با اولین نسل از تراشه های گرافیکی پاسکال آشنا شوید

در چند روز گذشته و در مراسم GTC 2016 آقای Jen-Hsun مدیرعامل و بنیانگذار کمپانی انویدیا از نسل بعدی تراشه های گرافیکی این کمپانی موسوم به پاسکال بزرگ «Big Pascal» رونمایی کرد تا رقابت بین انویدیا و AMD با تراشه های مبتنی بر پاسکال و پولاریس گرمتر شود. پیش از این دو مطلب مفصل از معماری پاسکال به نام بررسی ابتدایی معماری ترشه گرافیکی پاسکال و آنالیز اولیه تراشه های گرافیکی نسل بعد انویدیا پاسکال را منتشر کرده بودیم و با جزئیات این معماری آشنایی پیدا کرده بودیم.

بنابراین در این مطلب به بررسی اطلاعات منتشر شده از تراشه گرافیکی نسل بعدی انویدیا Pascal GP100 و موارد مربوط به معاری پاسکال میپردازیم. ماه ها طول میکشد تا انویدیا Pascal GP100 برای فروش آماده شود. اول؛ از تراشه های این خانواده شامل Tesla P100 میتوان در ۸ خوشه در ابر کامپیوترهای انویدیا به نام DGX-1 استفاده کرد. ابر کامپیوتر DGX-1 از دو پردازنده ۱۶ هسته ای Xeon E5-2698 v3 و ۵۱۲ گیگابایت حافظه رم DDR4، مقدار ۲ ترابایت SSD و دو پورت ۱۰GbE برای شبکه استفاده میکند.

این ماشین غول پیکر در هر ساعت بیش از ۳۲۰۰ وات برق میخورد و قیمت بسیار بالایی معادل ۱۲۹.۰۰۰ دلار دارد. بنابراین به نظر میرسد در وهله اول از خانواده معماری پاسکال «Pascal» در ابر رایانه ها استفاده کرد و به همین منظور بوده که انویدیا Tesla P100 را همراه با Pascal GP100 معرفی کرده است. بگذارید اول نگاهی به دو مراسم GTC 2015 و GTC 2016 بیندازیم. ما این موارد را پیش از این گفتیم، با این حال چیزی که میدانستیم این بود که هر دو تراشه گرافیکی Pascal GP100 نمایش داده شده در دو مراسم GTC 2015 و GTC 2016 تقریباً یکسان هستند.

ابعاد ویفر «Die» یا لایه Interposers هر دو تراشه که به نظر میرسد همان است و این بدین معنی است که تفاوت اصلی را باید در حافظه هر دو تراشه جستجو کرد. نمونه ای که در GTC 2015 معرفی شده بود از حافظه HBM1 استفاده میکرد، در حالی که در نمونه معرفی شده در GTC 2016 از حافظه HBM2 استفاده شده بود. بنابراین پیش بینی هایی که در مطلب «آنالیز اولیه تراشه های گرافیکی نسل بعد انویدیا پاسکال» منتشر کردیم درست از اب درآمد. بالاخره انویدیا تصمیم گرفت در انویدیا Pascal GP100 از HBM2 استفاده کند.

HBM1 به همین زودی بازنشته شد و حالا HBM2 جایگزین HBM1 شده و اولین تراشه گرافیکی که از HBM1 استفاده میکند تراشه گرافیکی نسل بعدی انویدیا Pascal GP100 است که در خبر ی جدا مشخصاتش را توضیح دادیم. با این تفاسیر وقتی به بلاگ اصلی انویدیا میرویم چند سوال اساسی در ذهنمان ایجاد میشود. اول اینکه چرا تراشه گرافیکی Tesla P100 به صورت نصفه معرفی شده است!؟ در واقع این تراشه یک تراشه کامل «Full Chip» نیست و بسیاری از موارد در آن غیر فعال شده است.

 جواب این پرسش خیلی ساده است، چون مساحت تراشه ۶۱۰ میلیمتر مربع است و از آنجایی که با لیتوگرافی ۱۶nm FinFET تولید شده لزوماً چیز خوبی باشد! بنابراین احتمال استفاده از تراشه های کاملی از  GP100 در محصولات آینده نیز به این زودی اتفاق نمی افتد! ممکن است نسخه کامل این تراشه در یک کارت دو هسته ای استفاده شود، اما چیزی که احتمال میرود این است که تا آخر امسال هم از این تراشه ها در هیچ محصولی استفاده نخواهد شد.

مقایسه-Pascal-GP100-در-جی-تی-سی-2014-و-2015

مقایسه ابعاد تراشه گرافیکی Pascal GP100 در جی تی سی سال ۲۰۱۴ و سال ۲۰۱۵

داستان Pascal GP100 و Tesla P100 درست مثل GM200 است که در نسل پاسکال هم تکرار شده است. رایان اسمیت «Ryan Smith» در این مقاله در سایت آناندتک به خوبی اشاره کرده که انویدیا تولیداتش را با عرضه GM200 از FP64/32 به سمت FP32 تغییر مسیر داده است. اما این داستان در GP100 کمی متفاوت است. هر چند پردازنده جریانی «Streaming Multi Processor» حالا از هسته های کودا ۶۴ FP32 و ۳۲ FP64 استفاده میکند. این تراشه ای است که برای تسلا «Tesla» طراحی شده است.

GP100 برای ایستگاه های کاری بسیار مناسب است که البته سرنوشتش در بازار به چند عامل بستگی دارد. از جمله اینکه هسته های کودا FP64 میتوانند به FP32 تغییر کنند یا خیر؟! ROP غیر فعال داریم یا اصلا نداریم؟! چه اتفاقی برای موتورهای Polymorph می افتد!؟ برای اطلاع بیشتر از Polymorph ها مقاله بررسی پایه معماری ماکسول (Maxwell) را از دست ندهید.

دیدار مجدد با پاسکال «Pascal»

امروز انویدیا Pascal GP100 تقریباً با همان مشخصاتی که قبلاً در موردش صحبت کردیم معرفی شده که البته شاید تنها اختلاف جدی مورد نظر،تراکم ترانزیستورها باشد. بلوک دیاگرام زیر فقط یک مقایسه ساده از معماری پاسکال «Pascal» و دو معماری پیشین ماکسول «Maxwell» و کپلر «Kepler» است. دیاگرام زیر نشان میدهد معماری کپلر ۳ عدد Streaming Multi Processors در هر کلاستر «خوشه های سبز رنگ دیاگرام زیر» استفاده میکند. کلاستر ها همان SMX/SMM ها یا Streaming Multi Processor هایی هستند که به بلوک های مختلف تقسیم شدند.

دیاگرام خانواده تراشه های GP100

مقایسه مشخصات معماری کپلر «Kepler»، ماکسول «Maxwell»، پاسکال «Pascal»

کپلر «Kepler»ماکسول «Maxwell»پاسکال «Pascal»
SM/GPC۳۴۶
CUDA/SM۱۹۲۱۲۸۶۴
CUDA/GPC۵۷۶۵۱۲۳۸۴
TPC/CM۱۶۱۶۴

هر SM از تعداد ۱۹۲ هسته کودا «CUDA» و ۱۶ واحد TMU تشکیل شده است. در مقابل  هم باید به معماری ماکسول اشاره کرد که تعداد SM های آن در هر کلاستر بیشتر بود، ولی از هسته های کودا کمتری در هر SM استفاده میکرد. TMU ها نیز بدون تغییر منتقل شدند. اما در SM این مقدار در هر موتور  GPC بیشتر شده و هسته های موجود در هر SM کمتر شده است. تراشه Pascal GP100 از ۱۰ واحد پردازش گرافیکی تحت نام GPC یا همان کلاستر (Graphics Processor Cluster) تشکیل شده که در دیاگرام فوق به صورت مربع های سبز رنگ قابل مشاهده است.

کپلر «Kepler»ماکسول «Maxwell»پاسکال «Pascal»
مساحت ویفر «Die»۵۵۱ میلیمتر مربع۶۰۱ میلیمتر مربع۶۱۰ میلیمتر مربع
ترانزیستور۷.۱ بیلیون۸ بیلیون۱۵.۳ بیلیون
Trans/mm Mln۱۲.۸۹ میلیمتر مربع۱۳.۳۱ میلیمتر مربع۲۵.۰۸* میلیمتر مربع
Trans/کودا۲.۴۷۲.۶۰۳.۹۸
MM2/کودا۰.۱۹۰.۲۰۰.۱۶
GPC۶۶۶
SM۱۸۲۴۶۰
هسته های کودا۲۸۸۰۳۰۷۲۳۸۴۰
* چگالی ترانزیستورهای مرجع است.

تراشه Pascal GP100 برای محاسبات بسیار دقیق طراحی شده و همچون انویدیا GP104 میتواند در کارت های سری Quadro مورد استفاده قرار بگیرد.

تراشه های گرافیکی رده بالا «High-end»

تراشه Kepler GK104تراشه Maxwell GM204تراشه Pascal GP104
مساحت ویفر «Die»۲۹۴ میلیمتر مربع۳۹۸ میلیمتر مربعاحتمالاً ۳۵۰-۴۰۰ میلیمتر مربع
ترانزیستور۳.۵ بیلیون۵.۲ بیلیوناحتمالاً ۱۰.۲ بیلیون
موتور GPC۴۴۴
SM ۸۱۶۴۰
کودا «CUDA»۱۵۳۶۲۰۴۸۲۵۶۰

تراشه Pascal GP104 را احتمالاً میتوان یکی از مهمترین تراشه های امسال انویدیا دانست. تراشه های که احتمالاً از حافظه های GDDR5 و دو سوم هسته های کودای Pascal GP100 استفاده میکند. البته با توجه به ابعاد ویفر «Die» این تراشه که ۵۰-۴۰۰ میلیمتر مربع است، شاید بتوانیم ۱۰ بیلیون ترانزیستور ار در آن ببینیم. ویفر «Die» این تراشه به این دلیل کوچک است که به حافظه رابط کنترلر Pascal GP100 نیازی ندارد. با این حال برخی محاسبات نشان میدهد ویفر «Die» این تراشه از مساحتی معادل ۴۰۰ میلیمتر مربع برخوردار میشد.

بنابراین احتمال میرود تعداد هسته های کودای این تراشه ۲۵۶۰ عدد باشد و شاید بتوان GP104 را در یکی از پرچمداران نسل بعدی انویدیا مثل GTX 1080/1800 و یا GTX 1070/1700 مشاهده کرد. با این حال مقدار ۲۵۶۰ هسته کودا باز هم بسیار فراتر از ۲۰۴۸ عدد هسته موجود در Maxwell GM206 است.

تراشه Kepler GK104تراشه Maxwell GM204تراشه Pascal GP104
مساحت ویفر «Die»۲۲۱ میلیمتر مربع۲۲۷ میلیمتر مربعاحتمالاً ۱۹۰-۲۱۵ میلیمتر مربع
ترانزیستور۲.۵ بیلیون۲.۹ بیلیوناحتمالاً ۵.۴ بیلیون
موتور GPC۳۲۲
SM ۵۸۲۰
کودا «CUDA»۹۶۰۱۰۲۴۱۲۸۰

اما به تراشه های میان رده پاسکال میرسیم که قرار است از تراشه Pascal GP106 برای ساخت آنها استفاده شود. تراشه های که مساحتش فقط ۲۲۰ میلیمتر مربع است و سطح چگالی ترانزیستورهای آن ممکن است به ۵ بیلیون هم برسد. Pascal GP106 ممکن است از دو موتور GPC با ۲۰ واحد SM و در مجموع ۱۲۸۰ هسته کودا استفاده کند. بنابراین از این جهت فاوت آنچنانی با تراشه نسل قبلی GM206 ندارد و تنها ارتقای کوچکی روی آن صورت گرفته است تا برای تراشه های میان رده سری پاسکال «Pascal» آماده شود.

مقایسه تراشه GP106 و GM206

احتمالاً تراشه های میان رده مبتنی بر Pascal GP106 به کانکتور برق اضافی هم نیازی ندارند. در تصویر زیر دو تراشه GP106 و GM206 را نشان میدهد که به نظر یکسان میرسند. البته Pascal GP106 کمی کوتاه تر است، با حال نسخه بهینه ای از GM206 ای محسوب میشود که در کارت های میان رده سری ۹۰۰ انویدیا مورد استفاده قرار گرفته بود. از تراشه Pascal GP106 ممکن است در کارت های گرافیکی میان رده نسل بعدی ای همچون GeForce GTX 1060/1600 استفاده شود.

تراشه Kepler GK104تراشه Maxwell GM204تراشه Pascal GP104
مساحت ویفر «Die»۱۱۸ میلیمتر مربع۱۴۸ میلیمتر مربعاحتمالاً ۱۲۰-۱۵۰ میلیمتر مربع
ترانزیستور۱.۳ بیلیون۱.۹ بیلیون۳.۵ بیلیون
موتور GPC۲۱۱
SM ۲۵۱۰
کودا «CUDA»۳۸۴۶۴۰۶۴۰

در آخرین بررسی این مطلب هم به کارت های پایین رده ای میرسیم که برای آنها از تراشه Pascal GP107 استفاده میشود. این کارت ها برای بازی نیستند و اغلب برای وب گردی، تماشای فیلم های با کیفیت و موارد سبکی همچون فوتوشاپ مورد استفاده قرار میگیرند. در این کارت ها احتمالاً از بیش از یک GPC استفاده شده استو ضعیف بودنشان به معنای استفاده از فقط یک موتور GPC در آنها نیست. بر عکس ممکن است ترکیبی از دو موتور GPC و تعدادی بیشتری هسته SM را در آنها مشاهده کنیم.

بنابراین با فرض اینکه Pascal GP107 فقط از نیمی از هسته های کودا استفاده میکند، میتوان آن را شبیه Maxwell GM107 نسل قبلی دانست که فقط از ۶۴۰ هسته کودا استفاده میکرد. تراشه های پایین رده ای همچون Pascal GP107 به دلیل استفاده گسترده ای که دارند، همیشه مورد استقبال خریداران قرار میگیرند و احتمال وجود یک بازار پر رونق برای Pascal GP107 هم دور از ذهن نخواهد بود.

پاسکال بزرگ «Big Pascal» برای بازی است؟!

شایعات زیادی در مورد طرح های انویدیا برای بازیبازان در سطح وب دیده میشود و به طور کلی طرح انویدیا برای بازیبازان مشخص نشده است. از طرفی شایعاتی درمورد GP102 شنیده میشود که احتمالاً یک تراشه GP100 برای بازیبازان است. اگر اینطور باشد دیگر کانکتور نسل جدید NVLink و محاسبات FP64 را نمیتوان شاخص کلیدی در تراشه Pascal GP100 به حاسب آورد. با این حال هنوز زمان نظریه پردازی راجع به پاسکال بزرگ «Big Pascal» فرا نرسیده است.

البته جدیدترین شایعاتی که وب سایت Hardware.fr  منتشر کرده نشان میدهد که انویدیا هنوز طرحی برای عرضه کارت گرافیکی مبتنی بر تراشه Pascal GP100 ندارد. انویدیا حتی در مورد احتمال استفاده تراشه موسوم به پاسکال بزرگ «Big Pascal» در کارت های گرافیک سری GeForce یا Quadro هم امتناع کرده تا همچنان همه چیز حالت سری خودش را حفظ کند! به هر حال منبع Hardware.fr تایید کرده که انویدیا هنوز برنامه ای برای استفاده Pascal GP100 در کارت های GeForce ندارد و برای این سری از تراشه های GP107، GP106 و تراشه قدرتمند GP104 استفاده میشود.

منبع videocardz
راي شما
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars6 Stars7 Stars8 Stars9 Stars10 Stars
Loading...

نوشته شده در Intel /Nvidia,بررسی سخت افزار,پیشنهاد سردبیر,کارت گرافیک

آخرین نقد و بررسی ها
بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

بررسی مانیتور Samsung CFG70 27-Inch gaming

تاريخ بررسي: ۲۶ آبان, ۹۶
بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB

۱۹ مرداد, ۹۶

9.0

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

بررسی کارت گرافیک Zotac GeForce GTX 1080 Ti AMP! Extreme

۶ مرداد, ۹۶

9.6

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

بررسی کارت گرافیک Palit GTX 1080 GameRock Premium

۲۶ تیر, ۹۶

9.8

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

بررسی کارت گرافیک Sapphire Radeon RX 580 Nitro

۲۳ اردیبهشت, ۹۶

9.2

روزی سگی، شیری را گفت: با من ستیز کن؛ شیر سر باز زد؛ سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله با من می هراسد. شیر گفت: سرزنش سگان را خوشتر دارم تا شماتت شیران، که گویند چون شیری باشد که با سگی پنجه در پنجه شده

×
intel-logo

تــیم گارد3دی

تیم گــارد3دی (Guard3d.com) سعی بر ارائه مطالب متفاوت در زمینه سخت افزار و بازی دارد و امیدوار است در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشد . تیم گـــارد فعالیت خود را به صورت رسمی از تاریخ 2013-10-14 برابر با 1392-07-22 آغاز کرده و تمامی مطالب تولید شده توسط این سایت برای صاحبین آن محفوظ میباشد. کپی مطالب تنها با ذکر نام (Guard3d.com) مجاز است و ما از کپی مطالب بدون ذکر دقیق لینک منبع به صفحه مطلب راضی نیستیم. امیدواریم رضایت شما را جلب کنیم .

شبکه های اجتماعی

کپی رایت 2013 © تمامی حقوق نزد Guard3d محفوظ است | طراحی و کدنویسی توسط hosseincode

error: نمیتوانید کپی کنید!!! فقط لینک صفحه برای آدرس دهی به این مطلب قابل کپی است