شیاطین بلگراد؛ نیم نگاهی به Silent Hill Downpour

شب اول سایلنت هیل «Silent Hill»

اثری که بتواند فرم گرایی و رئالیسم مخاطب را به چالش بکشد و بتواند خلق و خوی داستان سرایی مرموز در قالب یک عنوان سرگرم کننده را القا کند، همواره چالش بزرگ تمامی جوامع سرگرمی است. از فیلم و بازی گرفته تا برودکست های کلاسیک. اما در این میان، آثاری در سینما و مراجع بزرگ بازی های کامپیوتری (آثار دهه ۹۰ تا به اکنون) به چشم می آیند که سعی دارند مفاهیم و علائم شگفت آوری از فرهنگ، سبک و اصول باور های اقلیم خودشان را به رخ جهانیان بکشند. وارد کالبد عناوین دیگر نمی شویم و زیاد در مورد عناوین خاص صحبت نمی کنیم و بی پرده دوباره وارد کالبد سایلنت هیل «Silent Hill» می شویم.

هر چقدر بخواهیم دور یکدیگر بنشینیم و باور های خودمان را با هم به اشتراک بگذاریم، باز هم نمی توانیم آن باور اصلی از محتوای سایلنت هیل «Silent Hill» را کشف کنیم. اما به همین مورد پی میبریم که این عنوان سعی بر این داشته که باور های یک اقلیت را در خود بگنجاند. باورهایی که در عنوانی همچون Downpour گردهم آمده اند تا روح مخاطبانش را بنوازند. قرار است اگر مجالی باشد سرکی به باورهای موجود در عنوان Downpour یا کاملترش Silent Hill Downpour بکشیم و اندکی بازی را واکاوی کنیم.

محتوا و مضمون داستان Silent Hill Downpour به نسبت دیگر عناوین پر محتوای سری سایلنت هیل «Silent Hill» دستخوش تغییراتی شده که بیشتر در جهت برآورده کردن خاطر مخاطبان غربی است تا فرهنگ عمیق شرقی! دیگر خبری از آن موجودات طراحی شده بر پایه افسانه های ژاپنی و اتمسفر های گنگ الهام گرفته از فیلم های هیجان انگیز دهه ۸۰-۹۰ دیده نمیشود و شریان اصلی بازی بیشتر به شارلاتان بازی ها و افراط گرایی های جوامع غربی نزدیک تر از چیزی است که در فرهنگ شرقی دیده بودیم! اما بیاید اول از همه با دنیای سایلنت هیل «Silent Hill» آشنا شویم تا در مجالی دیگر و در بخش «ناگفته های داستان بازی» سرکی به پشت پرده این عنوان بکشیم!

سایلنت هیل «Silent Hill» کجاست؟!

سایلنت هیل «Silent Hill» شهری است که ماهیت، مفهوم و موقعیت زمانی و مکانی خاصی ندارد. اما از محیط و طراحی مردمانش معلوم است از آمریکا الهام گرفته شده و با لهجه کاملاً امریکایی در بازی صحبت می شود. بدون ابهام و جبهه گیری باید گفت که سایلنت هیل «Silent Hill» استخراج خالقی است که سعی داشته عقده ها و ذهنیت های درون مغز خودش را در یک مکان خیالی پیاده سازی کند تا به آرامش برسد. این جمله توسط مایکل روترنبرگ «Micheal Rotternberg»، محقق علوم متافیزیک روانی گفته شده است.

او معتقد است سازنده سایلنت هیل «Silent Hill» قبل از ساخت این شهر و در کل این عنوان، درون ذهنش هیاهویی شدید از طراحی های مکان های عجیب و موجوداتی خیالی از افسانه های اقلیت قومش وجود داشته که توانسته بعد از سال ها آنها را به باروری برساند و درون ذهنش را تخلیه کند! پس باید گفت سایلنت هیل «Silent Hill» و دنیای خیالی اش با همه جزییاتی که دارد، مو به مو از ذهن بیمار سازنده اش استخراج شده است. در جمله ای مختصر باید بگوییم که سایلنت هیل «Silent Hill» دنیایی متوالی است که در آن جا متافیزیک معنی ندارد و جسم مادی نمی تواند در این دنیا به صورت تئوری حضور داشته باشد. دنیایی که زاده ذهن خیالی و بیمار مخلوقش است و دقیقاً از قوانین من در آوردی خالقش پیروزی میکند.

برشی به جهان های متوالی و موازی

برای آنکه ابهامی در میان این دو جهان برای بازیباز در سایلنت هیل «Silent Hill» پیش نیاید سعی میکنیم به صورت مختصر این دو دنیا را معرفی کنیم.

شیاطین بلگراد؛ نیم نگاهی به Silent Hill Downpour

الف) فرضیه عمومی جهان های موازی

دیدگاه عمومی: این جهان طبق تئوری تورمی ممکن است اثبات شود و در آینده ای دور به حقیقت می پیوندد. به گفته تئوری تورمی، تکه کوچکی از یک جهان ممکن است ناگهان متورم شده و شروع به رشد کند. به این ترتیب فرزندی زاده می شود که ممکن است به نوبه خود جهان نوپای دیگری را به دنیا آورد و این پروسه زایش و شروع مجدد تا ابد ادامه یابد. حرکت حباب های صابون را در هوا تصور کنید؛ اگر به سمت حباب های صابون محکم فوت کنید، خواهید دید که برخی از حباب های صابون نصف شده و حباب های جدیدی ایجاد می کنند. به همین ترتیب جهان ها ممکن است به طور پیوسته جهان های جدیدی را ایجاد کنند.

اگر این فرضیه حقیقت داشته باشد، ممکن است ما در دریایی از این جهان ها زندگی کنیم؛ درست مثل حبابی که در اقیانوسی از دیگر حباب ها شناور است. در حقیقت کلمه مناسب تر نسبت به کلمه جهان، کلمه جهان های چندگانه است. به شیوه دیگر باید ذکر کرد که در دنیای ما چندین بعد موازی و چندگانه حضور دارد که ممکن است کپی ما در آن بعد ها با قشریت و ملیتی دیگر زندگی کند و تعداد زیادی آینده های متفاوت از ما ایجاد کنند.

منبع: کتاب جهان های موازی/سفری به آفرینش، ابعاد بالاتر و آینده جهان- میچیو کاکو

دیدگاه علمی: بر اساس نظریه تورم کیهانی فیزیکدانان می گویند احتمال دارد علاوه جهان ما در هنگام بیگ بنگ جهان های موازی دیگری نیز پدید آمده باشد که به موازات جهان ما قرار داشته باشد و یک نوع از چند نوع جهان های موازی که دانشمندان در نظر می گیرند این است که جهان ما با جهان های دیگر تداخل داشته باشد ولی به دلیل اینکه قوانین فیزیکی این جهان با جهان های دیگر متفاوت است ما وجود آنها را حس می نمی کنیم. نظریه بسیار مطرح دیگری بنام نظریه جهان تو در تو که توسط نیکودم پاپلاوسکی فیزیکدان دانشگاه ایندیانای آمریکا طرح شده است.

شیاطین بلگراد؛ نیم نگاهی به Silent Hill Downpour

نیکودم پاپلاوسکی می گوید که ممکن است جهان ما در درون سیاهچاله یک جهان دیگر قرار داشته باشد و همینطور آن جهان نیز در داخل سیاهچاله یک جهان دیگر قرار داشته باشد و این سیر ادامه داشته باشد. یعنی بسیاری از فیزیکدانان معتقد هستند نوعی تداخل بین جهان ما و جهان های دیگر وجود دارد.

دیدگاه قرآن: در قرآن کریم نیز معمولا برای توصیف دنیای موازی از لفظ آسمان ها ستفاده شده است. در سوره النعام آیه اول نوشته شده است:

سپاس مخصوص خدایى است که آفریننده آسمان ‏ها و زمین و قرار دهنده (خالق) نور و ظلمت است.

اگر لفظ آسمان را برای فضا در نظر بگیریم، لفظ «آسمان ها» را نیز می توان برای فضاها و یا کائنات های دیگر در نظر گرفت. لفظ آسمان ها در بسیاری از آیه های قرآن ماننده سه ۳ سوره یونس ۶۵ اعراف ۵۹ فرقان و ۷ هود به کار برده شده است. در دو آیه ۴۸ ابراهیم و آیه ۱۵ ق نیز به وجود جهان ها و آفریده های دیگری نیز اشاره می شود:

روزى که به جاى زمین زمین دیگر آید و به جاى آسمانها آسمانهاى دیگر (آیه ۴۸ ابراهیم)

با توجه به این موارد شاهدیم قرآن کریم از یک «روز» در آن زمانی که دیگر خورشید، زمین، ستاره، سیاره و کهکشانی وجود ندارد سخن به میان آورد و برای این که بشر حاضر در این جهان مادی طول روز آن زمان را درک کند، می‌فرماید آن یک روز برابر با ۵۰ هزار سال فعلی شماست و از موجودات عوالم دیگر چون ملائک و روح نام می‌برد.

«تَعْرُجُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسینَ أَلْفَ سَنَه» (المعارج، ۴)  ترجمه: ملائکه و روح در روزى که مقدار آن پنجاه هزار سال است (یعنى در روز قیامت) به سوى او عروج مىیکنند.

شیاطین بلگراد؛ نیم نگاهی به Silent Hill Downpour

ب) فرضیه عمومی جهان های متوالی

یک فرضه اینطور است که این جهان فعلاً در حد یک فرضیه خیالی است و سوابق آن هنوز منبع مشخصی ندارند. بحث جهان های متوالی از دهه ۶۰ میلادی رونق بخشیده و حتی در میان برخی از دانشگاه های معتبر دنیا کلاسی با نام تحقیق بر روی این موضوع دایر شده است. در جهان های متوالی، فیزیک به شکل جهان های موازی دیده نمی شود، بلکه همه چیز در لایه های ذهن یک فرد مذکور طراحی می شود. برای همین فرد با ورود به دنیایی که توسط ضمیر ناخودآگاه خودش (به مانند تئوری احیا در فیلم مورد تحسین Inception) سبکی دیگر از زندگی را می بیند.

شما در خواب می توانید وارد اتمسفری شوید که به هیچ وجه در دنیای واقعی (توجه کنید در اینجا دنیای واقعی به جهان های موازی معروف است) نمی توانید اینکار را انجام دهید. شما در دنیای واقعی نمی توانید در زیر آب پرواز کنید و یا در آسمان ها زندگی کنید (این نمونه برداری توسط کن لوین در سری بایوشاک «Bioshock» ساخته شد). حالا این جهان را بر روی سایلنت هیل «Silent Hill» فرض کنید. زمان در دنیای متوالی معنا ندارد. پس می بینید که ساعت بر روی زمانی که شخصیت اصلی برای ورود به این دنیا آماده شده متوقف میشود.

برای مثال ساعت دنیای الکس شپرد بر روی ۲:۰۶ دقیقه بامداد متوقف شد. پس همانطور که گفته شد راه ورود به این دنیا به خواب رفتن است و اگر دقت کرده باشید تمامی شخصیت های سری سایلنت هیل «Silent Hill» قبل از ورود به این دنیا وارد خوابی عمیق می شوند و ماهیت مشخصی نیز قاعدتاً در این دنیا دیده نمی شود، چون ممکن است یک خواب نتیجه ورود به این دنیا باشد. البته هیچگاه نمیتوانیم بگوییم که در دنیای سایلنت هیل «Silent Hill» شهری به نام سایلنت هیل «Silent Hill» وجود ندارد. اما به زبانی ساده باید گفت تنها راه ورود به این دنیا خواب است.

شیاطین بلگراد؛ نیم نگاهی به Silent Hill Downpour

Silent Hill Downpour چگونه روایت می شود؟!

از بحث و معرفی شهر سایلنت هیل «Silent Hill» و جهان های موازی بیرون می آییم و به پرونده اصلی این بحث یعنی ماهیت اصلی محتوای داستانی بازی Silent Hill Downpour قدم می گذاریم. همانطور که گفته شد، پس زمینه و مضمون اصلی این عنوان از ریشه ژاپنی و اتمسفر اصلی خارج شده و به خلق و خو و جو قشر اروپای شرقی متمایل می شود. سازندگان این عنوان تماماً از اروپای شرقی هستند و از همان سو ذهنیت های خود برای جو و ماهیت بازی استفاده کرده اند.

داستان Silent Hill Downpour از تِم اصلی بازی یعنی انتقام از فرد دیگری در این دنیا (توجه کنید که خود سازنده بازی هم می خواهد با ذهن مریض گذشته اش از مخاطب انتقام بگیرد) پیروی می کند. داستان به این صورت روایت میشود که مورفی پندلتون یک زندانی است که مورد عفو قرار گرفته و قرار است از زندانی به زندانی دیگر منتقل شود. در ابتدای بازی مورفی را می بینیم که با کشتن قاتل فرزندش انتقام خودش را می گیرد، اما از خواب بیدار می شود. این همان برداشت از دنیای موازی است.

همان مضمون اصلی یعنی انتقام در دنیای موازی. اما آیا مورفی واقعا او را کشته بود یا فقط این تعبیر یک رویا در دنیای موازی خودش بود که قرار است در سایلنت هیل تجربه کند؟! نکته دیگری هم که ممکن است خیلی از شما متوجه شوید این است که شدت گناهان شخصیت اصلی بازی بسته به شدت انتقام ها و گناهان وی در دنیای موازی دارد. همانطور هم که گفته شد.،در دنیای موازی ممکن است برای مثال ۱۰ نفر شبیه به هم باشند، پس آن یک نفر باید شدت تمام گناهان آن چند کپی را در جهنم سایلنت هیل «Silent Hill» به خود ببیند.

شیاطین بلگراد؛ نیم نگاهی به Silent Hill Downpour

موجودات جهش یافته در Silent Hill Downpour

پس زمینه موجودات Silent Hill Downpour کاملاً از طراحی اصطلاحاً روسی مانندی برخوردار است. عوامل و دست چین ها نیز باید طبق دلایل مشخصی روایت شوند. دو موجود در میان افسانه های اروپای شرقی دست به دست چرخیده که یکی از آن ها مرد ویلچر نشین «wheelman» و سوابق وی در داستان اصلی، نشان از هویت فردی حقیقی است که در واقع باید گفت قاتل فرزند مورفی بوده است. این هیولای ویلچر نشین با انتقام وارد دنیای ما شده و قرار است باطنش انتقام مرگ خودش را در این دنیا از کاراکتر مورفی بگیرد.

بنابراین مرد ویلچر نشین «wheelman» یکی از اصلی ترین دشمنان مورفی است که در داستان هم طراحی بسیار مخوفی دارد. اما بهتر است نگاهی به تاریخچه این موجود بیندازیم. ویلچر نشین «wheelman» توسط افسانه های بلغارستان وارد دنیای Silent Hill Downpour شده و در گذشته این بازی تاریخچه خاصی ندارد. او در افسانه های شهری بلغارستان با نام Xoxan معروف شده و شب ها می تواند در بین ساعات ۲:۰۳ دقیقه بامداد تا ۴:۱۵ دقیقه همان ساعت احضار شود. این موجود فقط در راهروی خانه ها دیده می شود و باید پس از دیدنش بلافاصله فرار کنید.

بوگی من های سه گانه

همه ما می دانیم لولوخورخوره چیست. همان افسانه ای که در هر فرهنگی برای ترساندن کودکان در زمان خوابیدن استفاده می شود. این افسانه دست به دست در هر قشر با ماهیت و شکل و شمایل خاصی طراحی می شود. اما افسانه لولوخورخوره شهر بلگراد صربستان رنگ و لعاب دیگری به خود گرفته است. عده ای بر این باورند که بوگی من شهر بلگراد یک شیطان به تمام معناست و شب ها بچه ها را با خود می برد. مردمان بومی بلگراد بر این باورند که موجودی به نام تالاسام «Talasam» شب ها به بیرون می آید و بچه ها را می رباید. این موجود در واقع سه نفر است.

شیاطین بلگراد؛ نیم نگاهی به Silent Hill Downpour

نفر اول که خودش واسطه (مدیوم) میان دو نفر دیگر است. این واسطه کنترل این دو را بصورت قلاده میگیرد و برای شکار بچه ها کار ساده تری دارد و مردمان بلگراد این موجود را با نام شیاطین بلگراد خطاب می کنند. اما این بوگی من چه ربطی به داستان دارد؟ ما در داستان همین طراحی را نیز دیده ایم. اما به شکل و شمایل و مضمونی متفاوت. در سکانس ورود مورفی به یتیم خانه سنت ماری در جنوب Silent Hill Downpour و ملاقات با پسر بچه ای مرموز، مورفی سعی بر این داشت که به آن بچه بفهماند که بوگی من نیست، اما او قبول نمی کرد تا اینکه بوگی سه گانه قصه ما از پشت سر مورفی ظاهر شد و پسر بچه را بلعید.

در ادامه می بینیم که چهره مورفی بین خودش و قاتل فرزندش در مقابل دیدگان آن کانینگهام (شخصیت پلیس داستان که برای انتقام از قاتل فرزند مورفی وارد داستان شده بود) بر روی چهره بوگی من هک شده بود. با این تفاوت که بوگی من واسطه تغییر خاصی نکرده بود. اگر بخواهیم موشکافانه به این وضعیت نگاه کنیم، باید بگوییم که چهره مورفی بر روی بوگی من اولی همان ضمیر ناخودآگاهش بعد از قتل قاتل فرزندش می باشد که بخاطر گناهش تبدیل به بوگی من شده و چهره قاتل اصلی بر روی بوگی من دومی همان ضمیر ناخودآگاه آن است که توسط خودش طراحی شده که از مورفی انتقام بگیرد.

سخن آخر

موجوداتی هراس انگیز، الهاماتی مبهم از شخصیت های اصلی داستان بازی و مکان ها و اجزای مرموز این دنیا در بازی وجود دارند که هرکدام تاریخچه سنگینی از حوادثی است که درون مغز و یا به زبانی دیگر ناخودآگاه بازیساز پرورش یافته و حالا بر بازی چیره شده است. شاید به گفته بسیاری از مخاطبین این نسخه شاید تجلی خاطرات سری سایلنت هیل «Silent Hill» نباشد، اما با توجه به تحقیقات و بازخورد های بسیار زیاد مراجع خارجی زبان (به خصوص اروپایی ها) این عنوان حقایق شُبه آور غنی و مرموزی را در خود جای داده که ممکن است هرکدامشان به تاریخچه ای مبهم برسد.

منبع pardisgame
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...
  1. Ramyn says:

    ممنون برای مقاله خوبتون ولی انتظار یک داستان غنی تر و با جزئیات بیشتر از شما رو داشتم مثل تمام مقاله های قبلی که تا حالا ازتون خوندم و لذت بردم گرچه میدونم کار طاقت فرسایی هست و باید زمان زیادی صرف تحقیق و نوشتن نقد یک بازی به بزرگی سایلنت هیل بشه

حسین

زندگی نامه

نوشته شده در بازی ها,مقالات بازی

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

تاريخ بررسي: ۲۳ اردیبهشت, ۹۶
بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

بررسی کارت گرافیک GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition

۲۷ اسفند, ۹۵

9.3

بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

بررسی کارت گرافیک MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4 GB

۱۲ بهمن, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 1050 Ti G1 Gaming 4 GB

۱۴ دی, ۹۵

9.0

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

بررسی کارت گرافیک MSI RX 480 Gaming X 8 GB

۹ دی, ۹۵

9.4

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
بنچمارک بازی Conan Exiles
شاخه: بنچمارک بازی ها

بنچمارک بازی Conan Exiles

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است