بررسی-فنی-Gravity-Rush-Remastered

گراویتی راش «Gravity Rush» یکی از معروف ترین عناوین ژاپنی است که در سبک اکشن ماجراجویی و اکشن نقش آفرینی توسط پروژه سایرن (تیم توسعه دهنده ی بازی در شرکت SCE Japan Studio) برای کنسول بازی دستی پلی‌استیشن ویتا ساخته شده‌ بود. کیچیرو تویاما کارگردان بازی است و داستان بازی توسط نائوکو ساتو نوشته شده‌ که پیش ازاین داستان نویسی عناوینی همچون  سایلنت هیل و سایرن در کارنامه اش دیده میشود. مکانیک اصلی بازی توانایی به دست گرفتن جاذبه و انجام حرکات منحصربه‌فرد است و سبک گرافیکی بازی هم Cel-Shaded است که نوعی سبک غربی است.

در ابتدا و در سال ۲۰۰۸ قرار بود این عنوان با نام با نام گراویت (Gravité) برای کنسول PS3 عرضه شود که به دلیل نظر شخصی کارگردان مبنی بر  «دستی و در دسترس» بودن پلی‌استیشن ویتا، عرضه بازی برای PS3 منتفی و در نهایت برای کنسول دستی سونی عرضه شد که ابته با استقبال خوبی هم مواجه شد. کارگردان بازی «کیچیرو تویاما» در خصوص ایده ساخت بازی میگوید:

تصور و ایدهٔ بازی برای گراویتی راش را بیش از ده سال پیش در ذهن داشته‌ و همچنین اولین بازی بوده‌ که قبل از سایلنت هیل قصد ساختن آن را داشته‌ است. او ذکر کرده‌ که در هنگام جوانی در مورد موبیوس (Moebius) در کمیک‌های فرانسوی (French comics) مطالعه کرده و ایدهٔ جهان گراویتی راش را از آنجا بدست آورده است. همچنین او با اشاره به یکی از کتاب‌های کمیک خود در مورد «عکس‌های مردم که در آسمان معلقند» میگوید که از آن تاثیر زیادی گرفته‌ است. همچنین ادامه میدهد که از انیمیشن و کمیک‌های آمریکایی نیز برای طراحی شخصیت های بازی الگو گرفته است.

به هر حال تویاما از کاملاً ژاپنی و بومی بودن بازی برای پذیرش بهتر در بیرون از سرزمین طللوع خورشید (ژاپن) خودداری کرده‌ است. در مورد داستان بازی هم میتوان گفت که با داستانی خیالی در شهری معلق در هوا به نام هکسویل (Hekseville) مواجه ایم. داستان بازی در آغاز شخصیت بازی را نشان می‌دهد، دختری به نام کت (Kat) که حافظه‌اش را از دست داده و سپس به طرف گربه‌ سیاه و مرموز می‌رود و گربه به او توانایی کنترل جاذبه را می‌دهد. کت از این قدرت برای حفاظت از مردم که طوفان و جاذبه آنها را تهدید می‌کنند بهره میبرد و طی این اتفاقات نیز هیولاهایی با نام نوی (Nevi) ظاهر می‌شود که در داستان بازی نقش پر رنگی ایفا میکند.

گراویتی راش «Gravity Rush» به طور کلی امتیازات نسبتاً خوبی را دریافت کرده که شامل میانگین امتیاز ۸۳ در متاکریتیک با ۷۳ نقد و میانگین ۸۱.۹۲ در گیم رنکینگز با ۵۰ نقد است. تا اینجای کار پیش درآمدی بر اولین عنوان Gravity Rush داشتیم و در ادامه به بررسی نسخه جدید این بازی میپردازیم. نسخه جدید این بازی به نام Gravity Rush 2 یا Gravity Rush Remastered توسط استدیو سونی ژاپن در دست ساخت است و قرار است به صورت انحصاری برای PS4 عرضه شود.

بازی دو نسخه دارد، نسخه اول که فقط برای ژاپن عرضه میشود توسط استدیو سونی ژاپن و نسخه دوم که به نوعی ارتقا یافته Gravity Rush اصلی است، توسط استدیو Bluepoint Games ساخته میشود که به تازگی کارش را روی Uncharted: the Nathan Drake Collection به اتمام رسانده است. این نسخه به طور ویژه برای منطقه اروپا و آمریکای شمالی عرضه میشود و به نوعی غربی شده عنوان اصلی Gravity Rush است که برای جذب مخاطب بیشتر اِلمان های ژاپنی را در خودش ندارد.

گیم-گلی-Gravity-Rush-Remastered

Gravity Rush را میتوان خوش ساخت ترین و بهترین عنوان پلی‌استیشن ویتا نامید. سیستم کنترلر حسی همراه با استفاده از ژیروسکوپ در جاذبه صفر مهم ترین نقطه کلید گیم پلی بازی است که موجب شده خلاقیت جدیددر گیم پلی بازی ایجاد شود. اما مهمترین چالش جدی استدیو Bluepoint Games برای Gravity Rush Remastered این است که آنها باید راهی پیدا کنند تا تصاویر هنری ۵ اینچی نسخه پلی‌استیشن ویتا را به تصاویری با ابعاد ۱۹۲۰x1080p تبدیل کنند! چالش دوم نیز پیاده سازی سیستم کنترلری بازی به صورتی هماهنگ با DualShock 4 است که بسیار مشکل به نظر میرسد.

البته استدیو Bluepoint Games توانایی عجیبی در نوسازی عناوین از کنسولی قدیمی به کنسولی جدید دارد! در حال حاضر هم بسیاری از ویژگی های مهم نسخه پلی‌استیشن ویتا روی PS4 بازسازی شده اند و میتوان گفت کار Bluepoint Games در تبدیل گرافیکی این بازی، فراتر از کاری است که با Nathan Drake Collection انجام داده است. در زمینه اجسام و و محیط بازی میتوان گفت که تیم سازنده به خوبی توانسته جزئیات بسیار زیادی را به هسته گیم پلی بازی اضافه کند. جزئیاتی که حتی در نسخه پلی‌استیشن ویتا دیده نمیشد و همین موارد موجب غنی شدن بازی شده است.

برخی جزئیات ریز، همچون لبه پنجره ها که در نسخه پلی‌استیشن ویتا به صورت یک بافت مسطح دیده میشد، در PS4 به صورتی کاملاً سه بعدی دیده میشود و انیمیشن های پس زمینه هم با بهبود زیادی مواجه شده است. در واقع جزئیات بیشتر موجب کاهش لبه های تیز و ناهموارد موجود در اجسام مختلف شده و از کیفیت بازی به گونه ای افزایش پیدا کرده که برای اجرای بازی روی رزولشن های بالاتر مناسب به نظر میرسد. بر خلاف نسخه پیشین، در نسخه PS4 شاهداستفاده از Anti-Aliasing هستیم که به خوبی توانسته سطوح ناهموار بازی رابه سطوحی صاف تبدیل کند.

مقایسه-Gravity-Rush-Remastered-روی-دو-کنسول

همچنین برای نمایش بصری بهتر آرت ورک های بازی از Anisotropic استفاه شده که موجب افزایش وضوح کلی تصاویر بازی شده است. در مقایسه، نسخه پلی‌استیشن ویتا از تکنیکی به نام Trilinear filtering استفاده میکرد که نتیجه آن وضوح پایین بافت های بازی از زوایایی خاص بود که این  مورد در نسخه PS4 بر طرف شده است. نسخه PS4 همچون نسخه پلی‌استیشن ویتا از سبک LOD در نمایش تصاویر محیط بازی استفاده میکند که موجب میشود دوربین بازی با دور شدن تدریجی از اجسام نزدیک، آنها را به صورتی سایه دار ببینیم و این کار تا زمانی ادامه میابد که اجسام مورد نظر به صورت کامل از دید بازیباز محو شود.

هر دو کنسول از NPC ها استفاده میکنند که بیشتر در میان پرده های بازی مشاهده میشوند و در گیم پلی بازی نقش زیادی ندارند. رزولوشن بازی در نسخه پلی‌استیشن ویتا ۷۲۰×۴۰۸ است ودر این مقدار در PS4 به ۱۹۲۰x1080p یا همان رزولشن Full HD افزایش پیدا کرده است. این یعنی جزئیاتی خیره کننده از عنوانی که ۴ سال از انتظارش میگذرد و البته جزئیات زیادی که موجب افزایش کیفیت بصری بازی شده است. همچنین تمامی قابلیت های کنترلی بازی به خوبی روی DualShock 4 پیاده سازی شده اند تا بازیاز بدون هیچ مشکلی از تمامی قابلیت های گیم پلی بازی لذت ببرد.

خوشبختانه DualShock 4 کنسول PS4 از تاچ پد و ژیروسکوپ استفاده میکند و همین مورد موجب شده به راحتی تمام قابلیت های گیم پلی نسخه پلی‌استیشن ویتا را روی PS4 شاهد باشیم. مثلاً میتوانید با لمس تاچ پد از حرکات دشمنان فرار کنید و یا با حرکت دادن کنترلر در جهات مختلف زاویه دوربین را تغییر دهید. از مظر فریم ریت و سرعت بازی باید اشاره کنیم که بازیبازان در نسخه پلی‌استیشن ویتا میتوانستند با فعال سازی V-Sync از ۳۰ فریم استفاده کنند.

در نسخه PS4 هم بازی به همان خوبی اجرا میشود و چیزی برای مختل کردن کیفیت بازی وجود ندارد. Gravity Rush Remastered به صورت ۶۰ فریم اجرا میشود و آنقدر روان است که از بازی کردن با آن لذت میبرید. البته در اندک لحظاتی که میان پرده های بازی پخش میشوند، ممکن است با مقداری کاهش فریم مواجه شوید، اما در طول گیم پلی بازی با چنین موردی مواجه نمیشوید و گیم پلی روانی را تجربه خواهید کرد. در واقع دو برابر شدن فریم ریت موجب شده حس دلپذیری از اجرای روان بازی در تمامی مرحل داشته باشید.

منبع eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بررسی فنی بازی Journey نسخه PS4

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است