بررسی فنی بازی Journey نسخه PS4

جورنی «Journey» یکی از جداب ترین عناوین ماجراجویی استدیو دت گیم کمپانی «Thatgamecompany» است که در ۱۳ مارس ۲۰۱۲ از طریق شبکه پلی‌استیشن برای کنسول PS3 منتشر شد و در در ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۵ برای کنسول PS4 عرضه شد. بازی از موتور گرافیکی Phyre Engine استفاده میکند که پیش از این هم توسط استدیو دت گیم کمپانی «Thatgamecompany» در دیگر عناوینش مورد استفاده قرار گرفته بود. موتور گرافیکی Journey در زمان اولین انتشارش به خوبی توانسته بود از SPU های تراشه قدرتمند Cell استفاده کند.

رندر پیچیده شن و ماسه، افکت‌های گردو غبار وشبیه سازی مایعات نقطه قوت موتور بازی در نسخه اورجینال بود. اما نسخه بازسازی یا پورت شده ps4 این بازی توسط استدیو تریکی پیکسلز «Tricky Pixels» انجام شده و باید دید که این استدیو در انجام پورت بازی تا چه حد موفق بوده است. اولین چیزی که با دیدن پورت بازی حس میکنیم همان زیبای و جذابیت نسخه اصلی بازی است. یعنی طراحی ساده، نورپردازی جذاب، شبیه سازی جالب شن و ماسه در کنار افزایش عملکرد و کیفیت تصویر بازی که در نسخه پورت شده دیده میشود.

تجربه نسخه پورت شده جورنی «Journey» روی PS4 به همان زیبایی و جذابیتی است که در نسخه PS3 دیده بودیم. با این تفاوت مهم که حالا کیفیت بصری بازی به ۱۰۸۰p رسیده که به جذابیت بازی افزوده است. اما کیفیت تصویر در برخی اوقات عجیب و غریب است. مثلاً استفاده از تکنیک آنتی-آلیازینگ کیفیت نسخه PS3 را ندارد ودر حین بازی با توجه به افزایش پیکسل ها؛ با پیکسل های روشن و خاموش مواجه میشویم که چندان جالب نیست.

البته با توجه به طراحی قدرتمند بازی؛ تکنیک آنتی-آلیازینگ مشکل چندان جدی ای به شمار نمیرود و ناپایداری های بازی در کمترین سطح ممکن قرار دارند که به ثبات بازی افزوده است. استفاده از فیـــلتر آنیستروپیک «Anisotropic» هم در بازی بسیار مناسب است و البته بیشتر در سطوح خاصی مثل شال موج دار در باد دیده میشود. نکته قابل توجه این است که برخی جلوه های تصیویری جذاب و قابل توجه نسخه اورجینال یا در بازی دیده نمیشوند و یا حذف شده اند!

حرکت مات، که به زیبایی در نسخه PS3 مورد استفاده قرار گرفته بود در نسخه پورت بازی حذف شده که البته تاثیر زیادی هم ندارد. این تکنیک بیشتر بر روی تپه های شنی و زیر نور خورشید نمایان بود و حالت گیر کردن در شن را به بازیباز القا میکرد که حالا عدم حضورش دیده میشود. شاید استدیو تریکی پیکسلز «Tricky Pixels» فکر میکرده با وجود ۶۰ فریم شدن بازی دیگر به این تکنیک نیازی نیست! این در صورتی است که در سرعت بالای ۶۰ فریم استفاده از افکت مات کننده تصویر میتواند جذابیت بازی را دو چندان کند.

این موضوع در مورد نورپردازی بازی هم صدق میکند؛ چون شبیه سازی شن یکی از مهمترین اِلِمان های بازی است و با بکارگیری سه لایه نقشه مرتفع و استفاده از بافت های مختلفی که برای شبیه سازی میلیون‌ها آینه کوچک طراحی شده‌اند، نسخه اوریجینال با موفقیت توهم یک دشت شنی پهناور را پیش روی بازیکن قرار میداد که در نسخه پورت شده این مورد دیده نمیشود! یعنی افکت درخشندگی شن ها در نسخه PS4 به طرز چشمگیری کاهش یافته که اصلا جالب نیست.

بررسی فنی بازی Journey نسخه PS4

در نسخه اصلی PS3 حضور دانه‌های درخشان شن را در بسیاری از صحنه‌ها می‌بینید، در حالی‌که این افکت اغلب در نسخه PS4 غایب است و همین مورد موجب شده از نظر بصری با سطوحی تخت و مسطح مواجه شویم. به طور خلاصه؛ شن ها از برجستگی لازمی که در نسخه اروجینال دیده بودیم برخوردار نیستند. از دیگر تغییرات ظریف نورپردازی بازی میتوان به حذف نا محسوص ابرهای نسخه اورجینال اشاره کرد که در نسخه پورت شده دیده نمیشوند.

همچنین نورپردازی خورشید هم حالتی مات و کدر به خود گرفته و از شفافیت کمتری برخوردار است. البته این تفاوت های ریز خللی در نسخه پورت شده pS4 ایجاد نمیکنند، منتهی سوالی است بدون جواب که چرا چنین تغییراتی در بازی صورت نگرفته و بسیاری از موارد موجود درنسخه اورجینال حذف شده است. شاید کمی سخت گیرانه باشد، ولی در  نسخه اورجینال بازی جورنی «Journey» توجه خاصی روی افکت های بازی دیده میشد و به نظر میرسید همه چیز با دلیل و منطق خاصی در بازی به کارگرفته شده است.

به طوری که انگار با یک بازی کاملاً دت ساز مواجه ایم! با این حال؛ وقتی درنسخه پورت شده جزئیات بازی اصلی را حذف کنیم، هویت بازی اصلی را دچار فرسایش کرده ایم. جورنی «Journey» عنوانی است که همه آن را یک اثر هنری تعاملی می‌شناسند و هر گونه دستکاری و کاهش جزئیاتش به نظر اشتباه می‌رسد، چون هویت بازی را نابود میکند. اما تغییرات مثبتی هم در بازی دیده میشود که باید آنها را به فال نیک گرفت. مثلا در نسخه پورت شده PS4 سرعت بازی به ۶۰ فریم بر ثانیه رسیده که باعث بهبود حس حرکت در سرتاسر بازی شده است.

به طور کلی با یک بازی پایدار و با ثبات در نرخ فریم مواجه بویم و تجربه ای مناسب را کسب کردیم، اما به اندازه‌ای که انتظار داشتیم بی‌عیب نبود، چون در سه قسمت از بازی به طور خاصی با کاهش سرعت نسبتاً محسوسی مواجه شدیم. با این حال عملکرد بازی هیچ وقت به زیر ۵۵ فریم کاهش نداشته و حتی این موضوع هم آنقدر سریع اتفاق می افتد که هیچ بازیبازی آن را حس نمیکند. اما در نمونه برداری های انجام شده توسط ما این موضوع محسوس بود و به خوبی دیده میشد.

در مورد بخش چند نفره بازی هم باید اشاره کنیم که مشکل چندانی در این بخش دیده نمیشود و تنها مشکل بازی را میتوان QA بازی دانست که بر نمای کلی بازی تاثیر میگذارد. در نهایت باید بگوییم که جورنی «Journey»  یکی از بهترین و خوش ساخت ترین عناوین چند نسل اخیر است و به تمام دارندگان PS3 و PS4 تجربه این بازی پیشنهاد میشود.

منبع eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

تاريخ بررسي: ۱۹ مرداد, ۹۶
بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بررسی اجمالی پردازنده های Intel Core i9
شاخه: Intel /Nvidia,بررسی سخت افزار,پردازنده

بررسی اجمالی پردازنده های Intel Core i9

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است