خبرهای زیادی در این مدت در مورد اختلاف فاحش کیفیت تصویر بر روی دو کنسول نسل جدید مایکروسافت و سونی به گوش میرسید که این خبرها با بازی Battlefield 4 شروع شد و درنهایت به Call Of Ghost  رسید. از بعد از مراسم E3 2013 حرف و حدیث های بسیاری پیرامون ۵۰ درصد قدرت بیشتر PS4 نسبت به X.ONE منتشر شده بود که این اعدادو ارقام بر روی کاغذ و با اعداد ارائه شده توسط سونی و مایکروسافت درست بود . اما مدتی پیش اولین کنسول های نسل جدید به دست علاقمندان رسید و اولین تست و بررسی های فنی از میزان تفاوت کیفیت وضوح تصویر در این کنسول های توسط تیم فنی Digital Foundry منتشر شد .

تیم فنی  Digital Foundry برای گرفتن این تست به محل دفتر کار شرکت Dice  در استکهلم سوئد سفر کردند تا از نزدیک موفق به تست و بررسی حجم عظیمی از تصاویر مربط با بازی شوند . آنها موفق شدند حجم عظیمی از تصاویر را برای سه پلتفرم PS4 و Xbox One  و PC ظبط کنند و با نتایج شگفت آوری رو به رو شدند . طبق گفته این گروه تمامی تصاویر فوق از روی Development Kit های استدیو Dice ظبط شده . گروه برای ظبط بازی در بهترین حالت ممکن برای هر سه پلتفرم ، تمامی تصاویر را به صورت ۱۰۸۰p و با روشنایی رنگ ۰-۲۵۵ یا ۳۰% ظبط کرده اند و در مجموع ۶۰ عکس با کیفیت بالا به علاوه ویدئو های ظبط شده را برای دیدن در اختیار بازیباز ها قرار داده اند .

DICE ادعا میکند این تصاویر همان چیزی است که قرار است بر روی PS4 و Xbox One ببینیم و آنها را با بهترین روش ممکن ظبط کرده است .   از این ویدئوهای ظبط شده تصاویری بر روی وب قرار گرفته است که خودتان میتوانید آنها را ببینید :

نیاز به گفتن نیست که تفاوتی اساسی در کیفیت و وضوح تصاویر وجود دارد . در واقع بهتر است اینگونه بگویم که نسخه  Xbox One بازی Battlefield 4 با وضوح تصویر ۱۲۸۰×۷۲۰ اجرا میشود و در ورژن کنسول های نسل قبل ( نسل هفتم : X360 , PS3 ) با وضوح تصور sub-720p اجرا میشود . مشکل به همین جا ختم نمیشود و در نسخه Xbox One شاهد نبود aliasing هستیم که نتیجه آن دندانه های تیز اشکال و اشیاء موجود در بازی است . در سوی دیگر PS4 وضوح تصویر فوق العاده ۱۶۰۰×۹۰۰ را در تمام حالات ارائه میدهد و به راحتی میشود گفت ۵۰% خروجی پیکسل بهتری نسبت به Xbox One دارد . اما میزان خروجی تصویر درکنسول های X360 , PS3 در حد بسیار پایینی قرار دارد و اصلا قابل مقایسه با PS4 نیستند ، اما اندکی به X.one نزدیکند و اختلاف فاحشی بین آنها نیست .

PC PS4 XO

این موارد باعث کاهش مقادیر روشن و خاموش شدن پیکسل ها با دور ونزدیک شدن ازمنبع نوری میشود و هماندد یک نور کوچک ایجاد میشود و دوباره غیب میشود . به همین دلیل است که در فواصل بسیار دور تر لبه های زاویه دار میبینیم .  این موارد در نتیجه باعث ایجاد sub-pixel ( زیر پیکسل ) درعناصر مختلف بازی میشود که از لحاظ بصری جالب نخواهند بود .اما این موارد در نسخه PS4 دیده نمیشوند واز لحاظ بصری تصاویر بهتری برای بیننده ایجاد میکنند.  پلی استیشن ۴ توانایی نمایش ۵۶٪ پیکسل بیشتر نسبت به Xbox One را دارد اما در کل یک pC با حداکثر تنظیمات بسیار بهتر از دو کنسول PS4 و Xbox One خواهد بود . هر چند بهترین تنظیماتی که Dice از آنها برای اجرای بازی در E3 2013 استفاده کرده سیستمی معادل زیر خواهد بود »

  • پردازنده : AMD FX-8350 با ۸ هسته
  • حافظه : ۸GB
  • کارت گرافیک : HD 7970 به صورت dual-Crossfired
  • قیمت تقریبی سیستم با قطعات بالا : £۶۸۰

برای مشاهده تست و بنچمارک Battlefield 4 اینجا کلیک کنید

در هر دو ورژن از تنظیمات post-processing anti-aliasing استفاده شده و ظاهرا معادل تنظیمات high درنسخه معادل PC  بهینه شده است و روشنایی تصاویر نسخه X.one به صورت کلی حدود ۳۰% از نسخه PS4 بالاتر است . البته طی تست تصاویر در محل استدیو ، تصاویر ویدئوهای PS4 هم فاقد شفافیت کافی برای اثبات برتری مطلق بودند و برای نظردهی بهتر قطعا باید این تصاویر در محیط خانه هم اجراشوند . دربسیاری از نتایج تست شده مشخص شده که نسخه X.one  فاقد ویژگی های Motion Blur ، Anti-Aliasing وتکنیک بسیار سنگین HBAO است ، درصورتی که ps4 بدون افت فریم شدید تمامی این تکنیک ها را به نحو مطلوب اجرا میکند ونرخ فریم ریت بیشتری به نسبت X.one دارد .

اگر کمی بیشتر به نسخه PS4 بنگریم به نظر میرسد حتی artwork های بازی به مراتب بهتر از نسخه X.one هستند و در صحنه هایی با کنتراست بسیار بالا به نظر میرسد نوعی اثر هاله مانند دراطراف جزئیات مختلف دیده میشود که ممکن است نشان دهنده برخی جزئیات مصونوعی برای افزایش جزئیات صحنه در بازی باشد . البته به نظر میرسد اینها بخشی از فناوری جدید  upscaling مایکروسافت است . با این حال چیزی که به صورت جزئیات اضافی برای فات های بازی در X,one  در نظر گرفته شده ، به نظر میرسد در زشت ترین عناصر بازی به کار گرفته شود .

PS4 XO

اما اوضاع در نسخه PC بسیار متفاوت است وا دارندگان PC های چند میلیون تومانی قادرند از تصاویری با وضوح ۱۹۲۰×۱۰۸۰ و بالاتر و با استفاده از حالت ۴x MSAA از تصاویر بسیار بهتری استفاده کنند تا تجربه بهتری از بازی بدست آورند . در این بررسی مقایسه ای مسقیم بین بافت ها ، نور ها وافکت ها انجام شده و با این حال اختلاف زیادی بین کنسول PS4 با استفاده ازتکنیک  ambient occlusion که قابل مقایسه با تکنیک قدرتمند (HBAO) بر روی یک PC بسیار قدتمند است ، با Xbox One مایکروسافت وجود دارد .

این تکنیک سایه بسیار ملایم هاله مانندی ، اطراف دست کاراکتر و اسلحه ، زمان نزدیک شدن به دیوار ایجاد میکند .همچنین یکی دیگر از وظایف این تکنیک اضافه کردن عمق در اشیاء ۳D است که در غیر این صورت تخت به نظر میسرند . ناگفته نماند که نسخه PS4  بازی در برخیاز صحنه ها از مشکل تاخیردر بارگذاری بافت های بسیار حجیم رنج میبرد که موجب میشود افکت lens flare در صحنه های رانندگی اسکریپت شده ، همچون صحنه رانندگی در شانگهای  به خوبی عمل نکند . این تضاد ها بسیار ظرف و نادرند و حاصل ساعت های فیلم ظبط شده از روند مراحل بازی است . در غیر این صورت ، تمام افکت های نور ، همانند افکت god rays ، افکت depth of field یا عمق میدان دید ، سایه ها و فیزیک بین هر دو کنسول غیر قابل تشخصی هستند .

در نسخه PC شاهد فریم ریت بسیار خوبی هستیم و بازی سطح قابل توجهی از جزئیات (LOD) استریمینگ را به بازیباز میدهد و با استفاده از افکت های  Lighting و bloom در نسخه pC شاهد افکت ذرات بسیار زیبایی هنگام درگیری ها و صحنه های اکشن پر زد و خورد ایم که جلوه های بسیار خوبی به سیستم های پرقدرت میدهد . ویدئوهای مختلفی برای این مقایسه دراینترنت قرار گرفته و میتوانید آنها را دانلود و تماشا کنید . نکته مهم در این ویدئو ها و تصاویر ، اختلاف زمانی میلیمتری آنهاست که باعث میشود در دیگری افکت یا سنگ ریزه و .. وجود داشته باشد و در دیگر خلاف این موضوه باشد . این موارد به دلیل ضعف کنسول مقابل نیست و تنها دلیلش اختلاف زمانی اندک تصاویر ظبط شده میباشد .

درنهایت باید بگویم ، همکاری Dice با مهندسی مایکروسافت برای بهبود Battlefield 4 ورژن Xbox One زیاد شده و گفته شده است پس از لانچ کنسول ، با آپدیت های مختلف این تفاوت بهبود پیدا خواهد کرد.

منبع eurogamer Guard3d
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بررسی عملکرد AMD RX 560 در مقابل GTX 1050
شاخه: AMD/ATI,بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

بررسی عملکرد AMD RX 560 در مقابل GTX 1050

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است