بررسی فنی بازی Uncharted 4 A Thief's End

آنچارتد ۴: عاقبت یک دزد «Uncharted 4: A Thief’s End»

آنچارتد ۴ «Uncharted 4» ابتدا با تیزری کوتاه در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۳، یعنی زمان PS4 رونمایی شد و پس از آن ناتی داگ «Naughty Dog» به طور رسمی در کنفرانس E3 سال ۲۰۱۴ کمپانی سونی از آخرین نسخه این سری به نام آنچارتد ۴: عاقبت یک دزد «UnchartedUncharted 4: A Thief’s End 4» رونمایی کرد و ما هم در این بررسی قصد داریم به بررسی فنی بازی بپردازیم. کوتاه بگوییم که داستان بازی ۳ سال بعد از اتفاقات آنچارتد ۳: فریب دریک «Uncharted 3: Drake’s Deception» رخ می‌دهد و ناتان دریک نیز باز هم به عنوان شخصیت اصلی در این نسخه حضور دارد.

پیش از این نیز در سه مقاله بررسی سیر تحول بازی آنچارتد؛ قسمت اول؛ Uncharted: Drake’s Fortune»، «بررسی سیر تحول بازی آنچارتد؛ قسمت دوم؛ Uncharted 2: Among Thieves» و «بررسی سیر تحول بازی آنچارتد؛ قسمت سوم؛ Uncharted 3: Drake’s Deception» به بررسی سیر توحل و مراح ساخت سه نسخه قبلی پرداختیم و پیشنهاد میکنیم مطالب فوق را از دست ندهید. Uncharted 4: A Thief’s End عنوانی است که تمامی نگاه ها را نسبت به قدرت کنسول PS4 تغییر داده و تمامی شایعات قبلی مبنی بر ضعف این کنسول را خط زده است.

استدیو تانی داگ «Naughty Dog» برای این بازی سنگ تمام گذاشته و در این بررسی سعی میکنیم نقاط قوت و ضعف موتر قدرتمند بازی Uncharted 4: A Thief’s End به صورت فنی بررسی کنیم تا ببینیم چه تاثیراتی در بازی داشته است. به جرات میشود گفت که بازی Uncharted 4 از بالاترین و بهترین کیفیت بافتدر بین تمام عناوین کنسولی بهره میبرد و حتی در مقایسه با بسیار جذاب و رنگارنگ «Tearaway Unfolded» هم از کیفیت بصری و کیفیت بافت بهتری استفاده میکند!

چیزی که مشخص است این است که استدیو تانی داگ «Naughty Dog» برای این بازی از تکنیک کاملاً سفارشی شده ای بر مبنای آنتی آلیازینگ «Anti-Aliasing» استفاده کرده که نتیجه آن استفاده از بالاترین سطح از تنظیمات تکنیک قدرتمند MSAA است. به طوریکه تا به حال بالاترین از این مقدار در هیچ عنوانی دیده نشده و در طول بازی با اشیاء زیادی مواجه ایم که از لبه صاف و همواری استفاده میکنند. در واقع نتایج استفاده از تکنیک اختصاصی و سفارشی شده ای که از روی آنتی آلیازینگ «Anti-Aliasing» ساخته شده، خیره کننده است و بادقت در اکثر مراحل متوجه میشوید که از سایه های پرداکنده هم خبری نیست!

مثلاً تانی داگ «Naughty Dog» به قدری در این بازی از Anti-Aliasing استفاده کرده که مدلی همچون درخت را میتوان از فواصل دور با لبه هایی صاف و هموار شده مشاهده کرد. این حالت تا حدودی در بازی Far Cry 4 هم دیده شده بود و البته مشخص نیست که نوع تکنیک استفاده شده در هر دو عنوان یکی است یا خیر! به هر حال استفاده از این روش نشان داده که میتوان روی کنسول های فعلی بازی هایی به مراتب بهتر را هم عرضه کرد. سه عنوان Quantum Break، Halo 5 و Rise of the Tomb Raider را میتوان در زمره عناوینی طبقه بندی کرد که از بهترین مدل سازی شخصیت های بازی استفاده میکنند.

بنابراین  Uncharted 4 از منظر مدل سازی با عناوین قدرتمندی در حال رقابت است و البته در این مقایسه نیز بی شک Uncharted 4 برنده رقابت است و این پیروزی را مدیون هوش و ذکاوت سازندگان و موتور قدرتمندی است که برای این بازی استفاده شده است. در واقع کیفیت کاراکترهای بازی به قدر بالاست که تاثیر نورپردازی و بازتابش از روی پوست آنها به خوبی قابل مشاهده است و این مورد در میان پرده های بازی نیز بیشتر از قبل به چشم میخورد.

بررسی فنی بازی Uncharted 4 A Thief's End

جزئیاتی مثل ابروها، ته ریش و چشم ها به خوبی شبیه سازی شده اند و لباس شخصیت «ناتان دریم» هم با توجه به ورزش باد واکنش بسیار واقع گرایانه ای از خودش نمایش میدهد. مقدار دقت در طراحی جزئیات شخصیت های بازی به قدری بالاست که سازنده بازی حتی موی سینه دریک را هم شبیه سازی کرده و اگر به دقت به سینه دریک نگاه کنید، میبینید که با وزش باد حرکت میکند! تیم ساخت بازی؛ تمام این شبیه سازی قدرتمند را مدیون «TressFX» کمپانی AMD است که نمونه استفاده شده آن را در Rise of the Tomb Raider دیده بودیم!

فاکتور Character performance یا عملکرد کاراکترها نیز یکی دیگر از نقاط قوت بازی است که استدیو تانی داگ در آن خوش درخشیده است. در واقع Uncharted 4 به نسبت آخرین نسخه این سری از تعداد انیمیشن های بسیار بیشتری استفاده میکند و علاوه بر این مورد برای هر کاراکتری وزن خاصی تعریف شده که به صورت کاملاً داینامیک یا زنده در تعامل با محیط میتواند واکنش مخصوص به خودش را نمایش دهد. انیمیشن چهره کاراکرهای بازی هم به ۸۵۰ تا افزایش پیدا کرده و اگر قرار بر مقایسه باشد باید بگوییم که در Uncharted 3 فقط از ۱۵۰ انیمیشن چهره استفاده شده بود!

این انیمیشن ها با ترکیبی از طراحی دستی و حالت ظبط شده طراحی شده اند و برای تمام میان پرده های «Cut-Scenes» بازی، تمام انیمیشن ها به صورت جزئی و ریز به ریز طراحی شده اند تا با داستانی عمیق تر مواجه شویم. البته برای میان پرده های بازی هم از حالت جدیدی به نام «Real-time Cut-Scenes» یا «میان پرده های زنده» استفاده شده که در عناوین قبلی تنها به صورت یک ویدئو در بازی قرار داشتند که بین هر مرحله اجرا میشدند و حجم زیادی از دیسک بازی را به خود اختصاص داده بودند.

بررسی فنی بازی Uncharted 4 A Thief's End

اما میان پرده های بازی Uncharted 4 به صورت از قبل ظبط شده نیستند و در همان لحظه ای که در حال بازی هستید، پخش میشوند و با توجه به بافت و کیفیت بالایشان موجب بهبود صحنه های سینماتیک بازی شده اند. Uncharted 4 محیط تعاملی بسیار خوبی دارد و استدیو تانی داگ «Naughty Dog» هم موفق شده با افزایش جزئیات بیشتر این مهم را در بازی بیشتر به رخ بیننده بکشد. مثلاً باد نقش مهمی در بازی دارد و میتواند روی بسیاری از اشیاء موجود در بازی اثر گذار باشد، میتواند آب استخر را تکان بدهد و حتی موجب شود درختان و چمن های موجود در بازی عکس العمل مناسبی در مقابلش داشته باشند.

حتی میتوانید خیس شدن لباس «دریک» را ببینید و موارد بسیار ریزی از این دست که به جذابیت های بی نظیر بازی افزوده است. بنابراین در Uncharted 4 با یک دنیای تعاملی منحصر به فرد مواجه ایم که تمامی کاراکترهای بازی در آن دخیل هستند و همین مورد موجب شده احساس خستگی کمی در بازیباز پدید آید. این نسل را میتوان نسل مواد مبتنی بر فیزیک «Physically-Based Materials» دانست و Uncharted 4: A Thief’s End هم اولین عنوان قدرتمند Naughty Dog برای این نسل است.

Uncharted 4 زیبایی این سری را حفظ کرده که البته باید اشاره کنیم کمی غیر واقعی است، اما قطعاً در طول تمام ساعت بازی اینطور نیست. مثلاً نورپردازی یا روشنایی تابیده شده به عناصری مثل سنگ و شاخ و برگ درختان احساس بسیار طبیعی و واقع گرایانه ای به ما میدهد و اوج این حالت را میتوان در آجرها و کاشی کاری های سقف و مکان های در معرض دید مشاهده کرد. اما نکته مهم سرعت بارگذاری این همه بافت با کیفیت بالاست که به نظر میرسد به دلیل موتور بهینه شده بازی است که میتواند تمامی جلوه های مختلف موجود در بازی را به سرعت لود کند.

بررسی فنی بازی Uncharted 4 A Thief's End

استدیو Naughty Dog برای تولید نورپردازی بازی به خوبی موفق شده از سیستم محور یا پرتو نوری «Light Shafts» در این بازی استفاده کند که نتیجه آن بهبود کنتراست بین روشنایی و تاریکی است. همچنین استفاده از تکنیک بازتاب نور «Screen-Space Reflections» نیز موجب پدید آمدن مناظر خیره کننده ای شده که از حجم انبوهی از نورهای ساطع شده از منابع نوری استفاده میکنند تا بتوانند نور را بازوایای مناسب از اشیاء مختلف به خوبی در محیط بازی و پیرامون بازیباز پراکنده کنند.

مثلاً یکی از موارد مهم استفاده از Screen-Space Reflections این است که اگر بازیباز با کاراکترش به سمت آب برود، میتواند بازتاب تصویر کاراکترش را درون آب ببینید و با حرکت کردن کاراکتر، بازتاب تصویرش نیز حرکت میکند.این حالت در کنار تلاطم، مواج شدن و جلوه های بازتاب مختلف، نتیجه استفاده از Screen-Space Reflections در کنار Light Shafts و تکنیک های فیزیکی دیگری است که در Uncharted 4 به خوبی پیاده سازی شده است.

در کنار موارد فوق باید به پیشرفت سیستم هوش مصنوعی «Artificial Intelligence» بازی اشاره کرده که بسیار شبیه هوش مصنوعی شخصیت «اِلی» بازی «The Last of Us» است. پیشرفت هوش مصنوعی موجب شده دشمنان از تمامی راه های موجود برای دور زدن و آسیب زدن به شما استفاده کنند و نمونه این حالت را قبلاً در عناوینی همچون Metal Gear Solid دیده بودیم. استفاده از سیستم صدا گذاری فراگیر «۷.۱ Surround» در کنار ترکیب صداهای مختلف موجب شده در بخش صداگذاری بازی هم با عنوانی شاخص روبه رو شویم که حتی در برخی مواقع از استانداردها نیز بهتر است.

بررسی فنی بازی Uncharted 4 A Thief's End

تمام اصوات موجود در بازی با توجه به موقعیت شما شنیده میشوند و این به معنای پردازش سنگین اصواتی است که به صورت داینامیک یا زنده در بازی شنیده میشوند. Uncharted 4 بازی فوق العاده خوش ساختی است که از ایرادات بسیار کمی استفاده میکند. مهمترین ایرادی که میتوان به بازی گرفت؛ سیتم بارگذاری هر مرحله است که تقریباً ۱ دقیقا از وقت گران بهای شمارا میگیرد و این مورد تازه زمانی بدتر میشود که بخواهید هر مرحله را بیش از یکبار بازی کنید!

سیستم چک پوینت هم تقریباً به همان صورت است و کلاً میتوان گفت که سیستم بارگذاری بازی اصلاً جالب توجه نیست و میتواند لذت گیم پلی بازی را برای شما زهر مار کند! کیفیت سایه ها «Shadow quality» نیز دومین ایراد بازی است که در برخی مواقع دیده شده که برخی ازاشیاء درخشش نامناسبی دارند و سایه زنی پیکسلی آنها در برخی زوایا زیاد جالب توجه نیست. اما مورد مهم بعدی نرخ فریم ریت بازی است که از با توجه به حجم گرافیکی و جلوه های سنگین به کار رفته در بازی، از همان اول هم مشخص بود که نمیشود Uncharted 4 را به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کرد!

پردازنده مرکزی «CPU» کنسول pS4 دارای محدودیت است و بر خلاف قول سازندگان بازی؛ Uncharted 4 و حتی عنوانی مثل Halo 5 با کیفیتی کمتر از آنچه وعده داده شدند وارد بازار شدند و نه تنها از کیفیت ۱۰۸۰p استفاده نمیکنند، بلکه با سرعت رندرینگ ۶۰ فریم بر ثانیه هم اجرا نمیشوند. ناگفته نماند این مقدار فریم فقط مربوط به بخش تکنفره و داستانی بازی است و در بخش چند  نفره بازی Uncharted 4 به صورت ۶۰ فریم اجرا میشود. نهایتاً میتوان گفت که Uncharted 4: A Thief’s End پیشرفتی عظیم در در استفاده از سخت افزارهای کنسولی است و موتور Uncharted 4 هم این مورد را به خوبی اثبات کرده است.

بازی Star Wars Battlefront یکی از بهترین عناوین قدرتمند و با کیفیت کنسولی است که موفق شده گرافیک بصری بی نظیری روی کنسول های بازی به همراه آورد. منتهی نکات زیادی وجود دارد که نشان میدهد Uncharted 4 را میتوانیم بهترین عنوان کنسولی نسل حاضر بدانیم و این بازی یک قدم فراتر از Star Wars Battlefront عمل میکند. حتی درزمینه گمی پلی هم میتوان Uncharted 4 را عنوان موفقی دانست. عناوینی مثل The Order 1886 و Ryse نیز از گرافیک و جلوه های گرافیکی بسیار قدرتمندی استفاده میکنند، منتهی گرافیک را فدای گیم پلی کرده اند، موردی که در Uncharted 4 دیده نمیشود و هر دو فاکتور گیم پلی و گرافیک را در کنار هم به بهترین وجه ممکنش ارائه میدهد.

بنابراین بدون توجه به شایعات مربوط به PlayStation 4.5 باید این نکته را متذکر شویم که عنوان Uncharted 4: A Thief’s End نشان داد که هنوز هم میتوان روی کنسول های حال حاضر عنوان قدرتمندی خلق کرد و دنیای جدیدی را به نمایش گذاشت. Uncharted 4 نشان داد خلاقیت و استفاده درست از منابع و امکانات مناسب میتواند در خلق شاهکاری بی بدیل نقش داشته باشد.

منبع eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. 007mohamad says:

    میشه تو همین سبک معرفی کنید مثل همین بازی سوم شخص باشه

  2. 007mohamad says:

    میشه حداقل چند بازی مثل همین بازی زیبا معرفی کنی ممنون

  3. 007mohamad says:

    حسین یعنی این بازی در آینده برا pc امکانش نیست بیاد

  4. 007mohamad says:

    آیا uncharted 4 برای pc میاد یا اصلا امکانش نیست برای pc بیاد؟زود جواب بدین من عاشق این بازیم نامیدم نکنید ممنون

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
کارت گرافیک GTX 780
شاخه: Intel /Nvidia,کارت گرافیک

تست و بررسی کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 780

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است