Untitled-1

مقدمه

پلتفرم منتل (Mantle) سال گذشته توسط AMD معرفی شد. این پلتفرم یا API روشی برای افزایش عملکرد کلی سیستم با اجازه به تراشه گرافیکی (GPU) و پردازنده (CPU) برای افزایش بهره وری موثر تر در بازیها است. به طور کلی دلیل اصلی وجود Mantle کاستی هایی است که در API های سطح بالا GPU ها وجود دارد. Mantle خودش یک API سطح پایین است و دقیقا همان چیزی است که در Xbox One دیده میشود. این فناوری برای سرعت بخشیدن به پروسه ساخت بازی، روی کنسول های جدید ساخته شده و از زبان (HLSL) مخصوص Shader های سطح بالا Direct3D، که در Xbox One وجود داشت استفاده میکند.

باور ما بر این است که پلتفرم منتل (Mantle) نوعی API سطح پایین مخصوص Xbox One است که به PC آورده شده است. اگر اینطور باشد، باید گفت که Mantle به پلی برای پورت کردن بازیهای Xbox One به PC تبدیل خواهد شد. مثلا توسعه دهندگانی که به طور گسترده از این API سطح پایین برای Xbox One استفاده میکنند، قادرند مقادیر زیادی از کد های رندر کننده به کامیپوتر را مستقیما برای استفاده بر روی PC ارائه دهند و از آن مجددا استفاده کنند و برای انجام این کار باید فواید استفاده از کد های سطح پایین را از همان ابتدا حفظ کنند.

AMD از کاتالیستی استفاده میکند که به برنامه نویسان اجازه میدهد روی تمام برنامه ها، کارت های گرافیک مبتنی بر معماری GCN و یا APU های این کمپانی به صورت مستقیم برنامه نویسی و با سخت ارتباط برقرار کنند. به گفته AMD فناوری منتل نوعی API باز است که هر شرکتی میتواند از خصوصیات آن استفاده کند! اما در حال حاضر محدود به فناوری ۲۸ نانومتری موجود در کارت های گرافیک Radeon R9 290X, R9 290, R9 280X, R9 270X و R7 260X این کمپانی است.

در کل باید گفت Mantle پتانسیل بسیار بالایی دارد و مخصوص Xbox One است و موفقیت آن از قبل تضمین شده و در حال حاضر تنها ابزاری است که میتواند رویای آوردن کد های low level (سطح پایین) بر روی PC را تحقق بخشد. اما بزرگترین مزیت این فناوری draw call نام دارد که در واقع هر تک فریم در این فناوری است! به صورت خلاصه بگوییم که در باره فناوری منتل به صورت تخصصی و بسیار جامع صحبت کردیم و مقاله مفصل تهیه کردیم که در اینجا میتوانید آن را ببینید. در این نوشتار به صورت اجمالی تست و بنچمارک AMD Mantle در دو بازی Thief و Battlefield 4 را بررسی میکنیم.

پشتیبانی بازیها و مورتو های بازی از فناوری منتل

بهترین خبر برای پشتیبانی از منتل (Mantle)، خبری بود که توسط استدیو DICE اعلام شد! این استدیو سال گذشته به طور رسمی اعلام کرد موتور Frostbite 3 و بازی Battlefield 4 به صورت اختصاصی از فناوری منتل (Mantle) و قابلیت های موجود در آن پشتیبانی خواهند کرد. این مزیت رایگانی است که صاحبان کارت های AMD میتوانند از آن بهره ببرند. نکته جالب اینجاست که منتل زمانی برای Battlefield 4 ارائه شد که هنوز در نسخه تست آلفا بود و نتایج تست و عملکردش در حد ابتدایی بود! با این حال نتایجش روی Battlefield 4 جالب و دیدنی بود!

تصاویر زیر مربوط به تست های اولیه نسخه آلفا منتل (Mantle) روی Battlefield 4 است و در صفحات بعد شاهد تست هایی جدیدتر از این API روی بازیهای زیر خواهیم بود. استدیو DICE چندین بسته به روز رسانی جدید برای هماهنگی بیشتر منتل با Battlefield 4 عرضه کرد که در آخرین بسته به روز رسانی ۳ نوع تنظیمات مختلف وجود دارد و اکثر تنظیمات بازی به صورت CPU محدود در نظر گرفته شده تا قابلیت استفاده از Mantle را داشته باشد. این ۳ سطح از تنظیمات به شرح زیر است :

سطح اولیه تنظیمات ( ضعیف ) : استقاده از پردازنده AMD A10-7850K APU با گرافیک مجتمع Radeon R7 از سری ۲۰۰ با ۵۱۲ پردازنده جریانی و کلاک ۷۲۰ MHz . این سیستم با وضوح تصویر ۱۲۸۰×۷۲۰ و فعال سازی قابلیت Mantle تست شد که حدود ۱۴% فریم ریت بیشر را به همراه داشت .

سطح اولیه تنظیمات | ضعیف

سطح اولیه تنظیمات | ضعیف

سطح تنظیمات استاندارد ( متوسط ) : استفاده از پردازنده AMD FX-8350 با کارت گرافیک Radeon HD 7970 که بازی را با وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ و فعال بودن فــیــلتــــر ۱x MSAA به صورت Ultra اجرا میکرد . در این تست ، ۲۶% بیشتر از حالت های استاندارد فریم ریت دریافت شد . این در صورتی است که هسته های AMD FX تنها نصف عملکرد هسته های سری core اینتل را ارائه میدهند! و این به معنای افزایش عملکرد فناوری Mantle بر روی CPU های محدود ( ضعیف ) است .

سطح تنظیمات استاندارد | متوسط

سطح تنظیمات استاندارد | متوسط

سطح تنیمات حرفه ای ( بالا ) : استفاده از پردازنده Intel Core i7-3960X به همراه دو کارت گرافیک Radeon R9 290X به صورت CrossFire و استفاده از وضوح تصویر استاندارد ۱۹۲۰×۱۰۸۰ برای تصاویر Full HD و فعال سازی فیـــــلـــر MSAA با سطح تراکم ۴X و کیفیت Ultra بازی مجددا تست شد . در این تست نیز شاهد افزایش ۵۸% فریم ریت با استفاده از فناوری Mantle بر روی سیستم های قدرتمند و فناوری CrossFire ( استفاده از دو کارت گرافیک ) بودیم .

سطح تنیمات حرفه ای | بالا

سطح تنظیمات حرفه ای | بالا

شخصا احساس میکنم کسی چنین سیستم حرفه ای برای انجام بازی با وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ را انتخاب نمیکند. چون استفاده از سیستم سطح تنیمات حرفه ای ( بالا ) برای تست این فناوری با وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ نتایج درستی را نشان نمیدهد و بهتر است برای تست این فناوری در سیستم های حرفه ای از وضوح تصویر ۲۵۶۰×۱۴۴۰ و سطح Ultra HD استفاده شود تا نتایج تست ها به صورت دقیق تر مشخص شود. نکته قابل ذکر این است که نتایج فوق زمانی منتشر شد که تست های اولیه منتل فقط برای سیستم های معمولی بود! اما با گذشت زمان نتایج جدیدتری از این فناوری روی بازیهای مختلف منتشر شد که برخی از آنها را در ادامه توضیح دادیم.

اولین نتیجه مربوط است به عنوان Sniper Elite III که به تازگی عرضه شده است و به لیست عناوین انحصاری پشتیبانی کننده از Mantle پیوسته است. Kevin Floyer-Lea سرپرست برنامه نویسان استدیو Rebellion این موضوع را اعلام کرد و گفته که Sniper Elite III از تمام قابلیت های کلیدی فناوری Mantle در بازیها پشتیبانی میکند. Sniper Elite 3 با استفاده از موتور Asura engine تولید شده و به گفته برنامه نویس بازی، استدیو Rebellion راهی برای پیاده سازی و استفاده از Mantle در کنار DirectX پیدا کرده و از همین روش برای ساخت بازی استفاده کرده است.

طبق تست و بررسی های انجام شده که از اینجا میتوانید ببینید، منتل روی این بازی نه تنها موجب افزایش نرخ فریم ریت میشود، بلکه باعث کاهش بار سربار پردازنده (cpu) شده و کارآمدی بهتر و بیشتری به نسبت دیگر API ها از خود نشان میدهد. نتایج منتشر شده از فناوری منتل روی بازی Sniper Elite 3 در تمامی تست ها با سطوح مختلف و روی سیستم های معمولی و High-End، نشان دهنده برتری بهتر منتل به نسبت DirectX و برتری کارت های AMD به نسبت کارت های گرافیک انویدیا میباشد.

در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۲ (March 18) بود که AMD و Eidos در یک همکاری مشترک از فناوری Mantle و TrueAudio روی بازی Thief استفاده کردند و این مورد با استفاده از آخرین کاتالیست های گرافیکی، روی این بازی سازگار شد. علاوه بر اینها، در مراسم GDC 2014 بود که استدیو Crytek به صورت رسمی پشتیبانی موتور  CryEngine از منتل را اعلام کرد و گفته شد که نسخه های جدید این موتور قدرتمند با پشتیبانی داخلی از فناوری Mantle منتشر میشوند. AMD میگوید آخرین آپدیت ما برای این فناوری مزیت های بسیار بزرگی دارد که مشتاقیم هر چه سریعتر آن را تمام و برای عموم منتشر کنیم.

همانطور که در توضیحات تصاویر Battlefield 4 نوشتیم، با ترکیب پردازنده ۸ هسته ای FX-8350 با R9 290X میتوانیم با حداکثر کیفیت ۱۰۸۰p شاهد افزایش کارایی تا ۴۹% در بازی هایی باشیم که از این فناوری پشیبانی میکنند. این مقدار دقیقا در بازی Thief بدست آمده و تمام سطوح کیفیتی مختلف روی آن تست شده است.

روش های تست

برای تست عملکرد منتل روی Battlefield 4 از بخش تکنفره بازی صحنه هایی انتخاب شد و طی ۹۰ ثانیه تست و بنچمارکش ثبت شد. این تست ها ربطی به بخش چند نفره ندارد. زیرا به دلیل طبیعت و ماهیت این بخش نمیشود از نتایج تنظیمات حاصل شده از آن اطمینان درستی حاصل کرد. بنابر این مراحل بازی به چهار قسمت تقسیم شد که اولین تست در مرحله سنگاپور (Singapore) و درست از جایی شروع میشود که نیروهای US vessel Valkyrie در آن حضور دارند. به نظر میرسد در این مرحله از تکنیک عمق میدان دید (Depth of Field) به خوبی استفاده شده و میتواند از حداکثر قدرت کارت گرافیک و پردازنده استفاده کند.

اما همین نتایج روی بازی Thief زیاد جالب به نظر نمیرسد و به نظر میرسد نتایج شما با نتایج بدست آمده کمی متفاوت باشد! برای این تست ها از کارت ضعیف R7 260X، کارت متوسط R9 280X و کارت سطح بالا و حرفه ای R9 290X به صورت جفت و همراه با پردازنده هایی همچون Core i7-4770, Core i3-4130, AMD FX-8350 و AMD A8-7600 استفاده شده است. در این تست نامی از پردازنده های Core i5 و FX-6000 مشاهد نمیشود و دلیلش هم این است که پس از تست و بررسی های مختلف و به دلیل نتایج نامطلوب حذف شدند. دلیل دیگر این است که برخی Core i5 ها از نظر کارایی شبیه Core i7 ها بودند و FX-6350 هم از لحاظ کارایی بسیار شبیه FX-8350 بود که حذف شد.

تنظیات بتل فیلد

سیستم و مشخصات سیستم تست

سیستم مبتنی بر اینتل 

  • Intel Core i7-4770 (3.40GHz)
  • Intel Core i3-4130 (3.40GHz)
  • Asrock Z87 Extreme9/ac (Intel Z87)
  • x2 4GB Crucial DDR3-2400

سیستم مبتنی بر AMD

  • AMD FX-8350 (4.00GHz)
  • Asrock 990FX Extreme9 (AMD 990FX)
  • x2 4GB Crucial DDR3-1866

سیستم مبتنی بر AMD

  • AMD A8-7600 (3.30GHz)
  • Asrock FM2A88X Extreme6+ (AMD A88X)
  • x2 4GB Crucial DDR3-1866

کارت های گرافیک تست شده

  • Silverstone Strider Essential Series (700W)
  • Crucial m4 512GB (SATA 6Gb/s)
  • Gainward GeForce GTX 780 (3072MB)
  • Palit GeForce GTX 760 (2048MB)
  • Gainward GeForce GTX 750 Ti (2048MB)
  • Gigabyte Radeon R9 290X (4096MB)
  • Gigabyte Radeon R9 280X (3072MB)
  • Gigabyte Radeon R7 260X (2048MB)
  • Microsoft Windows 8.1 Pro 64-bit
  • Nvidia GeForce 335.89 (توصیه ما آخرین ورژن است)
  • AMD Catalyst 14.3 Beta (توصیه ما آخرین ورژن است)

صفحه بندی 1 2 3 4
منبع Guard3d techspot
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. mahmood says:

    دوست عزیز اگه من یه کیس ببندم با گرافیک r9 280 یا ۲۸۰x رم ۸ و سی پی یو core i 5 4690 k میتونه بازی هایی رو که تا الان امودن رو روی حالت hight یا ultra بدون لگ یا افت فریم اجرا کنه و تا حداقل ۲ یا ۳ سال اینده هم همین کارو کنه

    • حسین
      Hossein says:

      سلام. سیستم پیشهادی شما قدرت زیادی داره و میتونه بسیاری از بازی ها رو روی HIGH اجرا کنه. اما این مورد ممکنه همیشگی نباشه، چون بستگی زیادی به بازی مورد نظر داره. یعنی غیر قابل پیش بینیه و تا بازی مورد نظر نیاد نمیشه دربارش صحبت کرد.

  2. farnam says:

    دوست عزیز کارت گرافیک Asus R7 260X 2G DDR5 گرافیک ضعیفه ؟؟؟

  3. محمد says:

    من هم پردازندم i7 هست
    و هیچ وقت تاثیر منتل رو در بازی ها درک نکردم یعنی چه با منتل چه بدون منتل فریم فرقی نداره برا من با کارت ۲۹۰

    • حسین
      Hossein says:

      کارت شما ۲۹۰ غیر X هست و جزو کارت های نسل قبل و ارتقا یافته محسوب میشه. البته دلیلش این نیست. اما شاید به خاطر نسخه آلفا بودن منتل و یامواردی مثل اینکه پردازنده شما، پردازنده مورد استفاه شده در تست نبوده یا درایور کارت گرافیکتون آپدیت نشده و یا ویندوز یا موارد دیگه باشه …. صرف اینکه منتل و نصب کنید کافی نیست و باید از DX سوئیچ کنید روی منتل تا بتونید از منتل استفاده کنید. ضمن اینکه اگر این کارو درست انجام بدین، تو منوی تنظیمات بازی میتونید گزینه منتل و مشاهده کنید …. در آخرم اضافه کنم که منتل فعلا فقط برای کارت های Radeon R9 290X, R9 290, R9 280X, R9 270X و R7 260X عرضه شده و در نسخه بتا (آینده) کارت های بیشتری پشتیبانی خواهند شد.

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در بنچمارک بازی ها

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

تاريخ بررسي: ۲۷ اسفند, ۹۵
بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

۱۲ بهمن, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

۱۴ دی, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

۹ دی, ۹۵

9.4

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۶ آذر, ۹۵

9.0

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
کارت-گرافیک-AMD-Radeon-R9-290
شاخه: AMD/ATI,کارت گرافیک

تست و بررسی کارت گرافیک AMD Radeon R9 290

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است