاده بهتر از بازی های تولید شده با این موتور ، از میان حافظه های هم سرعت ، به دنبال حافظه هایی باشید که پهنای باند بهتری در اختیارتان قرار میدهند . در این بخش رتبه دوم باز هم به نام موجودی خورده که در سطور بالایی غیبتش را کردیم … ! زیاد فکرتان را مشغول نکنید .. منظورم S.T.A.L.K.E.R است ! این بازی از همان ابتدا و زمانیکه هنوز هیچ بازی ای از ویژگی DX10 استفاده نمیکرد ، برای اولین بار از این ویژگی پشتیبانی کرد و با ویژگی های آن ساخته شد .

با اینکه S.T.A.L.K.E.R حتی دو سال دیرتر از زمان گفته شده خودش منتشر شد ، اما همچنان مشکلاتی در بهینه نبودن موتور بازی دیده میشد ، تا جایی که برای سخت افزار های آن زمان همچون عزرائیل و عذابی الهی بود تا تمامی سیستم ها و استفاده کننده گان بی مدعای آنرا به مرز جنون بکشاند . S.T.A.L.K.E.R برای اجرای روان خود نیاز به حجم عظیمی از پهنای باند و حافظه های با پهنای باند بالا و CL پایین داشت تا اندکی روح و روان بازیبازان را آرام کند …. ! اما رتبه آخر به دست پرورده برادران Yerli به نام سری بازی های Crysis تعلق دارد …. بحث هم نکنید که رتبه آخر تغییری نخواهد کرد … !

گروه سوم ! هر دو طرف را بکش !

در بخش مقدمه از گروه سومی نام بردیم که از دعوای بین تولید کننده سخت افزار و تولید کننده بازی ، معجونی به نام نقد و بررسی و برخی مواقع حرفه ای ترش ، تست و بنچمارک بیرون میدهند و کاسه و کوزه هر دو طرف را بهم میریزند ! هر گروه برای خالی نبودن عریضه با هماهنگی تولید کنندگان پنهان صنعت نرم افزار ! از تولیدات آنها در جهت تست و بررسی محصولات دو گروه اول استفاده میکنند تا نتایج را به اطلاع عموم برسانند ! از ما نشنیده بگیرید … ولی گاها پیش آمده که گروه سوم به عنوان ذینفع یکی از طرف های درگیر وارد معرکه شده و محصولی را با تست های دروغین به عنوان محصول برتر انتخاب نموده که بعد ها خلافش ثابت شده ! هر چند دیر و پس از کلاه گذاشتن سر کاربر و در آمد میلیاردی و … اما اینگونه اتفاقات اجتناب ناپذیر است .

اما این گروه برای تست و بررسی های خود از ابزارهایی استفاده میکند که بد نیست با آنها آشنا شویم … ! این ابزارها یا بهتر است بگوییم نرم افزار ها جدای از سیستم های تست و بررسی مرجع آنهاست که برای هر سایت ، مجله یا … ای متفاوت است . معمولا از نرم افزار های بسیار معتبری برای تست و بنچمارک گیری قطعات کامیپوتری و در نهایت تست همان قطعات با استفاده از بازی ها و ثبت نتایج بدست آمده استفاده میشود که نام و کاربرد یرخی از پر استفاده ترین آنها به شرح زیر است :

PC Mark 

از این برنامه به منظور تست کلی سیستم در حالت های مختلفی همچون مرور صفحات وب ، فشرده سازی ، تصاویر سه بعدی ، پخش فیلم های با کیفیت بالا و … سنجیده میشود و تفاوت بدست آمده از حافظه های مختلف ثبت و به صورت یک نمودار نهایی به نمایش در می آید .

Cinebench R10 

از این برنامه برای تست سیستم در حالت های پردازشی مختلفی همچون تست با استفاده API OpenGL و … استفاده میشود و در نهایت تست های به صورت نمودار تفاوت ها را ثبت میکنند .

Science Mark 

از این برنامه نیز برای سنجش حافظه  L1 , L2 , L3 در بخش های مختلف سیستم و میزان سنجش کلی پهنای باند و تست و بررسی پهنای باند سیستم در حالت های گوناگون پردازشی استفاده میشود . به طور کلی فرکانس حافظه ، تک کاناله یا دو کاناله بودن و زمانبندی حافظه تاثیر زیادی بر نتایج این تست دارد .

راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بنچمارک بازی Deus Ex Mankind Divided
شاخه: بنچمارک بازی ها

بنچمارک بازی Deus Ex: Mankind Divided

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است