بررسی کارت گرافیک AMD RX 580 از دید وب سایت های معتبر خارجی

Polaris «ستاره قطبی» اسم رمز پروژه ای بود که بعدها از دل آن کارت های میان رده ای به نام AMD RX 400 برای اولین بار در جریان نمایشگاه سالانه CES 2016 معرفی شدند. اولین قدم AMD در این مسیر معرفی معماری جدیدی بود که Polaris «ستاره قطبی» نام گرفت و مختص کارت های سری Radeon 400 بود که فقط بخشی از برنامه گسترده توسعه معماری گرافیکی محصولات آینده کمپانی AMD را شامل میشد! برنامه ای که با معرفی مدل های نوسازی شده AMD RX 500 وارد مرحله دوم شده است.

هدف از تولید پولاریس «AMD Polaris» بازار لپ تاپ و کامپیوترهای کوچک است و اولین نکته مهمی که در این معماری دیده میشود حرکت به سمت لیتوگرافی ۱۴ نانومتری FinFET است که موجب میشود این معماری از لحاظ بهره‌وری و قدرت در سطح بسیار بالاتری از معماری GCN قرار بگیرد. بنابراین AMD در نقطه گذاری اهدافش، با مد نظر قرذار دادن رزولوشن ۱۰۸۰p و بازار کارت های میان رده از کارت گرافیک جدیدی به نام Radeon RX 480 رونمایی کرد که فقط ۱۹۹ دلار قیمت داشت!

هدف AMD از عرضه این مدل، رقابت با بزرگانی همچون GTX 1080 نبود و حضور این کارت در بازار تنها برای پر کردن فضای خالی کارت های میان رده ارزان قیمتی بود که البته با استقبال خوبی هم مواجه نشد. Radeon RX 480 بر پایه فاکتور مهم قیمت به عملکرد عرضه شده بود و دو مدل ۴ و ۸ گیگابایتی را شامل میشد و هر کسی بنا به نیازش میتواست آن را خریداری کند. عدم استقابل چشمگیر از کارت های سری AMD RX 400 موجب عرضه پیش از موعد کارت های نوسازی شده AMD RX 500 شد تا بتواند خلاء ناشی از این کارت ها را پر کند!

دیدار مجدد با AMD Polaris 10 Ellesmere

این مهم موجب معرفی سیلیکون های Polaris 10 شد که از نظر AMD در رده کارت های رده بالا «High-End» قرار میگیرد و پیش از این نیز با اسم رمز «Ellesmere» در Radeon RX 480 مورد استفاده قرار گرفته است. اما پرچمدار این سری Radeon RX 580 است که به عنوان جایگزین Radeon RX 480 از ۲۰۳۴ پردازنده جریانی «Stream Processors»، مقدار ۱۴۴ واحد TMU و ۳۲ واحد ROP استفاده میکند و توان پردازشی معادل ۶.۱۷ ترافلاپس دارد که تنها کمی بیشتر از کنسول بازی Xbox One Scorpio مایکروسافت است و به همین دلیل میتوانیم بگوییم عملکردی نزدیک به هم دارند!

گذرگاه حافظه گل سر سبد کارت های نوسازی شده یعنی Radeon RX 580؛ معادل ۲۵۶ بیت اعلام شده که به صورت مستقیم با تراشه گرافیکی مرتبط است و میتواند پهنای باندی معادل ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه را منتقل کند. این رقم در حالت تئوری برای اجرای بازی های ۴K خیلی مناسب نیست و در برخی عناوین میتواند موجب ایجاد گلوگاه شود. تراشه سفارشی شده این مدل بر پایه Ellesmere XTX است و در یک مساحت ۲۳۲ میلیمتر مربع از ۵,۷۰۰ میلیون ترانزیستور استفاده میکند که مشابه Radeon RX 570 است.

کارت Radeon RX 580 برای استفاده در رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ طراحی شده و از تمام ویژگی های پلتفرم DirectX 12.0 پشتیبانی میکند و از نظر قدرت پردازشی و عملکرد درون بازی با نسخه ۶ گیگابایتی کارت گرافیک GTX 1060 فقط ۶ درصد اختلاف دارد که البته محسوس نیست. اما اختلاف عملکرد این کارت با دو کارت  میان رده و رده بالای GTX 1070 و GTX 1080 حدود ۵۰ درصد است که رقم زیادی است! همچنین در رده کارت های هم خانوده؛ دو کارت R9 FURY X و R9 FURY عملکرد بسیار نزدیکی به Radeon RX 580 دارند.

با این تفاسیر؛ Radeon RX 580 پیشتاز کارت های سری AMD RX 500 و در واقع اولین کارت تقریباً  نوسازی «Rebrand» شده سری RX 400 است. AMD RX 580  ادامه دهنده چهارمین نسل از معماری Graphics CoreNext یا در اصطلاح GCN 4.0 با نام مستعار پولاریس «Polaris» است که البته نمیتوانیم این سری جدید را یک نوسازی «Rebrand» صرف از سری AMD RX 480 بدانیم، چون تغییرات متفاوتی روی آن اعمال شده که میتواند عملکرد و راندمان به مراتب بهتری ارائه کند.

در واقع از نظر کیفیت ASIC باید بگوییم با همان تراشه گرافیکی اِلزمر «Ellesmere» و همان تعداد ترانزیستور به کار رفته در RX 480 طرفیم که شامل پیشرفت های مختلفی در خطوط تولید شده است. این بدین معنی است که پیکربندی هر دو هسته گرافیکی یکی است و تنها تفاوت مهم به سرعت کلاک بالاتر RX 580 مربوط میشود. در حال حاضر RX 580 با کلاک ۱۲۵۷ مگاهرتز و کلاک بوست ۱۳۴۰ مگاهرتزی اجرا میشود و فرکانس حافظه گرافیکی نیز بدون هیچ گونه تغییر خاصی همان ۸.۰۰ گیگاهرتز (GDDR5 موثر) کارت RX 480 است.

از ویژگی های نرم افزاری جدیدی استفاده میکند که در RX 480 به واسطه بروز رسانی های درایور در دسترس کاربران قرار میگرفت. از جمله این ویژگی ها میتوانیم به FreeSync 2 اشاره کنیم که حالا از هان ابتدا با RX 580 در دسترس همه قرار گرفته است. AMD در نظر دارد با معرفی RX 580 بتواند بخشی از سهم بازار مدل های ۶ گیگابایتی GTX 1060 را به نفع خودش بگیرد و حتی کمی به محدوده GTX 1070 نزدیک شود. همچنین ترکیب این کارت با با پردازنده ها Ryzen 5 و Ryzen 7 میتواند یکی از درخشان ترین پلتفرم های محبوب بازی و ارزان قیمت بازا را تشکیل دهد.

تحلیل و بررسی: چرا نتایج بدست آمده از AMD Ryzen متفاوت است؟!

ابعاد پردازنده AMD Ryzen در مقابل دست انسان

ما از مدل های معرفی شده این سری، فقط Sapphire Radeon RX 580 Nitro را بررسی کردیم و به طور مشخص در این مقاله میخواهیم نتایج و دیدگاه وب سایت های معتبر سخت افزاری را در مورد کارت گرافیک AMD RX 580 بدانیم.

تحلیل وب سایت یوروگیمر «EUrogamer» از کارت های AMD RX 580

این وب سایت اروپایی، با میانگین بازدید ۳.۵ میلیون نفر در روز به عنوان اولین مرجع بررسی و آنالیز فنی بازی ها، سراغ AMD RX 580 رفت و دل و روده آن را بیرون ریخت! نویسنده معروف این سایت یعنی آقای «ریچارد لدبتر» از بخش دیجیتال فاندری «Digital Foundry» به قدری در کار سخت افزار و بررسی فنی عناوین مختلف موفق بوده اند که مایکروسافت برای معرفی رسمی کنسول Xbox One Scorpio رسماً از آن‌ها دعوت کرد تا از انگلستان به ردموند بروند و به‌صورت اختصاصی جزئیات سخت‌افزاری این کنسول را از راه یوروگیمر و دیجیتال فاندری منتشر کنند.

لدبتر در بررسی کارت گرافیک AMD RX 580 تأکید دارد که بر خلاف ادعای «بازطراحی معماری پلاریس در کارت‌های سری RX 500» توسط AMD، این کارت‌ها فقط نسخه‌ آنلاک و اورکلاک شده‌ AMD RX 400 محسوب میشود و عملاً از آن فراتر نخواهد رفت. لدبتر برای اثبات ادعای خود، این‌گونه استدلال می‌کند که کارت‌های RX 580 و RX 570 درست نظیر RX 480 و RX 470 به ترتیب از ۳۶ و ۳۲ واحد محاسباتی (CU) استفاده می‌کنند و تنها فرکانس کاری آنها افزایش پیدا کرده است.

به عقیده‌ی لدبتر AMD با نسخه ۶ گیگابایتی RX 580 کارت GTX 1060 انویدیا را هدف قرار داده و کارایی RX 570 حتی به نسخه‌ های ۳ گیگابایتی GTX 1060 یا GTX 1050 Ti نمیرسد. AMD برای نقد و بررسی کارت‌های جدیدش سه مدل نمونه از ایسوس، سفایر و MSI را برای وب سایت یوروگیمر ارسال کرده بود تا تست های لازم روی آنها انجام شود. اولین تفاوتی که در بررسی‌ های مختلف دیده شد، استفاده از یک کانکتور ۸ پین (بر خلاف کانکتور ۶ پین RX 480) در RX 580 است که از مصرف انرژی بالاتر این کارت، به دلیل سرعت کلاک بالاتر آن ناشی می‌شود.

بررسی کارت گرافیک AMD RX 580 از دید وب سایت های معتبر خارجی

با توجه به اثربخشی ضعیف AMD در معرفی کارت‌های گرافیک مرجع «Reference» در نسل گذشته، لدبتر واگذاری کامل وظیفه‌ ساخت کارت‌های جدید به شرکای سخت‌افزاری را اقدامی مثبت از سوی AMD ارزیابی می‌کند. نتایجی که ریچارد لدبتر از تست های انجام شده بدست آورده در جدل زیر دیده میشود. نتایج جدول فوق بر مبنای روزولوشن ۱۰۸۰p است.

نتایج بنچمارک کارت گرافیک AMD RX 580 در رزولوشن ۱۰۸۰p

در بنچمارک زیر؛ اعداد نشان دهنده متوسط فریم ریت هستند.
 RX 580 8GB SapphireRX 580 8GB MSIRX 570 4GB AsusRX 480 8GBGTX 1060 6GBGTX 1060 3GBGTX 970 4GBGTX 1050 Ti 4GB
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA۵۷.۲۵۴.۷۴۸.۴۵۳.۵۵۹.۶۵۶.۴۵۲۳۵.۷
Ashes of the Singularity, Extreme, no MSAA, DX12۵۶.۶۵۵.۹۵۱.۱۵۱.۷۵۲۴۸.۸۴۶.۲۳۱.۱
Crysis 3, Very High, SMAA T2x۸۰.۵۷۹۷۱.۲۷۲.۸۷۹.۳۷۵.۸۷۱.۶۴۶.۴
The Division, Ultra, SMAA, DX12۵۶.۵۶۶.۱۵۹.۲۶۰۵۹.۵۵۵.۵۴۹۳۲.۸
Far Cry Primal, Ultra, SMAA۶۵.۸۶۵.۶۵۸.۱۶۱.۲۶۶.۹۶۳.۷۴۹.۸۴۰.۸
Hitman, Ultra, SMAA, DX12۹۲.۹۹۰.۸۸۰.۶۸۳.۲۸۴۷۰.۶۶۸۴۲.۲
Rise of the Tomb Raider DX12, Very High, High Textures, SMAA۸۰.۲۷۷.۷۶۷.۶۷۰.۸۷۷.۸۷۳.۹۷۰.۵۴۴.۶
The Witcher 3, Ultra, No Hairworks۷۲.۱۷۰.۸۶۲.۲۶۵.۵۶۸.۹۶۵.۸۶۰.۹۴۰.۸

همانطور که از نتایج فوق مشخص است، به نظر میرسد کارت‌های RX 580 بتوانند به عملکردی هم ارز یا بهتر از نسخه‌ ۶ گیگابایتی GTX 1060 انویدیا دست پیدا کنند. از طرف دیگر، جالب است که ظاهراً RX 570 پیش از اینکه رقیب کارت‌های انویدیا باشد، به‌عنوان رقیبی برای RX 480 مطرح میشود (اگر AMD تولید کارت‌های سری RX 400 را متوقف نکند). اما نکته جالب توجه تست های فوق این است که کارت‌های AMD هنگام اجرای بازی هاییمبتنی بر پلتفرم DirectX 12، عملکرد به‌ مراتب بهتری از خودشان نشان می‌دهند.

همچنین با توجه به بهینه‌تر بودن کارت‌های AMD برای DirectX 12، همان‌طور که امید میرفت، این کارت‌ها در ۳ بازی Ashes of the Singularity ،Division و Hitman (که از جدیدترین API مایکروسافت استفاده می‌کنند) کارایی به‌ مراتب بهتری را از خودشان به نمایش گذاشتند. آزمون بعدی مربوط به بنچمارک عناوین مختلف در رزولوشن ۱۴۴۰p است که نتیجه را در زیر میبینید.

نتایج بنچمارک کارت گرافیک AMD RX 580 در رزولوشن ۱۴۴۰p

در بنچمارک زیر؛ اعداد نشان دهنده متوسط فریم ریت هستند.
 RX 580 8GB SapphireRX 580 8GB MSIRX 570 4GB AsusRX 480 8GBGTX 1060 6GBGTX 1060 3GBGTX 970 4GB
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA۳۸.۱۳۶.۵۳۰.۹۳۵.۵۳۸.۳۳۵.۸۳۳.۶
Ashes of the Singularity, Extreme, no MSAA, DX12۴۹.۷۴۹.۷۴۴۴۴۴۵.۶۴۳.۵۳۹.۱
Crysis 3, Very High, SMAA T2x۴۹.۱۴۸.۲۴۳.۸۴۴.۱۴۸.۶۴۶.۶۴۴
The Division, Ultra, SMAA, DX12۴۷.۴۴۸.۷۴۲.۵۴۳.۶۴۱.۴۳۹۳۵.۱
Far Cry Primal, Ultra, SMAA۴۷.۷۴۷.۴۴۱.۵۴۳.۸۴۵.۶۴۲.۲۳۹.۴
Hitman, Ultra, SMAA, DX12۶۸۶۶.۳۵۸.۹۶۰.۳۶۲.۶۴۷.۲۴۸.۳
Rise of the Tomb Raider DX12, Very High, High Textures, SMAA۵۳.۸۵۲.۶۴۶.۸۴۸.۲۵۰.۴۴۷.۲۴۵.۲
The Witcher 3, Ultra, No Hairworks۵۱.۸۵۱۴۴.۷۴۶.۹۴۸.۷۴۶.۴۴۳.۱

همان‌طور که مشخص است، فقط عنوانی که توانسته است از مرز ۶۰ فریم بر ثانیه در این رزولوشن عبور کند، بازی بسیاری بهینه‌ Hitman است که از DirectX 12 استفاده می‌کند. از آنجایی تنظیمات اکثر عناوین این تست روی Ultra High تنظیم شده؛ در نتیجه وعده‌ AMD مبنی بر اجرای بازی های مختلف با رزولوشن ۱۴۴۰p و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه می‌تواند در تنظیمات پایین‌تر صحت داشته باشد. وب سایت یوروگیمر برای تست مصرف انرژی معمولاً از بازی Crysis 3 استفاده می‌کند.

بنابراین با توجه به سنگین بودن موتور CryEngine در زمان عرضه‌ی بازی، کرایسیس همچنان به‌عنوان استانداردی برای بنچمارک‌های گرافیکی مطرح است. تصویر زیر در اکثر مواقع به دلیل شرایط یکسان توزیع بار پردازشی که روی تراشه گرافیکی «GPU» ایجاد میکند، معمولاً برای تست مصرف انرژی کارت‌های گرافیک مختلف مورد استفاده قرار میگرد. در واقع از بازی Crysis 3 برای بنچمارک کارت های گرافیک‌ اورکلاک شده و میزان قدرت مصرفی سیستم استفاده می‌شود.

با نتایج این آزمایش به‌ روشنی مشخص می‌شود که AMD چگونه توانسته است کارایی کارت‌های تازه را نسبت به نسل قبل بهبود ببخشد، منتهی فقط با بالابردن سرعت کلاک که افزایش مصرف انرژی را به همراه داشته است. مصرف انرژی AMD RX 580 مخصوصاً در نسخه‌ ساخت سفایر که اورکلاک شده به‌ مراتب بیشتر از GTX 1060 مرجع انویدیا است و AMD RX 570 نیز مصرفی مشابه AMD RX 480 دارد. از لحاظ عملکرد اورکلاک، یوروگیمر نتوانسته است کارت سفایر را بیشتر از ۱۰ مگاهرتز اورکلاک کند!

بررسی کارت گرافیک AMD RX 580 از دید وب سایت های معتبر خارجی

یوروگیمر اعلام کرده که اورکلاک ۲۰ مگاهرتزی این کارت منجر به کرش شده است. بنابراین از آنجایی که کارت سفایر بالاترین کلاک را در بین کارت های AMD RX 580 با خودش یدک میکشد، می‌توان با اطمینان اظهار داشت که نهایت فرکانس کارت‌های AMD RX 580 کم و بیش ۱۴۶۰ مگاهرتز خواهد بود.

ریچارد لدبتر در انتهای بررسی مفصل خودش در یوروگیمر نتیجه می‌گیرد از آنجایی که کارت های گرافیک سری AMD RX 500 نسبت به AMD RX 400 فقط حدود ۱۳ درصد بهبود کارایی را شامل میشوند، بهتری است این سری را یک بروز رسانی جزئی بدانیم تا یک پیشرفت شگرف! در واقع؛ کارت‌های RX 500 آمده‌اند تا جای سری RX 400 را بگیرند، نه اینکه آن‌ها را ارتقاء بدهند. از همین رو؛ ایشان این کارت‌ها را بیشتر برای صاحبان کارت‌های قدیمی‌تر R9 380 و R7 370 در خور قبول می‌داند، نه کسانی که سال گذشته به RX 400 ارتقاء داده‌اند.

همچنین با توجه به نتیجه ها تست های مختلف، به نظر می‌رسد که کارت گرافیک RX 580 در بیشتر بازی‌ها راندمان بهتری (مخصوصاً در عناوینی که از  DirectX 12 پشتیبانی میکنند) به نسبت مدل ۶ گیگابایتی GTX 1060 از خودش نشان می‌دهد؛ هر چند لدبتر در ماندگاری تأکید می‌کند که کارت GTX 1060 مورد آزمایش در شرایط فرکانس پایه استفاده شده و ممکن است در صورت اورکلاک کردن آنپ نتایج تغییر کنند. با این حال از منظر فاکتور قیمت به عملکرد؛ او سری AMD RX 500 را برای قدیمی های AMD مناسب تر میداند.

تحلیل وب سایت آناندتک «Anandtech» از کارت های AMD RX 580

آناندتک «Anandtech» نیز یکی از مهمترین و قویترین وب سایت های مرجع در زمینه آنالیز و بررسی های دقیق سخت افزار محسوب میشود. رایان اسمیت «Ryan Smith» نویسنده بی همتا و سرشناس این وب سایت نیز در بدو ورود سری AMD RX 500 و کارت های AMD RX 580 به بررسی دو کارت قوی‌تر سری، یعنی RX 580 و RX 570  پرداخته که نتیاج آن را در ادامه میخوانید. لازم به اشاره است که آقای «ریچارد لدبتر از یوروگیمر» در همان ابتدای بررسی تأکید می‌کند که کارت‌های جدید AMD قرار است جای کارت‌های سری RX 400 را روی قفسه‌ فروشگاه‌ها بگیرند؛ نه روی مادربُرد کامپیوترها.

بر خلاف بخش دیجیتال فاندری وب سایت یوروگیمر که تأکید بیشتری بر روی بنچمارک و مقایسه‌ فریم‌ ریت به‌ دست‌ آمده از بازی ها دارد؛ آناندتک محصولات فوق را بیشتر از لحاظ سخت افزاری بررسی می‌کند و جزئیات را در سطحی به‌ مراتب تخصصی‌تر از سایر منابع موشکافی می‌کند. در جدول زیر مقایسه‌ ۴ کارت برتر سری RX 500 و RX 400 را با یکدیگر مشاهده می‌کنید.

 AMD Radeon RX 580 (8GB)AMD Radeon RX 570AMD Radeon RX 480 (8GB)AMD Radeon RX 470
پردازنده جریانی
(Stream Processors)
۲۳۰۴
(۳۶ CUs)
۲۰۴۸
(۳۲ CUs)
۲۳۰۴
(۳۶ CUs)
۲۰۴۸
(۳۲ CUs)
واحد بافت زنی
(Texture Units)
۱۴۴۱۲۸۱۴۴۱۲۸
واحدهای ROPs۳۲۳۲۳۲۳۲
کلاک پایه
(Base Clock)
۱۲۵۷ مگاهرتز۱۱۶۸ مگاهرتز۱۱۲۰ مگاهرتز۹۲۶ مگاهرتز
کلاک بوست
(Boost Clock)
۱۳۴۰ مگاهرتز۱۲۴۴ مگاهرتز۱۲۶۶ مگاهرتز۱۲۰۶ مگاهرتز
کلاک حافظه
(Memory Clock)
۸Gbps GDDR5۷Gbps GDDR5۸Gbps GDDR5۶.۶Gbps GDDR5
گذرگاه حافظه
(Memory Bus Width)
۲۵۶ بیت۲۵۶ بیت۲۵۶ بیت۲۵۶ بیت
حافظه ویدئویی
(VRAM)
۸ گیگابایت۴ گیگابایت۸ گیگابایت۴ گیگابایت
تعداد ترانزیستورها
(Transistor Count)
۵.۷ بیلیون۵.۷ بیلیون۵.۷ بیلیون۵.۷ بیلیون
مصرف برق استاندارد
(Typical Board Power)
۱۸۵ وات۱۵۰ وات۱۵۰ وات۱۲۰ وات
لیتوگرافی ساختGloFo 14nmGloFo 14nmGloFo 14nmGloFo 14nm
معماری ساختGCN 4GCN 4GCN 4GCN 4
اسم رمز تراشهPolaris 10Polaris 10Polaris 10Polaris 10
تاریخ عرضه (میلادی)۰۴/۱۸/۲۰۱۷۰۴/۱۸/۲۰۱۷۰۴/۱۸/۲۰۱۷۰۴/۱۸/۲۰۱۷
قیمت عرضه (دلار)۲۲۹ دلار۱۶۹ دلار۲۳۹ دلار۱۷۹ دلار
بررسی در وب سایتداردنداردداردندارد

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مشخصات سخت‌ افزاری این کارت‌ ها در اکثر موارد به طور درست شبیه به یکدیگر است و به‌ جز سرعت کلاک، در بقیه‌ مشخصات تقریباً تفاوتی دیده نمیشود. با توجه به همین نکته، آناندتک منظور AMD از معماری پولاریس پالایش‌شده «Polaris Refined» و پلاریس تکامل‌یافته «Polaris Evolved» را دو چیز می‌داند: اول تغییرات در سطح سیلیکونی و دوم حالت جدید کلاک حافظه. در ادامه توضیح میدهد که:

معماری کارت های سری RX 500 همان Polaris 10 به کار رفته در کارت های سری RX 400 است؛ گرچه AMD تأکید دارد که این بار از جدیدترین نسل فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری FinFET برای ساخت سیلیکون این کارت‌ها استفاده کرده است، اما عملکرد نهایی این کارت کارت تغییرات چندانی نداشته است. این عبارت دهان پر‌کن شاید توجه کاربران غیر حرفه‌ای را به خودش جلب کند؛ اما معنای واقعی آن بهبود جزئی فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری LPP توسط دو غول ساخت تراشه یعنی GlobalFoundries و سامسونگ است.

بررسی کارت گرافیک AMD RX 580 از دید وب سایت های معتبر خارجی

تغییر مهمتر؛ اضافه شدن حالت سوم سرعت کلاک مموری است. تا پیش از این، حافظه‌ گرافیکی کارت های AMD تنها در دو حالت آماده به کار «idle» و حداکثر سرعت کلاک را به نمایش میگذاشت که باعث می‌شد برنامه های کاربردی که نیاز به توانایی پردازشی اندکی بالاتر از حالت آماده به کار «idle» دارند، کارت گرافیک را وادار میکند تا از برنامه های کاربردی به صورت حداکثری پشتیبانی کند. اما در سری RX 500 حالت سوم جدیدی اضافه شده که موجب میشود هنگام انجام وظایفی سبکی همانند پخش ویدئو و استفاده‌ از چند مانیتور (که به قدرتی بیش‌تر از حالت idle نیاز دارند، ولی در عین حال نیازمند استفاده‌ی حداکثری از توانایی تراشه گرافیکی نیستند)، کلاک حافظه روی حالتی میانی تنظیم شود و مصرف انرژی کاهش پیدا کند.

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، حالت میانی سرعت کلاک حافظه، تاثیر بسیار مطلوبی روی کلاک حافظه در زمان پخش ویدئو گذاشته است.

تست مصرف برق در حالت استفاده از چند مانیتور (Multi-Monitor)

 یک مانیتور (۱۰۸۰p)دو مانیتور یکسان (۱۰۸۰p)دو مانیتور متفاوت (۱۰۸۰p)
Radeon RX 480۷۶ وات۷۶ وات۱۰۰ وات
Radeon RX 580۷۴ وات۷۴ وات۱۰۰ وات
GeForce GTX 1060 6GB۷۳ وات۷۳ وات۷۳ وات

آناندتک در همین راستا درباره‌ مصرف انرژی کارت‌های سری RX 500 می‌نویسد:

با اینکه AMD خود حاضر نیست اعتراف کند؛ اما از دید یک ناظر خارجی مشخص است که چه اتفاقی در حال وقوع است: پولاریس «Polaris» بهینگی مصرف انرژی کارت‌های گرافیک AMD را به شدت بهبود داد است. این عمل دقیقاً مشابه اتفاقی است که معماری پاسکال «Pascal» برای کارت های انویدیا انجام داده است. در نتیجه، در حالی که کارت‌های سری RX 400 از لحاظ بهبود راندمان کاری یا اثر بخشی خوب ظاهر شدند؛ از لحاظ مصرف انرژی با کارت های سری GTX 100 انویدیا قابل مقایسه نخواهند بود.

 AMD که خودش به‌خوبی به این موضوع واقف است، سعی ندارد با معماری Polaris 10 در زمینه‌ بهینگی مصرف انرژی با انویدیا رقابت کند؛ بلکه قصد دارد بالاترین میزان «عملکرد به ازای هر دلار» را به مشتریان عرضه کند که تقریباً هم در این زمینه موفق بوده است.

بررسی کارت گرافیک AMD RX 580 از دید وب سایت های معتبر خارجی

آناندتک هم نظیر دیجیتال‌فاندری از بازی های روز برای بنچمارک گرافیکی کارت های جدید AMD استفاده کرده است که به نتایج مشابه یا ضعیف‌تری (به دلیل عدم استفاده از نسخه‌ی اورکلاک شده) رسیده است. آناندتک همچنین با اشاره به این موضوع که AMD و شرکای سخت افزایش قصد دارند هر چه زودتر موجودی کارت‌های سری RX 400 بازار را به اتمام برسانند و کارت‌های RX 500 را جایگزین آن ها کنند، پیش‌بینی میکند که کارت های نسل قبل در ماه‌های آینده با افت قیمت در بازار مواجه شوند؛ در نتیجه کسانی که کارایی مناسب تر کارت‌های جدید، آنها را چندان تحت تأثیر قرار نداده است و یا بودجه‌ محدودتری دارند، می‌توانند از بین کارت های قدیمی مدل های بهتری انتخاب کنند.

نتیجه گیری نهایی آناندتک «Anandtech»

به نظر می‌رسد که کمپانی قرمز پوش AMD متوجه شده است که قدرت رقابت با انویدیا را در زمینه‌ بهینگی مصرف انرژی ندارد و به همین دلیل تصمیم گرفته کل انرژی خودش را روی بهبود راندمان کاری کارت های نسل جدید و قیمت پایین آنها معطوف کند. RX 580 بهبود جزئی برای RX 480 محسوب می‌شود نه جهشی خارق‌العاده؛ که البته باید توجه داشت که AMD نیز هرگز وعده‌ بهبود چشمگیر با استفاده از این کارت‌ها نداده است.

از لحاظ مقایسه با انویدیا باید بگوییم که RX 580 در بنچمارک های ما قادر بود در بیشتر بازی ها به عملکردی مشابه GTX 1060 دست پیدا کند؛ ولی با توجه به اینکه توانایی مصرفی کارت گرافیک GTX 1060 به مراتب از کارت های رقیب AMD کمتر است، شاید برای کسانی که مصرف انرژی کارت گرافیک برایشان مهمتر است، کارت انویدیا انتخاب مناسب تری باشد. از طرفی، با توجه به کاهش قیمت GTX 1060 به ۲۲۹ دلار، AMD حتی از لحاظ قیمت نیز برتری چندانی نسبت به انویدیا ندارد.

تحلیل وب سایت پی سی گیمر «PcGamer» از کارت های AMD RX 580

پی سی گیمر «PcGamer» نیز تقریباً به مواردی که دیگر سایت ها ذکر کرده‌اند، اشاره کرده‌ است؛ با این تفاوت یکی از جالب ترین قسمت های نقد و بررسی این سایت، در خصوص حالت سوم مصرف انرژی کارت است. حالت سوم مصرف انرژی، یکی از ویژگی‌های جدید کارت‌های سری RX 500 است که AMD روی آن مانور تبلیغاتی زیادی داده است. البته PC Gamer حدس میزند که این ویژگی به لطف بروزرسانی VBIOS محقق شده باشد، نه تغییرات سخت‌افزاری.

بنابراین؛ چنانچه این موضوع صحت داشته باشد، از لحاظ نظری امکان اضافه کردن این ویژگی از راه بروزرسانی نرم افزاری به کارت های نسل قبل نیز وجود خواهد داشت و در نتیجه کارت‌های RX 500 چیزی نخواهند بود جزء همان RX 400 های اورکلاک شده! در ادامه بررسی؛ پی‌سی گیمر به قابلیت Radeon Chill اشاره می‌کند و مینویسد:

نظر ما درباره‌ چیل، ترکیبی از مثبت و منفی است. چیل در واقع با قفل کردن مقدرا فریم ریت روی عددی خاص، باعث میشود مصرف انرژی و دمای کارت گرافیک کاهش پیدا کند؛ اگرچه حالا منحصراً ۲۰ بازی از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. چیل با DirectX 12۲ و API وُلکان «ولکان» سازگار نیست؛ چرا که API های سطح پایین، تیونینگ‌های درایور گرافیکی را دور می‌زنند. از طرفی قابلیت BatteryBoost انویدیا نیز تقریباً عملکردی مشابه قابلیت سری جدیدی کارت های AMD را ارائه میکند.

بررسی کارت گرافیک AMD RX 580 از دید وب سایت های معتبر خارجی

در ادامه، پی‌سی گیمر همانند سایر منابع کارت گرافیک پرچمدار AMD RX 580 را با مدل ۶ گیگاباتی کارت گرافیک GTX 1060 مقایسه کرده و به دستاوردها مشابهی رسیده است. پی سی گیمر «PcGamer» در پایان بررسی خودش از کارت های جدید AMD به قلم جرد والتون، که به کارت های سری AMD RX 400 نمره ۹۴ از ۱۰۰ داده بود؛ این بار  RX 580 نمره‌ی ۸۸ داده است. وی دلیل نمره‌ی پایین‌تر خود را این‌گونه بیان می‌کند که:

عرضه‌ سخت افزار تقریباً یکسان، بعد از گذشت یک سال پیشرفتی محسوب نمی‌شود.

راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در AMD/ATI,بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بررسی بهبود 5 درصدی AMD RX Vega به نسبت GTX 1080
شاخه: AMD/ATI,بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

بررسی بهبود ۵ درصدی AMD RX Vega به نسبت GTX 1080

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است