شبیه-ساز-PS2-روی-PS4

حدود یک سال پیش بود که کمپانی سونی طی خبری به سازندگان بازی اعلام کرد به زودی شبیه سازی عرضه میکند که میتوانند بازی های PlayStation 1 و PlayStation 2 را روی کنسول نسل هشتمی PS4 اجرا کنند. پس از آن بود که بخش دیجیتال فاندری «Digital Foundry» وب سایت یوروگیمر موفق شد نسخه کلاسیک سه گانه Star Wars: Battlefront را روی PS4 اجرا کند. این بازی از طریق شبیه ساز مخصوص عناوین PS2 روی PS4 اجرا شده بود و نتایج آن هم موفقیت امیز بود. به صورتی که کیفیت بافت های بازی ۴ برابر شده بود و قابلیت آزاد سازی تروفی هم به بازی اضافه شده بود.

البته در آن زمان شبیه ساز فوق در مراحل اولیه تست بتای خود قرار داشت و قرار بود فقط عناوین PS2 را روی PS4 اجرا کند که همینطور هم شد. شبیه ساز فوق به به گونه طراحی شده که خودش میتوانتد گرافیک بازی های سه بعدی را تا حدی افزایش دهد، منتهی این کار برای عناوین دو بعدی میسر نیست. شبیه ساز عناوین PS2 با قرار دادن دو نوار مشکی در بالا و پایین صفحه میتواند دقت تصویر ۱۰۸۰p را برای عناوین PS2 روی PS4 فراهم کند که خودش مزیت بسیار جالبی است که از طرف تیم فنی دیجیتال فاندری هم تایید شده است.

در حال حاضر و تا زمان نگارش این مطلب هم به غیر سه گانه کلاسیک Star Wars: Battlefront بازی بزرگ دیگری برای شبیه ساز PS2 برای PS4 عرضه نشده و به همین دلیل نمیتوان با قطعیت در این مورد نظر داد. با این حال نکته جالب درمورد هر سه نسخه Star Wars: Battlefront این است که به لطف شبیه ساز فوق با فریم ثابت و قفل شده ای اجرا میشوند و هر کدام یک از این نسخه ها نمایانگر عملکرد کنسول PS2 محسوب میشوند. در حالت تئوری و بادسترسی کامل به منابع سخت افزاری بیشتر میتوان گفت که هر سه بازی روی ۶۰ فریم ثابت اجرا میشوند.

البته این مورد روی PS4 به خوبی اجرا نمیشود، اما چیزی که انتظارش میرود تحقق پیدا میکند و تفاوت کیفیت محسوسی از این بازی با آنچه که روی PS2 اجرا میشد دیده میشود. در بررسی ها مشخص شد که دو عنوان Jedi Strafighter و Bounty Hunter با قابلیت وی سینک «V-Sync» اجرا میشوند و هر دو از فناوری دابل بافر «Double Buffer» هم پشتیبانی میکنند. در مورد V-Sync هم فقط بگوییم که عملکردی شبیه به جی سینک «G-Sync» انویدیا دارد و هر دو تکنیک را میتوان جزو اولین فناوری های انقلابی همگام سازی فریم ریت روی مانیتور دانست.

البته دو فناوری NVidia G-Sync و AMD Free-Sync بیشتر برای کامپیوترهای خانگی «PC» عرضه شدند و زمانی میتوانند مفید واقع شوند که کارت گرافیک شما قادر به ارائه بیش از ۴۵ فریم در ثانیه نباشد و درست در این مرحله است که فناوری G-Sync و Free-Sync به کمک شما خواهند آمد. استفاده از این روش کمک میکند فریم بازی به طور ثابت روی ۶۰ قفل شود و از نوسانات فریم جلوگیری شود. اما مشکل دو بازی فوق این است که در اکثر اوقات به مشکل افت فریم بر میخورند و به قول معروف با پارگی صفحه مواجه میشویم که نتیجه آن افت فریم دو بازی به کمتر از ۳۰ فریم است.

البته این مقدار افت فریم در همه جای بازی رخ نمیدهد و در برخی مورد با چنین کاهش فریمی مواجه میشویم. البته در بسیاری از صحنه های بازی هم شاهد افت فریم به کمتر از ۶۰ هستیم که البته آنقدری محسوس نیست که اذیت کننده باشد. این مقدار افت فریم در نتیجه میتواند به سطح کیفیت و تجربه بازیباز آسیب بزند و با توجه به فاکتور سرعت پاسخگویی کنترلر میتوان گفت که  بازیباز با تجربه بدی از بازی کردن با این شبیه ساز مواجه میشود که چندان جالب نیست.

برای رفع اینگونه مشلات فریم ریتی معمولاً از تکنیک هایی همچون  Triple buffering، Multiple buffering و G-Sync و Free-Sync استفاده میشود تا در زمان مشکل افت فریم ریت، خللی در تصاویر بازی ایجاد نشود. با این و با توجه به افت عملکرد عناوین فوق، میتوان فناوری شبیه سازی سونی را تحسین کرد که موفق به اجرای بازی های قدیمی روی کنسول جدید شده است. البته افکت های سنگینی همچون Transparency و افکت آلفا هم در افت فریم ریت موثر هستند و این مورد را میتوان در زمان درگیری های ایجاد شده در بازی به خوبی دید.

اما تا زمانی که عناوین بیشتری برای این شبیه ساز عرضه نشوند، نمیتوان در مورد گرافیک و میزان عملکردش روی شبیه ساز صحبت کرد. از آنجایی که هر دو عنوان Jedi Strafighter و Bounty Hunter از تکنیک V-Sync Double Buffering استفاده میکنند، فشار بسیار زیادی تراشه گرافیکی کنسول PS4 وارد میکنند که نتیجه آن افت عملکرد جدی بازی در زمان های مختلف است. در کنار دو عنوان بالا هم میتوان به Racer Revenge اشاره کرد که سومین عنوان این مجموعه کلاسیک را تشکیل میدهد. عنوانی که از بهینه سازی بیشتر و فریمی روان تر برخوردار است.

Racer Revenge از V-Sync استفاده نمیکند و به لطف شبیه ساز PS4 میتواند با ۶۰ فریم ثابت اجرا شود که این مقدار دو برابر فریم تولید شده در PS2 است. این مقدار روی PS2 برابر ۳۳ فریم بر ثانیه بود و اگر بخواهیم قضاوتی صادقانه داشته باشیم باید بگوییم تفاوت این دو عدد واقعاً چشمگیر است. این نشان میدهد کیفیت فریم Racer Revenge روی PS4 با رشدی ۵۰ درصدی در برخی مواقع مواجه میشود که با توجه به عدم استفاده از V-Sync نتیجه جالب توجهی محسوب میشود.

در نهایت میتوان گفت برای تست بیشتر و بهتر شبیه ساز فوق باید منتظر عناوینی باشیم که از قدرت بیشتری برای پردازش خود استفاده میکنند. عناوینی که نشان میدهند شبیه ساز فوق تا چه حد میتواند موفقیت آمیز عمل کند و تا چه حد میتواند فریم ریت نرم و روانی تولید کند. عناوینی همچون Gran Turismo 4 و God of War با پشتیبانی پیش فرض از V-Sync میتوانند نتایج متفاوتی تولید کنند و اگر عملکرد مناسبی از تراشه گرافیکی شاهد باشیم، میتوانیم ۶۰ فریم را حس کنیم. ابتهدر کنار موارد فوق نباید از افزایش کیفیت بصری که شبیه ساز فوق ایجاد میکند چشم پوشی کرد. شاید با این شرایط دوران طلایی PS2 را بتوان مجدداً روی PS4 تجربه کرد.

منبع eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
کارت گرافیک GTX 780
شاخه: Intel /Nvidia,کارت گرافیک

تست و بررسی کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 780

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است