کنسول Xbox One

قبل از انتشار کنسول های نسل جدید Xbox One و PlayStation 4 شایعات زیادی در رابطه با این دو کنسول بر سر زبان ها افتاده بود . اوایل شایعات از قدرت و برتری Xbox One خبر میدادند و سیستم جدید دیتا موو انجین این کنسول همچون رازی دست نخورده برای تمام کاربران و طرفداران بود . هایپ های سایت های مختلف هم در این زمینه بی تاثیر نبود تا جایی که خبر ها حاکی از این بود که سونی قصد افزایش حافظه های پر سرعت GDDR5 موجود در PS4 را دارد و درست در آخرین لحظات ، سونی حافظه PlayStation 4 را از ۴GB حافظه GDDR5 به ۸GB GDDR5 ارتقا داد . این حرکت سونی درست در آخرین لحظات انجام شد که دو معنی میتواند داشته باشد .

اول اینکه سونی با اطلاعاتی که قبل از عرضه رسمی کنسول ها بدست آورده است ، در مقابل کنسول Xbox One مایکروسافت احساس خطر کرده و دست به چنین ریسکی زده . چون این کار هزینه های زیادی برای این کمپانی ایجاد کرد .

دوم اینکه سونی با اطلاعاتی که بدست آورده به این نتیجه رسیده که کنسول مایکروسافت در شرایط بسیار بدی قرار دارد و خواسته با افزایش حافظه های اصلی سیستم کار را به صورت قطعی تمام کند و از همین الان خود را برنده نسل جدید کنسول ها معرفی کند .

اما سکوت مایکروسافت در قبال حرکت سونی مبنی بر افزایش حافظه اصلی از سوی سونی موجب شد تا سوالات بی پایانی در ذهن طرفداران ایجاد شود که آیا مایکروسافت برگ برنده ای دارد که رو نکرده است یا اینکه از قبل به قدرت بالای کنسول خودش واقف بوده و شاید هم سکوتش به این دلیل بوده که اگر قرار بود تغییراتی در سخت افزار کنسول ایجاد کنند ، به ناچار باید هزینه های اضافی گزافی را متحمل شود و به قول معروف چون کار از کار گذشته است ، تنها کار ممکن سکوت است! .

به هر حال و با توجه به شرایط فوق مایکروسافت هم دست به دامن هایپ ها و شایعات شد تا بلکه بتواند افکار و اذهان طرفداران را از قدرت واقعی سخت افزارش دور کند و به همین دلیل چند ماه با کینکت جدید و خرید اجباری و جدای آن هواس طرفداران را منحرف کرد و پس از مدتی که از قضیه کینکت گذشت ، بحث جدیدی در باره نبود هدفون در بسته بندی این کنسول مطرح شد و همینطور بحث های دیگری که در این مبحث نمیگنجد . به هر حال در این نوشته قصد داریم با دو نگاه حواشی و اتفاقات قبل از انتشار Xbox One را بررسی کنیم و در آخر هم نتیجه گیری را به خود شما واگذار میکنیم .

نگاه اول

مایکروسافت قبل از انتشار رسمی و جهانی کنسول Xbox One اعلام میکند کنسول Xbox One در زمان انتشار دارای ۹.۳۷۵ درصد افزایش سرعت در CPU هشت هسته ای خود خواهد بود که باعث میشود پردازنده مرکزی این کنسول با فرکانس کاری ۱.۷۵GHz اجرا شود که به نسبت نسخه بتا کنسول شاهد افزایش ۱۵۰MHz در سرعت کلاک خواهیم بود . این افزایش سرعت در فرکانس کاری پردازنده توسط یوسف مهدی ، معاون رئیس بخش بازاریابی و استراتژی های سرگرمی های تعاملی مایکروسافت تایید شده بود . یوسف مهدی طی یک سخنرانی اعلام میکند که شرکت مطبوعش در حال آماده سازی و بسته بندی نهایی Xbox One برای عرضه جهانی آن است و علاوه بر این مورد آنها موفق شدند علاوه بر افزایش قدرت گرافیکی کنسول ، سرعت پردازنده مرکزی آن را به ۱.۷۵GHz دهند تا بتوانند بازی ها را با بالاترین کیفیت ممکن به نمایش بگذارند .

کنسول Xbox One

کنسول Xbox One

ماه قبل از اعلام خبر فوق مایکروسافت طی خبری اعلام میکند که فرکانس کاری پردازنده گرافیکی کنسول را ۵۳MHz افزایش داده اند تا شاهد افزایش عملکردی ۶.۶ درصدی در عملکرد نهایی کنسول باشند . این میتواند خبر خوبی برای هواداران باشد که موجب شده فرکانس کاری پردازنده Xbox One از عدد ۸۰۰MHz به ۸۵۳MHz افزایش یابد . حالا به نظر میرسد افزایش فرکانس کاری CPU از ۱.۶GH اولیه به ۱.۷۵GHz فعلی ، هزینه های اضافی  ای برای مایکروسافت ایجاد کرده که خود مایکروسافت هم به آنها واقف است و برای  رقابت با سونی باید هزینه های آن را پرداخت کند .

افزایش سرعت پردازنده مرکزی ( CPU ) به طور معمول باعث از بین رفتن عملکرد کلی کنسول در دراز مدت خواهد شد و میتواند با افزایش توان مصرفی و حرارت ایجاد شده توسط کنسول مشکلات بالقوه زیادی را ایجاد کند . بر اساس بررسی هایی که سایت Anandtech انجام داده ،  CPU های جگوار مورد استفاده در کنسول های نسل بعدی ۲۵% افزایش سرعت CPU داشته اند که موجب افزایش ۶۶% مصرف برق میشود . این درحالی است که ۱.۶GHz سرعت کلاک کنسول PlayStation 4 به خوبی با معماری و میزان مصرف برق این کنسول هماهنگ است . در حقیقت مایکروسافت برای دفع حرارت و گرمای زیاد تولید شده توسط کنسول نیاز به خنک کننده ای مخصوص با طراحی ویژه برای دفع حرارت کنسول خود داشت . این در حالی بود که کنسول PlayStation 4 با چنین مشکلاتی روبرو نبود .

اطلاعات بیشتر در مورد پردازنده های به کار رفته در Xbox One برای اولین بار در کنفرانسی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا منتشر شد . جایی که John Sell و Patrick O’Connor طی صحبت های خود اعلام کردند که کنسول Xbox One دارای ۵ بیلیون ترانزیستور ۳۶۵ میلیمتری است و قدرت صرفه جویی مصرف برق آن در حالت خواب ( standby ) حدود ۲.۵۵% کاهش پیدا میکند .

برای مقایسه بد نیست بدانید کارت گرافیک AMD  HD7970 دارای ۴.۳ بیلیون ترانزیستور به ابعاد ۳۶۵ میلیمتر است . 

همچنین اطلاعات دیگر شامل ارتباط بین CPU و DDR3 RAM های کنسول Xbox One است که ۳۰GB اعلام شده بود . برای مقایسه هم بد نیست بدانید پهنای باند بین CPU و GDDR5 های کنسول PlayStation 4 رقم ۲۰GB با دسترسی کامل به ۸GB حافظه های GDDR5 اعلام شده و پهنای باند کلی این کنسول ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه است . همچنین Xbox One از ۳۲ مگابایت ESRAM ( حافظه استاتیک ) به عنوان شتاب دهنده سخت افزاری GPU استفاده میکند که در واقع مجموعه ای از ۴ ماژول ۸ مگابایتی است که هر کدام با یک باس ۲۵۶ بیتی به صورت موازی برای افزایش پهنای باند Xbox One استفاده میشوند .

مشخصات سخت افزار Xbox One

ناممشخصاتتوضیحات
پردازنده۱.۷۵ GHz AMD سفارشی
۸ هسته ای با ۲ ماژول ۴ هسته ای Jaguar
هسته گرافیکی۸۵۳ MHz
AMD Radeon
بر اساس معماری GCN
حافظه اصلی۸GB
با فناوری DDR3
۵GB قابل دسترس
فضای ذخیره سازی۵۰۰GBهارد داخلی
شبکه Wi-Fi IEEE 802.11n, Ethernet, 3 × USB 3.0, HDMI 1.4 in/out, S/PDIF out, IR-out, Kinect portاز تمام شبکه های فوق به خوبی پشتیبانی میشود
وضوح تصویر ۴K, 1080p, و ۷۲۰p۱۰۸۰P و ۴K تایید نشده
چیپ صوتی ۷.۱ surround soundفناوری جدید و اختصاصی برای پردازش صدا
نوع دیسک Blu-ray و DVD, CDپشتیبانی از بلوری های دولایه و بالاتر
شتاب دهنده سخت افزاریMove engines ، کدک های صوتی
Kinect و اکو سخت افزاری
پشتیبانی از سخت افزار های جانبی

توضیحات فوق به همراه افزایش فرکانس کاری پردازنده گرافیکی و پردازنده مرکزی در کنسول Xbox One و ترکیب آنها با ” Data Move Engines ” باعث میشود قدرت CPU کنسول Xbox One یک قدم جلوتر از قدرت کنسول PS4 باشد . علاوه بر این موراد قدرت چیپ صوتی کنسول Xbox One  نیز قابل توجه است . این چیپ از افکت هایی همچون DSP تا ویژگی هایی همچون میکس صدا به صورت رایگان و قابل دسترس برای توسعه دهندگان گرفته تا دیگر موارد را به راحتی در خود دارد که این موارد نشان میدهد Xbox One در زمینه صوتی هم به مراتب از PS4 بهتر و با کیفیت تر عمل میکند . اما مهمترین سورپرایز Xbox One علاوه بر هارد دیسک ۵۰۰ گیگابایتی ، چیپ حافظه ۸ گیگابایتی eMMC NAND ای است که بر روی سخت افزار این کنسول نصب شده است . این همان روشی است که در گوشی های هوشمند ، کنسول Wii U و PlayStation 3 های ۱۲GB استفاده شده .

جزئیات بیشتری از چگونگی استفاده از حافظه ناند توسط مایکروسافت در دست نیست ، اما توسعه دهندگان میگویند که هیچ دسترسی به ۸GB حافظه فوق العاده سریع ناند ندارد و اکثر توسعه دهندگان بازی اعلام کرده اند که حافظه فوق برای سیستم عامل و اجرای برنامه های کاربردی استفاده میشود . همچنین گفته شده که فقط ۵GB این حافظه برای استفاده بازی در دست است و مابقی آن برای سیستم عامل های چند گانه Xbox One به صورت اختصاصی رزرو شده است . با این حال قابلیت استفاده کمکی در بازی ها را خواهد داشت و از لحاظ پردازنده گرافیکی ، کنسول Xbox One میتواند با بهینه سازی های صورت گرفته به PS4 ای برسد که از حافظه های پر سرعت GDDR5 RAM استفاده میکند . استفاده از حافظه های پر سرعت GDDR5 RAM برای اجرای بازی  قطعا فواید مناسبی در بازی ها دارد که در اینجا به تفصیل در مورد آن صحبت کرده ایم .

کنسول Xbox One

کنسول Xbox One

با این حال مایکروسافت تاکید دارد که کنسولش علی رغم استفاده از چند سیستم عامل به صورت همزمان توانایی رقابت کامل با PS4 را دارد و قادر است کارهایی را انجام دهد که در گذشته هیچ کنسولی موفق به انجام ان نشده است .

نگاه دوم

پهنای باند Xbox One با توجه به حافظه های DDR3 ( در مقابل حافظه های ۸GB GDDR5 کنسول PS4 ) بسیار سریع پر میشود که در عمل مقایسه ای مطلوب به حساب نخواهد آمد. به همین دلیل هدف از افزودن ۳۲ مگابایت حافظه ” static RAM ” جاسازی شده در Xbox One به دلیل تفاوت زیاد موجود در حافظه های اصلی این دو کنسول و کاهش فاصله بین آنها بوده است . قبلا تصور میشد به صورت نظری برای حفظ اوج توان عملیاتی Xbox One به پهنای باندی در حدود ۱۰۲GB به صورت مفید نیاز است ، اما پس از اینکه مایکروسافت متوجه شد سونی برای کنسول خودش پهنای باند بالایی در حد ۱۷۶GB فراهم کرده ، در روش خود تجدید نظر کرد و اعلام کردند که توسعه دهندگان بازی به صورت نظری میتوانند به پهنای باندی در حدود ۱۹۲GB دست پیدا کنند .

پس چه طور مایکروسافت با حاشیه سازی های گسترده قبل از معرفی کنسولش باید تیم فناوری های داخلی خودش را متوجه این موضوع میکرد که قابلیت های سخت افزاری کنسول خودشان را دست کم گرفته اند ؟ خوب با توجه به منابع مختلف ، ادعای پهنای باند اصلی سیستم ( ۱۰۲GB ) که قبلا مطرح شده بود ناشی از یک سری محاسبات اساسی است . این محاسبات بدین صورت است که ۱۲۸ بیت موجود در هر بلوک ضربدر سرعت پردازنده کنسول که در اینجا ۸۰۰MHz است میشود که درنهایت پهنای باندی معادل ۱۰۲GB برای کنسول Xbox One بدست می آید . برخی نیز معتقدند که محاسبات پردازشی مربوط به عملیات خواند/نوشتن برای ESRAM باید به صورت جداگانه محاسبه شود .

با این حال با نزدیک شدن به مراحل نهایی ساخت و تولید Xbox One ، مهندسان تکنیکی مایکروسافت دریافتند که کنسول قارد به خواندن و نوشتن عملیات پردازشی به صورت همزمان است و ظاهرا چرخه های پردازشی جدایی وجود دارد که میتواند برای انجام عملیات های اضافی مورد استفاده قرار بگیرد . شایعات گذشته نشان میدهد که مسائل مربوط به ساخت اجزای ESRAM ای که برای پردازنده Xbox On ساخته شده بود ، در نتیجه کلاک پایین GPU و کاهش کلی قابلیت ها و گسترش فاصله بین اجزای گرافیکی Xbox One و PS4 بود . به هر حال هیچ کدام از منابع تولیدی از اینکه ممکن است کاربران مشکلات مختلف را تجربه کنند یا نکنند اشاره ای نکردند . در نهایت ۸۰۰MHz به عنوان فرکانس اصلی هسته Xbox One قرار گرفت و CPU کنسول هم با فرکانس ۱.۷۵GHz ساخته شد . به هر حال از دید مهندسان تکنیکی مایکروسافت این موارد نشان دهنده برابری با PlayStation 4 بود .

کنسول Xbox One

کنسول Xbox One

اطلاعات موجود در باره استراتژی مایکروسافت برای کنسول Xbox One نشان میداد مایکروسافت قصد دارد با پشتیبانی نرم افزاری و انجام پشتیبانی از تمام ویژگی های اولیه این کنسول ، اصل بهینه سازی را به صورت کامل برای این کنسول اجرا کند . چنانچه که سطح عملکردی هر دو کنسول برای نسل بعد همانند یک هدف در حال حرکت است و از نظر بازیهای مولتی پلتفرم تا زمانیکه توسعه دهندگان مشغول توسعه عناوین و کتابخانه های موجود هستند چیزی مشخص نیست . اما پس از به روز رسانی های نرم افزاری و آشنا شدن بیشتر توسعه دهندگان با کنسول های نسل جدید ، ممکن است شاهد عناوین بلند پروازانه با وضوح پایین برای Xbox One و برای رقابت با PS4 باشیم .

به هر حال در روز های اولیه تولید و عرضه این دو کنسول هستیم و هنوز راه زیادی تا کشف ناشناخته ها و کشف پتانسیل نهایی ساخت بازی بر روی این دو کنسول باقی است . مایکروسافت میگوید ESRAM را برای پهنای باند بالا طراحی کرده است و مخصوص عناصر گرافیکی همچون shadowmaps و lightmaps و عمق تصاویر و رندرینگ هدف طراحی شده و در این راه میتواند به توسعه دهندگان کمک بسیار زیادی کند . مثلا بازی Killzone: Shadow Fall که اولین بازی نسل جدید و انحصاری برای PS4 است ، برای رندر اهداف وموقعیت های موجود در بازی به تنهایی ۸۰۰MB حافظه مصرف میکند ، حالا فکر کنید که چه طور ممکن است توسعه دهندگان بر روی Xbox One بازی های بسیار سنگین را تنها با ۳۲MB حافظه سریع شبیه سازی کنند ؟! شبیه سازی توابع ای همچون توابع بازی Killzone: Shadow Fall بر روی Xbox One به بیش از ۳۲MB حافظه ناند نیاز دارد! .

اما همانطور که قبلا گفتیم ، یکی از نقاط قوت Xbox One سیستم و موتور پردازش صوتی جدید این کنسول است که بسیار پیشرفته و پیچیده طراحی شده و شاید در باره آن  مقاله ای جدا برای شما خوانندگان محترم نوشتیم . این موتور جدید بیشتر بر روی مقایس پذیری صداهای تولید شده توسط Xbox One متمرکز شده و تا جایی که ما متوجه شدیم به صورت غیر مستفیم به این سیستم  SHAPE میگویند . اما در مورد سیستم صوتی PS4 هیچ گونه اطلاعاتی در دست نیست و مشخص نیست روش پردازش صدا و تولید اصوات PS4 بر چه اساسی استوار است .

کنسول Xbox One

کنسول Xbox One

در نهایت میتوان گفت که کنسول های نسل جدید Xbox One و PlayStation 4 چند وقت پیش به صورت رسمی منتشر شده اند و با توجه به اینکه هنوز در اوایل نسل هستیم ، هنوز از زوایای پنهان قدرت هر دو کنسول چیزی نمیدانیم و قطعا هر دو کنسول حرف های زیادی برای گفتن دارند . قبل از انتشار کنسول ها و با توجه به آمار و ارقام رسمی منتشر شده ( اما تایید نشده ) میتوان گفت بر روی کاغذ کنسول PS4 حدود ۵۰% قدرتمند تر از Xbox One بوده ، اما در عمل و از لحاظ بصری فعلا چنین چیزی مشخص نیست . اما سیستم دیتا موو انجین طراحی شده برای Xbox One به همراه پهنای باند بسیار بالای ESRAM میتواند این کنسول را پا به پای PS4 حرکت دهد . هر چند ممکن است در آینده تنها تفاوت بین این دو کنسول در وضوح تصویر بازیها مشاهده شود و از آنجایی که PS4 به راحتی از وضوح تصویر ۱۰۸۰P پشتیبانی میکند ، این مورد میتواند در نهایت به ضرر Xbox One تمام شود ، زیرا این کنسول از وضوح تصویر ۱۰۸۰P پشتیبانی نمیکند . باید بگوییم تمام موارد گفته شده تا زمان حال بر روی کاغذ اثبات شده هستند و تا زمان اثبات رسمی این موارد راه درازی باقی مانده و در این مورد قضاوت و نتیجه گیری را به خوانندگان میسپاریم .

منبع Guard3d eurogamer
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در پیشنهاد سردبیر,تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بررسی فنی معماری تراشه گرافیکی Pascal GP106
شاخه: AMD/ATI,بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

بررسی فنی معماری تراشه گرافیکی Pascal GP106

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است