بررسی فنی بازی Rise of the Tomb Raider

ظهور تام رایدر «Rise of the Tomb Raider» جدیدترین بازی اکشن ماجراجویی استدیو کریستال داینامیکس «Crystal Dynamics» است که در سالگرد ۲۰ سالگی این سری پر طرفدار به صورت انحصار زمانی برای کنسول های Xbox One و Xbox 360 مایکروسافت عرضه شده است. این آخرین و جدیدترین بازی از سری عناوین مشهور به Tomb Raider است و قبل از این بازی شاهد عرضه Tomb Raider 2013 بودیم که در مقاله «تست و بنچمارک بازی Tomb Raider» به تشریح جزئیات آن پرداختیم. نکته قابل توجهی که شاید در اذهان هر طرفداری نقش ببندد این است ک با توجه به عرضه بازی روی Xbox 360 به ظنر میرسد با یک عنوان بین نسلی روبه رو هستیم که از گرافیک نسل جدید برخوردار نیست.

به صورت کلی میتوان بازی را همان بازی Tomb Raider 2013 نامید. اما رویکرد جدید Crystal Dynamics به این بازی و استفاده از سیستم رندرینگ جدید موجب شده علاوه بر حفظ شدن ساختار گرافیکی بازی، شاهد کیفیت بصری مناسبی در بازی Rise of the Tomb Raider باشیم. همچون عنوان بسیار جذاب Tomb Raider 2013 شاهدیم که در این بازی نیز از تکنیک انحصاری TressFX استفاده شده که موجب افزایش واقع گرایی موهای لارا کرافت میشود. موهای لارا در زمان وزش بادهای شدید، خیس شدن و پرش از جاهای مختلف کُنِش خوبی با محیط بازی دارد و کیفیت و واقع گرایی آن به خوبی حس میشود.

از طرفی استفاده از سیتسم رندرینگ جدید بازی Rise of the Tomb Raider موجب شده چهره کاراکترهای بازی واقعی تر به نظر برسند و این حالت در کنار طراحی منحصر به فرد مدل هر کاراکتر به زیبایی بازی می افزاید. مواد مختلف و اشیاء موجود در صحنه به خوبی با کاراکتر لارا ارتباط بر قرار میکنند. به طوری که برخورد لارا به هر کدام یک از آنها موجب میشود شاهد عکس العملی بسیار طبیعی واقع گرایانه از لارا باشیم. تماس با خون، آب، خاک، برف و … به خوبی شبیه سازی شده و حس زندگی در یک محیط وحشی را به بازیباز القا میکند.

جان کارمک | از دزدی تا رسیدن به صدر برترین بازیسازان دنیا

در واقع سیستم چرخش طبیعت دنیای Rise of the Tomb Raider خیلی خوب و دقیق طراحی شده تا بازیباز حس واقع پذیری بازی را با تمام وجودش حس کند. طراحی برف بازی آنقدر طبیعی است که نوع راه رفتن لارا به میزان و حجم برف موجود بر روی زمین بستگی دارد. بدین معنا که اگر برف زیاد باشد، حرکت لارا با کندی مواجه میشود و اگر لایه های برف کم باشند لارا از سرعت بیشتری برخوردار میشود. سیستم برف بازی شامل چند لایه مختلف است که با توجه به نواحی مختلف طراحی شده و ممکن است در برخی نواحی با برف های نرم و در برخی نواحی با برف های سفت و سخت مواجه شوید که به خودی خودش لذت بازی در برف را دو چندان کرده است.

در زمینه افکت های از پیش رندر شده «Pre-rendered effects» باید بگوییم که همچون Tomb Raider 2013 شاهد بهترین و نفس گیرترین افکت ها خواهید بود تا لذت بازی های ماجراجویی را با عمق وجودتان حس کنید. این افکت ها در ترکیب با کات سین های Real-time بازی موجب پدید آمدن یک عنوا ماجراجویی سینماتیک شده و مارا ساعت ها پای سیستم مشغول میکند. برای کات سین های زنده بازی از سیستم جدیدی به نام «Mova» استفاده شده تا حرکات بازیگران و صداپیشگان بازی با یک خروجی مناسب به موتور بازی رفته و سپس از طریق «Blendshapes-نرم افزاری برای شبیه سازی انیمیشن چره صورت انسان» به جزئیات تک تک کاراکترهای بازی منتقل شود.

بازی Rise of the Tomb Raider از چند منبع نوری مختلف به صورت همزمان استفاده میکند که مشابه آن را در Tomb Raider 2013 و Killzone: Shadow Fall دیده بودیم. سیستم نور پردازی بازی به خوبی توانسته به بازی عمق بدهد که این مورد را در چندین جای بازی از جمله «معبدی در سوریه» میتوان مشاهده کرد. سیستم نوری بازی از تکنیک وکسل (Voxel) برای نورپردازی استفاده میکنند که از این تکنیک به صورتی گسترده در Quantum Break استفاده شده و ما نیز در مقاله «بررسی سیستم نور پردازی پیشرفته Quantum Break» به تشریح فنی جزئیاتش پرداختیم. Voxel کوچکترین جز ساختاری یک تصویر ۳ بعدی است.

بررسی فناوری های جدید سری GTX 900 انویدیا

از این لحاظ، وکسل مشابه ۳ بعدی یک پیکسل است. پشتیبانی از Volume Tiled Resources یا منابع پیکسل‌های حجمی است که به پیکسل‌های سه‌بعدی یا حجمی که به نام Voxel شناخته می‌شوند یکی از مهمترین موارد اضافه شده به DX12 است که نه فضای خاصی را اشغال میکند و نه حافظه خور است. این قابلیت در واقع همان MegaTexture است که به صورت اختصاصی توسط جان کارمک بزرگ ابداع شده است. همچنین  Mega Texture تکنیکی است برای تخصیص بافت های مختلف و استفاده آسان آنها در نمونه های بسیار ساده و شامل بافت های (Texture) بسیار بزرگی است که از چندین بافت (Texture) کوچکتر تشکیل شده اند. ان کارمک برای اولین بار در شرکت id Software از این تکنیک در بازی های Splash Damage’ و Enemy Territory: Quake Wars استفاده کرد و نام آنها را Mega Texture گذاشت.

وکسل (Voxel) یک سیستم نورپردازی کاملاً زنده «Real-Time» است که خروجی بسیار خوبی برای مناطق تقریباً جهان بازی همچون بازی Rise of the Tomb Raider دارد. متاسفانه یا خوشبختانه باید بگوییم که Rise of the Tomb Raider به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود و این مقدار فریم در ترکیب با V-sync فعال در کنسول Xbox One اجرا میشود که در اغلب اوقات بازی با مشکل افت فریم مواجه میشویم که در زمان مبارزه با دشمنان بازی روی میدهد. از طرفی میتوان گفت بازی یا تفکیک پذیری ۱۹۲۰×۱۰۸۰ اجرا میشود که این مقدار در کات سین ها یا همان میان پرده های بازی به ۱۴۴۰×۱۰۸۰ میرسد.

تکنیک ضد دندانه «Anti-aliasing» در بازی Rise of the Tomb Raider کاربرد چندانی ندارد و همراه شاهد لبه های تیزی در نقاط مختلف بازی هستیم که موجب شده کیفیت بصری بازی ایرادات جزئی داشته باشد. نکته الب این جاست که لبه های تیزی که در بازی دیده میشود، در کات سین ها یا همان میان پرده های سینماتیک بازی دیده نمیشود. یکی از ایرادات جزئی که میتوانیم به بازی بگیریم این است که فییک بازی به غیر از فیزیک کاراکترهای اصلی، لباس، برف، یخ و موارد نزدیک به این چند مورد از کیفیت خوبی برخوردار نیست و معمولاً از فیزیک کاملاً معمولی استفاده میکنند که گاهی توی ذوق میزند.

Motion Blur مشکل دیگری است که اغلب در Rise of the Tomb Raider دیده میشود. به طوری که در برخی صحنه به صورت خودکار غیر فعال میشود و همین امر موجب کاهش سطح گرافیک بازی شده که نتیجه مطلوبی ندارد. شاید این حالت توسط سازنده بازی و برای اجتناب از فشار بار کاری سنگینبه کنسول تنظیم شده تا در مواقع لازم به صورت خودکار فعال شود. با این حال این مورد نشان میدهد، انتخاب این حالت توسط سازنده زیاد جالب نبوده است. چون دربسیاری از موارد شاهد افت فریم زیر ۲۵ درصد هستیم، بنابراین غیر فعال کردن Motion Blur به تنهایی موجب ثبات فریم بازی نمیشود.

در نهایت باید بگوییم که موتور رندرینگ جدید Rise of the Tomb Raider به نسبت Tomb Raider 2013 پیشرفت خوبی داشته و سازنده بازی موفق شده حس خوب گشت و گذار در یک محیط خشن را در بازی پیاده کند. این موفقیت دو دلیل اصلی دارد که اولین دلیلش استفاده از سیستم رندرینگ بسیار قوی برای لارا کرافت است که موجب شده حرکات و انیمیشن این شخصیت در ترکیب با فیزیک محیط گیم پلی بسیار لذت بخشی را پدید آورد و دومین دلیل خلق دنیای بسیار بزرگ و با جزئیات بازی است که هر دو مورد در کنار هم عنوان قدرتمندی به نام Rise of the Tomb Raider را ساخته اند.

منبع eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
GeForce GTX 680 600X300

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است