PS3-X360

مقدمه

اواخر نسل ششم است و ثانیه ها روزهای پایانی نسل ششم و ورود به نسل هفتم را نشان میدهد. نسلی که مایکروسافت پس از عرضه ناموفق Xbox و کسب تجریبات فراوان از اولین حضورش در بازار کنسول های بازی سازی، به دنبال فرصتی دیگر بود تا بتواند در برابر سونی باتجربه عرضه اندام کند. کمپانی سونی با تجربه ای خوبی که از دو کنسول قبلی خودش داشت، وارد نسل جدیدی شده بود تا بار دیگر موفقیتی جدید رقم بزند. سونی میدانست برای موفقیت در برابر پول های مایکروسافت ایده جدید در کنسول خودش به کار ببرد. ایده ای که پس از مدت ها تحقیق و بررسی Blue-Ray نام گذاری شد. سونی به همراه کنسرسیومی متشکل از سامسونگ، ال جی و …. فرمت Blue-Ray را ایجاد کرد و در مقابل مایکروسافت و توشیبا به دنبال توسعه فرمت HD-DVD خود بودند.

هر دو فرمت، نسخه توسعه یافته ای از فرمت DVD به شمار میرفتند که قادر به پشتیبانی از ویدئوهایی با حجم و کیفیت بالاتر بودند. چیزی که فرمت DVD فاقد آن بود. هر دو دیسک به خوبی از فناوری های پخش فرمت های صوتی و تصویری پشتیبانی میکردند. اما تفاوت بزرگ آنها در حجم قابل پشتیبانی هر کدام از آنها بود که سرانجام باعث غلبه Blue-Ray دیسک بر HD-DVD شد. حجم فایل های قابل پشتیبانی توسط Blue-Ray در حالت تک لایه به ۲۵ گیگابایت و دو حالت دو لایه به ۵۰ گیگابایت میرسد و در حال حاضر شاهد دیسک های Blue-Ray ای با حجم ۱۰۰ گیگابایت هم هستیم! چیزی که HD-DVD به شدت از آن رنج میبرد، محدودیت در افزایش فضای این دیسک بود که دلیلش ساختار متفاوتش بود.

HD-DVD در حالت تک لایه قادر به پشتیبانی از ۱۵ گیگابایت و در حالت دو لایه به زحمت به رقم ۳۰ گیگابایت میرسید و این رقم در آینده قطعا مشکل ساز میشد. مایکروسافت برای اینکه در برابر رقیب باتجربه و سنتی خود قافیه را نبازد، از دیسک های ۱۵ گیگابایتی HD-DVD بر روی کنسول بازی X360 استفاده کرد و در مقابل سونی هم از Blue-Ray دیسک های ۵۰ گیگاباتی بر روی PS3 استفاده کرد. در نهایت به دلیل استفاده و پشتیبانی گسترده استدیوهای فیلم سازی پارانورمال پیکچرز، والز دیزنی، سونی پیکچرز، فاکس و … از فرمت Blue-Ray، این دیسک به عنوان آینده دیسک های قابل حمل انتخاب شد. البته دیسک Blue-Ray قابلیت های بی نظیر زیادی دارد که در این مجال نمیگنجد.

مقایسه طول موج دیسک های مختلف

مقایسه طول موج دیسک های مختلف

جدول زیر پشتیبانی دیسک Blue-Ray از انواع وضوح تصویر و نرخ های مختلف فریم ریت با توجه به هر وضوح تصویری را نشان میدهد. لازم به ذکر است که در نسل هشتم کنسول های بازی، هر دو کنسول PS4 و Xbox One از دیسک Blue-Ray استفاده میکنند.

وضوح تصویر استاندارد قابل پشتیبانی دیسک Blue-Ray

وضوح تصویر فریم ریت ثابت تمامی دیسک های بلورینسبت ابعاد تصویر
1920×108060i-59.94i16:9
1920×108050i16:9
1920×108024p16:9
1920×108023.976p که در 99% فیلم ها مشاهده میشود.16:9
1440×108060i-59.94i4:3
1440×108050i4:3
1440×108024p4:3
1280×72060i-59.94i16:9
1280×72050i16:9
1280×72024p16:9
720×48060i-59.94i4:3 یا 16:9
720×57650i4:3 یا 16:9

مایکروسافت

پروژه کنسول جدید مایکروسافت از سال ۲۰۰۳ کلید خورده بود و اوایل ۲۰۰۵ بود که کیت های توسعه بازی به دست توسعه دهندگان بازی رسیده بود. کنسولی که در ابتدا با نام رمز Xenon معرفی شد و بعدها به Xbox 360 یا همان X360 تغییر نام داد. این کنسول از یک پردازنده مرکزی بر مبنای Power PC های IBM ساخته شده بود که از سه هسته مجزا با فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز استفاده میکرد. چیپ گرافیکی این کنسول که توسط ATI طراحی شده بود، یک چیپ ۵۰۰ مگاهرتزی بود که با اسم رمز Xenos معرفی شد. حافظه اصلی این کنسول یک حافظه ۵۱۲ مگابایتی GDDR3 بود که در کلاک ۷۰۰ مگاهرتز کار میکرد.

همچنین برای اولین بار از حاظه ای بسیار سریع به نام eDRam در این کنسول استفاده شده بود که فقط ۱۰ مگابایت بود و تنها برای استفاده از سیستم یکپارچه سایه زنی (Unified Shader Model) که تا پیش از این در هیچ کنسولی دیده نشده بود مورداستفاده قرار میگرفت. Xbox 360 در زمان عرضه خود برای چند ماه کوتاه از قویترین PC ( کامپیوتر شخصی) زمان خودش جلوتر بود و این امتیازی بود که دیگر هیچوقت تکرار نشد و بعد از این هم دیگر تکرار نخواهد شد. این کنسول قدرتمند در زمان خود تنها سخت افزاری بود که از تمام قابلیت های Anti Aliasing 4X و Motion Blur به خوبی استفاده میکرد. بااین حال پیشرفت روز افزون PC ( کامپیوتر شخصی) موجب شددوران سلطنت کنسول ها حتی به ۸ ماه هم نرسد!

در نهایت پس از ماه ها تبلیغات و درس گرفتن از سرگذشت کنسول Xbox بالاخره در تاریخ ۱۲ می ۲۰۰۵ و طی یک برنامه تلویزیونی، مایکروسافت رسما از کنسول نسل هفتمی X360 رونمایی کرد. کنسولی که با بازخوردهای متفاوتی روبرو شد و علی رفم اینکه یک سال زودتر از کنسول PS3 معرفی شد، اما آنطور که باید، نتوانست به موفقیت های از پیش تعیین شده برسد و حتی در دوره ای خاص هزینه های سنگینی به دوش مایکروسافت انداخت. مشکل ابتدایی این کنسول یک مشکل سخت افزاری بسیار مهم والبته عجیب بود که ناشی از گرم شدن بیش از حد و خاموش شدن دستگاه میشد که در نهایت باعث جمع آوری تمامی نمونه های اولیه توسط مایکروسافت شد. با این حال، پس از جمع آوری کنسول های مشکل دار و عرضه کنسول های بهینه شده، همچنان مشکل پابرجا بود.

X360 در نسخه های مختلفی عرضه شد که هر کدام قابلیت های خود را داشت و هر کاربری با توجه به نیازش میتوانست مدل دلخواه خود را انتخاب کند. بهترین مدل این کنسول مدل Elite با مادربورد جاسپر بود که دیگر تولید نشد و پس آن و در اواخر نسل طولانی هفتم کنسول ها بود که مایکروسافت نسخه های اسلیم این کنسول را روانه بازار کرد. همه کنسول های مایکروسافت با درایور های HD-DVD عرضه شدند و هیچ کدام به Blue-Ray مجهز نشدند. نکته جالب این کنسول این است که علی رغم استفاده این کنسول از درایور HD-DVD، هیچ کدام یک از بازیهای این کنسول بر روی HD-DVD عرضه نشد! و تمامی بازیها یا بر روی DVD معمولی و یا بر روی DVD 9 عرضه شدند که خود حاکی از عدم استقبال کاربران از HD-DVD های گران قیمت دارد. 

با اینکه کنسول مایکروسافت یک سال زودتر از کنسول سونی عرضه شد، اما آمار های رسمی نشان میداد کنسول مایکروسافت از لحاظ فروش فاصله چندانی با PS3 ندارد و دیر یا زود است که درفروش از PS3 عقب بی افتد. بر همین مبنا بود مایکروسافت یکی از مهم ترین پروژه های خود به نام Natal را معرفی کرد. دوربینی سه بعدی با قابیلت اسکن کامل محیط و شخص بازیباز که در ابتدا به طور اغراق آمیزی از آن تبلیغ میشد. شاید دوستان قدیمی ویدئوی پروژه مایلو را دیده باشند که چه قدر اغراق آمیز ساخته شد تا بازیبازان را وادار به خرید Natal یا همان کینکت امروزی کند! 

به هرحال اگر این ویدئوی اغراق آمیز را ندید، میتوانید در زیر مشاهده کنید. اما مایکروسافت سرانجام  با عرضه پروژه Natal که بعدها به کینکت تغییر نام داد، موفق به فروش بیشتر این کنسول به بازیباز ها و خانواده ها شد و از آنجایی که این دوربین فاقد بازیهای بزرگ و اکشن بزرگسال بود، زیاد مورد استقبال بازیبازهای حرفه ای قرار نگرفت و بسیاری از این دسته بازیبازها یه به سمت سونی رفتند یا حسابی مایکروسافت را زیر تیغ انتقادات خود گرفتند. در اواخر نسل هم مایکروسافت ویژگی جدیدی با نام Xbox Smart Glass را معرفی کرد که هنوز به کارایی مورد اشاره در تبلیغات نرسیده است. با این با توجه به امکانات مختلف کنسول X360 از جمله شبکه عظیم لایو، ویژگی Smart Glass، دوربین سه بعدی کینکت و …. میتوان این کنسول را بهترین کنسول تاریخ مایکروسافت نامید. 

سونی

یک سال از حضور تقریبا موفق X360 در بازار میگذشت تا اینکه نوبت به E3 2005 رسید و سونی طی مراسمی باشکوه از PS3 رونمایی کرد. غول جدید سونی با ابعادی دو برابر کنسول PS2 معرفی میشود. کنسول PS3 در ابتدا کنترلر هایی متفاوت داشت و نسخه اولیه معرفی شده در سال ۲۰۰۵ شامل ویژگی هایی از جمله کنترلر متفاوت، فرکانس CPU حدود ۴ گیگاهرتز و موارد دیگری که در سال ۲۰۰۶ اصلاح شد تا قیمت نهایی کنسول بری مصرف کننده کاهش یابد. تاریخ ۱۱ نوامبر سال ۲۰۰۶ بود که سونی نسل سوم کنسول های بازی خود را با نام PS3 معرفی کرد. کنسولی که با استقبال بسیار زیاد علاقه مندان به سونی عرضه شد و با فروش ابتدایی بسیار بالای خود درنهایت توانست از X360 پیشی بگیرد.

غول سونی برای اولین بار از پردازنده مرکزی بسیار پرقدرت و سفارشی شده ای به نام CELL استفاده میکرد که درابتدا قرار بود با کلاک ۴.۳ گیگاهرتز عرضه شود که بعد از عرضه به ۳.۲ گیگاهرتز کاهش یافت. اما همواره قابلیت افزایش کلاک پردازنده در این کنسول وجود داشت و سونی هر زمانی که دلش میخواست میتوانست کلاک پردازنده را افزایش دهد. این پردازنده مرکزی پرقدرت توسط شرکت های سونی توشیبا ( Toshiba ) و IBM است که قدرتی معادل ۳.۲ گیگاهرتز دارد. ساختار اصلی این پردازنده هم همانند پردازنده مرکزی X360 بر مبنای Power PC ها بود. بااین تفاوت که از هفت SPE با قابلیت برنامه ریزی و کنترل کامل توسط توسعه دهنده استفاده میکرد که قدرت بالایی به PS3 داده بود. 

پردازنده گرافیکی PS3 یک پردازنده ۵۵۰ مگاهرتزی به نام RSX بود که توانایی پشتیبانی از تصاویری با وضوح ۱۰۸۰P را داشت. البته در زمینه ردازنده گرافیکی اندکی از پردازنده گرافیکی X360 ضعیف تر بود. اما به واسطه پردازنده مرکزی و قدرتمند CELL میتوانست در بسیاری از بازیها پردازش بهتری ایجاد کند تا درنهایت بازیباز با بازی بهتری روبرو شود. در زمینه حافظه مرکزی این کنسول از یک حافظه ۲۵۶ مگابایتی DDR3 استفاده میکرد که برخلاف حافظه X360 از eDRAM استفاده نمیکرد و شایدتنها نقطه ضعف بزرگ PS3 همین حافظه های ضعیف و بسیار کم حجمی بود که بارها بازیسازان از آن گله کرده اند.

نسخه ابتدایی PS3 همانطور که گفتیم از امکانات فوق العاده ای استفاده میکرد که قیمت نهایی و اولیه کنسول را به مرز ۷۰۰ دلار رسانده بود! بسیاری از این امکانات شامل: کنترلر متفاوت و بومرنگ مانند برای استفاده از قابلیت sixAxis، پروت های HDMI اضافی، فرکانس هسته بالاتر، پشتیبانی از کارت ریدر و مموری استیچ و .. بود که بعدها درنسخه نهایی حذف شدند تا قیمت کنسول کاهش یابد. سونی هم مثل مایکروسافت کنسول PS3 را در مدل ها و ابعاد مختلفی عرضه کرد تا طیف وسیعی از علاقه ها را به خود جذب کند. اما مهمترین تفاوت بزرگ این کنسول با کنسول مایکروسافت در بازی های هاردکور و بسیار باکیفیت این کنسول است. چیزی که X360 فاقدآن است و از این خلاء علی رغم چندین بازی خوب رنج میبرد.

کمپانی سونی سرانجام در سال ۲۰۱۲ برای بهینه سازی کامل کنسول PS3، مدل اسلیم این کنسول را  معرفی کرد که از پردازنده CELL با فناوری ساخت ۴۵ نانومتر استفاده میکرد که موجب کاهش مسرف برق نهایی این کنسول شد. همچنین سبک تر شدن این کنسول به معنای قابل حمل تر شدن آن و افزایش  فروش بیشتر این کنسول بود. سونی برای عقب نماندن از مایکروسافت  کنترلر حرکتی PlayStation Move برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی کرد. کنترل حرکتی که به واسطه دوربین PS EYE کار میکرد. این وسیله جانبی عالی رغم اینکه بسیار شبیه به Motion Controller کنسول  Wii بود، اما بهتر از آن بود و طراحی بهتری داشت. اما این وسیله جانبی زیاد مورد استقبال بازیبازان حرفه ای قرار نگرفت تا به آرامی فراموش شود. درنهایت این کنسول اواخر سال ۲۰۱۳ با معرفی بزرگترین عنوان نسل یعنی  شاهکار The Last Of Us به کار خود پایان داد تا خلف جدیدش یعنی PS4 جایگزینش شود. 

WII

آخرین کنسول و ضعیف ترین کنسول نسل هفتم کنسول WII است. کنسولی بسیار ساده و بسیار ضعیف که فاتح نسل هفتم بود! کنسولی که استراتژی اش خانواده و بازار بازیبازهای معمولی و کودکان بود نه بازی های مهیج و بزرگسال و به همین دلیل بود که فاتح نسل هفتم بود.  کنسول WII با قیمت بسیار پایین و بازیهای کودکانه بسیار شاد در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۰۶ عرضه شد و با استقبالی بی سابقه نشان داد که روز های درخشانی در پیش دارد. این کنسول برخلاف دو کنسول X360 و PS3 از درایور DVD مخصوص به خود استفاده میکرد و همین مورد به علاوه ضعیف بودن بیش از حد WII در برابر X360 و PS3 از نقطه ضعف های بزرگ این کنسول بود. اما با فروش بالای این کنسول این ضعف ها اصلا به چشم نمیامد!

تنها نکته مثبت این کنسول کنترلر این کنسول بود که مرکب از دو کنترلر به نام های Wii Remote و Nunchuk و یک سنسور به نام Sensor Bar برای تشخیص کنترلر بود که WII را از  X360 و PS3 جدا میکرد. علاوه بر این کنترلر های WII از امکانات جانبی زیادی همچون Wii Fit و .. بهره مند بود که بازی در کنار خانواده را به تفریحی سرگرم کننده برای اعضای خانواده تبدیل میکرد. این کنسول در اواخر نسل هفتم با اقتدار کامل توانست افتح نسل هفتم کنسول ها شود و در نهایت جای خود را به کنسول بین نسلی Wii U داد. 

راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در تحلیل فنی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

تاريخ بررسي: ۲۷ اسفند, ۹۵
بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

۱۲ بهمن, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

۱۴ دی, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

۹ دی, ۹۵

9.4

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۶ آذر, ۹۵

9.0

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
کارت گرافیک ASUS GTX 960 STRIX OC 2GB
شاخه: بررسی سخت افزار,کارت گرافیک

بررسی اختصاصی کارت گرافیک ASUS GTX 960 STRIX OC 2GB

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است